کد خبر 1138956
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
تحولات اصلی انتخابات آمریکا

حاشیه های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال پیشی گرفتن از اصل ماجرا هستند به طوری که هنوز شمارش آرا تمام نشده هر دو نامزد از پیشتازی خود سخن گفته اند.

به گزارش مشرق، انتخابات ریاست جمهوری همراه با انتخابات کنگره آمریکا روز سه شنبه ۱۳ آبان برگزار شد و شمارش آراء از ساعت ابتدایی روز چهارشنبه به وقت تهران آغاز شد.

بر همین اساس هر چند تا ساعت ۱۰:۲۲ هم در آراء مردمی و هم در آراء الکترال، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات از «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه، جلو بوده اما هر دوی این افرد در سخنرانی و پیام‌هایی که در توئیتر منتشر کرده‌اند مدعی پیشتازی در انتخابات شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت انتخابات آمریکا در کدام ایالت‌ها مشخص شده؟

بر همین اساس مهمترین تحولات پسا انتخاباتی آمریکا از صبح امروز چهارشنبه به شرح زیر است:

بایدن در آرای حضوری ویسکانسین جلو افتاد

شمارش آرای حضوری انتخابات ریاست جمهوی آمریکا در ایالت ویسکانسین نشانگر آن است که «جو بایدن» توانسته از رقیب جمهوریخواه خود در این ایالت پیشی بگیرید.  

 بر همین اساس تا این لحظه بایدن ۴۹.۴ درصد آرا را در این انتخاب تصاحب کرده است.  ترامپ نیز با فاصله ای کم و با تصاحب ۴۹.۱ درصد آراء در این ایالت در تعقیب بایدن است.  

با توجه به آنکه شمارش آرای پستی در این ایالت هنوز انجام نشده، مشخص شدن آرای الکترال و فرد پیروز قطعی در ویسکانسین هنوز مشخص نیست.  

وزیر اول اسکاتلند: روزها و لحظات حساسی پیش روی دموکراسی است

«نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند با انتشار پیامی در توئیتر در واکنش به ادعای دونالد ترامپ در خصوص پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نوشت: ساعتها و روزهای حساسی پیش روی یکپارچگی و دموکراسی ایالات متحده است. بیایید امیدوار باشیم که صدای جمهوریخواهانی را که اهمیت آن را درک می کنند بشنویم.

کمپین انتخاباتی بایدن: تلاش ترامپ برای متوقف کردن شمارش آراء بی شرمانه است

کمپین انتخاباتی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به صحبت‌های «دونالد ترامپ» در مورد پیروزی در انتخابات و لزوم توقف شمارش آراء واکنش نشان داد.

ببینید:

تصاویری جالب در حاشیه روز انتخابات آمریکا


بر اساس اعلام کمپین انتخاباتی بایدن، متوقف کردن شمارش آرای انتخابات بی‌شرمانه و بی سابقه است.

واکنش رسانه ها به ادعای پیروزی ترامپ

رسانه های دموکراتی چون واشنگتن پست، سی ان ان، لس آنجلس تایمز و حتی رسانه های غیر آمریکایی همچون بی بی سی و رویترز ادعای اخیر ترامپ را به چالش کشیده و در بازتاب اظهارات وی نوشتند: ترامپ به غلط اعلام پیروزی کرد.

بایدن در ایالت «مِین» پیروز شد

«جو بایدن» با کسب ۵۳.۴ درصد آراء از آرای انتخاباتی ایالت مین، در این ایالت به پیروزی رسید.

میزان آرای کسب شده از سوی دونالد ترامپ در این ایالت ۴۳.۷ درصد بوده است. از انتخابات سال ۲۰۰۸ تاکنون نامزدهای حزب دموکرات در این ایالت به پیروزی رسیده اند.

با حساب پیروزی بایدن در ایالت مین، مجموع آرای الکترال بایدن به ۲۳۸ و آرای الکترال ترامپ به ۲۱۳ رسیده است. نامزدی که بتواند ۲۷۰ رای الکترال را کسب کند برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

مایک پنس: شمارش آراء ادامه دارد اما ترامپ انتخابات را برده است

«مایک پنس»  معاون رئیس‌جمهور آمریکا، طی سخنرانی کوتاهی در کاخ سفید که پس از سخنرانی دونالد ترامپ انجام شد، گفت که شمارش آراء ادامه دارد، اما جمهوریخواهان در ایالت‌های مهم و کلیدی با اختلاف زیاد به پیروزی رسیده‌اند.

پیش از پنس، ترامپ در اظهاراتی بعد از تشکر از مردمی که رای خود را به سبد او انداخته بودند؛ مدعی شد: متأسفانه بعضی ها سعی می‌کنند حق ما را سلب کنند.

ترامپ مدعی پیروزی در انتخابات شد

دونالد ترامپ رئیس‎جمهور آمریکا همانطور که پیشتر اعلام شده بود، با هدف ارائه روایت انتخاباتی خود، به ایراد سخنرانی در کاخ سفید پرداخت. وی بعد از تشکر از مردمی که رای خود را به سبد او انداخته بودند؛ مدعی شد: متأسفانه بعضی ها سعی می‌کنند حق ما را سلب کنند.

ترامپ ادامه داد: در ایالاتی که انتظار نداشتیم مثل فلوریدا نه تنها بردیم بلکه با اختلاف زیاد پیروز شدیم. در ایالات بزرگی چون اوهایو و تگزاس هم برنده شدیم. ما در تگزاس ۷۰۰ هزار رأی بیشتر آوردیم. ما جورجیا را هم بردیم. از همه مهم‌تر ما در حال پیروزی در پنسیلوانیا با تعداد فوق العاده‌ای از آراء هستیم.

این اظهارات ترامپ در حالی ایراد شد که شمارش آرا در ایالات کلیدی جورجیا و پنسیلوانیا هنوز تمام نشده حال آنکه، در مرحله شمارش آرای حضوری، ترامپ پیشتاز است. اما مسئله مهم آن است که آرای پستی این دو ایالت دیرتر شمرده خواهد شد و احتمال دارد وزنه انتخابات به نفع رقیب دموکرات تغییر کند.

ترامپ در ادامه مدعی شد: آماده جشن و پایکوبی هستیم. داریم آماده می‌شویم در این انتخابات برنده شویم. به زبان ساده، ما در این انتخابات برنده شدیم. ما به دیوان عالی آمریکا خواهیم رفت. می‌خواهیم همه رأی‌گیری‌ها متوقف شوند. نمی‌خواهیم آنها ساعت ۴ صبح رأی دیگری پیدا کنند و آنها را به لیست اضافه کنند.

رقابت نزدیک بایدن و ترامپ در آراء حضوری جورجیا و نیویورک

تا ساعت ۱۰:۴۷ به وقت تهران شمارش آراء مردمی در جورجیا حکایت از آن دارد که ترامپ ۵۰.۷ درصد آراء حضوری را تصاحب کرده است.

بر همین اساس آراء حضوری بایدن در این ایالت ۴۸.۱ درصد است. در نیویورک نیز آراء مردمی ترامپ ۵۰.۱ درصد و بایدن ۴۸.۷ درصد است.

نشانه های آغاز آشوب در آمریکا؛ تجمع معترضان در مقابل کاخ سفید

هزاران نفر از رای دهندگان آمریکایی از صبح امروز چهارشنبه در مقابل کاخ سفید تجمع کرده اند.  

با توجه به اینکه پیش از انتخابات درباره آشوب های پسا انتخاباتی هشدار داده شده بود، در مقابل کاخ سفید حصارهایی برای جلوگیری از ورود معترضین به محل اسکان رئیس جمهور آمریکا قرار داده شده است.  

علاوه بر محوطه بیرونی کاخ سفید، چندین خیابان در واشنگتن نیز صحنه اعتراضات است.  

توئیتر پیام ترامپ را گمراه کننده توصیف کرد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب جمهوریخواه، در پیامی توئیتری با اشاره به اینکه خیلی جلوتر از رقیب است، دموکراتها را به تلاش برای دزدیدن انتخابات متهم کرد.

وی همچنین گفت: البته ما هرگز اجازه چنین کاری را به آنها نخواهیم داد. پس از بسته شدن حوزه ها دیگر نمی توان رای داد.

 توئیتر هم دسترسی به این توئیت ترامپ را به دلیل آنچه «گمراه کننده» بودن تمام یا قسمتی از آن عنوان کرده است؛ محدود کرد.

رقابت شانه به شانه بایدن و ترامپ در آراء مردمی

نتایج شمارش آراء مردمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که «جو بایدن» با کسب ۶۳ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۳۹۳ رأی موفق به کسب ۴۹.۸ درصد از آراء مردمی شده است.

از سوی دیگر «دونالد ترامپ» نیز با کسب ۶۱ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۲۲۷ رأی، توانسته ۴۸.۶ درصد از آراء مردمی را کسب کند.

بر همین اساس در آرای الکترال نیز تا ساعت ۱۰ و ۱۳ دقیقه به وقت تهران، بایدن با حساب ۲۳۸ به ۲۱۳ از ترامپ جلوتر است.

ترامپ: ما جلو هستیم / بایدن می‌خواهد انتخابات را بدزدد

«دونالد ترامپ» با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد: ما جلو هستیم اما آن‌ها (بایدن) تلاش می‌کنند انتخابات را سرقت کنند. ما هرگز این اجازه را نخواهیم داد، آرایی که بعد از پایان رای گیری و بسته شدن محل رای داده شود شمرده نخواهد شد.

بعضی از مشاوران ارشد می‌گویند که روایت و تفسیر دموکرات‌ها از شمارش آرا و اشاره آنها به «سراب سرخ» باعث خشم جمهوریخواهان شده است.

منظور دموکرات‌ها از «سراب سرخ» این است که پیشبینی‌های اولیه‌ای که حاکی از پیروزی دونالد ترامپ در بعضی ایالت‌ها است، گمراه کننده است، چرا که شامل رای‌های پستی نمی‌شود.
تصور می‌شود که تعداد دموکرات‌هایی که از طریق پست رای داده‌اند، از جمهوری خواهان بیشتر باشد.

بایدن ۲۳۷ رای الکترال / ترامپ فلوریدا، اوهایو و تگزاس را قرمزپوش کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همچنین نامزد حزب جمهوریخواه در این دور از رقابت‌ها، موفق به پیروزی در یالات یوتا و میسوری شد. به این ترتیب، در حال حاضر، وی ۲۱۳ رای الکترال دارد، حال آنکه این رقم برای جو بایدن رقیب دموکرات او، ۲۳۷ رای الکترال است.

بایدن پیروزی در ایالت‌های واشنگتن، اورگن و کالیفرنیا را از آن خود کرده است. این ایالت‌ها در مجموع ۷۴ رای الکترال دارند. به گفته فاکس نیوز، ترامپ اوهایو را با ۱۸ رای الکترال قرمزپوش (شناسه رنگی جمهوریخواهان) کرده است.

در ایالت پنسیلوانیا نیز که شاه کلید ورود به کاخ سفید است، با شمارش ۴۰ درصد آرای حضوری، ترامپ برتری ۵۴.۷ درصدی خود را در مقایسه با بایدن با ۴۲.۶ درصد آرا حفظ کرده است. اما از آنجا که در این ایالت حساس، آرای پستی بعد از آرای حضوری شمرده می‌شوند، نباید به نتایج فعلی اعتماد چندانی کرد.

در ایالت کلیدی فلوریدا ترامپ پیروز میدان شد و ۲۹ رای الکترال را به دست آورد حال آنکه او نیوهمپشایر را نیز از آن خود کرده است.

همزمان خبرها حاکی از آبی شدن (شناسه رنگی دموکرات‌ها) آریزونا با ۱۱ رای الکترال است که پیروزی بزرگی برای بایدن محسوب می‌شود؛ وی همچنین مینه‌سوتا را با ۱۰ رای الکترال از آن خود کرد.

دونالد ترامپ ایالت کلیدی تگزاس را با ۳۸ رای الکترال از آن خود کرد.

جو بایدن: در مسیر پیروزی قرار داریم

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت دِلاور سخنرانی کرد. این نخستین بار است که یکی از نامزدهای انتخاباتی در چنین مرحله‌ای از شمارش آرا سخنرانی می‌کند.

وی با ابراز رضایت از دورنمای آینده انتخاباتی خود، مدعی شد از وضعیت فعلی دموکرات‌ها راضی است.

بایدن با این ادعا که در مسیر پیروزی قرار دارد، گفت با توجه به میزان بالای مشارکت غیرحضوری، باید تا مشخص شدن نتیجه نهایی صبور بود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس