طرح‌های جدید سران اروپا برای مقابله با تهدیدهای تروریستی

مقامات شماری از کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا روز سه شنبه در نشست مجازی در مورد اتخاذ تدابیر و ابتکار عمل‌های جدید برای مقابله با تهدیدهای روز افزون تروریستی تبادل نظر کردند.

به گزارش مشرق، پس از حملات تروریستی در وین ، نیس و درسدن ، آلمان ، فرانسه و اتریش می خواهند اقدامات قاطعانه تری علیه تروریست‌ها انجام دهند.

خبرگزاری فرانسه در همین رابطه گزارش داد: «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که کشورش ریاست دوره ای شورای اروپا را بعهده دارد، روز سه شنبه پس از کنفرانس ویدیویی با امانوئل مکرون ، رئیس جمهوری فرانسه ، سباستین کورتس ، صدراعظم اتریش و دیگر نمایندگان اتحادیه اروپا گفت که اقدامات جدید شامل حفاظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا می شود. با وجود این شهروندان در منطقه شینگن لازم نیست فعلاً خود را با کنترل های بیشتر تنظیم کنند.

در همین حال «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ، کنترل گذرنامه در مرزهای خارجی را ناکافی خواند. مکرون نیز در کنفرانس مطبوعاتی ویدئویی که شارل میشل رئیس شورای اروپا در آن حضور داشت گفت: ما باید از مرزهای خارجی محافظت کنیم تا بتوانیم مرزهای داخلی را باز نگه داریم. رئیس جمهوری فرانسه این واقعیت را که قانون پناهندگی اروپا از طریق دادن دسترسی افراد به اتحادیه اروپا مورد سو استفاده قرار می گیرد، مورد انتقاد قرار داد.

وی بار دیگر تقاضای خود را برای سازماندهی مجدد منطقه شینگن تکرار کرد و گفت در حال حاضر به دلیل کنترل های ناکافی هیچ منطقه ای امن نیست. عامل تیراندازی که تقریباً دو هفته پیش در کلیسایی در نیس سه نفر را کشت ، از طریق ایتالیا بدون مانع وارد فرانسه شده بود.

رئیس کمیسیون اروپا گفت که بیش از همه شکاف ها در سیستم اطلاعاتی شینگن باید از بین برود. به گفته وی در حال حاضر ، هنگام ورود به اتحادیه اروپا ، فقط ۸۰ درصد از کل مسافران واقعاً به طور سیستماتیک بررسی می شوند. وی تأکید کرد: این اقدامات در مواردی ساده مانند کنترل گذرنامه است. فون در لاین در عین حال به استراتژی جدید شینگن اشاره کرد که کمیسیون اروپا قصد دارد ماه می آینده ارائه دهد که این مساله مسئولیت بیشتری به پلیس اروپا (یوروپول) می دهد.

از سوی دیگر «مارک روته» نخست وزیر هلند که به این کنفرانس ویدیویی پیوست ، نگرانی خود را درباره تغییرات احتمالی توافق نامه شنگن  ابراز کرد ،گفت: «باز شدن مرزهای داخلی یکی از دستاوردهای بزرگ است.»

منطقه شنگن ( Schengen Area) به ۲۶ کشور اروپایی گفته می‌شود که قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این منطقه حذف کرده‌اند.

مرکل نیز با اشاره به اصلاحات درخواستی ماکرون گفت که کنترل شدیدتر در منطقه شنگن  از قبل امکان پذیر شده است.

کورتس صدراعظم اتریش ، از تروریست هایی که در زندان های اروپا هستند و در آستانه آزادی قرار دارند ابراز نگرانی کرد و گفت: «اینها بمب های ساعتی هستند. ما به رویکرد قوی تر نسبت به تهدیدات در اروپا نیاز داریم.»
هفته گذشته یک جوان ۲۰ ساله با تیراندازی در وین چهار نفر را کشت و در نهایت از سوی پلیس هدف قرار گرفت. شبه نظامیان داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

اتحادیه اروپا همچنین می خواهد همان‌طور که ماکرون گفت ، با پیام های نفرت آمیز در اینترنت با هدف گیری بیشتری مبارزه کند. بر این اساس در آینده ، این موارد باید ظرف مدت یک ساعت از شبکه های اجتماعی پاک شوند. وزرای کشور اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه در مورد اقدامات بعدی برای مبارزه با تروریسم رایزنی کنند. اجلاس اتحادیه اروپا در اواسط دسامبر نیز به مبارزه با تروریسم می پردازد.

این اجلاس ویدئویی تحت تأثیر حملات متعددی در هفته های اخیر برگزار شد که یکی از آنها در آلمان بود؛ اوایل ماه گذشته میلادی در شهر درسدن ، یک پناهنده سوری که به عنوان تهدید طبقه بندی شده بود ، با چاقو به دو گردشگر حمله کرد و یکی از آنها را کشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    برای محدود کردن رسانه های اجتماعی دست به دامن بهانه مبارزه با تروریسم افتادند چون از این به بعد حقایق زیادی در مورد این کشورهای اروپایی به سمع و نظر مردم میرسید! این لیبرالیسم دین خیلی عجیبی هست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس