کد خبر 11390
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴

معاون فناوري و توسعه سازمان صدا و سيما اعلام کرد: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران براي راه‌اندازي فرستنده‌هاي پرقدرت ديجيتال تلويزيوني در استان قم، 15 ميليارد ريال هزينه کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، علي عسکري با اشاره به افتتاح سامانه‌ي سينگال‌رساني ديجيتال پخش صدا وسيما اظهار کرد: مردم اين استان از اين پس مي‌توانند 14 شبکه تلويزيوني و 11 شبکه راديويي را با کيفيت بهتر دريافت کنند. اين سامانه از پيشرفته‌ترين سامانه‌ها در دنياست. همزمان با بهره‌برداري رسمي از اين سامانه در استان قم، شهروندان تهراني نيز که قبل از اين به صورت آزمايشي از اين امکان استفاده مي‌کردند به صورت دائم از مزاياي آن بهره‌مند مي‌شوند.
وي در ادامه به تفاوت سيگنال‌هاي ديجيتال و آنالوگ اشاره کرد و گفت: سيگنال‌رساني آنالوگ، سيستمي بسيار گران و کم سرعت است که در برابر آلودگي هوا، پستي و بلندي، ميدان‌هاي مغناطيسي و امواج، کيفيت خود را از دست مي‌دهد. تاکنون استفاده از اين سيستم هزينه‌هاي هنگفتي را براي صدا و سيما داشته است.
عسکري گفت: معايب سيستم آنالوگ، ما را بر آن داشت که همپاي کشورهاي پيشرفته جهان، استراتژي کوچ از سيستم آنالوگ به سيستم ديجيتال را در پيش بگيريم؛ حتي در شهري مانند تهران که بهترين سيستم آنالوگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد باز هم مشکلاتي را براي پخش داشتيم.
عسکري که شامگاه گذشته (شنبه) در گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما حاضر شده بود، درباره مزاياي سيستم ديجيتال عنوان کرد: يکي از مزيت‌هاي پخش ديجيتال اين است که آلودگي هوا، پستي و بلندي، ميدان‌هاي مغناطيسي و ... کمترين تاثير را بر روي آن مي‌گذارد و تصاوير با کيفيت زيبا و بالا به گيرنده‌ها منتقل مي‌شود.
معاون فناوري و توسعه سازمان صدا و سيما در پاسخ به اين پرسش که آيا از گيرنده‌هاي معمولي هم مي‌توان تصاوير ديجيتال را دريافت کرد؟ گفت: براي دريافت سيگنال‌هاي ديجيتال بهتر است که تلويزيون ديجيتال باشد؛ چرا که تصاوير در اين گونه تلويزيون‌ها با کيفيت‌ بالايي پخش مي‌شود، در اين راستا توليد‌کنندگان جديد تلويزيون با آگاهي از سيستم انتشار ديجيتال در ايران، اقدام به توليد وسيع تلويزيون ديجيتالي کردند. با اين حال افرادي که تلويزيون‌هاي معمولي و آنالوگ دارند هم مي‌توانند براي استفاده از اين فناوري جديد با يک مبدل ست تاپ باکس که بين آنتن و گيرنده قرار مي‌گيرد، تصاوير ديجيتال را دريافت کنند.
وي در ادامه درباره علت تاخير سه ساله در راه‌اندازي اين سامانه اظهار کرد: از سه سال گذشته تحقيقات لازم در زمينه سيگنال‌رساني ديجيتالي در کشور آغاز شد. آنچه که باعث کند شدن اقدامات ما شد دو عامل بود؛ يکي اينکه ما تصميم گرفتيم با فناوري جديد و فشرده‌سازي ديتاها سيگنال‌ها را ديجيتالي کنيم که به علت نوپا و جديد بودن اين فناوري‌ مخالفان و موافقان زيادي داشت. دوم اينکه ما بايد اطلاعات و آموخته‌هايمان را در اين زمينه بيشتر مي‌کرديم. تاسيسات گسترده‌اي را در استان‌ها راه‌اندازي مي‌کرديم به همين خاطر اين روند با کمي تاخير آغاز شد.
او در پاسخ به اينکه آيا پخش ديجيتال مشمول راديو هم مي‌شود؟ گفت: در حال حاضر اين فناوري تنها در تلويزيون مورد استفاده قرار مي‌گيرد و براي استفاده سينگال‌هاي ديجيتال در راديو هم اقداماتي در دست بررسي است. با پخش ديجيتال در راديو امواج با کيفيت بالاتر پخش خواهند شد.
وي ديجيتالي شدن سرويس پخش تلويزيوني را به نفع صدا و سيما و بينندگان دانست و افزود: فناوري جديد به سمت افزايش بهره‌وري مي‌رود. فناوري ديجيتال در رسانه هم موجب کاهش هزينه‌ها و هم افزايش بهره‌وري مي‌شود. از سويي بينندگان هم برنامه‌هايي با کيفيت از گيرنده‌هاي خود دريافت مي‌کنند.
عسکري در پايان با اعلام خبر اعطاي جايزه مهندسي برتر 2010 اتحاديه راديو و تلويزيون آسيا و اقيانوسيه به سازمان صدا و سيما، افزود: اين اقدام به خاطر پيشگامي سازمان صدا و سيما در فناوري و توسعه به ويژه حوزه ديجيتال‌سازي سيگنال‌ها صورت گرفت. درچند سال اخير در زمينه‌ي ماهواره‌ اقدامات فراواني صورت گرفته که به تدريج اخبار آن را به سمع و نظر مردم خواهيم رساند. همچنين در زمينه استفاده از فناوري ماهواره، پيشرفت‌هاي بسياري کسب کرده‌ايم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس