عکس/ موج سوم کرونا در تهران کرونا

شکل ابتلا در موج سوم کرونا خانوادگی شده است و گاهی تمامی اعضای یک خانواده در بیمارستان بستری می‌شوند.

به گزارش مشرق، پژوهش‌های جدید درباره کرونا، یافته‌های نگران کننده‌ای را درباره انتقال این بیماری خطرناک ارائه کرده است. این پژوهش که نشریه اسپانیایی (ELPAIS)  آن را منتشر کرده  و دکتر حریرچی معاون‌کل وزیر بهداشت هم آن را قابل استناد خوانده است، میزان انتقال ویروس را در محیط‌هایی از جمله خانه، مدرسه و رستوران‌ها بررسی کرده است. یکی از بخش‌های مهم این یافته‌ها میزان انتقال بر اساس نحوه گفت‌وگو و تن صدای بیماران است. در این گزارش به بخش‌هایی از این پژوهش اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

مرگ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کرونایی در جهان

خطر ابتلای شدید در محیط خانه

شکل ابتلا در موج سوم کرونا خانوادگی شده است و گاهی تمامی اعضای یک خانواده در بیمارستان بستری می‌شوند. رعایت‌نکردن قرنطینه، نداشتن ماسک و بی‌توجهی به تهویه مناسب هوا در منزل از جمله دلایل مهم شیوع خانوادگی کروناست. در یافته‌های جدید پژوهشگران بین‌المللی، اطلاعات قابل‌توجهی در این‌باره ارائه شده است.

 
فرض کنید در اتاق  پذیرایی خانه، ۶ نفر حضور داشته باشند که یک‌نفر آن‌ها مبتلا به کروناست(مطابق شکل بالا). در این حالت احتمال شیوع دیگر افراد به سه حالت روبه رو خواهد بود:
 
هر ۵ نفر دیگر مبتلا می‌شوند اگر: بعد از ۴ ساعت حضور در این محیط، هیچ کدام از ۶ نفر ماسک نزنند، با صدای بلند صحبت کنند، در و پنجره‌های اتاق بسته باشد.

۴ نفر دیگر مبتلا می‌شوند اگر:  بعد از ۴ ساعت حضور در این محیط، همگی ماسک داشته باشند اما در و پنجره‌ها بسته باشد. یعنی در صورت طولانی‌شدن مدت حضور ماسک به تنهایی از ابتلا جلوگیری نمی‌کند.

حداکثر یک نفر دیگر مبتلا می‌شود اگر: مدت زمان حضور به ۲ ساعت کاهش یابد(نصف شود)، همه از ماسک استفاده کنند و در و پنجره‌ها باز باشد. در این حالت حداکثر احتمال ابتلای یک نفر دیگر وجود دارد.

کمتر صحبت کنید؛ فریاد نزنید

در بخشی دیگر از این مطالعه، میزان انتقال ویروس کرونا بر اساس نحوه صحبت‌کردن فرد مبتلا در فضای بسته  ارزیابی شده است؛ در سه حالت «سکوت»، «صحبت‌کردن آرام»، «فریاد زدن و آواز خواندن». هر نقطه نارنجی نشان‌دهنده دوز ذرات عفونی است که می‌تواند دیگران را مبتلا کند. نکته مهم این‌که، تعداد این ذرات منتشرشده، در حالت فریادزدن ۵۰ برابر حالت سکوت است.

چندی پیش معاون کل وزارت بهداشت درباره نحوه عملکرد جدید ویروس کووید -۱۹ گفته بود: «به دنبال افزایش قدرت سرایت پذیری ویروس، خصوصا انتقال درون خانوادگی به میزان زیادی افزایش یافته است. باید توجه کرد که خصوصیت این موج اپیدمی انتقال درون خانوادگی بالا است و در صورت ابتلا یک فرد اکثر اعضای خانواده به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند

به گفته حریرچی خصوصیت دوره‌های قبل اپیدمی، انتقال درون جامعه بود و با انتقال درون خانوادگی کمتری مواجه بودیم، بر این اساس خانوده‌ها با مشاهده علائم اولیه کرونا در یکی از اعضای خانواده، حتما اقدامات احتیاطی برای عدم ابتلای دیگر اعضای خانواده را انجام دهند.

گفتنی است کرونا هر روز در حال ثبت رکورد جدید در کشور است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۲۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۶ هزار و ۱۶۰ نفر رسید.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 12922721 IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    7 0
    یعنی حرفم دیگه نباید بزنیم؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    5 0
    چرا برای دوستانمان درچین راحتترشده!؟
  • سید مهدی IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    6 0
    ما باید فقط و فقط به خودمان اکتفا کنیم وزارت بهداشت با باهوش ترین نیروهاش در شبکه بهداشت و درمان حرفهای ترجمه شده غرب رو میگه و از ماسک جدا نمیشه ، حتما از طب اسلامی ایرانی کمک بگیرید بخور جوش شیرین رو برای پیشگیری و درمان بروش درست انجام بدید و از گیاهان مقوی سیستم ایمنی استفاده کنید
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    9 0
    می خواهند به هر قیمتی شده سبک زندگی را طبق دلخواه فراماسونرها عوض کنند
  • DE ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    2 0
    به نظر بنده جامعه جهانی چین رو باید تحت فشار قرار بده تا معلوم بشه چطور این ویروس مثل همه نقاط جهان اونا آلودگی گسترده نداشتن . چرا آمار مرگ و میر رو اشتباه اعلام کردن ‌. و دست کم اون واکسنی رو که همزمان با تولید ویروس ساختن رو در اختیار همه قرار بده
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      2 0
      این چین لعنتی تمام دنیاروگرفتارکردحالا داره بدبختی همه کشورهای درگیررونگاه میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس