شورای رقابت باید جوابگوی قیمت‌گذاری خودرو باشد

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان برای ارسال دعوتنامه منتظر قیمت نهایی بودند که شورای رقابت تایید کند، اما این شورا قیمت‌گذاری را ۴۰ روز به تعویق انداخت.

به گزارش مشرق، روز گذشته خبری مبنی بر " صدور دعوتنامه برای محصولات سایپا با قیمت‌های جدید" منتشر شد که این خبر بازخوردهای مختلفی داشت.

شرکت خودروسازی سایپا دعوت نامه مهرماه خودروهای پیش فروش شده بهمن سال ۹۸ را صادر نکرده است. با توجه به اینکه این شرکت در حال افزایش قیمت خودروها در آبان ماه است، به نظر می‌رسد بعد از اخذ مجوز افزایش قیمت در آبان ماه، دعوتنامه تکمیل وجه حواله داران مهرماه را به قیمت افزایش یافته آبان  ارسال کند که در صورت اجرا، موضوع برخلاف قرارداد تنظیمی است.

 خودرو را گران کردند و به یکبار ۲۰ میلیون تومان به قیمت قبل اضافه شد!

یکی از متقاضیان گفت: دعوتنامه خودروی بنده برای خرداد ۹۹ بود. خودرو را گران کردند و به یکبار ۲۰ میلیون تومان به قیمت قبل اضافه شد که نتوانستم تکمیل وجه کنم.

او ادامه داد: ۱۳ میلیون تومان از مبلغ باقی ماند که خودرو مجدد گران شد، در حال حاضر دعوتنامه ای برایم ارسال نشده و مشخص نیست چه زمانی ارسال شود. 

یکی دیگر از متقاضیان خرید خودرو گفت: اینجانب حواله مهرماه ساینا شرکت سایپا را دارم که طبق قرار داد شرکت باید تا هفته آخر مهرماه دعوتنامه تکمیل وجه صادر می‌کرد و قیمت خودرو را طبق تاریخ مندرج در قرار داد یعنی مهرماه محاسبه می کرد.

او ادامه داد: اما شرکت سایپا در مهرماه دعوتنامه تکمیل وجه صادر نکرده است، اکنون در آبان ماه که قیمت خودرو نسبت به مهرماه افزایش داشته، دعوتنامه صادر می کند و خودرو را با قیمت آبان ماه حساب می کند. 

یکی دیگر از متقاضیان خرید خودرو، گفت:  بهمن پارسال پیش فروش کوییک از سایپا برنده شدم تحویل مهر ۹۹ بود. تاکنون هیچ خبری از تحویل خودرو نیست حتی دعوت نامه هم نفرستادند. 

شورای رقابت باید جوابگو قیمت گذاری خودرو باشد

شورای رقابت باید جوابگو قیمت گذاری خودرو باشد

حال نکته ای که وجود دارد، سایپا دعوتنامه حواله داران مهرماه پرسنل دادگستری را با قیمت قدیم صادر کرده است. این در حالیست که دعوتنامه مردم عادی با قیمت جدید صادر شده است! 

شورای رقابت باید جوابگو قیمت گذاری خودرو باشد

یکی از متقاضیان خرید خودرو گفت: حواله مهر ماه مردم معمولی را سایپا ارسال نکرده است چرا که قصد دارند افزایش قیمت را روی آن اعمال کنند. در حالی که حواله‌های دادگستری در مهر ماه ارسال شده با قیمت ۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای خودرو ساینا و فروش فوق العاده سایپا هم برای مهر ماه با قیمت ۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

او ادامه داد: اکنون با شرکت سایپا تماس می گیریم که می گویند حواله‌ها صادر نمی شود تا قیمت مشخص شود. از بهمن ماه سال گذشته تاکنون دو بار افزایش قیمت به محصولات ثبت نامی ما خورده است این افزایش هم سومی می شود. سال پیش برای خودرو ساینا ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مبلغ واریز کردیم. 

علت تاخیر در تحویل دعوتنامه خودرو

 برای پیگیری این ثبت نام ها به سراغ  خودروسازی سایپا رفتیم اما هیچ جوابی به ما ندادند.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در خصوص علت تاخیر در تحویل دعوتنامه خودرو، گفت: متاسفانه قرار بر این بود که خودروهای ثبت نام شده در مهرماه تحویل مشتریان شود، اما خودروسازان از ارسال دعوتنامه جلوگیری کردند.

او ادامه داد: خودروسازان برای ارسال دعوتنامه منتظر قیمت نهایی بودند که شورای رقابت تایید کند، اما این شورا قیمت گذاری را ۴۰ روز به تعویق انداخت. در اصل نیاز است که نظارتی بر عملکرد شورای رقابت انجام شود که اینگونه باعث همهمه در بازار خودرو نشود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: این متقاضیان در اصل برای این موضوع شاکی هستند که این مدت زمان انتظار کشیده اند، اما باید برابر کسانی که در فروش فوق العاده برنده شده اند، پول واریز کنند.

ضمنا فروش فوق العاده مهرماه که آخر مهر انجام شد، بدون افزایش قیمت بوده است و انتظار می‌رفت دعوتنامه‌های ارسالی برای حواله‌داران مهرماه نیز، مطابق با فروش فوق ‌العاده شرکت سایپا در مهرماه باشد و افزایش قیمت احتمالی، نافی قرارداد است. خودروسازها فقط مجاز به افزایش قیمت با مجوز شورای رقابت هستند و تا پایان مهر هیچگونه مجوز افزایش قیمتی توسط شورای رقابت داده نشده است.

سایپا در هفته آخر مهر اقدام به فروش فوق العاده ۳ ماهه با قیمت قبل کرده است، ولی در کمال بی‌عدالتی قیمت خودرو برای حواله داران که حدود یک سال منتظر دعوتنامه هستند را افزایش داده است، موضوعی که به هیچ عنوان با عدالت سازگار نیست، اما ایران خودرو برخلاف رویه غلط سایپا حواله‌های مهر را در همان ماه مهر با همان قیمت سابق صادر کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • شرقی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    25 1
    آن دستی که ماهواره را در مدار قرار می دهد خودرو هم می تواند تولید کند.
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    6 0
    متاسفانه برای خودرو من هم که پژو هست و تحویل مهرماه دعوتنامه نیومده و این سومین باری که اگر ایران خودرو قییمت ها رو بروز رسانی کند گران می شودو اصلا اضافه پرداخت اون به هیچ صورتی ندارم، این در صورتی هست که من مصرف کننده هستیم نه دلاال، به چه حقی گران میکنید، مجلس داد ما رو از این خودروسازها بگیر، اینا از امریکا بدتر هستند
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    6 1
    شهر خری شاخ و دم ندارد ... یعنی کسی نیست شاخ و دم این اصلاحات چی ها را بچینه تا این طور خون ملت را توی شیشه نکنند
  • بی پناه IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    10 0
    شمارو به امام حسین به این نحوه قیمت گذاری هر ۳ماه افزایش خودروسازان ورود کنید.بدبختمون کردند....۸۰ درصد افزایش ظرف ۹ماه.آخه بی انصافی تا چه حد...به داد ملت برسید...آخه قرار نبود هر۳ماه افزایش بدن.مگه حقوق یه کارگر چقده سالی ۵۰۰ میذارن سرش ولی .... ای خدا رحمی بکن
    • DE ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      2 0
      دیگه امسال اونقدرگرون کردین که بایدانصراف بدیم ماکه عین خودروسازان دلال نیستیم که پولدارباشیم
  • کارگرساختمانی DE ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 0
    خدانگذره ازکسی که باعث افزایش قیمت کارخانه میشه پارسال برج نه یک حواله 206 تحویل دی ثبتنام کردم به جان سه تابچه هام طلای زن وبچه ومقداری وام وپس انداز داشتم نوشتم ازهمون روزم دارم کارمیکنم حتی شبا که بلکه بتونم تکمیل وجه کنم اونوقت این ازخدابی خبرها تا ابان امسال بیشتراز70 درصدافزایش دادن هنوزمن که دی ماه هستم میخوان یک افزایش دیگه هم بدن اخه ازخدابی خبرها من کارگر ساختمانی که باهزارامیدارزوماشین نوشتم ازکجابیارم تکمیل وجه کنم ازمن مصرف کننده ترهم وجودداره چرامنوشرمنده زنوبچه میکنید چرابازارومیبریدبالاتاکارخانه هم ببریدبالاازخدابترسین ازدل شکسته بچم بترسین که بعداز20 سال کارگری بایدحوالموانصراف بدم شماهادلال هستین
  • Saman IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    4 0
    تنها راه نخدیدن زباله های سایپا و ایران خودرو #نه به خرید آشغالهای سایپا و ایرانخورو
  • سجاد عادلی فرد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    3 0
    بخدا کارم به بیمارستان کشید توروخدا برگردونید قیمت حواله مهرماه رو زندگیم رو از هم پاشوندید ما یکسال منتظر بودیم حقمون نیست نکنید دارم با اشک مینویسم این پیام رو
  • هستی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    نامردی تاچه حدچراهیچ کس پاسخگونیست به کجابایدازاین ظلم شکایت کرد
  • سجاد عادلی فرد IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 0
    من مصرف کننده هستم بعد از این افزایش قیمت میخوام ماشین رو بفروشم روی یک دلال دیگه تا آخر عمرم صاحب ماشین نمیشم دیگه نیاد بگید میخوایم ماشین دست مصرف کننده بیفته الان فقط به سود دلال های بازار شده که پول دارن
  • سید DE ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    3 0
    با سلام بی صاحب ترین خودرو سازان جهان در ایران است
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    فقط خدا به داد ما ملت برسه و باعث بانی این ها رو نابود کنه
  • مهدی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 0
    فقط میتونم بگم یا امام زمان ع خودت بدادمون برس
  • ناشناس IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    3 0
    آرزوی ورشکستگی کامل برای دو خودروساز کشور میکنم تا مردم از شر اینها راحت بشن
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    3 0
    خودرو سازان و شورای رفاقت
  • FR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    به کی و کجا باید شکایت کرد. امیدوارم خدا از تک تک تون نگذره
  • عباس IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    یعنی سایپا با ایران خودرو چه فرقی داره که ایران خودرو حواله های مهر ماه گرون نکرد ولی سایپا با نرخ جدید محاسبه کرد یکی نیست جلوی ظلم اینارو به مردم بگیره
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 0
    خداازتون نگذره این چه افزایشی
  • سید علی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    دست اندازی سایپا به جیب مشتریان تمامی ندارد الان که دعوتنامه مهر99 مجبورشدن قیمت قبل بزنن سود مشارکت 15درصدی که 3400 میشه را حذف کردن من ساینا آپشنال مهر99 بودم ولی الان ساینا معمولی بدون سودمشارکت فعال شده لطفا این موضوع هم پیگیری کنید تشکر 09164414704
  • محمد IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 0
    شما را به خدای احد واحد قسم میدم ، بس کنید این همه بی عدالتی رو من که در بهمن ماه 98 مبلغ 31 میلیون تومان به حساب سایپا واریز کردم اگر تو این آشفته بازار همین عدد رو طلا خریده بودم چهار سود برده بودم اما بد بختی اینکه بعد از 23 سال کارگری گفتیم یک ماشین بخریم و خانواده مان آرزو به دل نمانند .تور به امام حسین (ع) که به خاطر عدالت شهید شد دعوتنامه مهرماه رو اصلاح کنید آخه زمانی که ما ثبت نام کردیم تا الان 60 درصد افزایش قیمت دادید مگر من کارگر نگون بخت چه قدر به حقوقم اضافه شده خدایا خودت به دادمون برس یا الله ....................
  • مریم IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    0 0
    سلام.ما کوییک اس توی قرعه کشی برنده شدیم اونموقع 80 تومن بود و تحویل آذر ماه واقعا انصاف نیست شما هر 3ماه یکبار افزایش قیمت دارین آخه کی به جز قشر کارگر با شرایطی که گذاشتین میتونه ثبت نام کنه و اون کارگر از کجا بیاره هر 3ماه 30 الی 40 میلیون بذاره روی پولش و بخاطر ی ماشین.آخه مگه حقوق کارگر هر 3 ماه یبار انقد افزایش داره؟تورو خدا انصاف داشته باشین.واقعا کمر ما خم شد زیر این همه فشار
  • حمید IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    2 0
    با سلام اگرچه موافق هستم برای سه ماهه سوم هم افزایش قیمتی را شاهد نباشیم ولی سایپا باید دعوتنامه ابان را با اذر را مثل مهر ماه افزایش ندهد ضمن اینکه حدود یکسال انتظار نباید شاهد چنین قوانین بی منطقی شود
  • علي IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    1 0
    بنده بهمن ماه 98 يك خودرو كوييك R با هزار اميد و آرزو با موعد تحويل آبان ثبت نام كردم اون موقع قيمت كارخانه 70 تومن بود و از ما 34 مليون تومان گرفتند بعد از 8 ماه الان دعوتنامه اومده كه 101 مليون تومان ديگر واريز كنيم يعني در مجموع در حدود 140 مليون تومان يعني از خيلي از ماشينهاي ايران خودرو كه سر تر هستند گرونتر. واقعا اين شوراي رقابت سازمان حمايت از مصرف كننده و هزار تا سازمان ديكه چه خيري دارند؟؟!! يه سازماني كه واقعا پاسخگو باشه وجود داره؟؟؟
  • حمید IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام با توجه به اوضاع اقتصادی از باب تعطیلات و این کرونا لعنتی که خیلی از فعالیتهای هر کسی را در جهت کاسبی تحت شعاع قرارداده این افزایش سه ماهه سوم هیچ منطقی ندارد واین عمل به تحلیل اینکه دست دلال کم شود می توانند تدبیری اتخاذ شود مصرف کننده تا دو الی سه سال نمی تواند بفروشد ویا فرقی بین مشارکت کنندگان با تحویلی فوری از جهت قیمت لحاظ شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس