روحانی جهانگیری

دولت روحانی که رکورددار بالاترین تورم، بیشترین رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی در کشور است، اکنون برای مخالفت با طرح مجلس برای کمک معیشتی به مردم، نگران رشد تورم، نقدینگی و پایه پولی شده است!

سرویس اقتصاد مشرق-  با جدی شدن طرح مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه معیشتی به مردم برای تامین کالاهای اساسی، مقامات ارشد دولت با این طرح به علت تورم‌زا بودن آن مخالفت کرده‌اند.

در همین زمینه، حسن روحانی رئیس دولت در جلسه روز سه‌شنبه ستاد اقتصادی دولت به طور تلویحی به طرح مجلس اشاره کرد و گفت: دولت، تامین معیشت مردم و جبران تورم را وظیفه خود می‌داند و از همه پیشنهادات سایر قوا، فعالان و متخصصین اقتصادی در حل معضلات مردم استقبال می‌کند. باید مراقبت کرد ارائه برخی طرح‌ها که منابع آن دیده نشده باشد، نمی‌تواند به رفع معضلات کمک کند و ممکن است باعث ایجاد مشکلات تورمی و یا دامن زدن به انتظارات غیرواقعی گردد. لذا ملاحظه منابع و فراهم آوردن شرایط اجرایی آن، لازمه توفیق در خدمت به مردم و جلب رضایت آنهاست.

علاوه بر روحانی، سایر مقامات دولتی همچون علی ربیعی سخنگوی دولت هم در روزهای اخیر با مخالفت با طرح معیشتی مردم، آن را تورم‌زا خوانده‌اند.

رسانه‌های حامی دولت هم مدعی شده‌اند که طرح معیشتی مجلس، منابعی ندارد و اجرای آن فقط با افزایش پایه پولی و نقدینگی جدید ممکن است که سبب تورم خواهد شد.

دولتی‌ها در حالی که خود را نسبت به ۳ شاخص رشد پایه پولی، نقدینگی و تورم، حساس نشان می‌دهند و همین سه عامل را دلیل مخالفت با طرح معیشتی مجلس معرفی می‌کنند که دولت آقای روحانی اتفاقاً رکورددار افزایش پایه پولی، نقدینگی و تورم در تاریخ کشور است که در ادامه به مستندات آن می‌پردازیم.

تورم

بیشترین نرخ تورم ثبت‌شده در کشور در دو دهه اخیر، مربوط به دولت روحانی است. در شهریور سال گذشته نرخ تورم مناطق شهری کشور به ۴۲ درصد رسید که از اوایل دهه هشتاد تاکنون بی‌سابقه است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در مهرماه امسال به ۲۶۰.۳ واحد رسید که نسبت به پایان سال گذشته ۳۰.۵ درصد رشد کرده است.

رشد ۳۰.۵ درصدی شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور به این معنا است که خانوارهای شهرنشین کشور به طور میانگین ۳۰.۵ درصد بیشتر از انتهای سال ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

این میزان رشد تورم در هفت ماه نخست سال جاری در ۴ دهه اخیر در کشور بی‌سابقه است و سال ۹۹ را باید متورم‌ترین سال تاریخ پس از انقلاب نامید.

پایه پولی

از ابتدای دولت روحانی تا خرداد امسال ۲۸۷ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی در کشور افزوده شده و از ۹۵.۸ هزار میلیارد تومان به ۳۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به عبارت دیگر پایه پولی در دولت روحانی ۴ برابر شده یعنی ۷۵ درصد پایه پولی در دولت روحانی ایجاد شده است.

نقدینگی

در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۳۷۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید در اقتصاد کشور ایجاد شده و حجم نقدینگی نسبت به پایان دولت دهم ۶ برابر شده است؛ به عبارت دیگر ۸۳ درصد حجم نقدینگی فعلی در اقتصاد کشور در دولت روحانی ایجاد شده است.

با توجه به واقعیات فوق، باید از دولتی‌ها و حامیان آنها پرسید که چطور در هفت سال گذشته نگران رشد تاریخی تورم، نقدینگی و پایه پولی نبودند و به ناگاه به مطرح شدن طرح مجلس برای کمک معیشتی به مردم، به یاد کنترل این سه شاخص اقتصادی افتادند؟

ضمن آن که کل منابع موردنیاز طرح معیشتی مجلس، ۳۰هزار میلیارد تومان است یعنی معادل ۱.۳درصد کل نقدینگی ایجادشده در طول فعالیت دولت روحانی. باید از مسئولان دولتی پرسید که چطور نسبت به ایجاد ۲۳۷۵هزار میلیارد تومان نقدینگی در هفت سال اخیر نگران نبودید اما چطور شده که نسبت به ۳۰هزار میلیارد تومان منابع موردنیاز طرح مجلس، این هم حساسیت به خرج می‌دهید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • محسن CH ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    8 43
    همه می دانند که تزریق نقدینگی به جامعه، آنهم در سطح گسترده ای مانند پرداخت یارانه، سبب تورم می شود. حال اگر کسانی این اصلِ علمی و ثابت شده را نادیده بگیرند یا انکار کنند، یا دیگر بیش از حد بیسوادند یا ارزشِ کارهای پوپولیستی برایشان بقدری است که به عواقبش نمی اندیشند و اهمیت نمی دهند.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      23 1
      پس تا الان دولت روحانی هم بی سواده و هم مغرض! علی برکت ا...
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      14 0
      اونوقت اسم حراج کردن چندین تن ذخیره استراتژیک طلای کشور با فروش آن بشکل سکه و به فنا دادن چندین میلیارد دلار ذخیره ارزی کشور بصورت دلار رانتی ۴۲۰۰ جهانگیری اسمش چیه و چه فجایعی رو برای اقتصاد و جیب مردم به بار آورده و این تورم ۶۰۰ درصد از کجا اومده ؟! وقاحت اگر زبان داشت از شما جماعت حامی دولت بنفش تَبری می جست
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      9 1
      درد دولتی که پایه پولی کشو را سه برابر کرده تورم نیست ،دردش اینه که معیشت مردم کمی بهتر بشه ،نیان وسط خیابون !
    • اشاره ! IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      10 0
      دولت تبخیر امید ،فقط در فکر نجات برجام وقهوه خوردن با کدخداست. همه زحماتش برای ایجاد زمینه ان ،با بهبود معیشت مردم از بین میبرد.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      9 0
      دادن دلار 4200 تومانی به کی عده برای تامین کالاهای اساسی وبعد فروختن همان کالاها به دلار 30000 تومانی به مردم چی؟! پوپولیستیه یا دزدی مدرن ؟!
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      4 0
      وارد کننده کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی ،تشریف دارید؟!
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      7 0
      ببخشید اما این یارانه قرار نیست یارانه نقدی باشد اعتبار برای خرید اقلام اساسی هست درست مثل کوپن شما با کوپن هیچ کار دیگه ای نمی تونستید بکنید الا اینکه اقلام رو دریافت کنید صحبت شما زمانی درست هست که این یارانه رو به صورت نقد به مردم پرداخت کنند که ظاهرا قرار نیست پولی به صورت نقد به مردم پرداخت کنند کالابرگ الکترونیک برای کالاهای اساسی است.
    • CA ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      5 0
      اگر به صورت هدفمند باشه و در ضمن کالاهای اساسی توزیع هوشمندانه داشته باشد تورم چندانی نخواهد بود چون شما فرض کنید که مردم برای کاهش هزینه ها از چه جاهایی زدند و این چاله ها را اول میخواهند پر کنند. مجلس در ادامه این طرح به توزیع کالاها بصورت هوشمند نظارت خواهد کرد مثلا مسکن خودرو ارزاق اساسی و قوانین لازم را تصویب خواهد نمود
    • آرش IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      3 0
      دمت گرم که هنوز از رو نرفتی
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      4 0
      دولت گیر کرده اند در منجلاب اقتصادی که درست کرده اند خودشان هم پی برده اند تدبیری که چیده بودند اشتباه بوده حتی کسانی که به روحانی خط میدادند هم فهمیدند برنامه های سیاستی شون بر مبنای علمی و صحیحی استوار نبوده
    • Ali IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      0 2
      بااین پولها هیچ چیز درست نمیشود اگرواقعا به فکر مردم هستید نرخ‌ها را حداقل شش ماه به عقب برگردانید والا تورم کاری کرده کارستان،
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    4 3
    انتظارات غیر واقعی .....
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    15 0
    به نظر میرسددولت دولت نمی خواهد جلو گرانی مهار گسیخته را بگیرد لذا با طرح مجلس مخالفت کرده ولی مجلس نباید کوتاه بیاد
  • غلام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    2 7
    شاید دستگاه چاپ پول خراب شده به دولت حق بدید
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    1 12
    این دولت قطعا بدترین دولت از نظر اقتصادیه اما بازم دلیل نمیشه که مجلس هم به آتیش تورم بدمه از شما انتظار میره که تو اخبار اقتصادی غیرجناحی عمل کنیذ
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    4 0
    حضرات بخدا ما دیگر فروشنده سهام عدالت نیستیم اجازه بدهید لغو کنیم نمی خواهیم از صف انبوه فروش خارج شویم اجازه بدهید مال دیگران را کف قیمت بخرند ما نمی خواهیم
  • مهربان IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    2 2
    چرا کسی پول ها را از حلقوم دزذهای مقامات بیرون نمی کشد
  • محمد IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    2 1
    آقای ربیعی که استیضاح شدن به خاطرتخلفات درمجلس قبل چرادردولت حضوردارن.واقعاآدم به چی شمااعتمادکنه.
  • اسمال بی دندون IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 0
    اَی مشروق نیوز سیگاری که بین انگشتهای روحانی دم دهنش بود را با فتوشاپ حذف کردی! نداشتیما
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    دولت نگو بگو دشمن معیشت وزندگی مردم الان اینا نباشندهم فکر کنم بااین بلبشوی اقتصادی مملکت خودبه خود میچرخه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس