کد خبر 1141913
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
بایدن: ممکن است تا آماده شدن واکسن کرونا 200 هزار نفر دیگر را از دست بدهیم - کراپ‌شده

به نوشته یک روزنامه انگلیسی، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در دوره ریاست‌جمهوری پیش‌بینی شده بایدن، با پیچیدگی‌های زیادی همراه است و مشاوران او آن را چندان قابل انتظار نمی‌دانند.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که حالا خود را پیروز این میدان می‌داند، در زمان مبارزات انتخاباتی گفت اگر ایران به تعهداتش ذیل برجام به طور کامل بازگردد، دولت او به توافق هسته‌ای ایران به عنوان نقطه‌ای برای مذاکرات بعدی بازخواهد گشت.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: در حالی که رئیس‌جمهور منتخب وعده داده در مقابل ایران راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی قرار دهد، این کار با پیچیدگی‌های زیادی همراه است و مشاوران بایدن یک توافق را چندان قابل انتظار نمی‌دانند. تحلیلگران معتقدند گرچه احیای این توافق چندجانبه ممکن است اما ملحق شدن به آن به سادگی پیوستن به سایر توافقات و نهادها مثل توافق آب‌وهوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی که ترامپ آمریکا را از آن‌ها خارج کرد، نیست. 

بنابر این گزارش، در صورتی که آمریکا بخواهد موضوعاتی مانند برنامه موشکی ایران و حضور منطقه‌ای این کشور را که در برجام ذکر نشده بودند، مطرح کند یا تهران خواستار دریافت غرامت به دلیل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران شود، آن زمان مذاکرات سخت‌تر خواهد شد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، در حالی که بعید است بایدن با پرداخت غرامت به ایران موافقت کند یا فوراً همه تحریم‌های دوره ترامپ را لغو کند، ناظران می‌گویند اقدامات قابل توجهی مثل بازگرداندن معافیت‌های تحریمی برای صادرات نفت ایران و حذف نام بانک مرکزی ایران از فهرست تامین‎کنندگان تروریسم به سرعت قابل اجراست.

بنابر این گزارش، تحلیگران می‌گویند می‌شود شرایطی را متصور شد که در آن همه چیز دو سویه باشد «پایبندی در مقابل پایبندی»، «آرامش در مقابل آرامش» یا «توقف در مقابل توقف» که در آن هر دو طرف به مرور به مفاد توافق بازگردند و از رفتارهای تقابلی در خاورمیانه جلوگیری ‌کنند.

فایننشال تایمز در ادامه می‌نویسد: خیلی چیزها در این خصوص بستگی به این دارد که جو بایدن چه کسی را به عنوان وزیر خارجه دولت خود انتخاب می‌کند. در حالی که «سوزان رایس» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل از کسانی است که ممکن است به دنبال بازگشت سریع به توافق باشد، «بیل برنز» معاون پیشین وزیر خارجه و «کریس کونز» سناتور آمریکایی از کسانی که نامشان برای تصاحب این سمت مطرح است، شاید به دنبال چیزی کمتر مثل کاهش تحریم‌های ایران در مقابل محدود شدن برنامه هسته‌ای آن باشند. دسته سوم دموکرات‌ها به دنبال پرداختن به این توافق و طرح برنامه موشکی ایران و رفتار منطقه‌ای آن خواهند بود.

در ادامه این گزارش گفته شده با توجه به فهرست بلند اولویت‌های داخلی، تیم بایدن ظرفیت کمی برای پیگیری ابتکارات پیچیده در زمینه سیاست خارجی دارد و این در حالی است که دولت ترامپ ممکن است از روزهای باقی مانده برای معرفی تحریم‌های بیشتر علیه ایران استفاده کند و در حال حاضر هم «الیوت آبرامز» نماینده جنگ‌طلب دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه حضور دارد تا درباره ایران رایزنی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    8 0
    اگر برنگردن باید بیست درصد شروع کنید وگرنه ....
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    2 5
    اینجا یه عده برای بازگشت امریکا شرط هم گذاشتن و فکر میکنن بایدن با التماس به برجام بر میگردد
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
      6 1
      شما امید آمریکا هستین .....
  • FR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    3 0
    در هر حال به صبح شنبه این دولت در ایران نمیرسد !
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    3 0
    الهی آمین.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    7 0
    شرجام
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 0
    ترامپ سگ زرد همان بایدن شغال است
  • محمد IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 0
    سلام خدمت دوستان ایران سربلند ما متاسفانه در قبال همسایه های خود رویکرد صرفا مذهبگرا داریم و این یعنی نوعی آپارتاید و‌تبعیض دینی و همین باعث ترس کشورهای همسایه از ما شده و نگاهشان به ما مانند نگاه به ارتشهای صلیبی قرون وسطی است. ما تاجیکستان را به خاطر همین مساله تبدیل به دشمن درجه یک خود کردیم، افغانستان را دشمن خود کردیم، ترکمنستان حتی به ما اجازه ورود کامیون نمیدهد،کردستان عراق را به دامن اسراییل انداختیم،عراق را رقیب نارفیق کردیم،امارات و بحرین و عمان را دوستان اسراییل نمودیم، ما در یک کلام نیاز به بازنگری بسیار سریع در نوع نگاهمان به همسایه های خود داریم .تنها صادرات ما محدود به صادرات ایدیولوژی شده و گاهی هم گوجه و‌پسته صادر می کنیم. وای بر ما اگه به ایران خیانت کنیم.وای بر ما اگر این مردم را ابزار دست خائنان به ایران بزرگ کنیم. ما از نبود انسجام در سیاست خارجی خود رنج میبریم. متاسفانه در این مملکت هزاران کدخدا داریم و هر بار جز کارشکنی چیزی ندیدیم.ما داریم به شدت تنها میشویم و این زنگ خطر باید هشداری برا بیداری باشد. با سپاس فراوان از شما عزیزان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس