بورس نمایه

کارگزاران بورس با تحلیل درخواست‌های فروش سهامداران تازه‌وارد، بر این باورند که پول‌های حاصل از فروش سهام، بدون‌ هدف از بازار خارج می‌شود؛ در حالیکه حقوقی‌ها مشغول خرید در کف نرخ هستند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، چند ماهی است بازار سهام روند نزولی در پیش رفته و طی حدود ۷ روز معاملاتی گذشته نیز یکسره قرمز بوده است و سهامداران حقیقی در صف‌های سنگین فروش، همچنان به خروج از بازار اصرار دارند؛ غافل از اینکه ورای این هیجاناتی که به ظاهر سعی در حفظ ارزش پول خود به واسطه بیرون کشیدن منابع مالی از بورس دارند، برخی بورس‌بازان حرفه‌ای مشغول جمع کردن سهام از کف بازار به پایین‌ترین و بهترین قیمت‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

صف‌های خرید و فروش امروز بازار سهام +جدول

ماجرا از آن قرار است که اتفاقاً پول‌هایی که از بازار سرمایه خارج می‌شوند، کاملاً بی‌هدف و بدون برنامه خارج شده و تفکر بسیاری از سهامداران آن است که شاخص بورس اوضاع بدتری پیدا خواهد کرد و به همین دلیل، سرمایه خود را باید تحت هر شرایطی از بازار خارج کنند؛ در حالیکه بسیاری از تحلیلگران حرفه‌ای بازار سرمایه، روزهای افت شاخص بورس را گذرا می‌دانند و بر این باورند که باز هم شاخص به روند رو به رشد خود بازخواهد گشت؛ اما به هر حال اکنون در شرایط خاصی که رخ داده و برخی بی‌تدبیری‌هایی که هم از سوی دولت و هم از سوی سهامداران بی‌تجربه صورت گرفته است، بازار در حال اصلاح و شاخص رو به کاهش است.

در این میان گفتگو با برخی کارگزاران بازار سهام نشان می‌دهد که اتفاقاً راه رشد برای بازار سرمایه باز است و احتمالاً در هفته‌های پیش رو شاخص به روند صعودی باز می‌گردد؛ چراکه تحلیل‌های بنیادین در این حوزه حکایت از آن دارد که هنوز هم جا برای رشد سهام در بازار سرمایه فراهم است.

یکی از کارگزاران بورس درباره رفتار هیجانی سهامداران می‌گوید: اتفاقاً در این شرایط که بسیاری از مردم نگران از دست دادن ارزش پول خود در بازار سهام به دلیل افت پیاپی شاخص هستند، بسیاری از حقوقی‌ها و بورس‌بازان حرفه‌ای وارد حوزه خرید شده و چشم‌انداز مثبتی را برای بازار می‌بینند؛ ضمن اینکه ایده‌آل برای آنها اتفاقاً همین شرایط است؛ چراکه به موقع برخی از سهام خود را تبدیل کرده و اکنون در کف قیمتی، برخی سهام با ارزش را از بازار جمع می‌کنند که اتفاقاً فروشندگان اصلی آنها افراد تازه‌وارد به بورس هستند.

وی می‌افزاید: برخی از حقوقی‌هایی که وارد خرید سهام نشده و بیشتر بر روی اوراق بدهی تمرکز دارند، اکنون وارد فضای خرید در بورس شده‌اند و با توجه به اینکه همواره ریسک را در معاملات خود در نظر دارند، این حرکت آنها نشان از آن است که سهام در بازار روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد.

یکی دیگر از کارگزاران بورس در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید که همچنان بازدهی بازار سهام از بسیاری از بازارها بالاتر است و اکنون قدیمی‌های بازار در حال تبدیل کردن دارایی‌های غیرمولد خود به سهام هستند؛ به خصوص اینکه روند رو به رشد و گزارش‌های شرکت‌ها نیز به خوبی این را نشان می‌دهد.

وی می‌افزاید: در چنین شرایطی، افرادی که اشراف کمتری به وضعیت بازار سرمایه داشته و مبالغ اندکی از سرمایه‌های خود را بدون بررسی دقیق و کامل و با رعایت ریسک‌های مربوطه وارد بورس کرده‌اند، با ضرر زیاد در حال خروج از بازار سرمایه هستند و سهام ارزشمند خود را با قیمت‌های پایین می‌فروشند و مشخص است که اشرافی به وضعیت سهام خود ندارند؛ چراکه گزارش شرکتها کاملاً روند رو به رشد را نشان می‌دهد.

او معتقد است که این سرمایه‌گذاران خرد و سهامداران تازه‌وارد حتی برای پولی هم که از بورس خارج می‌کنند عمدتاً برنامه‌ای ندارند و بدون هدف سرمایه‌های خود را از بورس خارج می‌کنند.

توصیه وی به سهامداران حقیقی این است که با تأمل و بررسی بیشتر درباره فروش سهام خود تصمیم بگیرند و از اتخاذ تصمیمات هیجانی پرهیز کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    1 2
    الآن هیچکسی خریدار سهام نیست جز حقوقیها که اونام با اتکا به پولهای بیت المال از طرف دولت موظف شدن هی بخرن و بخرن تا کمی از ترافیک سنگین فروش کاسته بشه . آخه کی میاد تو این بحران و وانفسای اقتصادی که همه گیر پولن سهامهای بشدت گرون و حبابدار رو بخره ؟
    • US ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
      0 0
      درست است. به نظر بنده هم خوب است به جای سهام دلار بخرند.
  • میثم IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 0
    دقیقا همینطوره اگر نگاه کنیم در این چند روز اخیر حقوقی ها پله ای خرید میکنن. به نظر شما اینا با تحلیلاشون اشتباه میکنن که تو کف در حال خریدن؟؟
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 0
    نمودار قیمت سهم ها رو توی ۳ سال گذشته که نگاه بکنید متوجه می سید که فعلا کف قیمتی در کار نیست و اینها همه حرفه شما نگاه کنید به عنوان نمونه عرض می کنم سهمی مثل بانک دی از سال ۹۶ تاکنون ۱۰۳ برابر شده یعنی از حدود ۸۱۹ ریال به ۸۴۰۰۰ ریال رسیده حالا بعد از این به اصطلاح اصلاح به رقم ۴۸۰۰۰ رسیده . کجای این عدد و رقم کفه که خریداری براش پیدا بشه ؟؟
    • میثم IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
      0 0
      بزرگوار سه سال پیش تورم انتظاری و دلار چقدر بوده میدونی؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس