پادشاهی که 2 دوران طلایی داشت!/ خدمتی که «اکبرشاه» به زبان فارسی کرد!

اگر یکی از ثروتمندترین افراد تاریخ باشی و به فرهنگ‌دوستی و ادب‌پروری و مردم‌داری مشهور باشی فقط می‌توانی «اکبرشاه» باشی! بزرگ‌ترین پادشاه هندوستان با تأثیر از فرهنگ ایرانی.

به گزارش مشرق، «ابوالفتح جلال‌الدین محمد اکبر» که به «اکبرشاه» و «اکبر کبیر» شهرت دارد سومین پادشاه سلسله گورکانی هند یا همان امپراتوری مغولی هند است. تاریخ وی را پادشاهی عادل و خیرخواه معرفی می‌کند که به هنر و ادبیات علاقه فراوان داشت تا جایی که هر هنرمند و صاحب‌ذوقی از هر درباری در آسیا رانده می‌شد نزد اکبرشاه می‌رفت و قدر می‌دید. مادرش «حمیده بانو بیگم» بانویی ایرانی و شیعه بود و حکومت اکبر نیز مأمن مسلمانان و ایرانیان. در روزهایی که در سراسر اروپا از فرانسه گرفته تا انگلستان و اسپانیا پروتستان‌های مسیحی و کاتولیک‌های مسیحی افتاده بودند به جان هم و وقایع فجیع از قتل‌عام یکدیگر در تاریخ ثبت می‌کردند اکبرشاه حکومتی اسلامی داشت که پیروان ادیان مختلف در آن آرام و ایمن زندگی می‌کردند.

اکبرشاه زبان پارسی را زبان رسمی و درباری هند کرد و آن‌چنان ایرانی‌نوازی و مسلمان‌نوازی و هنرمندنوازی به‌راه‌انداخت که بسیاری از هنرمندان و شاعران و خطاطان و نقاشان و معماران و دانشمندان ایرانی، خود را به دربارش رساندند. دوره حکومت وی را «دوران طلایی ادب فارسی در هند» نامیده‌اند؛ آن روزگاری بود که بسیاری از کتاب‌های مهم هند از زبان سانسکریت به فارسی ترجمه شد و بر غنای ادبیات فارسی افزود.

اکبرشاه دستور داد کتاب های «مهابهاراتا» و «رامایانا» که سروده‌های حماسی و همان شاهنامه هندی‌هاست به فارسی ترجمه شود و دوران طلایی ترجمه کتب سانسکریت به فارسی آغاز شد

یکی از ۱۰ ثروتمند تاریخ!

اکبرشاه در قرن ۱۶ میلادی پادشاه هند بود و هم‌عصر صفویان در ایران. وی در هند نماد قدرت و آیین فرمانروایی است. اما ثروتش هم مشهور است. امپراتوری بزرگ وی و ثروت‌های افسانه‌ای هند وی را به یکی از ثروتمندترین مردان تاریخ تبدیل کرده است. هنوز هم هرگاه که ثروتمندان تاریخ را فهرست می‌کنند اکبرشاه یکی از ۱۰ نفر اول است. حالا ثروتش چقدر بود؟ آن‌قدر زیاد بوده که قابل محاسبه نیست!

اکبرشاه که زندگی‌اش ترکیبی از قدرت و ثروت و عطوفت است سوژه بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها و داستان‌های دوران معاصر هند است

هند شد «هند بریتانیا»!

اکبرشاه ۲۷ اکتبر ۱۶۰۵ میلادی درگذشت و حکومت را به فرزندانش سپرد که برخی راه او را رفتند و برخی نه. وی پدر «جهانگیرشاه» بود که به شیوه انوشیروان ساسانی زنجیر عدالت بر در خانه‌اش آویخته بود و پدربزرگ «شاه جهان» بود که تاج محل را ساخت. امپراتوری بزرگ اکبرشاه تا بیش از ۲ قرن بعد دوام آورد. ولی با شکست از نادرشاه افشار در جنگ کرنال در سال ۱۷۳۹ میلادی اراضی حکومت گورکانیان هند کاهش یافت و بعدها در سال ۱۸۵۷ «کمپانی هند شرقی» رسما حکومت گورکانی را منقرض کرد! هند شرقی یک کمپانی خصوصی بود که با اجازه ملکه انگلستان تاسیس شد و آن قدر قدرت گرفت که در هند حکومت‌ها را ساقط می کرد. گورکانیان مسلمان رفتند و حکومت «راج بریتانیا» برای استعمار از راه رسید تا هند از آن پس «هند بریتانیا» شود. دارایی‌ها و متصرفات حکومت گورکانیان هند که آن را آخرین امپراتوری «دوران طلایی اسلام» نام داده‌اند بعدها به‌تدریج توسط کمپانی هند شرقی غارت شد و رفت که رفت.

نگاره‌ای منسوب‌به اکبرشاه، سومین پادشاه گورکانی هند

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    2 0
    دایی افزود:ایهام استعاره و .. از جمله خدمات ایشان بود وی نیازی به اصلاح صورت نداشت
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    7 0
    تیتر و دیدم یاد یه بزرگوار دیگه افتادم
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    7 2
    اکبر شاه قادر شاه و... از نوادگان تورکان تیموری بودن که زبان فارسی رو گسترش دادن جالب حکومت های تورک و شاهان تورک همشون به فارسی شعر گفتن و این زبان دری رو گسترش دادن
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
      1 1
      نوادگان مغولی
  • پرویزنارویی GB ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    3 0
    ازلحاظ اسلام،اکبر عملا اسلام راکنار گذاشت وبدعتی به نام (دین الهی)رابه جای آن،تبلیغ کرد وموحدان مسلمان راطرد وزندان کرد.عارف بزرگی به نام شیخ احمد سرهندی درمقابل او ،ایستادگی نمود.تاریخ راکامل باید عرضه کرد.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 0
    اون گردنبندها اساسا رنگشان طلاییست ولی خودشان تیتانیوم هستند،اگه طلا بود قیمتش ۴۵۰ میلیون بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس