کد خبر 1137174
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
image-20201031133537-1.jpeg

جالب است بدانید که در ایران قدیم نمای خارجی ساختمان‌ها اهمیت زیادی نداشت و همه خانه‌ها چه بزرگ و چه کوچک شبیه به هم بودند

زیبایی و تمیزی در هر موردی اهمیت دارد. همه انسان‌ها دوست دارند چیزهایی که متعلق به آن‌ها است را تمیز و زیبا نگه دارند. نمای داخلی و خارجی یک ساختمان هم از این قضیه مستثنی نیست. کارشناسان معماری می‌گویند که نمای خارجی ساختمان‌ها اهمیت زیادی دارند و نگه‌داری از آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

جالب است بدانید که در ایران قدیم نمای خارجی ساختمان‌ها اهمیت زیادی نداشت و همه خانه‌ها چه بزرگ و چه کوچک شبیه به هم بودند. البته به زیبایی داخل منزل بسیار پرداخته می‌شد. اما امروز اینطور نیست و یکی از ملاک‌های مهم در معماری، پرداختن به نمای بیرونی ساختمان‌ها است.

درست است که توجه به دکوراسیون منزل ایرانی اهمیت دارد، اما نمای خارجی منزل هم همیشه در دید افراد است و زیبایی آن باید حفظ شود. به همین دلیل توجه به آن و مراقبت از آن هم اهمیت پیدا می‌کند. در این مقاله به چگونگی تمیز کردن نمای خارج ساختمان می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا این نکات مهم و کلیدی را یاد بگیرید.

چرا باید نمای ساختمان را تمیز کرد؟

ممکن است در ابتدا این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید به نمای خارجی ساختمان اهمیت داد و آن را تمیز کرد؟ خب پاسخ مشخص است. زیبایی خود ساختمان، محله و شهر اهمیت دارد و جلوه‌ای خاص به محیط پیرامون می‌دهد.

دلیل دیگری که می‌توان عنوان کرد، نگه‌داری صحیح و تعمیرات ساختمانی است. دیدن خرابی‌ها و قسمت‌هایی که نیاز به تعمیر دارند در یک ساختمان تمیز راحت‌تر است. اما ممکن است یک ساختمان کثیف و پر از دوده این موارد را به درستی نمایش ندهد. پس ممکن است بدون آنکه متوجه شویم قسمتی از سقف یا بدنه ساختمان دچار فرسودگی شود و هزینه‌های زیادی برایمان بتراشد.

مورد دیگر، از بین بردن آلودگی‌هایی است که ممکن است برای ساختمان ضرر داشته باشند و سبب خرابی شوند؛ مانند اکسیدهای گوگرد، نیتروژن و ... که به مرور نمای ساختمان را تخریب می‌کنند. بهتر است که همواره این موضوع را در نظر بگیریم تا خانه یا ساختمانی زیبا و پایدار داشته باشیم.

البته همه ساختمان‌ها به یک مقدار مراقبت نیاز ندارند و عواملی مانند موقعیت مکانی، نوع کاربری‌، وضعیت آب و هوا و ... می‌تواند تاثیرگذار باشد. با در نظر گرفتن این معیارها می‌توانید نوع شستشو و دفعات انجام آن در ماه یا سال را مشخص نمایید.

 عوامل موثر در شستشوی نمای خارجی

عوامل مختلفی در نحوه شستشوی نمای خارجی ساختمان‌ها تاثیر دارند. به طور مثال ساختمان‌هایی که در محیط شلوغ و پر از ماشین‌ها و وسایل نقلیه هستند، نیاز به مواد شوینده قوی‌تر و بیشتری دارند. همچنین ساختمان‌های شهر شلوغی مثل تهران بسیار کثیف‌تر از یک شهر کوچک یا روستا هستند. پس هر چقدر آلودگی بیشتر باشد، تعداد دفعات شستشو در سال بیشتر می‌شود.

همچنین ساختمانی که در خیابان شلوغی در تهران است، بسیار کثیف‌تر و آلوده‌تر از ساختمانی با همان موقعیت در شمال کشور است. زیرا تهران شهر شلوغ‌تر و آلوده‌تری است. در این حالت نیاز است که از روش‌های پیشرفته‌تر و مواد شوینده بیشتر برای نظاف ساختمان استفاده کنید. کاربری نیز تاثیر زیادی دارد. مثلا یک کارگاه مکانیکی بسیار کثیف‌تر از یک خانه یا سوپرمارکت است.

اگر منطقه رطوبت بالایی داشته باشد، دفعات شستشو تفاوت خواهد داشت. زیرا همین رطوبت، فرسایش مصالح، کپک‌ها و سایر آلودگی‌ها را بیشتر می‌کند. بهتر است نمک‌های بر جای مانده از باران‌های اسیدی به صورت مکرر پاک شوند تا ضرر کمتری به ساختمان وارد شود. همچنین ساختمان‌هایی که بسیار بلند هستند باید به روش‌های خاصی تمیز شوند و معمولا بهتر است نظافت تا طبقات ششم که در دید رهگذران است انجام شود.

نکاتی که برای نظافت ساختمان باید در نظر بگیرید

1.       نظافت نمای خارجی در یک روز گرم و آفتابی

رسیدن به کارهای نظافت در یک روز گرم، آفتابی و آرام لذت بیشتری دارد. مطمئنا اگر آب و هوا خوب باشد، بهتر می‌توانید متوجه نقایص و کثیفی‌ها شوید و کارتان را بهتر انجام خواهید داد. در صورتی که به این نکته توجه نکنید، آلودگی‌ها دوباره برمی‌گردند و به زودی نمای ساختمان کثیف می‌شود.

2.      حفاظت از منطقه‌ اطراف خانه‌ یا ساختمان

قبل از آنکه نظافت را آغاز کنید، امنیت محله و اطراف منزل را بررسی کنید. حتما در و پنجره‌ها را بسته نگه دارید. مواردی مانند چراغ‌های خارج از ساختمان، سیم‌های برق و ... را با چسب‌های بزرگ و پهن بپوشانید. در این صورت خطری خودتان را تهدید نمی‌کند.

میز و صندلی‌های موجود در حیاط و بالکن را داخل بیاورید. برای امنیت بیشتر گیاهان، باغچه و گلدان‌ها را با نایلون بپوشانید. حتما افرادی که توانایی مراقبت از خودشان ندارند (کودکان، سالمندان و ...) را از محیط خارج دور کنید و به داخل خانه ببرید. مخصوصا زمانی که از شلنگ آب فشار قوی استفاده می‌نمایید.

3.     پاک کردن لکه‌های نمای بیرونی خانه

یکی از مراحل مهم در تمیز کردن نمای خارجی ساختمان، از بین بردن لکه‌های بزرگ و زشتی است که نمای زیبای ساختمان را مخدوش کرده‌است. برخی از شلنگ‌های فشار قوی استفاده می‌کنند و می‌خواهند همه لکه‌ها را با آن‌ها پاک کنند. این مورد همیشه مفید نیست و ممکن است خطر زیادی برای نمای ساختمان و خود شما داشته باشد. در برخی مواقع این فشار زیاد سبب خراب شدن رنگ آمیزی ساختمان می‌شود.

بهتر است که در ابتدا این لکه‌ها را با آب و مواد شوینده پاک کنید. از پاک‌کننده‌های قوی، دستمال‌های با جذب بالا، فرچه‌هایی مناسب و ... استفاده کنید. در صورتی که نیاز داشتید، برای پاک کردن کف‌ها از این شلنگ‌ها استفاده کنید. البته استفاده از شلنگ‌های معمولی هم مفید هستند.

4.      از بین بردن لکه‌های کپک

یکی دیگر از لکه‌هایی که به نمای ساختمان آسیب می‌زند و آن را نازیبا می‌کند، لکه‌های کپک است. این آلودگی‌ها با استفاده از آب، مایع ظرفشویی و مایع سفیدکننده پاک می‌شوند. مکان‌هایی که باران بیشتری می‌بارد و مرطوب است کپک بیشتری دیده می‌شود.

در صورتی که چنین لکه‌هایی تمیز نشوند، می‌توانند برای اهالی خانه خطرهایی مانند بیماری‌های مختلف داشته باشند. پس حتما نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید. پیشنهاد می‌شود که یک گالن 4 لیتری آب را با 1 لیتر مایع سفیدکننده و مقدار کمی مایع ظرفشویی مخلوط کنید تا این لکه‌ها به راحتی پاک شوند. فرچه یا هر وسیله پاک‌کننده دیگر را در درزها، چارچوب پنجره‌ها، نرده‌ها و … بکشید. پس از آن کف و آلودگی‌ها را با دستمال نمناک یا شلنگ آب پاک کنید.

5.     استفاده از شلنگ آب برای نظافت نمای خارجی

در قسمت‌های قبلی به استفاده از شلنگ برای پاک کردن آب و کف اشاره شد. می‌توان شلنگ را از پایین به سمت بالا گرفت و به صورت عمودی یا افقی حرکت داد. این کار را با حوصله انجام دهید تا تمامی آلودگی‌ها پاک شوند. چنین شلنگ‌هایی برای پاک کردن خاک و گل روی نمای ساختمان مناسب است و حتی دیگر نیازی به مواد شوینده نیست.

یک راه عالی این است که از سرلوله‌های مولد فشار استفاده کنید تا آب کمتر و با فشار بیشتری به بیرون پاشیده شود. اگر می‌ترسید که ظاهر خانه با این فشار زیاد خراب شود، در ابتدا از درجات کمتر آن استفاده کنید و در جای دیگری امتحان نمایید.

در موقع استفاده از این شلنگ‌ها، به زاویه پاشش آب به دیوارها توجه کنید. حتما زاویه را تندتر کنید تا آب به صورت مستقیم به نما برخورد نکند. در هنگام استفاده از شلنگ فشار قوی، فشار را روی نقطه خاصی متمرکر نکنید و با حرکات مداوم، از آسیب زدن به نما جلوگیری کنید.

6.     پاک کردن شیشه‌ها

شیشه‌ها و سایر قسمت‌های کوچک را ابتدا از آلودگی‌ها پاک کنید و سپس با دستمال‌های تمیز نمناک برق بیندازید. درست است که شیشه‌ها سریعا کثیف می‌شوند؛ اما تمیز کردن آن‌ها به زیبایی نمای کلی ساختمان کمک زیادی می‌کند. 

جمع‌بندی

در این مقاله به نحوه تمیز کردن نمای ساختمان‌ها و نکات مهمی که در این رابطه وجود دارد پرداختیم. حتما موارد ذکر شده را به یاد داشته باشید و اجرا کنید تا خللی به طراحی نمای ساختمان وارد نشود. در صورتی که از این فعالیت مهم و البته به یاد ماندنی خاطره و تجربه‌ای دارید، با سایر خوانندگان عزیز به اشتراک بگذارید.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس