کتاب «شرح صدر» نشان می‌دهد که شهید صدر هنوز هم زنده است

آیت الله اعرافی با اشاره به فداکاری های شهید آیت الله صدر برای انقلاب اسلامی ایران گفت: به گمانم کسی به درجه ایشان در فداکاری برای انقلاب اسلامی نمی رسد، چرا که...

به گزارش مشرق، آیت الله اعرافی،  در دیدار مدیر و اعضای خانه مستند انقلاب اسلامی و عوامل سازنده مستند «آغازگر یک پایان» پیرامون شهید صدر که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های صورت گرفته در خانه مستند انقلاب اسلامی، به تشریح ابعاد شخصیتی عالم مجاهد شهید صدر(ره) و لزوم الگوسازی از آن عالم مجاهد برای حوزه و دانشگاه پرداخت.

وی گفت: نسبت من و شهید صدر عاشق و معشوقی می باشد که این عشق و علاقه از نوجوانی بنده با آشنایی با افکار و اندیشه های شهید صدر آغاز شد. همه عالم اسلام و حوزه های علمیه عراق و ایران از کتب و آثار شهید صدر همانند" فلسفتنا" ، "اقتصادنا"  و سایر کتب و آثار ایشان بهره برده است و من نیز از حدود ۱۴ سالگی عاشق این شخصیت بوده ام.

*ویژگی های برجسته شهید آیت الله سید محمدباقر صدر(ره)

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه شهید صدر مانند یک خورشید می درخشد، خاطر نشان ساخت: شهید صدر چند تا ویژگی مهم دارد که هرکدام جداگانه مهم است و هم مجموع این ویژگی ها چهره برجسته ایشان را پرفروغ تر می کند.

آیت الله اعرافی در تبیین ویژگی اول شهید صدر گفت: نبوغ شخصی ایشان خیلی مهم است،شهید صدر به معنای واقعی کلمه، یک نابغه بودند.

وی در تبیین ویژگی بعدی شهید صدر با بیان این که ریشه های عمیق خانوادگی شهید صدر خیلی مهم است، آن عالم بزرگ از یک خاندان عالم پرور و بزرگ بودند، افزود: شهید صدر با توجه به آن نبوغ و ظرفیت های خانوادگی به قله های بزرگ علمی رسیدند و حتی از قله نیز عبور کردند و به عبارتی می توان گفت که ایشان ازمرزهای متعارف حوزه عبور کرده و قلمروهای فقه و اصول را توسعه دادند.

مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: ایشان عالمی زمان شناس، جهان شناس و آشنا به تحولات فکری، معرفتی، اجتماعی، سیاسی در جهان بودند که یک تنه در مقابل چند موج عرض اندام می کردند.

وی افزود: زیست اصیل حوزوی در اوج خود در ایشان تجلی کرده بود و سنت هایی همانند زهد، قناعت، تقوا، شجاعت، ساده زیستی و ... که تار و پود حوزه از آن شکل گرفته بود در اوج خود در آن عالم شهید و مجاهد متصور بود.

*نوآوری‌های شهید صدر در عرصه های گوناگون علمی و معرفتی

آیت الله اعرافی با اشاره به نوآوری های شهید صدر در عرصه های گوناگون علمی خاطر نشان ساخت: ایشان نوآوری های زیادی در ساحت های گوناگون علمی و معرفتی داشته اند و به خوبی می توان گفت که ایشان مرجع فکری معرفتی جهان اسلام بودند.

مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: شهید صدر در هر قلمرویی که وارد می شدند، حرف نویی برای گفتن داشتند و ما امروز نیز همانند گذشته در حوزه و دانشگاه نیاز به همچین الگوهایی داریم، چرا که امثال شهید صدر در تاریخ حوزه از نوادر است.

*فداکاری بی نظیر شهید صدر برای انقلاب اسلامی ایران

امام جمعه قم با اشاره به فداکاری های شهید آیت الله صدر برای انقلاب اسلامی ایران گفت: آنچه همه خوبان داشتند شهید صدر به تنهایی یکجا داشتند و به گمانم کسی به درجه ایشان در فداکاری برای انقلاب اسلامی نمی رسد، چرا که آن عالم مجاهد همه چیز خود را برای انقلاب اسلامی فدا کرد.

وی گفت: ما هنوز حق شهید صدر را ادا نکرده ایم و خیلی از محورهایی که ایشان برنامه ریزی کرده بودند هنوز شناخته نشده است و باید گفت که شخصیت ایشان در حوادث و وقایع پشت ابرها و غبارها رفت و از این عدم شناخت ایشان حوزه ایران و عراق خسارت می بیند.

*توصیه هایی به مسئولین و اعضای خانه مستند انقلاب اسلامی

آیت الله اعرافی در ادامه سخنان خود در توصیه هایی به مسئولین و اعضای خانه مستند انقلاب اسلامی گفت: از شهید صدر هرچه مانده و می شود استخراج کرد را استخراج و احیا کنید و درباره زندگی ایشان هرچه سند و خاطره ریز و درشت هست را جمع آوری کند چرا که همگی با ارزش است و من نیز با عشق آثار ایشان را می خوانم.

وی با تاکید بر این که تحقیق و پژوهش راجع به شهید صدر ارزش زیادی دارد و باید ادامه پیدا کند، خاطر نشان ساخت: فعالیت های هنری و رسانه ای و مکتوب مدون برای اینکه ایشان در حوزه و دانشگاه الگو شوند، بسیار مهم است و باید دنبال شود.

*برنامه های حوزه برای گرامیداشت یکصدسالگی تاسیس حوزه علمیه قم

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به اینکه در آستانه یکصدمین‌سال تاسیس حوزه علمیه قم هستیم به تاسیس دبیرخانه ای در حوزه در این عرصه اشاره کرد و گفت: دبیرخانه بزرگداشت یکصدسالگی حوزه علمیه قم راه اندازی شده است و  در این دبیرخانه۱۰ حوزه دانشی نقطه گذاری شده است و سهم یکصدسال حوزه ها و شخصیت های تاثیرگذار در این حوزه های دانشی به خوبی مشخص می شود.

خاطر نشان می شود: در ابتدای این دیدار حجت الاسلام امید موذنی مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی به بیان گزارشی از فعالیت های این مرکز و همچنین نحوه ساخت مستند«آغازگر یک پایان» پیرامون ابعاد شخصیتی شهید صدر پرداخت.

گفتنی است: مستند «آغازگر یک پایان» پیرامون ابعاد شخصیتی شهید صدر به همت خانه مستند انقلاب اسلامی و سازمان هنری رسانه ای اوج در حدود۲۰۰دقیقه ودر چهار قسمت۵۰ دقیقه در عراق و ایران تهیه و تولید شده است که به زودی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش خواهد شد که یک تیزر ده دقیقه ای از آن در حضور آیت الله اعرافی اکران شد.

همچنین دراین دیدار یک نسخه از کتاب «نا» که در ٢١۶ صفحۀ رقعی و در شانزده فصل در پاییز ١٣٩٩ توسط پژوهشگاه شهید صدر روانۀ بازار کتاب شده بود و  اکنون به چاپ دوم نیز رسید به آیت الله اعرافی اهداء شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس