کد خبر 1138933
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۸
خشکی پوست

ایجاد تغییرات در الگوی زندگی نخستین و مهمترین راه برای پیشگیری از خشکی پوست است که نکته مهم در ایجاد این تغییرات، تغییر عادات حمام رفتن و لباس پوشیدن است.

به گزارش مشرق، پاییز با همه زیبایی، فصلی است که بسیاری از افراد با شروع آن، از خشکی پوست گلایه می‌کنند و به دنبال راهکارهای درمان می‌گردند، اما این موضوع امسال با شیوع کرونا و شستن دست‌ها جهت جلوگیری از ابتلا به این ویروس پررنگ‌تر شده است.

تغییرات فصلی چه رو به گرما و چه رو به سرما، همواره تاثیر چشمگیری بر روی پوست داشته و به تناسب تغییرات آب و هوایی، عامل ایجاد مشکلات پوستی یا تشدید کننده مشکلات پوستی قبلی بوده است.

در این میان، پاییز فصلی است که شکایت از خشکی پوست در آن بیداد می‌کند زیرا نخست با درجه حرارت مطبوعی شروع می‌شود و به تدریج رو به سردی می‌گذارد که این تغییر دما نیاز به اقدامات روزانه مراقبت از پوست را دوچندان می‌کند.

وضعیت خشکی پوست، امسال با شیوع بیماری کرونا و توصیه های بهداشتی مبنی بر شست وشوی دست‌ها جهت پیشگیری از ابتلا بیشتر شده و افراد زیادی را در جهت پیدا کردن راهکار پیشگیری از خشکی پوست سردرگم کرده است.

خشکی پوست در واقع یکی از شایع ترین مشکلاتی است که مردم در شروع فصل خزان و سرما از آن ابراز ناراحتی کرده و مراجعه به متخصص پوست و مو در این فصل بیشتر از همیشه است.

پوستی که خشک است خشن می شود و پوسته های ظریفی روی آن مشاهده می شود که در صورت عدم درمان، تغییراتی مانند ترک خوردن، خارش و قرمزی و حتی عفونت ثانوی بر روی پوست ظاهر می شود.

خشکی پوست می تواند علل برون زاد یا درون زاد داشته باشد. سوءتغذیه و کمبودهای ویتامین آ، دی و فقر آهن که متاسفانه در میان زنان شایع‌تر است و می‌تواند باعث خشکی پوست در میان آنان شود، از دلایل بروز علل درون زاد است.

بیماری‌های کلیوی، بدخیمی‌ها بویژه لنفوم، عفونت‌های اچ آی وی و کم کاری تیروئید و بیماری‌های ارثی مانند آتوپیک درماتیت از دیگر عوامل است.

سرمای شدید بویژه اگر همراه با فاکتور باد و سرمای خشک باشد، کمبود رطوبت در فضای داخل خانه، تماس زیاد با مواد شوینده و حتی آب خالی، استفاده از برخی داروها از جمله داروهای اعصاب، داروهای ادرارآور یا داروی ایزوترتینوین از جمله عوامل خارجی علل درون زاد هستند.

بر روی سطح پوست انسان، لایه شاخی وجود دارد که به دلیل اینکه اجازه نمی دهد آب از سطح بدن ما خارج شود، امکان زندگی بر روی کره زمین را به انسان داده است؛ این لایه یک سطح چربی دور بدن انسان ساخته است که اجازه نمی دهد آب از سطح بدن تبخیر شود.

با دلایلی که ذکر شد ممکن است این لایه به درستی تشکیل نشود یا لایه درست تشکیل شده اما به دلیل شست و شوی زیاد دست ها بویژه در ایام شیوع بیماری کرونا، از بین می رود.

دمای خانه تاثیر مستقیمی بر خشک شدن یا نشدن پوست دارد بنابراین اگر به جای گرم کردن بیش از استاندارد فضای خانه، از پوشش لباس گرم استفاده شود به نفع پوست و کاهش خشکی آن خواهد بود.

برای مرطوب نگهداشتن خانه، استفاده از ظرف آب در سطح بخاری یا رادیاتور توصیه می‌شود.

ایجاد تغییرات در الگوی زندگی نخستین و مهمترین راه برای پیشگیری از خشکی پوست است که نکته مهم در ایجاد این تغییرات، تغییر عادات حمام رفتن و لباس پوشیدن است.

باید لباس های نخ و کتان را جایگزین لباس های الیاف مصنوعی یا پلاستیکی کرد. پرهیز از حمام  طولانی یا استفاده از آب داغ توصیه می شود ضمن اینکه آب حمام باید ولرم و اندکی از سطح پوست انسان گرمتر باشد.

در حمام به جز جاهایی که نیاز به نظافت دارد مانند زیر بغل، کشاله ران، کف دست و پا که با مواد شوینده تمیز می شود سایر سطوح بدن با شامپو بدن های کرم دار یا صابون های گلیسیرین دار شست و شو شود و فراموش نکنیم که استفاده از صابون های قلیایی و مواد کف کننده بسیار، لایه چربی پوست را از بین خواهد برد.

پس از حمام، استفاده از حوله های پوشیدنی بسیار مفید است. ضمن اینکه حوله را نباید بر روی بدن کشید بلکه باید برای خشک کردن با حوله به بدن ضربه زد و سه دقیقه وقت است که روی پوست به اصلاح دو نم، لوسیون بدن یا کرم مرطوب کننده زد و جاهایی مانند دست ها که خشک می شود می توان از وازلین استفاده کرد.

هنگام خرید شوینده هم توجه داشته باشیم شامپو بدن های کرم دار یا صابون های کرم گلیسیرین دار که هنگام شست و شو یک لایه چربی بر روی پوست باقی می گذارند تهیه کنیم. ضمن اینکه از کشیدن لیف یا کیسه در قسمت هایی که خشک هستند جلوگیری کنیم.

به اشخاص دارای پوست خشک توصیه می‌شود در فصل سرما، فواصل استحمام را بیش تر کنند، برای این که استحمام روزانه و استفاده بیش از حد از مواد شوینده مثل صابون باعث تشدید خشکی پوست می شود.

در فصل پاییز و زمستان می توان گلیسیرین، نشاسته و روغن بچه فیروز را به نسبت مساوی با چند قطره آب لیمو مخلوط کرد. سپس یک قاشق از این مواد را در یک لیتر آب حل و دست ها را به مدت ۲۰ دقیقه در آن و سپس پاها را در این محلول گذاشت.

بعد از این عمل، ابتدا کرم مرطوب کننده و سپس روی آن وازلین بمالید تا مانع خارج شدن رطوب از پوست شود. اما چنانچه پوست قرمز یا پوسته پوسته یا دارای ترک یا شقاق شد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    0 0
    و خشکی بینی. از تمام اونایی که بهبود پیدا کردن تحقیق به عمل بیارین. بعضی اوقات خشکی چشم و مخاط بینی انگار بصورت پایدار می مونه.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    0 0
    5:24خشکی چشم قابل درمانه بعضی مواقع بخاطر بعضی داروها همانند ارامبخش هاخشکی چشم ایجادمیشه..وبا یه قطره آشک مصنوعی قابل درمانه هر12 ساعت1قطره ومن خودم خشکی چشم.داشتم خدارا شاکرم خوب شدم..قطره چشم هم وقتی بازشد.. بعد اریک ماه قابل مصرف نیست..خشکی بینی هم شاید کسی بینی اش انحراف داشته باشنداگر همیشگی باشد..ولی بعضی مواقع فصلی خوب میشه انونم با غرغره اب ونمک بینی که ازپزشک شنیدم مفید است..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس