کد خبر 1139541
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
بدهی واقعی صداوسیما به فوتبال چقدر است؟

هزینه تولید سریال‌های عادی در تلویزیون دقیقه‌ای بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام شده؛ اگر صداوسیما بابت حق پخش تلویزیونی به تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر مانند سریال‌ها پول بپردازد، چقدر می‌شود؟

به گزارش مشرق، بارها درباره حق پخش تلویزیونی صحبت شده، اما گویا صداوسیما نمی‌خواهد همچون دیگر کشورها، حق پخش مسابقات فوتبال را به برگزارکنندگان بپردازد. همیشه هزینه‌های سریال‌سازی در تلویزیون ایران یک بحث داغ و جذاب بوده و این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست.

گفته شده، سریال پایتخت ۶ که به دلیل شیوع کرونا نیمه ‌تمام باقی ماند، هزینه‌ای بیش از ۲۳ میلیارد تومان را در پی داشته است. جالب اینکه بابت فصل دوم سریال «نون‌ خ» ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده که فقط سه میلیارد تومان آن توسط استانداری پرداخت شد.

با توجه به این ارقام، به بررسی بازی‌های لیگ برتر می‌پردازیم که طرفداران زیادی دارد.

برای سهولت کار، فقط بازی‌های دو تیم استقلال و پرسپولیس را مثال خواهیم زد. شبکه سه در طول هر فصل فوتبالی ۵۸ دیدار استقلال و پرسپولیس را به صورت زنده پخش می‌کند. اگر میانگین بازی‌ها را بر اساس ۹۰ دقیقه در نظر بگیریم به عدد ۵ هزار و ۲۲۰ دقیقه می‌رسیم.

اگر عدد بدست آمده را براساس کف هزینه تولید یک سریال در دقیقه محسابه کنیم؛ یعنی ضرب در ۵ میلیون تومان، به عدد ۲۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسیم. حال با محاسبه دقیقه‌ای ۱۵ میلیون تومانی مربوط به تولید سریال‌های پربیننده، پخش بازی‌های این دو تیم به رقم ۷۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

 در این شرایط، فوتبال برای صداوسیما حکم یک دکان دو نبش بسیار سودآور را دارد؛ از یک طرف با پخش دیدارهای مهم، مخاطب را جذب و از سوی دیگر برای پخش آگهی‌های تبلیغاتی، درآمد نجومی کسب می‌کند. از همه مهم‌تر اینکه از هزینه‌های برنامه‌سازی برای این ساعت‌ها نیز معاف می‌شود.

بدون در نظر گرفتن هر ثانیه آگهی چند میلیونی که خود رقم بسیار بالایی می‌شود، صداوسیما بابت پخش بازی‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر بین ۲۶ تا ۷۸ میلیارد تومان از هزینه برنامه‌سازی معاف می‌شود و به لحاظ برنامه‌سازی به سود تلویزیون است. تازه این رقم غیر از بازی‌های حذفی و آسیایی دو تیم محسوب می‌شود.

از طرفی مخاطب دائمی و قطعی رقابت‌های فوتبال در شرایط کنونی که تماشاگر به ورزشگاه‌ها نمی‌رود نیز تضمین‌ شده است. از سوی دیگر، تلویزیون چند برنامه ترکیبی و تحلیلی جانبی نیز با خوراک همین بازی‌ها به روی آنتن می‌برد، آن هم بدون هزینه و سرشار از درآمدهای جانبی.

با این حساب، بدهی واقعی صداوسیما به فوتبال چقدر خواهد بود؟

هرکدام از این دو باشگاه در صورت دریافت حق پخش بازی‌های خود بطور میانگین _ اگر برای پخش هر دقیقه، ۷ میلیون تومان در نظر بگیریم _ ۶۳۰ میلیون تومان برای هر دیدار دریافت می‌کردند که در پایان فصل استقلال و پرسپولیس هر کدام صاحب ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان می‌شدند که با این رقم بسیاری از مشکلات‌شان حل می‌شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    0 0
    صدا و سیما همیشه از کمبود بودجه می نالد که!! صدا و سیما اگر حداکثر 10 شبکه را نگه دارد و بقیه را حذف کند، می تواند هزینه شبکه های حذف شده را در سایر شبکه ها استفاده کند. واقعاً چه لزومی دارد بیست و چند شبکه داشته باشیم و مرتب سریال های قدیمی را در شبکه های مختلف پخش کنیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس