زالی نمایه

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه مساجد فعال، راهبرد اصلی مقابله محله محور با کرونا هستند، گفت: مختصات این مساجد مشخص شده است و بسیاری از نیازهای محله‌ای ما را پوشش خواهند داد.

به گزارش مشرق، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با  کرونا در کلانشهر تهران امروز یکشنبه در جلسه‌ای که در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، به منظور آگاهی بخشی و مبارزه با کرونا به صورت محله محور، با حضور نمایندگان نیروهای جهادگر برگزار شد، با اشاره بر سه راهبرد اصلی مساجد مبنی بر کمک به بهداشت و درمان، کمک‌های معیشتی و محرومیت زدایی و کمک‌های معنوی برای مبارزه با کرونا، اظهار کرد: تعداد بسیار زیادی از مساجد بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ویژگی لازم برای پیوستن به این مسیر را دارند.

بیشتر بخوانید:

 زالی با اشاره به سابقه مشارکت ۳۰۰ مسجد تهران برای مقابله با کرونا در پیک‌های قبلی، بر ظرفیت مساجد به عنوان نقطه کانونی برای مقابله با کرونا در پیک سوم تاکید کرد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به جایگاه موجه مساجد و پتانسیل آنان در هماهنگی نیروهای مردمی، ضرورت به کارگیری ظرفیت درمانگاه‌های مساجد برای مقابله با کرونا را یادآور شد.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت‌های هیأت امنا و ائمه جماعات برای تقویت عملکرد مساجد در مسیر مقابله با کرونا استفاده شود.

کمک در ردیابی و غربالگری مبتلایان، حمایت از خانواده‌های آسیب پذیر، طراحی بسته های حمایتی تشویقی برای گروه‌های پذیر از بعد سلامت و اجتماعی، طراحی نقشه برای اسکان‌های شبه نقاهتگاهی از جمله اقداماتی بود که  زالی اجرای آن‌ها توسط مساجد را برای مقابله با کرونا و آثار ناشی از آن مثمر ثمر توصیف کرد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: یکی از اقدامات مهم در دوران شیوع بیماری، ارائه بسته‌های حمایتی معیشتی ویژه خانواده‌هایی است که اعضای آنها بر اثر بیماری کرونا فوت شده‌اند یا جزو اقشار کم برخوردار هستند که این بسته‌ها با کمک نهادهای مختلف مانند سپاه و مساجد در بین افرادکم برخوردار تحت عنوان کمک مومنانه توزیع می‌شود.

 زالی با اشاره به ترغیب عمومی و اقبال نهادهای ذی ربط برای مقابله محله محور با کرونا، نسبت به حاصل شدن توفیقات لازم در این زمینه ابراز امیدواری کرد.  

وی همچنین با اشاره به امکان بهره گیری از ظرفیت‌های شهرداری‌ها، مساجد و جبهه های مردمی در شکل‌گیری نقاهتگاه‌ها، گفت: در محلات ظرفیت‌های فیزیکی مناسبی برای شکل گیری نقاهتگاه ها جهت اعزام افرادی که نیاز به خدمات بیمارستانی ندارند ولی تردد آنها در شهر خطرناک است، وجود دارد که در اسرع وقت شیوه نامه‌ای دقیق و مدون برای سامان‌دهی آنها ارسال خواهد شد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه مساجد فعال راهبرد اصلی مقابله محله محور با کرونا هستند، گفت: مختصات این مساجد مشخص شده است و بسیاری از نیازهای محله‌ای ما را پوشش خواهند داد.

 زالی با تأکید بر اینکه عملکرد مساجد و نیروهای مردمی در حوزه بهداشت خواهد بود، یادآور شد: در این حوزه به غیر از درمانگاه های مساجد و بسیج جامعه پزشکی به درمان ورود نخواهند کرد.

وی با اشاره بر ضرورت در اختیار قراردادن لیستی از مبتلایان و بیماران ترخیص شده به کانون‌های محلی برای ارائه خدمات لازم، گفت: همچنین باید برای بالا بردن نشاط اجتماعی و امیدبخشی به جامعه در تمامی این اقدامات جنبه مانور درنظر گرفته شود.

رئیس ستاد مقابله با  کرونا در کلانشهر تهران مشارکت نیروهای جهادی در بیمارستان ها با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی را اقدامی موثر برای مقابله با کرونا خواند و بر ضرورت پرهیز از عملکرد جزیره‌ای در تمامی حوزه ها تاکید کرد.

زالی با اشاره به لزوم تهیه نقشه آلودگی محلات، اولویت اجرای راهبرد مقابله محله محور با کرونا را مناطق پرخطر عنوان کرد.

وی ضمن بیان اینکه منطقه ۱۸ تهران کانون پایلوت اجرای این طرح خواهد بود، از انعقاد تفاهم نامه‌ای برای بهره گیری از نیروهای بسیج در حوزه یاری رساندن به کارشناسان بهداشت محیط  خبر داد.

رئیس ستاد مقابله با  کرونا در کلانشهر تهران بر ضرورت به کارگیری ظرفیت خانه های سلامت محلات شهرداری برای مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد.

در ادامه این جلسه سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ گشت سلامت یار در سطح تهران مشغول به فعالیت هستند و بیش از پنج هزار تذکر به افراد متخلف داده شده است.

وی از توزیع بیش از ۸۵ هزار ماسک توسط گشت‌های سلامت یار به مردم خبر داد و  افزود: در چند روز گذشته ۲۰ کارگاه تولید ماسک راه اندازی شده است و امروزه ماسک‌های ارزان قیمت با کیفیت خوب در مناطق کم‌تر برخوردار توزیع می‌شود.

فرمانده سپاه تهران همچنین با اشاره به ضدعفونی کردن ایستگاه های اتوبوس و همچنین معابر بازار تهران و سایر مناطق پرتردد بیان کرد: توزیع مواد ضدعفونی سطوح و دست به طور صلواتی در بین محلات آغاز شده است و آموزش‌های مختلف با همکاری گردان‌های سایبری در زمینه نکات بهداشتی و خودمراقبتی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه چندین تن برنج و کالا در بین خانواده‌های کم برخوردار و افرادی که به دلیل بیماری کرونا دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند توزیع شده است، از همکاری خواهران بسیجی در یاری رساندن به خانواده های آسیب دیده از بحران کرونا خبر داد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا دانایی دبیر قرارگاه مردمی خاتم الاوصیاء تهران، نیز به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این قرارگاه برای اجرای منویات مقام معظم رهبری در راستای مبارزه محله محور و با مشارکت نیروهای مردمی با کرونا پرداخت و از اعلام آمادگی شبکه افق، رادیو تهران و شبکه تهران برای پوشش اخبار این اقدامات جهت پیوستن هرچه بیشتر آحاد نیروهای مردمی به این پویش خبر داد.

در بخش دیگری از این نشست سید ناصرالدین نوری زاده رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز سازمان دهی مساجد برای مقابله با کرونا را محور اصلی این راهبرد عنوان کرد و از دسته بندی مساجد بر اساس نیازهای این حوزه خبر داد.

وی با بیان اینکه ۷۰ مسجد دارای درمانگاه تخصصی برای ارایه خدمت در حوزه کرونا شناسایی شده اند، بر ضرورت بهره گیری از خدمات مساجد برای مقابله بحران کرونا تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: هم اکنون ۲۵۰ نیروی آموزش دیده ما در قالب قرارگاه گروه‌های جهادی در ۷ بیمارستان تهران در کنار کادر بهداشت و درمان خدمت رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: قرارگاه نرجس خاتون تجربیات موفقی برای فعالیت جهادی در بیمارستان‌ها دارد و ما درخواست کرده ایم که ستاد مرکزی این قرارگاه در سازمان ما تشکیل شود و از قرارگاه نیروهای جهادی به قرارگاه گروه‌های جهادی تغییر نام دهد.

زالی افزود: هم اکنون ۲۵۰ نفر از نیروهای ما در ۷ بیمارستان شامل بیمارستان‌های امام، بهارلو، شهدای تجریش، لولاگر، مسیح دانشوری، فیروزآبادی و یک بیمارستان دیگر در کنار کادر درمان مشغول خدمت رسانی هستند.

بیشتر بخوانید:

حجت الاسلام سهرابی از اجرای جشن‌هایی به مناسبت ولادت پیامبر (ص) در چهار بیمارستان برای حمایت معنوی از کادر درمان خبر داد و گفت: ۱۲۰۰ بسته فرهنگی ارزشمند در این مراسم‌ها به پزشکان، پرستاران و بیماران اهدا می‌شود.

 علی حائری مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز بر لزوم برنامه ریزی برای حمایت معنوی مساجد از آحاد مردم و همچنین اقناع افکار عمومی جهت استقبال از نقاهتگاه ها تاکید کرد.

در ادامه این نشست نیز سایر مسئولان حاضر به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای بهره گیری از نیروهای مردمی و جهادگر به منظور مبارزه محله محور با کرونا و نیازها و چالش‌های این حوزه پرداختند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس