مقام صهیونیست: اگر به اختیار محمد بن سلمان بود تاکنون عادی‌سازی انجام می‌شد

مرکز مطالعات امنیتی وابسته به دانشگاه تل‌آویو با اشاره به فراهم بودن مقدمات عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی، تأکید کرد که این اتفاق رخ خواهد داد.

به گزارش مشرق، مرکز مطالعات امنیتی وابسته به دانشگاه تل‌آویو با انتشار گزارشی تأکید کرد که مقدمات عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی فراهم شده است.

روزنامه القدس العربی، ضمن نقل این گزارش، تأکید کرد، مرگ «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی مسیر عادی‌سازی را هموار خواهد کرد، ولی ریاض، خواستار هزینه بیشتری از سوی صهیونیستها برای این توافق شده است.

بیشتر بخوانید:

عادی‌سازی روابط با اسرائیل در نهایت رخ می‌دهد

این مرکز با اشاره به اینکه «تصویر سعودی طی سالهای اخیر به خاطر رفتارهای محمد بن سلمان، مخدوش شده است»، گزارش داد، ریاض برای ترمیم وجهه خود در پی تبلیغ آنچه «اسلام میانه‌رو» نامیده می‌شود، است.

به گزارش این مرکز، رژیم صهیونیستی به خاطر اهمیت اقتصادی، مذهبی و سیاسی عربستان سعودی، بسیار تمایل دارد تا روابط خود را با آن عادی کند، ولی هزینه این عادی‌سازی نسبت به سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیشتر است.

بنا بر این گزارش، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی اخیرا برقراری روابط بین ریاض و تل‌آویو را یک امر «گریزناپذیر» دانست و از سران فلسطین نیز انتقاد کرد که نتوانستند در «فرآیند صلح» هیچ پیشرفتی به دست آورند. به هر حال، روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان، از طریق چند «کانال موازی» طی سالهای گذشته، توسعه یافته است: کانال امنیتی و اطلاعاتی و کانال روابط اقتصادی-تجاری.

این مرکز تحقیقاتی ادامه داد، با وجود اینکه مسئولان کنونی و پیشین عربستان، اظهارات عملگرایانه‌ای درباره رژیم صهیونیستی دارند، ولی ظاهرا سلمان بن عبدالعزیز، نسبت به مسئله فلسطین و درگیری با صهیونیستها نگاه سنتی‌تری دارد؛ زیرا در سپتامبر ۲۰۲۰ یک بار دیگر اعلام کرد که عادی‌سازی منوط به چندین شرط بر اساس «طرح صلح عربی» است.

به گزارش این مرکز، پس از مرگ سلمان بن عبدالعزیز و تعیین محمد بن سلمان به عنوان پادشاه عربستان سعودی، احتمال عادی‌سازی روابط این کشور با صهیونیستها افزایش پیدا خواهد کرد. به هر حال، هنوز «نخبگان سعودی» از حمایت آمریکا اطمینان کافی ندارند، ولی سران این کشور منتظر نتایج انتخابات آمریکا هستند.

بنا بر این گزارش، عادی‌سازی مزایای بیشتری برای ریاض خواهد داشت؛ زیرا طرف سعودی خواهد توانست به آسانی به تکنولوژی اسرائیل دست یابد و نفوذ خود را در اماکن مذهبی قدس تقویت کند. لذا ممکن است، نگرانی روزافزون ریاض از تهران، عامل محرکی باشد که به سمت همگرایی با رژیم صهیونیستی حرکت کند.

این مرکز صهیونیستی خاطر نشان کرد، امارات در ازای عادی‌سازی درخواست خرید جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ را مطرح کرد، ولی احتمالا ریاض مطالبات بیشتری در این زمینه داشته باشد و این مطالبات به زمینه هسته‌ای نیز برسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    2 0
    مرگ بن سلمان، سقوط آل سقوط
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    0 0
    خیال تون تخت ، این پسر سگ آشغال بمیر نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس