کد خبر 1135560
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
«الکنو» گزینه مناسبی برای ایران نیست/ لیگ والیبال دچار مشکل است

مرتضی شیاری با بیان اینکه الکنو گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی والیبال ایران نیست، گفت: سبک والیبال روسیه با ایران متفاوت است و شاید بازیکنان ایران نتوانند تمرینات سنگین الکنو را اجرا کنند.

به گزارش مشرق، مربی تیم ملی والیبال آمریکا درباره وضعیت و شرایط تیم ملی ایران گفت: متأسفانه با توجه به شرایط نامناسب تیم ملی والیبال ایران هنوز تکلیف سرمربی مشخص نیست. البته لیگ والیبال ایران هم دچار مشکلات زیادی است؛ بسیاری از بازیکنان به کرونا مبتلا شده و برخی دیگر نیز بیمار هستند. لیگ هم با تعطیلی مواجه شده البته این شرایط با توجه به ویروس کرونا طبیعی است.

مرتضی شیاری در ادامه تأکید کرد: نکته بسیار مهم و نگران‌کننده آن است که برخی از بازیکنان از شرایط مسابقه‌ای دور هستند. هر چقدر آنها از نظر بدنی بتوانند شرایط جسمانی را حفظ کنند، اگر از فضای مسابقات دور باشند، دچار مشکل خواهند شد بخصوص دو بازیکن کلیدی تیم ملی از فضای رقابت دور هستند. امیر غفور که هنوز با هیچ تیمی در مسابقات حاضر نشده که این مسئله نگران‌کننده است. سعید معروف نیز در آمریکا تمرینات بدنسازی خیلی خوبی دارد اما دور بودن از شرایط بازی برای هیچیک از این دو خوب نیست. آنها از بازیکنان تأثیرگذار و کلیدی تیم ملی هستند و باید فکری اساسی برای تیم ملی شود وگرنه در مسابقات پیش‌رو شاهد بهم‌ریختگی‌های زیادی در داخل تیم خواهیم بود و فکر می‌کنم تیم ایران دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

مربی تیم ملی والیبال آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا در جریان گزینه‌های هدایت تیم ملی والیبال ایران هستید یا خیر؟ گفت: کم و بیش در جریان هستم. الکنو از گزینه‌های جدی سرمربیگری تیم ملی ایران است. به شخصه باید بگویم الکنو مربی بسیار کار کشته و بزرگی است اما با حضور او در تیم ملی ایران مخالفم چرا که سبک والیبال روسیه با سبک والیبال ایران متفاوت است. شکل تمرینات روسیه و فیزیک بازیکنان آنها با ایران فرق دارد؛ بازیکنان روسیه فشار تمرینات بالایی دارند. اگر الکنو بخواهد سبک تمرینات سنگین را برای بازیکنان ایران اجرا کند، بازیکنان ایران نمی‌توانند یا ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شوند چرا که با چنین سبکی آشنایی ندارند.

شیاری ادامه داد: بیشتر بازیکنان ایران تمرکزشان بر روی مسائل فنی یا در واقع هوشمندی والیبال است؛ آنها بیشتر بر مبنای هوش بازی می‌کنند.

وی تأکید کرد: الکنو در سالی که مربی زنیت کازان بود و سعید معروف نیز در آن تیم بازی می‌کرد، یک ذهنیت از سعید معروف دارد. الکنو پس از قهرمانی در مسابقات اروپا، در مصاحبه خود اعلام کرد که سعید معروف پاسور توانمندی است اما حرف مربی را گوش نمی‌کند. قطعاً چنین ذهنیتی همراه الکنو است و اگر بخواهد مربی تیم ایران باشد، باید دید چطور این موضوع را کنترل خواهد کرد، با این موضوع کنار آمده و آن را مدیریت می‌کند.

ملی‌پوش پیشین تیم ملی والیبال ایران افزود: بیشتر موافق حضور مربیانی در تیم ملی ایران هستم که از ایتالیا یا آرژانتین باشند چرا که سبک والیبالشان به ایران نزدیک است و بر مبنای هوش والیبالی بازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

گزینه نزدیک به نیمکت تیم ملی والیبال ایران

شیاری در پاسخ به این سؤال که سعید معروف در آمریکا تمریناتش را چطور پشت سر می‌گذارد؟ گفت: معروف تمرینات خوبی در آمریکا دارد و آن را به طور مرتب پیگیری می‌کند. شاید در زمان اوج کرونا که حدود ۹۰ درصد والیبالیست‌های دنیا در حال استراحت بودند، معروف تمرینات خوبی را پشت سر گذاشت؛ از نظر فیزیکی به هیچ عنوان مشکلی ندارد. اگر هر چه سریع‌تر موضوع لیگ چین برطرف شود، دور بودن از شرایط مسابقه وی نیز برطرف خواهد شد. معروف بازیکن باتجربه‌ای است و می‌تواند سریع به شرایط مسابقه بازگردد.

وی درباره از دست رفتن کرسی داورزنی در کنفدراسیون والیبال آسیا گفت: با توجه به اینکه داورزنی در فدراسیون جهانی ارتباطات خوبی دارد، فکر نمی‌کنم موضوع مهم یا بزرگی باشد؛ اتفاق خاصی رخ نداده چرا که والیبال ایران سال‌ها از والیبال آسیا فاصله گرفته و ما نباید اصلاً به آسیا فکر کنیم.

شیاری در خصوص وضعیت تمرینات تیم ملی والیبال آمریکا گفت: قرار بود تمرینات تیم ملی آمریکا شروع شود اما به دلیل کرونا این اتفاق رخ نداد البته بازیکنان به صورت انفرادی تمرینات خود را پیگیری می‌کنند. خوشبختانه بیشتر بازیکنان اصلی در لیگ‌های اروپایی و سایر نقاط در حال بازی کردن هستند و مشکلی نداریم. احتمالاً از ماه می تمرینات تیمی از سر گرفته خواهد شد البته باید دید شرایط کرونا در آینده چگونه می‌شود. معمولاً بازیکنان آمریکا اگر تمرینات تیمی نداشته باشند، جاهای مختلفی وجود دارد که تمرین می‌کنند و تمرینات والیبال ساحلی زیادی انجام می‌دهند به همین دلیل مشکلی وجود ندارد.

مربی تیم ملی والیبال آمریکا در پایان در پاسخ به این سؤال که نحوه چیدمان مربیان ملی توسط جان اسپرو چگونه است و آیا مربیان تیم‌های نوجوانان و جوانان زیر نظر وی فعالیت می‌کنند یا خیر؟ گفت: سیستم در آمریکا در باشگاه، مدارس و دانشگاه به گونه‌ای است که اگر تشکیلات با هر فردی به عنوان سرمربی به توافق برسد، سرمربی افراد مد نظر خود را معرفی خواهد کرد. در تیم ملی والیبال آمریکا نیز این‌گونه است که معمولاً پایان هر المپیک، فدراسیون با هر فردی به عنوان سرمربی قرارداد ببندد، بنابراین سرمربی نفرات مد نظر خود را معرفی خواهد کرد و فدراسیون آنها را جذب می‌کند. معمولاً قراردادها از یک المپیک تا المپیک بعدی است. تیم‌های نوجوانان و جوانان زیر نظر جان اسپرو نیستند البته با هم در ارتباط می‌باشند اما وی فقط هدایت تیم ملی بزرگسالان و دانشجویان را بر عهده دارد و دخالتی در تیم‌های نوجوانان و جوانان نمی‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس