کد خبر 1137691
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۴
نوزاد نمایه

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه کشور، گفت: روش های نامناسب تغذیه دوران شیرخوارگی از علل مستقیم و عمده سوء تغذیه در طول سال اول زندگی است که زمینه ساز مرگ کودکان زیر ۵ سال می شود.

به گزارش مشرق، جلال الدین میرزای رزاز، درباره تغذیه در دوران نوزادی، اظهار داشت: تغذیه صحیح نوزاد موجب رشد بهتر او شده و اختلال در تغذیه کودک می تواند به رشد جسمی و روحی کودک صدمه بزند. والدین باید بدانند که کودکانشان به چه مواد غذایی نیاز دارند و چگونه باید نوزاد را تغذیه و برنامه تغذیه نوزاد را با افزایش تغییر دهند.

بیشتر بخوانید:

ویتامینی که از چاقی جلوگیری می‌کند

وی افزود: به طور کلی توصیه می شود در این دوران شیر مادر به مدت ۶ ماه به طور انحصاری به نوزاد داده شود و تغذیه با شیر مادر تا دو سال ادامه یابد. روش های نامناسب تغذیه دوران شیرخوارگی از علل مستقیم و عمده سوء تغذیه در طول سال اول زندگی است که زمینه ساز مرگ کودکان زیر پنج سال و همچنین ابتلا کودکان به بیماری های عفونی و تشدید آنها می شود.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در ادامه به تغذیه نوزادان در ۶ ماه اول تولد اشاره کرد و بیان داشت: توجه برای تامین تغذیه مناسب شیرخواران و  کودکان باید قبل از بارداری با تامین تغذیه سالم و مراقبت مناسب شروع شود و مراقبت های ضروری برای بارداری سالم، زایمان ایمن و حمایت های پس از زایمان جهت شروع به موقع و تداوم تغذیه با شیر مادر، در ۶ ماه اول به عنوان روش بی نظیر تغذیه و پرورش شیرخواران انجام شود.

بیشتر بخوانید:

مادران شیرده وعده‌های غذایی را حذف نکنند

رزاز با بیان اینکه تغذیه نوزاد در این دوران محدود به شیر مادر یا شیرخشک است، اظهارداشت: تغذیه با شیر مادر باید براساس تقاضای کودک تنظیم شود. مادران نباید ساعت شیردهی برای نوزاد را زمان بندی کنند. به اصطلاح رایج هر زمانی که نوزاد «نق زد و گریه کرد» باید مورد شیردهی قرار بگیرد. زمانی که نوزاد ملچ و ملوچ می کند و سرش را به سمت مقابل می چرخاند و لباس های خودش را به دهان می گیرد، مشخص می شود که احساس گرسنگی دارد و هر زمان که کودک از شیر مادر سیر شود، سینه ی مادر را رها می کند و سرش را به سمت مقابل می چرخاند و به احتمال زیاد پس از سیر شدن می خوابد.

وی گفت: شیر مادر در بهترین شرایط حدود ۴ تا ۶ ساعت در دمای اتاق می ماند و فاسد نمی شود. شیر مادر در دمای یخچال حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت بدون فساد باقی می ماند. مصرف سیر و پیاز طعم شیر مادر ر تغییر می دهد. بنابراین مصرف این مواد غذایی باید محدود شود. در دوران شیردهی به مادران توصیه می کنیم که با پرهیز از موادی مانند نوشابه ها و آبمیوه های پاکتی و...، طعم شیر خود را ارتقا دهند.

رئیس انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینکه برای معرفی مواد غذایی جامد تا زمانی که نوزاد حداقل ۴ ماهه و ترجیحا ۶ ماهه نشده، تلاش نکنید. چون که معده نوزاد تا قبل از چهار ماهگی نمی تواند هیچ ماده غذایی دیگری به جز شیر مادر یا شیرخشک را تحمل کند. به علاوه چون گنجایش معده شیرخوار کم است و کلیه ها تکامل پیدا نکرده است.

رزاز افزود: مصرف غذای تکمیلی زودتر از موعد می تواند مانع از مصرف شیر مادر به میزان کافی شود و احتمال بروز حساسیت و آلرژی نیز در کودکان بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه در اواخر ماه چهارم، برخی کودکان ممکن است نشانه هایی از آمادگی برای خوردن مواد جامد را نشان دهند، تصریح کرد:  برخی از شاخص ها عبارتند از این که نوزاد می تواند سر خود را از جلوی دهان به عقب دهان ببرد. باید به این نکته توجه داشت باشید که شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی کودک کفایت کامل تغذیه ای کودک را دارد  و نیاز نیست در تغذیه کودک تا این سن از  غذای کمکی استفاده کرد. تنها با تشخیص پزشک و متخصص تغذیه و در صورت رشد ناکافی نوزاد شیرخوار می توان از شیرخشک و تغذیه کمکی استفاده کرد.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: بعد از مشاهده نشانه های آمادگی و پس از مشورت با پزشک اطفال، برای خوردن غذای کمکی می توانید با لعاب برنج و فرنی شروع کنید.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس