کد خبر 1141459
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
اعلام جنگ ارتش اتیوپی با شورشیان/ سودان مرز خود را بست

به دنبال دستور نخست وزیر اتیوپی برای انجام عملیات نظامی در ایالت تیگرای این کشور جنگنده‌های اتیوپی طی چند نوبت این ایالت را بمباران کردند.

به گزارش مشرق، ساختار سیاسی در اتیوپی به صورت فدرالی است و هر ایالت برای خودش دارای پارلمان و قدرت اجرایی است که تحت نظارت دولت مرکزی قرار دارد. قرار بود انتخابات پارلمانی و محلی در ایالت‌های اتیوپی  در مرداد ماه گذشته برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا دولت آدیس آبابا این انتخابات را به تعویق انداخت. جبهه آزادیبخش تیگرای که بیش از ۳۰ سال است که برایالت تیگرای حاکم است،  در اعتراض به نظر دولت مرکزی اقدام به برگزاری انتخابات کرد اما دولت آدیس آبابا نتایج این انتخابات  را نپذیرد و آن غیر قانونی خواند لذا تنش میان دو طرف افزایش یافت و دو طرف یکدیگر را به تلاش برای به کارگیری نیروی نظامی متهم کردند و اختلافات به حدی افزایش یافت که مقامات ایالت تیگرای خواستار استقلال این منطقه شدند. نخست وزیر اتیوپی نیز در واکنش به این موضوع، اعلام وضعیت فوق العاده در این ایالت کرد.

نخست وزیر اتیوپی به ارتش این کشور دستور داد که به ایالت تیگرای حمله کند و جنگنده‎‌های ارتش عملیاتی تحت عنوان " نجات قانون " انجام دادند و مواضع شبه نظامیان وابسته به جبهه آزادی بخش تیگرای را بمباران کردند.

به گزارش رویتر، با انجام این عملیات جنگنده‌های ارتش اتیوپی احتمال شعله ور شدن جنگ داخلی در این کشور افزایش یافت.

اتیوپی با دارای بودن ۱۰۰ میلیون نفر شهروند دومین کشور در شاخ آفریقا از لحاظ جمعیتی محسوب می‌شود.

نخست وزیر اتیوپی چهارشنبه هفته گذشته با متهم کردن جبهه آزادیبخش تیگرای به حمله به یکی از پایگاه‌های ارتش در این ایالت و به دستبرد تجهیزات آن، دستور حمله نظامی به ایالت تیگرای را صادر کرد.

رهبر جبهه آزادی بخش تیگرای در واکنش به این اقدام نخست وزیر اتیوپی گفت: با تمام قدرت از ایالت تیگرای دفاع خواهیم کرد. با وجود این ، آماده گفت وگو با دولت فدرال برای دست یابی به یک توافق هستیم.

جدایی طلبان اتیوپی در ایالت تیگرای حضور دارند و حبهه آزادی بخش تیگرای بر این ایالت ۶ میلیون نفری حکمرانی می‌کند.

درحالی که منابع خبری از ادامه یافتن درگیری‌های نظامی بین ارتش اتیوپی و شبه نظامیان جبهه آزادی بخش تیگرای خبر می‌دهند، پارلمان اتیوپی به نتایج انتخابات پارلمانی تیگرای و احیای قدرت اجرایی در این ایالت رای مثبت داد.

مقامات ایالت تیگرای نخست وزیر اتیوپی  را متهم کرده‌اند که به تدریج اقلیت تتگرای را به حاشیه رانده و این ایالت را در دولت فدرال جدا کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس