کد خبر 113706
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸

صندوق بین المللی پول با بررسی ۸ شاخص کلان اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۱، از رشد ۲.۲ درصدی اقتصاد غیرنفتی، ۳ رقمی شدن ذخایر ارزی، کاهش شدید رشد نقدینگی به رغم پرداخت یارانه نقدی، و رشد ۲ برابری تراز حساب های جاری ایران طی این سال خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل ازفارس،صندوق بین المللی پول در گزارشی موسوم به «چشم انداز اقتصاد منطقه ای: خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی وضعیت اقتصادی ۳۰کشور منطقه در سال ۲۰۱۱میلادی و چشم انداز اقتصادهای این منطقه در سال ۲۰۱۲ پرداخته است.

رشد اقتصاد غیرنفتی ایران ۲.۲ درصد، نفتی منفی ۰.۴ در سال ۲۰۱۱

بر اساس این گزارش متوسط رشد اقتصادی۳۰ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال ۲۰۱۱ برابر با ۳.۴ درصد بود و ایران رشد ۲ درصدی را در این سال تجربه کرد. پیش بینی شده است رشد اقتصادی منطقه در سال ۲۰۱۲ به ۴.۲ درصد و رشد اقتصادی ایران به ۰.۴ درصد برسد.

بخش غیرنفتی ایران با رشد ۲.۲ درصدی در سال ۲۰۱۱ مواجه شد که این رقم از سال قبل که ۶.۳ درصد بوده است کمتر است. پیش بینی شده است متوسط رشد بخش غیرنفتی ایران در سال ۲۰۱۲ به ۱.۴ درصد برسد.

بخش نفتی ایران که در سال ۲۰۱۰ هیچ رشدی نداشت در سال ۲۰۱۱ نیز با رشد منفی ۰.۴ درصدی مواجه شد و پیش بینی شده است این رقم در سال ۲۰۱۲ به منفی ۱۰.۵ درصد برسد. البته به عقیده کارشناسان تحقق این پیش بینی منوط به اجرای تحریم های نفتی علیه ایران و ناتوانی ایران در پیدا کردن مشتریان جدید برای نفت خود در بازار جهانی است.

تولید ناخالص داخلی ایران به ۴۸۲ میلیارد دلار رسید

بر اساس این گزارش حجم تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۴۱۹ میلیارد دلار بوده و بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول این رقم با افزایش ۶۳ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۱ مواجه شد و به ۴۸۲ میلیارد دلار رسید.

این در حالی است که کل تولید ناخالص داخلی ۳۰ کشور منطقه با افزایش ۴۰۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۱ مواجه شد و از ۲.۵۹۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به ۲.۹۹۳ تریلیون دلار در سال جاری رسید.

پیش بینی شده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۲ نیز به ۴۹۶ میلیارد دلار افزایش یابد.

افزایش ۲۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت ایران با وجود ثبات تولید

صندوق بین المللی پول از رشد قابل توجه صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۱ خبر داده است. در حالی که ایران در سال ۲۰۱۰ به طور متوسط روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت صادر کرده بود این رقم در سال ۲۰۱۱ با افزایش ۲۰۰ هزار بشکه در روز مواجه شد و به ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید. در عین حال با توجه به تحریم ها پیش بینی شده است در سال ۲۰۱۲ صادرات نفت ایران به ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

افزایش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۱ بدون افزایش تولید بوده است. بر اساس این گزارش تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۱ بدون تغییر نسبت به سال قبل از آن در سطح ۴.۱ میلیون بشکه در روز ثابت باقی ماند. پیش بینی شده است تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۲ به ۳.۶ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

کل صادرات نفت منطقه نیز در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۸.۶ میلیون بشکه در روز بوده که این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۱۸.۸ میلیون بشکه در روز رسید و انتظار می رود صادرات نفت منطقه در سال ۲۰۱۲ به ۱۹.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

نرخ تورم ایران ۲ برابر نرخ تورم منطقه

بر اساس این گزارش افزایش قابل ملاحظه تورم یکی از ویژگی های اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۱ بود. در سال ۲۰۰۸ و به دلایل مختلف از جمله رشد قیمت های جهانی و کاهش ارزش دلار نرخ تورم در ایران به ۲۵.۴ درصد رسیده بود که در سال ۲۰۰۹ این رقم به ۱۰.۸ درصد و در سال ۲۰۱۰ به ۱۲.۴ درصد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۱ و تا حد زیادی تحت تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به ۲۱.۳ درصد افزایش یافت.

متوسط نرخ تورم در منطقه طی سال ۲۰۱۰ نیز به ۷.۳ درصد و در سال ۲۰۱۱ به ۱۰.۲ درصد رسید و پیش بینی شده است این رقم در سال جاری میلادی بدون تغییر در سطح ۱۰.۲ درصد باقی بماند.

صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران برای سال جاری میلادی را ۲۱.۸ درصد پیش بینی کرده است که افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل نخواهد داشت.

ذخایر ارزی ایران برای نخستین بار ۳ رقمی شد

برای نخستین بار ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۱ سه رقمی شد و به ۱۰۶.۳ میلیارد دلار رسید. ذخایر ارزی ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن ۲۷ میلیارد دلار افزایش داشته است. صندوق بین المللی پول کل ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۰ را ۷۹ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

به رغم سیاست تحریم مالی و نفتی علیه ایران پیش بینی شده است ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۲ نیز افزایش نزدیک به ۷ میلیارد دلاری را تجربه کند و به رقم ۱۱۳میلیارد دلار برسد. ذخایر ارزی ایران از سال ۲۰۰۸ روندی افزایشی را طی کرده است. این رقم در سال ۲۰۰۸ بالغ بر ۷۹.۶ میلیارد دلار، و در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۷۸ میلیارد دلار بوده است.

ذخایر ارزی منطقه در سال ۲۰۰۹ نیز ۱۰۰۱.۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۰۹۲ میلیارد دلار بوده که در سال ۲۰۱۱ نیز به ۱۲۱۹ میلیارد دلار رسیده و پیش بینی می شود این رقم طی امسال به ۱۳۸۳ میلیارد دلار برسد.

ذخایر ارزی کشورهای نفتی منطقه نیز از ۸۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۹۴۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ و ۱۰۹۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده و انتظار می رود این رقم در سال جاری میلادی به ۱۲۷۷ میلیارد دلار برسد.

ایران از نظر حجم ذخایر ارزی چهارمین رتبه را در میان ۳۰ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی دارد. عربستان با داشتن ۵۳۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در رتبه نخست منطقه قرار دارد. الجزایر با ۱۸۳ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد و ذخایر ارزی لیبی به عنوان کشور سوم ۱۱۱ میلیارد دلار اعلام شده است.

کاهش شدید رشد نقدینگی در ایران به رغم پرداخت یارانه نقدی

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول به رغم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت ماهانه میلیاردها تومان یارانه نقدی به مردم رشد نقدینگی در ایران طی سال گذشته به شدت کاهش یافت.

در حالی که رشد نقدینگی در ایران طی سال ۲۰۱۰ میلادی بالغ بر ۲۶.۷ درصد بود در نخستین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه ها این رقم به ۱۹.۷ درصد کاهش یافت.

در سال ۲۰۰۶ رشد نقدینگی در ایران به رقم قابل ملاحظه ۳۹.۲ درصدی رسید اما در سال ۲۰۰۷ این رقم به ۲۸.۶ درصد و در سال ۲۰۰۸ به ۱۵.۲ درصد کاهش یافت و در سال ۲۰۰۹ با افزایش دوباره به ۲۳.۵ درصد و در سال ۲۰۱۰ به ۲۶.۷ درصد رسید.

پیش بینی شده است آهنگ رشد نقدینگی در ایران طی سال جاری میلادی تند شود و این رقم به ۲۱.۸ درصد برسد. رشد نقدینگی ایران برای سال ۲۰۱۳ نیز ۱۵.۷ درصد پیش بینی شده است.

متوسط رشد نقدینگی در منطقه در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۱.۸ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۱۴.۳ درصد رسید و انتظار می رود این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۱۳.۲ درصد کاهش یابد. متوسط رشد نقدینگی برای کشورهای نفتی منطقه نیز از ۱۵.۴ درصد در سال گذشته به ۱۴.۳ درصد طی امسال می رسد.

افزایش ۲۸ میلیارد دلاری صادرات ایران در سال ۲۰۱۱

آمار مربوط به صادرات و واردات ایران نیز با تغییراتی در سال جاری میلادی مواجه شد. در حالی که طی سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۱۸ میلیارد دلار کالا از ایران به خارج صادر شد در سال ۲۰۱۱ ، ۱۴۶ میلیارد دلار کالا از ایران به بازارهای جهانی صادر شد که این رقم نسبت به سال قبل افزایش ۲۸ میلیارد دلاری را نشان می دهد.

کل صادرات منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال ۲۰۱۰ نیز بالغ بر ۱۱۸۹میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۱۱ به ۱۴۷۴ میلیارد دلار رسید. صادرات کشورهای نفتی منطقه نیز از ۱۰۰۳ میلیارد دلار به ۱۲۹۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

پیش بینی شده است صادرات ایران در سال ۲۰۱۲ با کاهش نسبت به سال قبل به ۱۲۴ میلیارد دلار برسد. صادرات منطقه نیز برای این سال ۱۶۳۴ و برای کشورهای نفتی منطقه ۱۴۴۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

از سوی دیگر واردات ایران و منطقه نیز در سال ۲۰۱۱ با افزایش مواجه شد. در سال ۲۰۱۰ ، ۹۴.۱ میلیارد دلار کالا به ایران وارد شده بود که این رقم با افزایش حدود ۲ میلیارد دلاری به ۹۵.۹ میلیارد دلار در سال جاری رسید.

واردات منطقه نیز از ۹۸۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به ۱۰۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش یافت. واردات کشورهای نفتی منطقه نیز از ۷۴۱ میلیارد دلار به ۸۱۹ میلیارد دلار رسید.

پیش بینی شده است واردات ایران در سال ۲۰۱۲ با کاهش مواجه شود و به ۹۱.۷ میلیارد دلار برسد. واردات منطقه در این سال نیز ۱۱۵۷ میلیارد دلار و واردات کشورهای نفتی منطقه نیز ۹۰۱ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

افزایش ۱۳ میلیارد دلاری تراز حساب های جاری ایران

تراز حساب های جاری نیز یکی از شاخص های دیگری است که صندوق بین المللی پول در گزارش منطقه ای خود به آن پرداخته است.

بر اساس این گزارش تراز حساب های جاری ایران که در سال ۲۰۱۰ با افزایش حدود ۳ برابری نسبت به سال قبل از آن به ۲۵.۳میلیارد دلار رسیده بود در سال جاری نیز با افزایش حدود ۲ برابری روبرو شد و به ۵۱.۴ میلیارد دلار رسید. رقم تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۹.۵میلیارد دلار اعلام شده بود. بدین ترتیب طی ۲ سال تراز حساب های جاری ایران رشدی بیش از ۵ برابری داشته است.

تراز حساب های جاری منطقه نیز از ۱۸۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به ۳۶۶ میلیارد دلار در سال جاری رسید. تراز حساب های جاری کشورهای نفتی منطقه نیز از ۲۰۴ میلیارد دلار به ۳۹۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

پیش بینی شده است تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۱۲ با کاهش قابل توجه به ۳۲.۷ میلیارد دلار برسد. این رقم برای منطقه ۴۳۵ میلیارد دلار پیش بینی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس