کد خبر 1137532
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
تهران «فوق قرمز» تعطیل شود/اعمال محدودیت ها به سبک حکومت نظامی

محدودیت های کرونایی در تهران، آن طور که باید و شاید نتوانسته از روند صعودی ابتلا و مرگ و میرها بکاهد. بنابراین، لازم است یک تصمیم قوی تر از محدودیت اتخاذ شود تا شاید بیماری کنترل شود.

به گزارش مشرق، این روزها صحبت از اعمال محدودیت برای کنترل سیر صعودی بیماری در استان های قرمز و فوق قرمز کرونایی است. در این بین، کلانشهر تهران شرایط نگران کننده تری دارد و لازم است تصمیمات جدی تری برای فروکش تندباد کرونا اتخاذ شود.

کلانشهر تهران روزانه با حجم زیادی از جمعیت شناور مواجه است که وارد پایتخت می شوند و این میزان رفت و آمد، به هیچ وجه با سایر استان ها و حتی کلانشهرهای دیگر کشور قابل قیاس نیست.

سفرهایی که با مترو، اتوبوس، تاکسی ها و خودروهای شخصی در تهران انجام می شود، به قدری زیاد است که بعضا می توان با حجم سفرهای روزانه یک کشور مقایسه کرد. این شرایط دست به دست هم داده تا شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا در کلانشهر تهران باشیم. تا جایی که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به ادامه این روند ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر ستاد ملی مبارزه با کرونا به تهران شده است.

بیشتر بخوانید

تاکید مجدد بر تعطیلی دو هفته ای تهران

به گفته یک پزشک درگیر با بیماران کرونایی در یکی از بیمارستان های تهران، الان چند روز از اعمال جریمه افراد فاقد ماسک در تهران می گذرد اما هیچ بازخورد مثبتی از این مصوبه را ندیده ایم. 

این در حالی است که پلیس تهران عنوان داشته فعلا در حد تذکر، با افراد متخلف برخورد می شود و دوربین ها نیز خودروها اعمال می شود. در صورتی که با حجم زیادی از ترددهای عابران پیاده در مناطق شلوغ شهر، همچون بازار تهران و...، مواجه هستیم که امکان جریمه آنها وجود ندارد.

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران، در واکنش به جریمه عابران پیاده فاقد ماسک، گفت: در مورد عابران پیاده فعلا فقط بحث تذکر مطرح است و گشتی های ما بیشتر به این افراد تذکر می دهند و اعمال قانون و جریمه ای مطرح نیست. 

در همین حال گفته می شود که پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای تهران، چند وقتی است که به ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده است.

جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که مناطق شرقی، شمال شرقی و مرکزی تهران بیشترین میزان درگیری با بیماری کرونا را دارند، گفت: هر چه محدودیت‌ها افزایش یابد بیماری بهتر کنترل می‌شود، بنابراین پیشنهاد تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران را داده‌ایم.

این در حالی است که وزیر بهداشت، هر چند عنوان داشته با قرنطینه مخالف است، اما هر بار در لابه لای صحبت های خود این جمله را مورد تاکید قرار داده که با «توصیه و خواهش نمی شود بیماری را کنترل کرد». یعنی اینکه باید اقدامات و تصمیمات سختگیرانه تری اعمال شود.

در همین حال علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، عنوان داشته که اگر لازم باشد، محدودیت های بیشتری اجرا می شود تا وضعیت موجود مورد ارزیابی قرار گیرد.

یکی از تصمیمات نادرست ستاد ملی مبارزه با کرونا، مربوط به «زمان» اعمال محدودیت ها است. به طوری که در دو هفته گذشته وقتی قرار شد ممنوعیت خروج و ورود خودروها در ۵ استان اعمال شود، زمان شروع اجرای این دستورالعمل از ساعت ۲۴ بود. همین مسئله باعث شد تا حجم زیادی از خروج ها تا قبل از این ساعت اتفاق بیافتد. 

منتقدان چنین تصمیماتی، بر این عقیده اند که ستاد ملی مبارزه با کرونا، نمی خواهد سفت و سخت در مقابل ویروس بایستد.

محسن مصلحی دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور، معتقد است؛ کشورهایی که در کنترل ویروس کرونا به موفقیت دست یافتند از همان ابتدای شیوع بیماری، اصولی رفتار کردند و همانند حکومت نظامی پای آن ایستادند.

وی افزود: کشورهایی مثل چین، ژاپن، کره و هنگ کنگ از همان ابتدا تصمیمات بسیار قاطع و یک صدا و مستمر در رابطه با موارد مختلف مثل تجمعات و ترددها و…، برای کنترل بیماری در نظر گرفتند و نظارت شدیدی بر نحوه اجرای آن اعمال کردند و جرایم سنگینی نیز برای افرادی که به آن بی‌توجه بودند، در نظر گرفتند. به خاطر همین آنها خیلی زود به فاصله‌ گذاری هوشمند دست پیدا کردند. در حالی که در ایران فاصله ‌گذاری اجتماعی بدون فراهم بودن بسترهای لازم و به صورت تئوری قرار بود اجرا شود. برای مثال، ردیابی بیمار، ثبت و رصد آمار بیماران و ناقلان و افراد مشکوک یا کسانی که به نقاط پر خطر سفر می‌کردند، از جمله اقداماتی است که می‌بایست انجام می‌شد.

مصلحی گفت: زمانی فاصله‌گذاری هوشمند اجرا می‌شود که همه شرایط تحت کنترل باشد و تمامی دستگاه‌ها نیز با یکدیگر تعاملات کافی داشته باشند؛ این درحالی است که بسیاری از مسئولان رده اول کشور نیز در این باره صریح و قاطع صحبت نمی‌کنند.

در همین حال، محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در واکنش به وضعیت نگران کننده کرونا در شهرهایی مثل تهران، گفت: وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد، بلکه نیاز است از قدرت کنترلی نیروهای نظامی استفاده شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 0
    باز هم یه عده تعطیل نکنند
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 0
    من هرروز با مترو و اتوبوس میرم و میام و کرونایی ندیدم تا حالا
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 0
    چین به مردمش که قرنطینه کرده بود بسته های غذایی داد ولی ما چی یه میلیون دادن اون رو هم گرفتن
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 0
    کرونا را در تمام دنیا ریشه کن کرده اند. ولی حالا او به ما پناه آورده است. درست نیست مهمان را ناراحت کنیم.
  • US ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 0
    کو ؟ کرونا کجاس ؟ اینا همش از اول دروغ بود
  • س IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 0
    طب اسلامی و سنتی مورد توجه بیشتر قرار گیرد ، بس کنید اینهمه تکبر و خودخواهی رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس