سبقت باور ایرانی از S۳۰۰ روسی| مهمترین سامانه پدافندی ایران چه تغییراتی کرده است؟

طبق تصاویر منتشر شده از باور۳۷۳، به نظر می‌رسد یکی از عمده تغییرات صورت گرفته در پرتابگر آن، اضافه شدن یک دکل حدوداً ۱۰ متری است که احتمالا تجهیزات راداری، اپتیکی، ارتباطی یا ترکیبی از این موارد روی آن نصب می‌شود.

به گزارش مشرق، طی روزهای گذشته، رزمایش مشترک پدافند هوایی در گستره‌ای به اندازه بیش از نیمی از کشور و با بکارگیری یگان‌های نیروی پدافند ارتش و هوافضای سپاه انجام شد و طی آن، برخی از مهمترین سامانه‌های دفاع هوایی ساخت ایران مورد تست و ارزیابی قرار گرفت.

ازجمله تجهیزات حاضر در این رزمایش، سامانه موشکی باور ۳۷۳ بود که توانست یک هدف با سطح مقطع راداری کوچک را در فاصله دور مورد اصابت قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

رکوردزنی سامانه ایرانی پیش چشم رقیب روس

با انجام این رزمایش و انتشار تصاویر جدید از باور۳۷۳، برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییرات در مهمترین سامانه پدافند موشکی ساخت ایران صورت گرفت و اولین حضور رسمی و عملیاتی این سامانه در یک رزمایش در کنار سایر اجزای شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور با تحلیل‌های زیادی روبرو شد.

باور ۳۷۳ مهمترین و دوربردترین سامانه پدافندی ساخت ایران است که پس از بدقولی روس‌ها در تحویل سامانه موشکی S۳۰۰ به ایران، در سال ۱۳۹۰ -بدون وجود نمونه مشابه- توسط متخصصان صنایع دفاعی کشور طراحی و پس از ۸ سال ساخته و تحویل شد. (روس‌ها بعدها S۳۰۰ را به ایران تحویل دادند.)

تصاویر اخیر از باور۳۷۳ و مقایسه آن با تصاویری که در گذشته منتشر شده، نشان می‌داد که لااقل پرتابگر آن با نمونه‌های قبلی -مثلا در رونمایی رسمی سال ۱۳۹۸ و نیز رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور سال گذشته- تفاوت‌هایی دارد.

تا پیش از این، پرتابگر مشاهده شده برای سامانه باور از یک کامیون ۵ محوره (۱۰ چرخ) «ذوالجناح» حامل ۲ یا ۴ موشک تشکیل شده بود اما در رزمایش سال ۱۳۹۹ یک پرتابگر ۴ محوره متفاوت با ۲ موشک دیده شد.

پرتابگر پنج محوره (۱۰ چرخ) ذوالجناح و حامل ۴ موشک صیاد-۴ متعلق به سامانه باور-۳۷۳

با دقت در فیلم‌های منتشر شده در مستندهای سامانه باور۳۷۳ از رسانه ملی، به نظر می‌رسد یکی از عمده تغییرات صورت گرفته در پرتابگر آن، اضافه شدن یک دکل حدوداً ۱۰ متری است که پس از عمود شدن موشک‌ها، قابلیت باز شدن دارد و احتمالا تجهیزات راداری، اپتیکی، ارتباطی یا ترکیبی از این موارد روی آن نصب می‌شود.

تصویر مربوط به یکی از ویدئوهای منتشر شده از سامانه باور۳۷۳ که در آن یک بخش اضافه قابل مشاهده است

ساختار یک آتشبار سامانه باور-۳۷۳ شامل مرکز فرماندهی، یک رادار کشف، یک رادار ردگیری و ۶ پرتابگر ۴ تایی

در میان نمونه‌های مشابه خارجی، سامانه‌های S۳۰۰V و S۳۰۰VM ساخت روسیه، معروف‌ترین نمونه‌های سامانه‌های پدافندهوایی مجهز به دکل باز شونده هستند.

شلیک موشک از سامانه S۳۰۰V؛ رادار روشن کننده هدف روی دکل سمت هدف را نشان می دهد

رادار ۹۶L۶-AP نصب شده روی دکل باز شونده در سامانه S۳۵۰ ویتیاز

استقرار سامانه‌های ردگیری هدف روی خودروی پرتابگر که سبب ایجاد تلار (TELAR) می‌شود، در بین سامانه‌های پدافند هوایی به مفهومی تثبیت شده تبدیل شده که این امر سبب استقلال عملکرد بسیار بیشتر پرتابگر نسبت به حالت پرتابگر ساده می‌شود.

علاوه بر این، افزایش قابلیت درگیری همزمان با اهداف مختلف با تمرکز روشن سازی هدف توسط رادار نصب شده روی تلار در مقایسه با رادار اصلی که درحال چرخش و اسکن کلی محیط اطراف است و نیز عملکرد پایدارتر سامانه در محیط آلوده به جنگ الکترونیک با امکان فاصله گرفتن پرتابگر مجهز به سامانه ردگیری از رادار مرکزی آتشبار نیز با استفاده از تلار فراهم می‌شود.

عملکرد رادار روشن ساز هدف؛ پرتو زرد رنگ متعلق به رادار جستجو و پرتو نارنجی مربوط به رادار متمرکز شده روی هدف یا روشن کننده هدف است

دکل حامل رادار روی پرتابگر موشک در سامانه S۳۰۰V

از طرف دیگر، افزایش دید تجهیزات روی دکل نسبت به اطراف، ایجاد امکان استفاده از عوارض اطراف برای مخفی کردن بخشی از خودرو و پرتابگر، امکان جمع کردن تجهیزات روی دکل و جمع و جورتر کردن پرتابگر برای حرکت از جمله مزیت‌هایی است که با استقرار تجهیزات روی دکل به دست می‌آید.

رادار ۵N۶۳ فلپ لید نصب شده روی دکل در یکی از گونه های سامانه S۳۰۰

بررسی تصاویر مستندهای پخش شده در سال گذشته از سامانه باور ۳۷۳ نشان می‌دهد، این تغییرات از ماه‌ها قبل مد نظر طراحان و سازندگان این سامانه در صنایع دفاع بوده که احتمالاً این پرتابگر در کنار پرتابگرهای قبلی حامل ۴ موشک در هر آتشبار سامانه باور عمل خواهد کرد.

البته امکان تجهیز پرتابگر جدید به ۴ موشک یا طراحی دکل باز شونده برای پرتابگر قبلی ۵ محوره ذوالجناح نیز منتفی نیست.

تصاویری از مراحل ساخت پرتابگر دو فروندی جدید در مستندهای پخش شده از سامانه باور در رسانه ملی که دکل و شیء مشابه آنتن در آن مشهود است

امیر علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جریان رزمایش اخیر، طی سخنانی اظهار داشت که سامانه ایرانی باور۳۷۳ در برخی زمینه‌ها از برتری نسبت به سامانه روسی S۳۰۰ برخوردار است.

در عین حال، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده سابق قرارگاه پدافند هوایی ارتش و از مشاورین عالی فرمانده کل ارتش نیز پیش از این گفته بود که سامانه باور۳۷۳ در معرض بهسازی‌های مهمی قرار دارد که آن را از برتری بر S۳۰۰ به سامانه ای قابل مقایسه با S۴۰۰ روسی تبدیل می‌کند.

این گفته نشان می‌دهد که روند ارتقاء در شاخصه‌های اصلی این سامانه به سرعت درحال پیگیری است؛ قابلیتی که در مورد هر سامانه بومی و ساخت داخل در گذشته نیز وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. همانطور که پیشتر، رادار ردگیری هدف سامانه باور در نمونه تحویلی در سال ۱۳۹۸ با نمونه توسعه‌ای نمایش داده شده در سال ۱۳۹۵ متفاوت بوده و این نشان از توسعه دائمی اجزای مختلف این سامانه دارد.

رادار ردگیری هدف در سامانه باور؛ تصاویر بالا مربوط به مرداد ۱۳۹۵ و تصاویر پائین مربوط به تحویل در مرداد ۱۳۹۸

این شاخصه‌ها به طور کلی در ۲ مورد بهبود قابلیت‌های موشک و بهبود قابلیت‌های سامانه در مقابله با تعداد بیشتری از اهداف قابل دسته بندی است که اینها از مؤلفه‌های مهم سامانه اس-۴۰۰ روسی هستند.

نکته مهم اینجاست که طبق تصاویر منتشر شده از آزمایش‌های باور۳۷۳ تاکنون، برای ناظران و تحلیلگران مشخص شده است که این سامانه همین الان حداقل یک موشک برد بلند دیگر در رده صیاد۴ مجهز شده که از نظر ظاهری، تفاوتهایی در شکل بال‌های خود با نمونه فعلی صیاد۴ دارد.

مشخص نیست که این موشک از نظر برد و ارتفاع پروازی نسبت به صیاد۴ برتری قابل توجهی دارد یا صرفاً با ترکیب متفاوت و شکل گرین (هندسه داخلی موتور سوخت جامد) برای مقابله مؤثرتر با طیف خاصی از اهداف مثلاً موشک های بالستیک آماده شده است؟

بال‌های موشک فعلی صیاد۴ دهانه کمتری نسبت به دهانه بالک‌ها دارند اما در نمونه دیگر صیاد۴ که رسماً معرفی نشده، بال‌ها طول کمتری نسبت به بال موشک فعلی داشته ولی دهانه بیشتری نسبت به بالک های کنترلی دارند. تفاوتی نیز در انحنای دماغه موشک به چشم می‌خورد.

موشک صیاد۴ فعلی (بالا) و موشک متفاوت صیاد۴ با بال های بزرگتر (پایین)

لازم به ذکر است که صیاد۴ موشکی با پیشران سوخت جامد و شیوه هدایت فرمانی در ابتدای مسیر، فرمانی و اینرسی در میانه مسیر و راداری در انتهای مسیر است. شیوه کنترل این موشک نیز در ابتدای پرواز از نوع کنترل بردار رانش (TVC) با جت وین و در ادامه مسیر بالک های آیرودینامیکی است که در انتهای بدنه نصب شده است.

عملکرد سامانه کنترل بردار رانش به عنوان روش کنترل (که توسط برخی اشتباهاً روش هدایت نامیده می شود) در این تصویر مشخص است

محل محور دوران بالک های سامانه کنترل بردار رانش نصب شونده در خروجی موتور موشک صیاد-۴ در این تصویر در کادرهای زرد رنگ مشخص شده است؛ بالک های قرمز رنگ نیز قابلیت تحرک دارند که پس از سرعت گرفتن موشک به اندازه کافی، قابلیت تأثیرگذاری پیدا می کنند

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    29 7
    تا الان دو مورد نقطه ضعف داشته یکی در سوریه لو رفت و یکی هم در جنگ قره باغ این مدل اصلا برای ایران خوب نیست فقط باور 373 بهتر از اس سیصد هست
    • DE ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      1 8
      صحبت میکنیم با رییس حفاظت ایران چقدر تو دلسوزی یعنی اینا که باید بفهمند هیچی و تو همه رو فهمیدی که چی باید پخش بشه رو که نیست
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      11 3
      درود بر عزم ملی و توان سپاه و ارتش ایران
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    13 2
    دکل راداری جدید احتمالا نشان از توسعه باور برای مقابله با کروز و پهپاد است و گرنه این نوع رادار در برد بلند کارایی ندارد
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    21 5
    موافقم باور ایرانی کیفیت بهتری از اس 300 دارد اس 300 رو پهبادهای ترکیه نابود کردند
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      22 4
      اس-300 توسط پهپاد پیشرفته اسراییلی Harop منهدم شد. اونهم بخاطر اشتباه عجیب فرمانده هان نظامی ارمنستان و یعنی قرار دادن سامانه برد بلند اس-300 بدون دفاع بردکوتاه و ارتفاع کوتاه اونهم در خط مقدم!؟ اون چند قسمت از سامانه اس-300 که نابود شد بخاطر اشتباه عجیب ارمنی ها بود. هرچند همون اس-300 ارمنی ها هم قدیمی بود و در واقع از اولین نسخه های اس-300 بود. نسخه S-300PS
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    19 3
    ارایه این جزییات از موشکی راهبردی در دفاع هوایی، اگه برا کشور مضر نباشد فایده‌ا‌ی هم ندارد؟ ما قبول داریم که صنایع دفاعی کشورمان به باور ما میتوانیم و مهمتر از آن ما توانستیم رسیده اند.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    11 1
    البته شما بهتر می دانید ولی نشان دادن خروجی موتور موشک برای من عجیب بود.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    7 1
    امیدوار کننده هست احسنت
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    5 1
    زنده باد نيروهاى مسلح ما ارتش و سپاه،خدا قوت.
  • علی خدایی IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    17 0
    یکی از مزیت های مهم هر سامانه پدافند هوایی در هر برد و شعاع عملیاتی داشتن حداقل سه نوع موشک های متنوع برای هر برد درگیری است که این را باید عزیزان پدافند هوایی لحاظ دانسته باشند به عنوان مثال الان برای سامانه باور 373 دو نوع موشک های جدید صیاد های پنج و صیاد های شش خیلی نیاز اساسی است که ان شالله در آینده خیلی نزدیک محقق بشود
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    13 3
    یاشاسین
  • محمدعلی الماسی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    12 6
    ایران ای وطنم ای سرای امیدم کهنه سدباز جنگ ایرانوعراق که بایک میگ ۲۱ درامادباش بسر میبردم اسم گرگ اوردیم یه لحط پیدا شد ۴دیدبانی راکه عزیزانی همیشه درقلب منن اونهارا زد ۴بار رفتو اومد وقتی ا زبالا سرم رد میشد خلبان را کفی میدیدم تا اینک زدم نابودش کردم که دوگشتی ایرانی هم پیدا شدن لاششو درهوا متلاشی کردن درود بر همسنگرانم خدا یارتان باد
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    11 4
    درود بر مدافعان ایران اسلامی
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      3 1
      احسنت به شما
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    18 1
    واقعا اگر سامانه ایرانی از اس۳۰۰پیشرفته تر است بسیار خبر خوب و امیدوار کننده ای است ودر آینده می توانیم به صادرکننده تسلیحات پدافندی تبدیل شویم.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    9 1
    زنده باد ایران
  • ناشناس IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    14 0
    باید به سپاه پاسداران و ارتش خسته نباشید گفت اگر چنین قدرتمند نبودند ایران بدتر از سوریه و عراق و.... غیره بودیم چرا، چون تنها کشور شیعه هستیمکه به خون‌مان تشنه هستند، مانند کشورهای عربی که خواهان خار شدنمان هستند، خسته نباشید سربازان صاحب الزمان
    • GB ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      8 2
      اولا برخی کشورهای عربی اونم حکامشون و عده ای دنباله روی آن ها در ثانی قاطبه ی جهان عرب در کنار ایران اسلامی ایستاده است...
  • حسين DE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    7 0
    اين پيشرفت يعنى خود باورى،يعنى باتكيه به توان و امكانات داخلى در همه عرصه ها و يعنى اينكه بله ما ميتوانيم فعل خواستن و توانستن را صرف كنيم. زنده باد نيروهاى مسلح ما ارتش و سپاه،خدا قوت.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    9 2
    سوالی که پیش میاد اینه که چرا باز عده ای همش دم از غرب می زنن؟
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      3 2
      چون خیلی نادان هستند
  • سید رسول IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    19 1
    سرداراسماعیلی گفتند که درحال ساخت سامانه موشکی هستیم که بسیارپیچیده ترو بسیار پیشرفته تر از اس ۵۰۰ روسیه هستیم که ۲سال دیگر رونمایی میشود انشا الله منتظر باشید
    • سرباز IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      5 1
      در کلاس اس 500 و تاد هنوز سامانه نداریم. ان شاء الله
  • سیدرسول IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    26 5
    سامانه های ایرانی امتحان خودشان را با ساقط کردن بهترینهای دشمن آمریکا به اثبات رساندند ولی اس ۳۰۰ روس دیدید که در جنگ دو ارتش زپرتی حتی از خودشان نمی توانند دفاع کنند ودیدید کاربران محترم که آذربایجان چطور با پهپهاد اس ۳۰۰ ترکوندند یا سامانه پانتسیر روس که نابود شد و..... خدایی اگه آذربایجان پهپهادی ایران دستش باشد نصف دنیا رو نابود میکنه قبول کنید راست میگم
  • US ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    15 1
    اس-300 سال 2007 برای خودش اس-300 بود. الان دیگه حکم اس-200 اون سالها رو داره و دوره اس-400 هست.
  • سید IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    4 12
    کلا سلاحهای ایرانی شکست ناپذیرند ارمنستان که آتش بس قبول نمی کنه یا بهم میزنه پس ی کار میمونه پهپهاد ایرانی به دولت آذربایجان بهش بدیم یک ساعت دیگه بیا سر بزن ارمنستان کلا همه تسلیم اند دستهای نیکول هم بالای سرش است یه اسله کلت مثل هیتلر به شقیقه اش گذاشته میگه هرکی بیاد جلو میزنم میگه ۲ ماه دارییم میجنگییم دوام اوردییم الان یکساعت پیش نمیدونم ی دفعه چی شد اصلا طومارمون به هم پیچوندن من الان ی پهپهاد ایرانی میخوام یالا یالا یالا
  • زیبا IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    7 0
    این سامانه باید مجهز به اخلالگر جی پی اس. اخلالگر فروسرخ. هشدار دهنده لیزری و اخلالگر هدایت لیزی و اخلالگر اپتیکی باشه همچنین مجهز به اخلالگر پهباد باشه وگرنه کار سخت میشه با تکنولوژی های ضد پدافند
  • اسکندری IN ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    11 1
    فقط ،خدا قوت،پاینده باشید برای ایران پاینده
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    13 4
    خیلی عالی خدا قوت مسلمان
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    16 0
    به نظر من ما باید این سامانه رو در شرایط سخت تر ازمایش کنیم مثلا در شرایط جنگ الکترونیک شدید و درگیری هم زمان با 6 هدف مثل موشک کروز نه پهباد های هدف با هدف قرار دادن یک هدف مثل پهباد ما نمیتونیم به نقاط ضعف سامانه و گپ های اون پی ببریم امیدوارم دانشمندای هوافضا و اطلاعات عملیات اینهارو در نظر بگیرین و اجرا کنن
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 12
    اس ۳۰۰ در تست های که انجام داد بهترین سیستم پدافند جهان بود اما در شرایط جنگی استفاده شد بدترین پدافند از آب درآمد ارتش آذربایجان شش تا اس ۳۰۰ رو منهدم کردن پدافند هوایی باور هم تا در شرایط جنگی استفاده نشه نمی توانید با اطمینان بگید پدافند باور خوب است
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    13 1
    باید خودمان را باور کنیم
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    23 0
    یه چند ده فروند سخو ۳۰یا۳۵بخرید
  • RU ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    7 7
    بهتره یکی از اینارو بفرستیم ارمنستان در مقابل پهپاد ترکیه آزمایش بشه
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      6 1
      اون موقع باید منتظر استخراج اطلاعاتی این سامانه باشیم. این کار اشتباهه
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    6 5
    اس 300 های روسیه که در قره باغ لت وپار شدند. چگونه می‌توان به آنها اطمینان کرد
  • GB ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 2
    اولا اس ۳۰۰ های ارمنستان از نوع اولیه بوده در اون زمانی که توسعه داده شده تهدیداتی مثل پهپاد به این شکل وجود نداشت ثانیا ارمنستان پدافند جزیره ای داره و شبکه ی یکپارچه پدافندی نداره و ثالثا اون پهپاد بیرقدار رو ترکی نباید دونست در حالی که تصویر منتشر شده از قطعات اون نشون میده تقریباً فقط مونتاژ ترکیه می باشد...پدافند ما در سرنگونی گلوبال هاوک که دهها پله از نظر تکنولوژی از بیرقدار جلوتر بود خود را ثابت کرده پدافند سوم خرداد از باور قدیمی تره تازه... اون هواپیمای اوکراینی هم ماجرایش یک توطئه ی خارجی بود و البته به وسیله‌ی یک سیستم روسی به اسم تور ام ۱ سرنگون شد
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 0
    افشا کننده تصویری؟
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    7 1
    درود بر سپاه
  • US ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    10 1
    بسیار عالی‌. بومی سازی س-۵۰۰، هایپر سونیک، ماهوره زن، قاره پیما، هوش مصنوعی از الزامات است.
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      7 1
      ساختن موتور پراید هم از الزامات است
  • جواد IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    8 1
    خدا قوت
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    2 1
    یاشاسین ایران
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 0
    زنده باد نیروهای نظامی کشورمون
  • علی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    خدا قوت فقط خداکنه مثل مرصاد نباشه
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    1 0
    بدنیست به دانش موشک روسی بکار رفته دراس۳۰۰هم بطور ‌کامل دست پیدا کنیم و در مدل های مختلف بکار ببریمش
  • مهدی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    1 0
    خدا رو شکر آدم به ایرانی بودن خودش میباله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس