کد خبر 1138135
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
تست کرونا - کراپ‌شده

سخنگوی وزارت بهداشت درباره برگ برنده وزیر بهداشت برای مقابله با کرونا که روز گذشته اعلام شد، توضیح داد.

به گزارش مشرق، سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه تلویزیونی «طبیب» شبکه سه سیما اظهار کرد: من با آمار و ارقام کرونا و علت بالا و پایین شدن آن درگیر هستم و متاسفانه هر روز شماری از خانواده های ایرانی داغدار می شوند و شنیدن و دیدن این داغ ها بسیار دردناک است.

ماجرای برگ برنده وزیر بهداشت چیست؟

لاری در پاسخ به سوالی درباره برگ برنده ای که وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد، گفت: بعد از اینکه آمار ما در پاییز بالا رفت و  ملاقاتی که مقام معظم رهبری با ستاد ملی کرونا داشتند، قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تشکیل و تصمیمات خوبی گرفته شد و مصوبات خوبی در جلسه به تصویب رسید و با تصمیمات جدید عزم ملی و جدی در مقابله با کرونا در کشور ایجاد شد و امیدواریم از این پس نظارت بهتری بر روی اجرای دستورالعمل ها صورت بگیرد.

وی افزود: از طرفی امیدواریم وزارت بهداشت بتواند با آرامش بیشتری و توان عمل کند وزارت بهداشت پیش از این بسیار درگیر نظارت بر شیوه نامه های دستی بهداشتی شده بود و همه درباره اجرا نشدن و نظارت شیوه نامه های بهداشتی از وزارت بهداشت پاسخ می خواستند این در حالی است که ما تنها ۷۵۰۰ بازرس بهداشتی داریم و این بازرسان شبانه روز بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی نظارت می‌کنند اما این تعداد بازرس بهداشتی نمی توانند بر تمام اصناف نظارت کنند.

واکسن کرونای ایرانی به زودی وارد مرحله انسانی می شود

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در تولید واکسن کرونا با شتاب در پیش هستیم و در مرحله تست حیوانی نتایج خوبی گرفته ایم و به زودی وارد مرحله تست انسانی می شویم همچنین سیاست شناسایی بیشتر مبتلایان به کرونا را در پیش گرفته ایم و مجوز افزایش تست های کرونا را از ریاست جمهوری گرفتیم و باید توجه داشت ما هرچه تعداد تست ها را بیشتر کنیم تعداد مبتلایان بیشتری شناسایی می‌شوند و زودتر می‌توانیم با ردیابی بیماران و افراد در تماس با آنها می‌توانیم زودتر زنجیره انتقال بیماری کرونا را شکست دهیم.

 لاری درباره واکسن کرونا بیان کرد: در واکسن کرونا ایمنی و اثربخشی مطرح است و مرحله تست حیوانی نتیجه خوب داشته است و بعد از اینکه وارد مرحله انسانی شدیم، باید کارآزمایی‌های بالینی با حجم نمونه کم، متوسط و بسیار زیاد در حد چند ده هزار نفر انجام شود و کشور هایی که در تولید واکسن از ما جلوتر هستند در مواردی با عوارضی مواجه شدند، باید توجه داشت که کرونا، ویروس پیچیده‌ای است و ممکن است با یک تک دوز واکسن بتوان ایمن ایجاد کرد یا نیاز به تزریق دوز های بیشتری داشته باشیم.

تزریق واکسن کرونا به ۲۰ درصد جمعیت کشور در مرحله نخست

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید توجه داشت که چندین سال طول می‌کشد تا همه دنیا در برابر کرونا واکسینه بشوند و ۲۰ درصد جمعیت کشور در مرحله اول واکسینه خواهند شد تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را بشکنیم.

لاری درباره پیش خرید واکسن کرونا گفت: ما در کوکس مشارکت کرده‌ایم و ۱۸۰ کشور دنیا سرمایه گذاری بر روی واکسن کرونا را انجام داده‌اند و ما نیز ۱۵ درصد پیش پرداخت خرید واکسن را مقرر شده بود تا با دستور رئیس جمهور به کمک بپردازیم اما متاسفانه همچنان از نظر نقل و انتقال ارز دچار چالش هستیم.

وی بیان کرد: دوستان ما در معاونت درمان بحث ارزیابی مرگ و میر بیماران کرونایی را بررسی می کنند و آمار مرگ و میر در استان های مختلف بررسی می شود هشت ماه از زمان شروع کرونا در ایران می‌گذرد و باید به عقب برگردیم و ببینیم چه اشتباهات و دستاوردهایی داشته ایم.

نگران زمستان و تهویه هوا در محیط های بسته هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: به همین دلیل همچنان باید فاصله فیزیکی، شست و شوی دست و استفاده از ماسک را مد نظر قرار دهیم، باید به  تهویه هوا در محیط های بسته هم توجه داشت، هنگام صحبت کردن، عطسه و سرفه قطرات نفسی آلوده به ویروس می‌شوند و به همین دلیل بحث تهویه محیط بسیار حائز اهمیت است، ما برای زمستان که پنجره ها و درب ها بسته هستند، نگران هستیم چرا که تهویه محیط در انتقال بیماری نقش دارد و باید در محیط‌های بسته پنجره باز باشد.

لاری درباره اینکه چرا گیلان و مازندران را قرنطینه نکردند، گفت: اکنون محدودیت های هوشمند اعمال می شود مردم با افکار و مسافرت هایی که خودشان در نظر دارند، موضوع را مطرح می کنند و طبق آمار ما بیشترین تردد ها را در اراک قزوین و همدان داشته ایم باید توجه داشت که رنگ های قرمز و زردی که مطرح می‌شوند مربوط به آمار بستری بیماران کرونایی است.

وی افزود: اکنون گیلان و مازندران پیک های سختی را پشت سر گذرانده اند و در شرایط بهتری هستند، به طور کلی ما هوشمند اعمال محدودیت می‌کنیم و باید توجه داشت که بحث معیشت مردم حائز اهمیت از دو در مرحله نخست ۴۳ شهرستان و در مرحله دوم ۴۶ شهرستان مشمول محدودیت شده‌اند.

جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای سفر در تعطیلات هفته جاری

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره سخنرانی گلایه ای وزیر بهداشت درباره همکاری نکردن دستگاه ها در اجرای شیوه نامه های بهداشتی گفت: علی رغم اینکه همه تمایل داشتن به ما کمک کنند اما در عمل ما در وزارت بهداشت خود را تنها احساس می‌کردیم و فکر می‌کنم مشکل ناشی از باور مردم و مسئولان است اما باید توجه داشت که کشورهایی که در کنترل بیماری موفق بودند، فاصله گذاری فیزیکی را به خوبی اجرایی و در شناسایی بیماران به خوبی عمل کردند.

وی بیان کرد: مقرر شده است از امروز ساعت ۱۲ تا پایان روز جمعه ممنوعیت تردد بین شهری در ۲۵ استان اعمال شود و وزیر کشور در نامه‌ای از دستگاه‌های مختلف درخواست کرده است تا درباره اقداماتشان در زمینه الکترونیکی کردن خدمات گزارش دهند و کسانی که در این ایام به سفر بروند ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. متاسفانه در منع آمد و شد در تعطیلات گذشته به دلیل آن که ابلاغیه دیر اعلام شد ناهماهنگی هایی وجود داشت و محدودیت‌ها به خوبی اعمال نشد و امیدواریم در هفته جاری محدودیت ها به جد اعمال شود.

تک نرخی شدن تست کرونا در انتظار تصویب هیات دولت

لاری درباره هزینه تست کرونا بیان کرد: ما ۱۰۴۷ مرکز ۱۶ و ۲۴ ساعته بهداشتی داریم که گروه‌های هدف شامل افراد بالای ۶۰ سال، خانم های باردار و مبتلایان به بیماران زمینه‌ای در این مراکز به صورت رایگان تست می دهند، روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تست انجام می‌دادیم و تعداد تست ها در حال افزایش است و برنامه ریزی کرده‌ایم که تعداد تست ها به ۴۰ هزار برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اکنون روزانه ۶ تا و ۶ و نیم میلیارد تومان برای تست ها برای ما هزینه دارد و  پیشنهاد شورای عالی بیمه تک نرخی شدن تست کرونا به قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومن است و مراکز آزمایشگاه های خصوصی به علت آنکه تست را خریداری می کنند، قیمت تست کرونا در این مراکز حدود  ۶۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: برنامه ما افزایش تست های رایگان کرونا و کاهش قیمت آن است ما به دنبال تست های سریع یا رپید کرونا هستیم تا در عرض نیم ساعت نتیجه تست فرد مشخص شود و باید توجه داشت که اگر فرد مشکوک به کروناست  باید خود را قرنطینه و از تردد در اجتماع خودداری کند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تست کرونا در منزل اظهار کرد بخش خصوصی تمهیداتی را برای تست کرونا در منزل در نظر گرفته است ما اطلاعات بخش خصوصی را از طریق سامانه سیب دریافت می‌کنیم تا حتی بیمارانی که در بخش خصوصی تست می دهند بتوانیم شناسایی و ردیابی کنیم.

 چرا واکسن آنفلوانزا هنوز در داروخانه ها توزیع نشده است؟

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اینکه چرا واکسن آنفلوانزا هنوز در داروخانه ها توزیع نشده است، گفت: امسال دو و نیم میلیون دوز واکسن آنفولانزا در بخش بهداشت تزریق شد ما سال گذشته ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن داشتیم و امسال خانم های باردار، گروه های پرخطر و کادر درمان واکسینه شدند.

وی افزود: تاکنون موردی از آنفلوانزا گزارش نشده است و ما در نیمکره جنوبی که زمستان را سپری کردند نیز گزارش‌هایی در مورد کاهش شیوع آنفلوانزا داشتیم و همکاران ما همچنان در تلاش هستند تا واکسن آنفلوانزا وارد شود اما متاسفانه تحریم‌ها مشکلات بسیاری برای تبادلات ارزی و تامین واکسن آنفلوانزا ایجاد کرده است.

احتمال تعطیلی ۲ هفته ای تهران

لاری درباره تعطیلی ۲ هفته ای تهران بیان کرد: استاندار تهران به جد به دنبال تعطیلی ۲ هفته ای تهران هستند تعطیلی تصمیم پیچیده‌ای است و نیاز به نظر جمعی دارد اما با توجه به شرایط احتمال تعطیلی هم وجود دارد البته باید توجه داشت که ۸۹ شهرستان عملاً مشمول تعطیلی شدند و فقط مشاغل ضروری مانند اورژانس و پلیس به مردم خدمت رسانی می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: کرونا دو مرحله ویروسی و التهابی دارد و داروهایی مانند رمدسیویر و فاویپراویر و ... در مرحله ویروسی موثر هستند و در مرحله التهابی که فرد بستری و ریه اش درگیر شده است، اکسیژن و استفاده از کورتون ها موثر هستند ما کمیته علمی در ستاد ملی مقابله با کرونا داریم که به طور مرتب راهنماهای بالینی درمان کرونا را تدوین می کنند و اگر فردی ادعای کشف یا اثربخشی دارویی در درمان کرونا را دارد باید برای انجام مطالعه کد اخلاق دریافت کند و مطالعات خود را انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 0
    علماى بهداشت ودرمان كشورمان كه مقلد بى چون چراى سازمان بهداشت جهانى هستند بخاطر پرت وپلاهايى كه تا كنون مثل مقتداى خود گفته اند مضحكه مردم شده اند ونفوذ كلام خودرا از دست داده اند ومردم به سختى حاضر به اجراى ان هستند بطورمثال حتى نتوانسه اند معلوم كنند سكون ويا جريان هوا كدام يك سبب گسترش بيشتر ويروس كرنا هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس