کرار

در حالی که بسیاری از کشورها و صنایع نظامی در دنیا به دنبال طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین با امکان انجام ماموریت های متنوع هستند، کرار ایرانی موفق شده ۷ ماموریت تخصصی را با موفقیت به انجام برساند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، از جمله طرح هایی که برخی از مهمترین طراحان و سازندگان محصولات نظامی در جهان، به دنبال آن هستند، استفاده از پرندگان بدون سرنشین یا همان پهپاد برای ایفای چند نقش متفاوت اما در قالب یک پلتفرم و محصول نسبتا یک شکل هستند تا علاوه بر کاهش هزینه های طراحی و ساخت، امکان تغییر کاربری پرنده در زمان کوتاه و بسته به نیاز مشتری یا واحد عملیاتی فراهم شود. اما به نظر می رسد پهپاد چند منظوره کرار که از جمله محصولات دفاعی شناخته شده و در عین حال پر استفاده در نیروهای مسلح ما محسوب می شود، در این حوزه یک رکورد دار در جهان و پرنده ای کم نظیر است که به لطف دور اندیشی و آینده نگری متخصصان ایرانی، می تواند نقش های مهم و متنوعی را بر عهده داشته باشد ...

بیشتر بخوانید:

تاکتیک ویژه پهپادهای بمب‌افکن سپاه برای غافلگیری دشمن/ همه جاده‌ها فرودگاه RQ-۱۷۰ ایرانی شد +عکس

چه پرنده‌هایی در آشیانه عقاب‌های بدون سرنشین حضور داشتند/ اولین پهپاد پدافندی ایران با ۴ موشک و موتور جت +عکس

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان سلطنت پهلوی کوچک، برای آزمایش سیستم‌های ضد هوایی و موشک‌های هوا به هوای جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش، ایران اقدام به خرید تعدادی از پهپادهای هدف مدل MQM-۱۰۷ از آمریکا کرد. این پهپاد آمریکایی از یک موتور میکرو توربوجت بهره برده و می‌توانست به سرعت ۹۲۵ کیلومتر در ساعت رسیده و ارتفاع پروازی آن نیز در حدود ۱۲ کیلومتر برسد. این محصول در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط آمریکا به بازار جهانی معرفی شده و فروش خوبی هم داشته و کشورهایی مثل ایران، کره جنوبی، استرالیا، مصر، ترکیه، امارات متحده عربی، تایوان، سوئد و سنگاپور از کاربران آن هستند.

پهپاد مدل MQM-۱۰۷ ساخت آمریکا

اما در مرداد ماه سال ۸۹ پرنده ای متفاوت و جدید توسط صنایع دفاعی کشورمان معرفی شد که این پهپاد در کنار نقش آفرینی به عنوان پرنده هدف برای واحدهای پدافند هوایی و هوایی، توان بدل شدن به یک پرنده بدون سرنشین رزمی را نیز داشت. در عین حال با توجه با مجهز بودن به یک دوربین که در درون پهپاد نصب شده این پهپاد توانایی انجام ماموریت های شناسایی را نیز دارد. از همان زمان به علت ویژگی‌های خاص پرنده مذکور، تحلیل‌ها و بحث‌های مختلفی در خصوص دستیابی ایران به یک پهپاد با موتور جت مطرح و حتی برخی آنرا صرفا یک پلتفرم برای تست موشک کروز ایرانی معرفی کردند.

یکی از نمونه های اولیه پهپاد کرار مجهز به بمب در نمایشگاه هوایی کیش

مشخصات اعلام شده این پرنده شامل برد هزار کیلومتر، سرعت حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت، محموله قابل حمل حدود ۵۰۰ کیلوگرم و سقف پرواز حدود ۲۵ هزار تا ۴۰ هزار پا(۷۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰ متر) در نمونه‌های مختلف بود. روش بکارگیری این نمونه از «کرار» به صورت پرتاب از روی پرتابگر با یک پیشران راکتی است که پس از اتمام انرژی آن، رها شده و موتور جت خود پرنده روشن می‌شود. این پهپاد از موتورهای جت سری طلوع ساخت ایران بهره می‌برد. اما هرچه گذشت، ماموریت‌ها و تخصص‌های این پهپاد بیشتر شد و  علاوه بر بمب‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ پوندی نصب شده روی این پهپاد رزمی، «کرار» به موشک کروز دریایی «کوثر» نیز مجهز شد که این موشک می‌تواند اهداف سطحی متخاصم را در پهنه دریاها مورد هدف قرار دهد. این در حقیقت نمونه اولیه پهپاد کرار است که در نقش هدف هوایی، بمباران اهداف زمینی و حملات ضد کشتی وارد خدمت شده است.

نقش دیگری که برای پهپاد کرار تعریف و تصاویری از آن نیز پخش شده مسئله رهگیری و نبرد هوایی است که در این نقش، پهپاد مور نظر، حداقل به موشک‌های سری شهاب ثاقب مجهز شده است. موشک شهاب ثاقب نمایش داده شده با پهپاد کرار شباهت‌هایی نیز به موشک شفق دارد. شفق، موشکی هوشمند است که با استفاده از جستجوگر IIR روی هدف خود قفل می‌کند و با برد ۸ تا ۱۰ کیلومتر، سرعت آن ۲ تا ۲.۷ ماخ است. بنا بر اطلاعات منتشر شده، این موشک ۶۰ کیلوگرمی‌ توانایی نفوذ ۱ تا ۱.۵ متر در انواع زره تانک و شناور را داشته و دقت اصابت آن ۳۰ سانتیمتر مربع در فاصله ۱۰ کیلومتر است.

پهپاد کرار مجهز به موشک هوابه‌هوای شهاب ثاقب

شفق یکی از اولین موشک‌های بومی است که از جستجوگر تصویری فروسرخ (IIR) استفاده می‌نماید. این نوع جستجوگر، قابلیت ردگیری اهداف زرهی و شناوری را از تمام زوایا دارد، از مقاومت نسبتاً بالایی نسبت به اخلال (جمینگ) و فریب برخوردار بوده و حساسیت بسیار بهتری در تشخیص اهداف دارد. موشک شهاب ثاقب پهپاد کرار با توجه به اصل و ریشه خود و نیز نمونه هم خانواده‌اش یعنی شفق احتمالاً جرمی در حدود ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم دارد. در این موشک نیز مانند شفق از عملگرهای آیرودینامیکی برای کنترل موشک اثری دیده نمی‌شود. همچنین نوع سامانه هدفگیری و هدایت آن نیز نامشخص است.

در بحث عملیات‌های رهگیری معمولا پهپادهای کرار به صورت تعدادی در پشت یک کشنده سنگین نصب شده و در زمان لازم به وسیله یک شتاب‌دهنده مرحله اول به ارتفاع مورد نظر رسیده و سپس پرواز با پیشران اصلی به سمت هدف را آغاز می‌کنند. در این شرایط نیازی به فرودگاه خاصی برای این پرنده نبوده و هر جایی که بتوان آن را نصب کرده و پیشران کمکی مرحله اول را فعال کرد، می‌توان این پرنده را از آنجا به پرواز در آورد. در صورت نیاز به بازیابی این پرنده نیز سیستم چتر در آن تعبیه شده و پهپاد کرار مورد نظر بعد از عملیات با چتر به روی زمین فرود می‌آید.

پهپاد های مسلح به موشک هوا به هوا روی سکوی متحرک پرتاب

اما در رزمایش مدافعان آسمان ولایت نیروی پدافند هوایی ارتش در سال ۹۸، نمونه دیگری از پهپاد «کرار رهگیر» مورد استفاده و بهره‌برداری عملیاتی قرار گرفت که به صورت انتحاری، هدف خود را مورد اصابت قرار می‌داد. تصاویر منتشرشده از نمونه رهگیر انتحاری پهپاد کرار، نشان می‌دهد که برای افزایش دقت اصابت به هواگرد متخاصم، در قسمت دماغه آن سنسورهای اپتیکی و یا حرارتی به استفاده شده تا با تعقیب هدف به صورت قفل اپتیکی و یا قفل حرارتی، به آن اصابت کند.

پهپاد کرار در مدل انتحاری

مهمات ویژه هدایت شونده و دقت بالای هدف گیری در کرار

اما در سال ۱۳۹۹ و در جریان رونمایی های مربوط به صنعت دفاعی، تصاویر جدیدی از پهپاد کرار و در عین حال عملیات بمباران توسط این پرنده بدون سرنشین منتشر شد. در مراسم مورد نظر موشک هوا به هوای آذرخش، بمب هدایت لیزری ۵۰۰ پوندی، نمونه‌ای جدید از بمب بالابان و بمب خوشه‌ای سیمرغ به عنوان تسلیحات جدید پهپاد کرار معرفی شدند. بحث اضافه شدن توان حمل بمب‌های دورایستا مثل سری بالابان و همچنین بمب‌های هدایت لیزری نشان‌دهنده یک تغییر مهم در سیستم های داخلی این هدف برای پذیرش این نسل از مهمات جدید است.

بمب یاسین (کادر مشکی)، موشک آذرخش (کادر زرد) و بمب هدایت لیزری (کادر قرمز)

تسلیحات مختلف پهپاد کرار؛ بمب سیمرغ (کادر مشکی و سفید)، انواع قدیم و جدید بمب بالابان (کادر زرد)، بمب هدایت لیزری ۵۰۰ پوندی (کادر قرمز)

موشک آذرخش نیز در حقیقت یک تلاش ایرانی برای توسعه یک سلاح هوا به هوا و هوا به زمین بر اساس موشک هوا به هوای آمریکایی AIM-۹ است که چند سال پیش توسط سپاه پاسداران رونمایی شد. مسئله مهم دیگر، نمایش دقت بالای این پرنده بدون سرنشین در حوزه بمباران حتی با بمب‌های غیر هوشمند است. بر اساس تصاویر منتشر شده توسط وزارت دفاع این پهپاد با پرتاب یک تیر بمب مارک ۸۲ از ارتفاع ۶۴۰ متر و با سرعت ۵۹۳ کیلومتر در ساعت موفق شده است خیلی نزدیک به مرکز هدف را با موفقیت مورد اصابت قرار دهد.

ذکر این نکته بسیار مهم است که بمب مورد نظر در این تمرین از نوع هدایت شونده نبوده و در زیر پهپاد آزمایشگر نیز سیستم‌های هدف‌گیری بیرونی مشاهده نمی‌شود. می‌توان این طور گمانه‌زنی کرد که پهپاد مورد نظر در حقیقت به نوعی از سیستم‌های هدف‌گیری جدید مجهز شده  که در درون این پهپاد نصب می‌شوند. می‌توان بر اساس این تصویر این گونه اعلام کرد که پهپاد مورد نظر حداقل در بحث حمله به اهداف ثابت به دقت بسیار خوب و قابل تحسینی رسیده است.

تست اخیر پهپاد کرار در نقش بمب افکن و دقت بالای اصابت

پهپاد کرار در نقش حمله الکترونیک

از سوی دیگر در جریان رزمایش اخیر نهاجا به نام مدافعان آسمان ولایت ۹۹ با یک ماموریت جدید از کرار رو به رو شدیم که آنهم بحث جنگ الکترونیکی توسط این پهپاد است. در حال حاضر تصویری از این پهپاد منتشر نشده ولی می توان این گونه در نظر گرفت که این پرنده می تواند به غلاف های جنگ الکترونیکی به صورت درونی یا نصب شده زیر بدنه مجهز شده و عملیات اخلال بر علیه رادارها یا سیستم های مخابراتی دشمن را به انجام برساند.

کرار بمب افکن در حال آماده شدن برای پرتاب در رزمایش اخیر نهاجا

بر این اساس، با نگاهی به پهپادهای مختلف نظامی در جهان می‌توان مطمئن شد که این پرنده بدون سرنشین ایرانی در حقیقت به نوعی همه‌کاره‌ترین پهپاد جهان روی یک پلتفرم مشخص و تقریبا ثابت است. بحث‌های شناسایی، هدف برای تمرین هوایی، حمله علیه اهداف زمینی و دریایی، رهگیری هوایی، حمله انتحاری و در نهایت جنگ الکترونیک از جمله موضوعاتی است که تا به امروز برای این پرنده بدون سرنشین تعریف شده و اگر بحث ماموریت ضد اهداف زمینی و دریایی را از یکدیگر جدا کنیم، مشخصا می‌توانیم اعلام کنیم پرنده بدون سرنشین کرار در حال حاضر برای ۷ ماموریت تخصصی نظامی توسعه پیدا کرده و می‌تواند در هفت نقش گوناگون به ایفای نقش بپردازد؛ اتفاقی که تا به امروز در هیچ کدام از پرنده‌های بدون سرنشین در جهان دیده نشده است حالا این سلاح موثر که همچون خانواده موشک‌های فاتح، در رسته‌های تخصصی متعددی خوش درخشیده تا سال‌ها می‌تواند بخش مهمی از نیازهای نیروهای مسلح را تامین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 59
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    ما اسرائیل را از صحنه روزگار محو میکنیم
    • شاکی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      77 19
      درود و سلام بر نیرو های دفاعی و عملیاتی و اطلاعاتی و مدافعان هوشیار کشور مان . خدا قوت
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      83 45
      پان ترکای آلبانی نشین رو ببین چه دارن منفی میدن.خخخخخخخخخخ
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      22 25
      باشه بهش میگم
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      82 32
      اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      60 11
      زنده باد ایران
    • محمدایوب IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      45 12
      دوست من چرا مردم ازاری میکنی. با این حرف تن اصلاح طلبان را میلرزونی. الان میگن اگه تندروها. 1400 بیان جنگ میشه. ودوست وهموطن ما اسراییل ناراحت میشه
    • ڪیان IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      28 17
      خبرخوش: طبق گفته وزیرمحترم‌دفاع نخستین پرواز جنگنده فوق پیشرفته قاهر 313 در سال 1400 انجام میشه♥
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    درود بر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
  • PL ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    46 8
    چرا هر اسم روی چند تا محصول گذاشته میشه؟ اسم خیلی از محصولات کوثر‌ و یاسین و اذرخش و فجر و صیاد و ذوالفقار و ... است.
    • محمدایوب IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      24 10
      به جاش شورای شهر تهران اصلاح طلب. اسم خیابانها وساختمانها را عوض اسم افراد هنرپیشه. ومعلوم الحال رامیذاره. اگه یه دوره دیگه رای بیارن. یک خیابان به نام بزرگ اصلاح طلب اشرف پهلوی میذاره
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    90 46
    سپاه افتخار ایران خار چشم دشمنان مرگگگگگگگگ ب ترامپ
    • IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      35 15
      سپاه خار چشم خیلی از دشمنان هستش. تروریست ها حساب کار بیاد دستشون. تروریست هاییی که ادعای مسلمانی هم میگنن واسمون
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    خلاصه هرمتجاوزی یادش باشه ایران ارمنستان نیست
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      13 83
      ارمنی هستی نه :)))
    • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      36 9
      جمله رو بخوان بعد بگو ارمنی هستی ؟ نوشته ایران ارمنستان نیست ... یه بار دیگه بخون تا متوجه بشی !
    • ایرانی GB ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      26 14
      شاید ذکر این نکته برای هموطنان جالب باشه که در سایت ویکیپدیا , ایران اولین کشوری در جهان شناخته شده که پهپاد ها رو مجهز به تسلیحات نظامی کرد زمانی که در جنگ ایران و عراق از پهپاد مهاجر علاوه بر کارهای شناسایی، با افزودن راکت‌های RPG به عنوان یک وسیله تهاجمی نیز استفاده شد, در واقع ایده مسلح کردن پهپادها به راکت از نیروهای نظامی ایران به ارتش های دنیا معرفی شد.
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      45 13
      یارو میگه ایران ارمنستان نیست. بعدش تو میگی ارمنی هستی نه؟!! مغزت از جلبک ساخته شده؟ چه ربطی به ارمنی بودن داره. درضمن ارمنی‌ها گُل‌اند.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      15 66
      ترکیه هم عراق نیست.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      13 37
      ترکیه هم عراق نیست.
    • امیررضا رحیمی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      16 7
      ســـــــوریه روسیه نــــــیــــــست
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      13 26
      پروفسور جان آذربایجان به خاک ارمنستان تجاوز نکرد. تو خاک خودش می جنگید.
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      13 5
      استراتژیست جان شما هم باتوجه به ۲۰۰۰۰ تروریستی که به قره‌باغ اومدن و تجهیزات اسراییلی ونفوذ اسراییل و فرماندهی ترکیه باید بفهمید خوابی برا ایران دیدند کارنامه ترکیه اسراییل وتروریستهاهم که توسوریه کاملا مشخصه
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    11 1
    هوا به هوا . مثل درگیری با جنگنده دشمن با توجه به مهمات مورد نظر که بهدف مینشینه . یک سوال . اگر همزمان تعداد زیاد پرنده در آسمان برای اهداف و ماموریت های متفاوت و با مهمات مختلف داشته باشیم . بهمین مقدار مونیتورینگ هم باید وجود داشته باشه . هر کدام یک هدایتگر لازم داره . که این هم توانائی بالائی هست که تداخلی هم بوجود نیاد . درسته؟
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      11 8
      نه
    • محمد IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      10 6
      سرعت و ارتفاع پروازی پهپاد مورد نظر چنین اجازه ای نمیده.
    • رحمت عیدی IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      0 0
      جواب سوالت میشه فناوری حمله فوجی یا دسته ای که احتیاج به مونیتورینگ به ازای هر پهپاد نداره و اگر حمله فوجی با چند ماموریت باشه میشه مثل یک حمله گسترده هوایی توسط جنگنده های سرنشین دار که یک دسته یا دسته های بزرگ بمب افکن با حمایت یک دسته کوچکتر شکاری رهگیر و با دسته پیشتاز جنگال
  • محمد IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    35 13
    تحسین بر انگیزه
  • مجید IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    12 7
    همیشه نحوه فروداین پهپاد برام سوال بود که گفتین با چتر فرود میاد ولی فیلمی ازش ندیدم این فرود با چتر چقدر احتمال ورود خسارت داره؟
    • IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      6 3
      فیلمش هست برو نگاه کن
  • چنگیز رمضانی IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    15 14
    درودبر سپاه پاسداران و درودبر رهبر عزیزمان آیت الله سیدعلی خامنه ای
  • US ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    18 5
    درود بر نهاجا ، ارتش عزیز
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    14 13
    رهبرم آمدیم ماسربازان امام زمانم لب تر کنی جان میدهیم
  • آرش IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    14 36
    پهباد فقط بیرقدار ترکیه لامصب در سطح تاپ جهانی هست .کیفیت دوربین و دقدت بسیار بالا. هدایت لیزری و رادار گریز
    • NL ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      15 2
      خخخخخ. پهپاد فقط سیبیل های عردوغان
    • سرباز IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      8 1
      کسی که به بیرقدار با اون دم و موتور ملخی بگه رادارگریز یعنی هیچی سرش نمیشه...پهپاد رادارگریز یعنی RQ170 با اون موتور توربوفن و مواد جاذب رادارش و بال پرنده بودنش...التماس کمی مطالعه
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      5 4
      صنعت پهپاد سازی ترکیه متکی به اکراین اسراییل و آمریکاست ایرانه که کاملا داره مستقل عمل میکنه و بعد اسراییل بهترین پهباد ها رو داره میسازه
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    16 6
    ما یه موتور سبک توربوفن جهش ۷۰۰ ساختیم که با استفاده از این موتور میتونیم پهپاد های سنگین تر و تو ارتفاع خیلی بالاتر ازشون استفاده کنیم. امیدوارم هر چه زودتر تولید انبوه این موتور شروع شده باشه و پهپاد های شناسایی و بمب افکن مبتنی بر این موتور به امید خدا ساخته بشه.
  • بهتام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    34 30
    جانم فدای رهبر سپاه و ارتش مایه ی عزت و افتخارماست
    • محمد IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      0 3
      درود بر نیروهای سپاه .
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    6 4
    با توجه به توان حمل 500 کیلو بار ، چرا با نصب جایگاه در زیر بالها این پهپاد به سه موشک 60 کیلویی مثلا آذرخش مجهز نمی‌شود ؟ حمل فقط یک موشک در نقش رهگیر ، کارآیی پرنده را خیلی کاهش میدهد .
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    8 4
    تا دیروز همش لغو تحریم تسلیحاتی میکرد این روحانی و سنگش رو به سینه میزد الان بیاد بگه ببینیم چی خریدیم چی فروختیم...!!!؟
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    11 8
    رهبر عزیز در تامین امنیت کشورمان سنگ تمام گذاشته اند و چه خوب که امنیتمان دست لیبرالها نیست والا الان کل ایران ابوغربب شده بود یا سوریه
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    15 5
    و صدای غرش شیر ایران است که دشمنان را منکوب می کند. یاشاسین شیرمردان ایران
  • US ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    11 27
    لطفا پهپاد و تکنیک های پهپاد بیرقدار ترکیه را با ایران مقایسه کنید، چون آنها را ضد هوایی ارمنستان را در آوردند ،آیا پهپاد های ایران هم دارای چنین قابلیت در میدان جنگ هستند یا فقط در مانور ها شکست ناپذیر هستیم؟!
    • NL ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      9 4
      هر چی تو بخوای جیگر. دوست داری مانوری باشه ؟ببین به کجا رسیدیم که پهپاد های ما داره با ترکیه قیاس میشه خخخخخخ
    • عاشق سردار دلها IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      5 4
      پهبادهای ایران چند ساعت بالا سر ناوهای امریکایی پرواز میکنن رادارهاشون متوجه نمیشن فکر کنم رادارهای امریکا از ارمنستان قوی تر باشه گل پسر با ما هر که در افتاد ور افتاد زنده باد رهبر عزیز وا سپاه قدرتمند ایران بزرگ
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    6 1
    ایول
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    13 3
    اگر بخواهیم امنیت داشته باشیم باید در منطقه سرآمد تکنولوژی نظامی باشیم
  • ali IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    10 4
    هرچی پیشرفت کنیم کمه. البته خدا قوت
  • مهرداد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    9 4
    بگذارید شرکتهای خصوصی وارد ساخت سلاح شوند تا پیشرفت را در زمینه ساخت سلاح به حداکثر برسانند ، به نظرم در صنایع نظامی نباید فقط درون سازمانی عمل کرد
  • اسحاق IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    12 8
    امروز جمهوری اسلامی یک قدرت نظامی در خاور میانه است. همین قدرت موجب شده که هیچ کشوری حتی آمریکا، جسارت حمله ب ایران رو نکنه. لبیک یازینب
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    23 2
    چرا پهبادها علیه تروریست های پژاکی استفاده نمیشه هر روز داریم شهید میدیم؟؟؟؟؟
    • NL ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      2 5
      منتظر دستور جنابعالی بودیم
  • امیر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    6 5
    تا افول امریکا و نابودی اسرائیل... انشاءالله
  • محمد علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    6 5
    اسرائیل ۵ سال آینده رو نمیبینه. ۲۵ سال خیلی زیادی بهشون خوش میگذره
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    7 2
    احسنت ... عالیست
  • DE ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    9 4
    ما اسرائیل را از صحنه روزگار محو میکنیم
  • محمدایوب IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    5 3
    درود خدا بر شهدای پیش گام این صنعت و دلیر مردان ادامه دهنده راه ان عزیزان ودرود خدا وپیامبران وامام زمان عج بر نایب برحقش که با اینده نگری وتدبیر واقعی. باعث دستیابی به این قدرت نظامی شدیم اگر به این اصلاح طلبان حقیر بود الان دوباره امریکا دراین سرزمین جولان میداد واصلاح طلبان از نزدیک ودرکنار انان دمشان را تکان میدادند برایشان.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    4 2
    استفاده درست از این کرار واقعا تغییر دهند بازی می تواند باشد. تنها ایرادی که دیده می شود ثابت بودن بالهای آن هست. اگر برایش بال جمع شونده طراحی بشود مثل موشک های کروز یا بمب بالابان و سپس این بال جمع شونده با وینگ سویت پلاستیکی طوری تقویت بشود که بدون افزایش وزن خاصی سطح بال افزایش خوبی پیدابکند. اگر چیزی در این ردیف برای کرار درست بکنیم مداورمت پروازی آن بیشتر شده و قادر خواهد بود که از دورن کنیستر هم پرتاب بشود که مزیت بسیار خوبی برای حمل نقل و تهاجم به دشمن هست به ویزه در نقش کرار پدافندی.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    8 2
    امیدوارم تو نامگذاری محصولات ساخت داخل بیشتر تاکید کنن اسم های مذهبی و قرانی هم خوبه ولی اسامی ایرانی حس بهتری به آدم دست میده امیدوارم مسئولان نظامی بیشتر رو این مسئله دقت داشته باشن
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 2
    آفرین برفرزندان وطن که گامی بلند درصنعت دفاعی کشور برداشتند ای کاش چنین دلیر مردانی درصنعت ساخت خودرو هم داشتیمم
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    4 1
    با تولید انبود پهپاد کرار مجهز به سامانه جنگ الکترونیک و موشک هوا به هوا. حتی اگر متفقین همه فرودگاه های ما را بزنند باز برتری هوایی نخواهند داشت و قادر به ادامه نبرد نخواهند بود.
  • تبریز IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    16 1
    اولا یادتون باشه غول پهبادا پهباد آمریکایی بود که جنوب کشور پدافند زدش دوما نه پهباد ترکیه نه هیچ پهبادی توی این آب و خاک هیچ غلطی نمی تونه بکنه اینجا ایرانه کل دنیا میدونه مردم ما به این آبو خاک حساس هستن لازم باشه با سنگم میزنیم پهباداشونو
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    6 2
    ماشاالله خدا حفظتون کنه که افتخار این سرزمینید
  • DE ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    4 3
    مدافعان همیشه سرفراز باشید خدا قوت ایران من اسرائیل رو به خاک سیاه می مالیم آمریکا هم با این تحریم ها علیه ایران فقط خودش رو خسته می‌کنه
  • محمد جواد IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    9 0
    دمتون گرم
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    8 3
    جونم سپاه
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    5 0
    این پهپاد ها علیه پژاک استفاده بشه مرز هامون امن تر بشه همین دیروز سه تا شهید دادیم لعنت بر تروریست پژاکی
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 1
    الهی هرچه زودتر اسرائیل و آمریکا گرگ صفتان جهان از صحنه کره زمین محو شوند..
  • H IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    1 0
    من که گفتم با ایرانی جماعت نمی شه در افتاد حالا شما بیان بگین امریکا
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 2
    حاجی پس کی انتقام حاج قاسم را می گیرید؟ سال حاج قاسم شدا!
    • دانیال IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      0 1
      می گیریم شما نگران نباش
  • معین IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 1
    ماشاالله، باید قوی شویم، لبیک یاحسین سپاه♥ارتش
  • ََReza Aslani IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    ایرات در بخش پهپاد های بدون سرنشین مان باید محصولات مان را متنووع کنیم وبرای هر ماموریت و عملیات پهپاد های خاص و ویزه ای را بسازیم. مسلما از پهپاد های مان برای جنگ الکتروینکبر علیه سیستم های پدافند هوایی طرف مقابل استفاده کنیم با برد و شعاع عملیاتی دور برد و کارایی خیلی زیاد بعنوان مثال پهپاد جنگ الکترونیک شاهد ایکس را ساخته ایم این پهپاد خیلی خوبه باید محصولاتمان را متنوع کنیم که در نمونه های جدید با نسل های جدید بیشتر قدرت و کارایی شون زیاد باشد
  • علی خدایی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 1
    قدرت نیرو های مسلح ایران غیر قابل تصور هر دشمنی است دشمن ایران هر کی باشه در چه حد و اندازه ای باشد برای ما فرقی نخواهد کرد و نمیکند ایران کشوری نیستش که بر کفتار ها و گرگ های وحشی میدان را ترک کند بلکه هر کفتا رو کرکسی که باشد روزگارش را سیاه میکینم زنده باد ایران پاینده باد همه نیرو های سملح ایران همه مردم همه اقوام مردمان ایران بزرگ یاششاسین ایرانیمیز
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 1
    چرا عربستان رو نمیزنیم کشور های از ایران نفت بخرن این قد مردم فشار روشون نباشه
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    احسنت وخداقوت به دلسوزان واقعی وبی ادعا وزحمتکش که ازجان مایه میزارن وواقعاجهادی کارمیکنن وعزت وافتخار این خاک امام حسینی هستند.خدا حفظشون کنه وخدارهبرعزیز وعالیقدر وازجان عزیزتر راحفظ کنه که واقعا نعمتی بزرگ وارزشمند ودانا که پوزه دشمنان خبیث را به خاک سیاه مالیده
  • احمد IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    واقعیت اینست که این پهپاد با توجه به قابلیتهای اعلام شده یک ضعف اساسی و مفرط دارد و انهم در بخش طراحیست که باعث عقب ماندن ان از رقیبان درکلاس جهانی شده است که البته این عیب بزرک یک مزیت نیز میتواند به همراه داشته باشد و انهم قابلیت رادار گریزی انست،که امیدواریم روز به روز شاهد توسعه ی پهپادهای راهبردی در کشور و با اتکا به توانایی داخلی باشیم.
  • فرهاد IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 1
    سرفراز میهنم
  • بوشناس IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    3 1
    پیر و پاتیل های آلبانی کم کم باید آموزش بخت حلوا را هم یاد بگیرند
  • BG ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    1 0
    کرار که هیچ تجهیزاتی هست که مناسب تر هست و میشه با مداومت بالای پروازیشون در مواردی مثل مورد چند روز پیش مرزبانی ازش استفاده کرد...
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    2 1
    سالارید تک هستید در دنیا
  • وحید شاه پرست IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    2 1
    ماشاالله
  • ERFAN IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 0
    من عاشق پهپادم عالی بود
  • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    1 0
    درود بر ایرانم.آفرین
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    2 1
    درود بر شرف سپاه اسلام ..برادران عزیز
  • رضا GB ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    7 0
    هنوز خیلی زوده که دنیا پی ببره که چه مخ ها ئی در ایران سرزمین شیران وجود داره این معز ها نوادگان کوروش و داریوشند که در ۲۵۰۰ سال قبل بزرگ ترین امپراطوری جهان را اداره میکردند
  • عابد IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    2 0
    درود بر نیروی هوایی قهرمااااان...افتخار ایراااان عزیز..نیروی هوایی... نیروی الهی
  • سیاوش GB ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    2 0
    چرا روی شاهد-129 بمب سنگین و موشک هوا به هوا نصب نمیشه؛ ضمنا آرکیو-170 ایرانی گزینه خوبی برای حمل موشک آذرخش هست.
  • مهران IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 0
    کرار در صورت مجهز شدن به قابلیت پنهانکاری رادار گریزی و حمله به اهداف هوایی برای حمله به هواپیماه های پهن پیکر آمریکایی و ناتو گزینه ارزان قیمت و موثری است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس