image-20201108143103-1.png

همکاری ضدتحریمی ایران و ونزوئلا در ابتدای راه است و باید این همکاری به گونه‌ای تقویت شود که از سطح همکاری‌های مقطعی به سطح همکاری‌های دائمی و بلندمدت ارتقا یابد.

سرویس اقتصاد مشرق- آمریکا با اعمال تحریم‌های ثانویه علیه کشورهای مختلف تلاش می‌کند علاوه بر شرکت‌های آمریکایی، شرکت‌های دیگر کشورها را هم از مبادلات اقتصادی با کشور تحریم شده باز دارد. بر اساس تحریم‌های ثانویه، شرکت‌های مختلف جهان از ترس مجازات و جریمه‌های آمریکا از همکاری اقتصادی با کشورهای تحریم‌شده پرهیز می‌کنند و به این ترتیب ارتباط اقتصادی کشور تحریم شده با دیگر کشورهای جهان قطع یا به حداقل می‌رسد.

در این میان مجازات‌های آمریکا برای همکاری یا دور زدن تحریم‌ها برای کشورها و شرکت‌هایی موثر است که نگران تحریم‌های آمریکا باشند. درنتیجه اگر دو طرف ارتباط اقتصادی قبلا از سوی آمریکا تحریم شده باشند دیگر نگرانی از بابت اعمال تحریم از سوی آمریکا ندارند و می‌توانند با یکدیگر همکاری اقتصادی داشته باشند و به این ترتیب تحریم‌ها را بی‌اثر سازند.

بی‌اثر سازی تحریم‌ها از مسیر همکاری میان کشورهای تحریم شده، می‌تواند باشگاه تحریمی‌ها در جهان را شکل دهد تا به کمک آن فشار اقتصادی بر کشورهای تحریم شده کاهش یابد. در حال حاضر ایران به عنوان یکی از کشورهایی که با تحریم‌های ثانویه آمریکا مواجه است این امکان را دارد تا با استفاده از ظرفیت دیگر کشورهای تحریم شده، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر سازد.

در این میان ونزوئلا یکی از کشورهای تحریم شده توسط آمریکا است که از روابط سیاسی خوبی با ایران برخوردار است و ایران در سال جاری با ارسال چندین نفت‌کش به این کشور توانست تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده و نیاز اقتصادی ونزوئلا و خود را رفع کند.  با این حال همکاری ضدتحریمی ایران و ونزوئلا در ابتدای راه است و باید این همکاری به گونه‌ای تقویت شود که از سطح همکاری‌های مقطعی به سطح همکاری‌های دائمی و بلندمدت ارتقا یابد.

در این زمینه لازم است تا روابط راهبری بلندمدت بین ایران و ونزوئلا برقرار شود تا همکاری‌های اقتصادی از زیرساخت حقوقی مستحکمی هم برخوردار باشد تا به این ترتیب هم بخش خصوصی برای گسترش روابط به میدان بیاید و هم رابطه اقتصاد بین دو کشور از خطر فریب‌های آمریکا در امان بماند چراکه این امکان وجود دارد تا آمریکا برای جلوگیری از تداوم همکاری‌های ضد تحریمی ایران با ونزوئلا به یکی از طرفین معافیت‌های تجاری و اقتصادی اعطا کند و آن کشور هم از بیم تحریم مجدد از همکاری با طرف دیگری که هنوز تحت تحریم‌های آمریکا است، دست بکشد.

در این زمینه پیشنهاد می‌شود تا نمایندگان مجلس با ضمن تشکیل گروه دوستی پارلمانی با مجلس ونزوئلا، پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم را برای ارتقا روابط بین دو کشور ایران و ونزوئلا انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    10 7
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن و اهلک اعدائهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس