عکس و فیلم| آتش ‌زدن پرچم فرانسه و تصاویر «ماکرون» در کرانه باختری

نمایندگان اقلیت های دینی مجلس شورای اسلامی اظهارات امانوئل مکرون بر علیه پیامبر مکرم اسلام را محکوم کرده و آن را ترویج خشونت در بین ملت‌ها قلمداد کردند.

به گزارش مشرق، اظهارات توهین‌آمیز امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درمورد پیامبر اکرم(ص) واکنش‌های بسیاری را در عرصه بین الملل در پی داشت و علاوه بر واکنش محافل و شخصیت‌های اسلامی جهان، بسیاری از فعالین مذهبی سایر ادیان و مذاهب دنیا نیز توهین به نبی مکرم اسلام را محکوم کرده و برنتافتند.

بیشتر بخوانید:

واکنش نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس به اظهارات ماکرون

این اظهارات از آنجا که اولا منافی آزادی بیان مورد ادعای غرب و فرانسه هست، می تواند به تشدید شکاف‌های دینی و مذهبی در جهان منجر شود و به همین دلیل نمایندگان اقلیت های دینی مجلس شورای اسلامی نیز در مورد این اظهارات مکرون واکنش نشان دادند.

*بیگلریان: اظهارات توهین آمیز مکرون درقبال پیامبر اسلام موجب خشونت در میان ملت‌ها می‌شود

نماینده مسیحیان ارمنی جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات توهین‌ آمیز رئیس‌جمهور فرانسه در قبال پیامبر اکرم (س) گفت: این اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه در قبال پیامبر اسلام از جانب همه ادیان الهی محکوم است و هیچ یک از ادیان الهی توهین به پیامبران ادیان الهی را نمی‌پذیرند.

وی افزود: امروز جهان نیاز به آرامش دارد و مقامات سیاسی کشورها باید در این مسیر گام بردارند نه اینکه مثل رئیس‌جمهور فرانسه به تنش‌ها دامن بزند.

نماینده مسیحیان ارمنی جنوب ایران در مجلس اظهار داشت: اظهارات توهین آمیز رئیس‌جمهور فرانسه در قبال پیامبر اسلام که به اسم آزادی بیان مطرح می‌شود آزادی نیست بلکه خشونت کلامی است که خشونت‌های فیزیکی و ناامنی ملت‌ها و جوامع را به دنبال خواهد داشت.

بیگلریان خاطرنشان کرد: اگر به فرض مشکلی هم بین پیروان ادیان مختلف وجود داشته باشد راه حل آن خشونت و توهین نیست بلکه گفت‌وگو و تعامل سازنده است و جوامعی که پیروان ادیان در آن در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت آمیزی داشتند به پویایی رسیده‌اند.

وی افزود: رئیس‌جمهور فرانسه که خود را در ظاهر مسیحی معرفی می‌کند این گونه رفتارهایش هیچ ارتباطی با دین مسیح ندارد و دین مسیح هر گونه اهانت به  پیامبران الهی را مذموم می‌داند و محکوم می‌کند

نماینده مسیحیان ارمنی جنوب ایران در مجلس در پایان گفت: اظهارات مکرون که به بهانه آزادی بیان مطرح شد، نه آزادی بیان بلکه یک رفتار کاملا توهین‌آمیز بود.

*نماینده مسیحیان آشوری: مکرون و امثال او با اظهارات توهین آمیز به دنبال ترویج خشونت‌ هستند

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اظهارات توهین آمیز رئیس‌جمهور فرانسه در قبال پیامبر اکرم (س) گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به برکت تلاش‌ها و مجاهدت ملت و به برکت خون شهدا و از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی در جبهه‌های مختلف به خودکفایی رسیده و همین باعث عصبانیت غربی‌ها شده است.

وی افزود: اظهارات توهین آمیز امانوئل مکرون به پیامبر اسلام به این خاطر است که دین اکثر هموطنان ایرانی اسلام است و آنها در واقع به دنبال آن هستند تا با این اقدام ملت ایران و جمهوری اسلامی را هدف قرار دهند و با این اظهارات توهین‌آمیزشان که از سر عصبانیت از پیشرفت‌های ملت ایران است جلوی این توسعه و پیشرفت‌ها را بگیرند که البته ملت ایران دوراندیش‌تر و بزرگتر از این است که این رفتارها مانع توسعه و پیشرفتش شود.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس اظهار داشت: امانوئل مکرون و امثال او با این اظهارات توهین آمیز به دنبال ترویج خشونت‌های فرهنگی و سیاسی در سطح جهان هستند و سعی در گسترش اینگونه رفتارهای غیرانسانی دارند.

انویه‌تکیه خاطرنشان کرد: اظهارات توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه به پیامبر اسلام نشانه آزادی بیان نیست بلکه نشانه افول شخصیت چنین فردی است که اینگونه اظهارات را مطرح می‌کند و به دنبال پیگیری اهداف خود از این طریق است.

وی افزود: این گونه رفتارهای توهین‌آمیز و مذموم از جانب ما محکوم است و جزو خطوط قرمز دین ما به شمار می‌رود.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس با بیان اینکه مقامات فرانسه ازجمله مکرون مسیحی‌نما هستند، نه مسیحی، اظهار داشت: در دین مسیحیت آمده که همسایه‌ات را مثل خودت دوست بدار و نگفته همسایه مسیحی بلکه گفته همسایه و اینگونه رفتارهای رئیس‌جمهور فرانسه هیچ سنخیت و ارتباطی با دین مسیحیت ندارد.

انویه تکیه در پایان تصریح کرد: ایرانیان آشوری و کلدانی همانند یک سرباز زیر پرچم نظام جمهوری اسلامی دوشادوش دیگر هموطنان به مقابله با دشمنان این نظام و این مرز و بوم می‌پردازند.

*مره‌صدق: سازمان ملل قانونی بگذارد که اهانت‌کنندگان به ادیان الهی مجازات شوند

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس دهم با اشاره به رفتار توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه در قبال پیامبر اکرم(ص) گفت: مجمع عمومی سازمان ملل باید طرح و قانونی را به تصویب برساند که طبق آن اهانت‌کنندگان به ادیان الهی مورد مجازات قرار گیرند.

وی افزود: رفتار امانوئل مکرون در توهین به پیامبر اسلام(ص) نه یک آزادی بیان بلکه رفتار توهین‌آمیز است و به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست و ما آن را محکوم می‌کنیم.

وی اظهار داشت: اینکه فردی عقاید و باورهای دینی حدود به ۳ میلیارد نفر انسان را نادیده بگیرد و به عقاید آنها توهین کند اقدامی کاملاً محکوم و ضدحقوق‌بشری است. 

مره‌صدق خاطرنشان کرد: اینگونه رفتارها ترویج خشونت در سطح جهان و ایجاد اختلاف بین پیروان افراد مختلف می‌شود.

وی افزود: همانطور که گفتم اقدام امانوئل مکرون اقدام ضدحقوق بشری است و همانطور که گفتم باید اهانت کنندگان به ادیان الهی مورد مجازات قرار گیرند.

*شاوردیان: باید ضعف قانونی مجازات توهین‌کنندگان به ادیان الهی در جهان رفع شود

نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهانت اخیر در فرانسه به ساحت مقدس رسول مکرم اسلام(ص) گفت: در شرایط کنونی که جامعه جهانی نیاز به آرامش دارد، اظهار نظرهای شخصی و خارج از مسیر صلح و اعتدال و به اعتبار سمت و جایگاه های سیاسی، فقط باعث توسعه افراطی گری، تحریک احساسات و ایجاد ابهامات و انتظارات بی پاسخ مردم شده و باب گفتگوهای جهانی و ملل مختلف را می‌بندد.

وی افزود:‌ امروزه احترام رهبران کشورها به قوانین بین المللی بیش از پیش ضرورت دارد تا همبستگی جامعه جهانی را تقویت نماید و در مقابل، باید از مواضع بی منطق و چشم پوشی از ضعفهای حقوق بشر که باعث ناکارآمدی روابط و حقوق بین الملل حاکم بر جامعه جهانی و از بین رفتن نظم آن میشود، پرهیز گردد.

نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس اظهار داشت: رئیس جمهور فرانسه که به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل می‌بایست در راستای تحقق صلح در جهان بکوشد، در سخنان اخیر خود به این مهم توجه نکرده و با توهین به ساحت پیامبر اسلام که در عین حال توهین به ساحت پیامبران همه ادیان الهی است، بر اختلافات و سؤتفاهم‌ها دامن زده که از سوی هیچ یک از پیروان ادیان الهی قابل قبول نیست.

شاوردیان خاطرنشان کرد: این درحالی است که طرد افراطی گری با هر عنوان، احترام کامل به ادیان الهی و تلاش برای رفع ضعف قانون در کیفر مرتکبین بی حرمتی به باورهای پیروان ادیان الهی، از اصولی است که باید ترویج و تاکید شود.

وی در پایان گفت: همان طور که گفتم توهین به ساحت پیامبر اسلام(ص) در فرانسه توهین به پیامبران سایر ادیان است و باید ضعف‌های قانونی برای مجازات این توهین‌کنندگان رفع شود.

*نماینده کلیمیان ایران: توهین به پیامبر اسلام(ص) با حمایت و هدایت دولت فرانسه انجام می‌شود

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توهین به پیامبر اسلام(ص) در کشور فرانسه و حمایت دولت این کشور از این رفتار توهین‌آمیز گفت: این رفتار ناپسند و توهین‌آمیز به هیچ وجه با معیارهای آزادی بیان سنخیتی ندارد و یک توهین به شمار می‌رود.

وی افزود: یک اظهارنظر زمانی در چارچوب آزادی بیان تعریف می‌شود که خدشه‌ای به کسی وارد نکند و موجب بی‌احترامی به دیگران نشود که در این صورت نه آزادی بیان بلکه رفتار اهانت‌آمیز تلقی می‌شود.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس اظهار داشت: آنچه امروز در فرانسه اتفاق افتاد و ما شاهد توهین به پیامبر اسلام در این کشور بودیم، رفتار توهین‌آمیزی بود که متأسفانه با حمایت دولت فرانسه هم همراه بود.

سامه یح خاطرنشان کرد: ‌آزادی بیان تنها در فرانسه نیست بلکه در دیگر کشورها وجود دارد اما اینکه ما فقط در فرانسه به این گستردگی شاهد این رفتارهای توهین‌آمیز هستیم موضوعی است از جانب دولت این کشور حمایت و هدایت می‌شود و آنها به دنبال اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی در سطح جهان هستند.

وی افزود: در کتاب تورات همانند قرآن، اهانت به پیامبران دیگر ادیان الهی اقدامی زشت عنوان شده و ایرانیان کلیمی نیز این رفتار اهانت‌آمیز نسبت به پیامبر اسلام را برخلاف آموزه‌های دین خود می‌دانند و آن را در کشور فرانسه محکوم می‌کنند.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس در پایان گفت: این رفتار اهانت‌آمیز در فرانسه در واقع نادیده گرفتن تعداد قابل توجهی از مردم این کشور و حتی جهان یعنی مسلمانان است و این رفتار اهانت‌آمیز در واقع یک نوع ترور شخصیت به شمار می‌رود که اقدامی محکوم است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس