خبر ویژه

عدم اهتمام دولت به اخذ مالیات، هم راه درست کسب درآمد و جبران کسری بودجه را بسته و هم راه سوداگری کاذب را گشوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه آفتاب یزد با انتقاد از عملکرد مالیاتی دولت نوشت: مالیات در بسیاری از کشورها، بهترین راه کسب درآمد برای دولت و اداره کشور است. در کشور ما در سال‌های گذشته به‌دلیل وابستگی شدید به درآمدهای نفتی، به مالیات کمتر پرداخته شده است، ولی تحریم‌ها این فرصت را برای کشور فراهم کرده که به درآمدهای مالیاتی به‌ عنوان یک منبع درآمد امن داخلی پرداخته شود؛ بنابراین کارگزاران مالیاتی مکلف هستند از این فرصت استفاده کنند و وصول و بازتوزیع عادلانه مالیات را تحقق بخشند.

اگرچه اخذ شفاف مالیات از تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحوی درآمد دارند می‌تواند به افزایش مطالبات اجتماعی و خدمات دولت به مردم نیز دامن بزند که در نوع خود سازنده خواهد شد. اما در این میان به غیر از برخی مشاغل شناسنامه‌دار و دارای حساب و کتاب رسمی، بسیاری از افراد حقیقی و چه بسا حقوقی نیز از طریق معاملات کلان و بزرگی در حال اخذ درآمدهای نجومی از نوسانات گسترده در بازار هستند که نمونه بارز آن در سال‌های اخیر در حوزه‌های مالی ارز، بورس و خودرو و مسکن بوده است! چندی قبل معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره گرانی عجیب و بی‌ثباتی قیمت خودرو گفت: «آنهایی که یک‌شبه سود صدمیلیونی یا بیشتر می‌کنند باید مالیات دهند تا هرکسی به این بازار ورود نکند. در دنیا مالیات خاص برای سودهای یک‌شبه وجود دارد چون باید زحمت بکشی و پول دربیاوری. اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث می‌شود که هرکسی وارد این بازارها نشود. یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت بازارهای موازی تولید است. عمده کشورهایی که توانستند به سمت رشد اقتصاد بروند به این دلیل بود که به تولید توجه کردند. نمی‌شود پول را در تولید بیاورید و50 دستگاه بازخواست‌تان کنند، اما اگر ببرید در بازارهای موازی تولید، این‌طوری نشود و سود بدون ریسک ببرید. با این شرایط نباید انتظار داشت سرمایه‌ها به سمت تولید برود.

در آبان‌ماه سال گذشته رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفته بود: بررسی لیست تراکنش‌های مالی افراد میلیاردر نشان می‌دهد نیمی از آنان مودی مالیاتی نیستند و نیم دیگر کمتر از آنچه لازم است مالیات می‌پردازند.

یکی از رویکردهای اصلاح ساختار توجه به درآمدهای مالیاتی به ‌عنوان یک منبع بسیار مهم و پایدار تلقی می‌شود. ایجاد و توسعه پایه‌های مالیاتی جدید در دستور کار دستگاه‌های دولتی و مجلس قرار دارد که از جمله آن می‌توان به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد. همچنین لایحه اصلاح بخشی از قوانین مالیاتی در کمیسیون‌های اقتصادی دولت بوده و هنوز خبری از تایید و تصویب آن نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس