کد خبر 1134946
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
عکس/ عزاداری شب شهادت امام حسن(ع) و رحلت پیامبر(ص)

کرونا حدود ۹ ماه است که مهمان کشور ما شده، به طوری که آمار مبتلایان به کرونا تا سوم آبان‌ماه به بیش از ۵۶۲ هزار نفر رسیده است. در این میان افراد بسیاری از منبری‌ها و مداحان نیز درگیر کرونا شدند و متاسفانه بسیاری نیز جان باختند.

به گزارش مشرق، ویروس کرونا درست اول اسفندماه بود که در ایران خودنمایی کرد و تا امروز حدود ۹ ماه است که اقشار مختلف مردم را درگیر کرده است. از همان روزهای نخست، روزانه در یک ساعت خاص آمار مبتلاها و جان باختگان کرونایی کشور اعلام می‌شود.

کرونا تا روز گذشته شنبه سوم آبان‌ماه در کشور ما، ۵۶۲ هزار و ۷۰۵ نفر را مبتلا کرده بود که از این میان الحمدلله با تلاش کادر پزشکی  ۴۵۰ هزار و ۸۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. اما متاسفانه تا این روز نیز ۳۲ هزار و ۳۲۰ نفر نیز براثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

موفقیت رسانه ملی در محرم و صفر چقدر بود؟

در میان این اطلاعات، روزانه اخباری از ابتلا افراد سرشناس و یا درگذشت آن‌ها نیز به میان آمده است. یکی از گروه‌هایی که در این میان اخبار ابتلا و یا متاسفانه درگذشتگان، میان مردم پر سر و صدا و در رسانه‌ها پربازدید بودند، افراد فعال در حوزه دین اعم از منبری‌ها، مداحان، خادمان هیأت‌ها و روحانیون بودند. در این گزارش تلاش کردیم نگاهی گذرا به افراد این حوزه که مبتلا به کرونا شدند، داشته باشیم.

شفایافتگان

حجت‌الاسلام حسین انصاریان

از میان قشر مذهبی و دینی که مبتلا به این بیماری شدند شاید نام حجت‌الاسلام حسین انصاریان استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم که از منبری‌های مشهور کشور است، بیشتر همگان را متأثر کرد. خبر ابتلا این سخنران مذهبی ۲۲ شهریورماه همزمان با بستری شدنش در بیمارستان، اعلام شد. باتوجه به سن بالایش و این خبر که با درگیری بالای ریه‌ها راهی بیمارستان شده است، مردم را بسیار متأثر کرد.

این استاد اخلاق تا دوم مهرماه در بیمارستان بود و در نهایت براساس اعلام دکتر کولیوند رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیاء معجزه‌وار و با دعای مردم ایران شفا یافت.

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی

این سخنران مذهبی و استاد اخلاق نیز با وجود آن‌که محرم امسال جلسات سخنرانی خود را به صورت مجازی برگزار کرد اما در دهه دوم محرم به بیماری کرونا مبتلا شد.

خبر ابتلای این استاد اخلاق ، ۳۱ شهریورماه اطلاع‌رسانی شد که با تلاش کادر پزشکی پس از حدود ۵ روز، ۴ مهرماه با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص و برای ادامه درمان راهی منزل شد.

سیدحسن آقامیری

این سخنران نیز مبتلا به بیماری کرونا شد. او ۲۴ شهریورماه با انتشار پستی در فضای مجازی خبر از قرنطینه ۱۰ روزه خود به دلیل ابتلا به کرونا داد. آقامیری نیز موفق به غلبه بر این بیماری شد.

حجت‌الاسلام بندانی نیشابوری

این سخنران مذهبی تست کرونایش در روز ۲۴ شهریورماه مثبت اعلام شد که منجر به لغو جلسات و برنامه‌های سخنرانی‌اش در تهران و قم شد.

این سخنران نیز خوشبختانه با تلاش کادر درمان توانست بر این بیماری غلبه کند.

محسن طاهری

۵ اسفندماه و درست در همان بهبهه آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور بود که خبر ابتلای این مداح در رسانه‌ها منتشر شد، آن هم نه در ایران بلکه در امارات. این مداح پیشکسوت و مدیرعامل سابق خانه مداحان که به دعوت سفارت ایران در امارات راهی این کشور برای اجرای برنامه شده بود، به محض ورود به خاک امارات و سنجش دمای بدن، مشکوک به کرونا تشخیص داده شد و تست او در بیمارستان شیخ راشد این کشور، مثبت شد.

او پس از سپری کردن دوران نقاهت و انتقال به بیمارستانی در منطقه «البراحه» سلامتی خود را بازیافت و ۲۶ اسفندماه با بهبودی کامل و منفی شدن تست مجددش از بیمارستان مرخص شد و به کشور بازگشت.

رضا هلالی

این مداح اهل بیت(ع) نیز در همان ابتدای شیوع این ویروس، به بیماری کرونا مبتلا شد که البته خبر ابتلایش اطلاع‌رسانی نشد و حتی در مقطعی هم تکذیب شد.

اما طی گفت‌وگویی در آغاز سال ۹۹ داشت، خبر از ابتلای خود در آغاز دوران شیوع کرونا و به قول خودش آن زمان که هنوز خیلی بیماری شناخته شده نبود، داد. او نیز بیماریش خفیف بود و خوشبختانه موفق به غلبه بر این بیماری شد.

مهدی لیثی

این مداح تبریزی ۲۰ شهریورماه امسال بود که به کرونا مبتلا شد و مجالس دهه دومش در تبریز کنسل شد.

خوشبختانه بیماری او نیز خفیف بود و پس از گذراند دوران نقاهت، سلامتی کامل خود را به دست آورد.

سیدمهدی حسینی

این مداح اهل بیت(ع) که دهه اول محرم امسال نوحه معروف «من اصلا اومدم برات مریض بشم»‌اش با اشک‌های شیخ حسین انصاریان بسیار مورد توجه قرار گرفت، در ایام دهه دوم به این بیماری مبتلا شد.

خوشبختانه بیماری او نیز خفیف بود و پس از مدتی بستری شدن، سلامتی کامل خود را به دست آورد و در ایام ماه صفر در جلسات مختلفی به مرثیه‌خوانی پرداخت.

سیدحسین همایونی

این مداح و جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس، بامداد عاشورا به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده است.

او بعد از گذشت دوران نقاهت و با کسب بهبودی کاملٰ از بیمارستان مرخص شد.

محمود شریفی (کمیل کاشانی)

محمود شریفی متخلص به «کمیل کاشانی» شاععر و مداح اهل بیت(ع) در شهر کاشان، ۱۷ اسفندماه و در ابتدای شیوع ویروس کرونا  به این بیماری مبتلا و تحت مراقبت‌های بیماران تنفسی است.

او پس از گذران دوران نقاهت بهبودی کامل را به دست آورد و در چندین مناسبت به خصوص ماه محرم به مرثیه‌خوانی پرداخت.

عباس ابراهیمی

او مداح و داماد زنده‌یاد استاد حاج حسن محمدی دولابی است او به بیماری کرونا مبتلا شد و برای استراحت از ۲۳ مهرماه در منزل به سر می‌برد. حال این مداح اهل بیت(ع) خوب و رضایتبخش است اما به کمک دستگاه اکسیژن تنفس می‌کند.

دوران قرنطینه او هنوز به پایان نرسیده است.

حجت الاسلام نجف نجفی روحانی

او مسئول دفتر نمایندگی رهبر معظم انقلاب در عرق است که مدتی است به دلیل ابتلا به کرونا در ایران بستری است.

طبق شنیده‌ها وی در یکی از بیمارستان‌های شهر قم بستری است اما حال عمومی ایشان رضایت بخش گزارش شده است.

حجت‌الاسلام علی بهجت

او فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت هم به دلیل ابتلا به کرونا در قم بستری و در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد.

حجت‌الاسلام علی بهجت ضمن تلمذ از محضر پدر بزرگوار از شاگردان برجسته علامه حسن زاده و آیت الله جوادی آملی است.

حمید بهاری

او مداح و فرزند مرحوم حاج شاه‌حسین بهاری (از بزرگان ستایشگری) است. او نیز به دلیل ابتلا به کرونا از ۲۳ مهرماه در منزل قرنطینه است.

او از نظر تنفسی، مشکلی ندارد. او بناست دوران نقاهت خود را در منزل سپری کند و به توصیه پزشکان، نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

دوران قرنطینه او نیز هنوز به پایان نرسیده است.

ابراهیم صدیق

او نیز از مداحان شهرری است که به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از بیماری‌های ریوی در منزل بستری شده است. 

سیدمحمد تحویلدار

این مداح اهل شهرری و پیرغلام اهل بیت(ع) براثر ابتلا به بیماری کرونا، ۱۷ مهرماه در یکی از بیمارستان‌های شهرستان ری بستری شد، اما به دلیل ازدحام بیماران کرونایی در این بیمارستان به منزل بازگشت تا دوره نقاهت خود را در خانه سپری کند.

این مداح اهل بیت(ع)، یکی از ذاکران شاخص آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری و برادر بزرگ‌تر سیدرضا تحویدار مداح و سیدمهدی تحویلدار مجری رسانه ملی است.

محمدجواد ریحانی‌پور

این مداح اهل بیت(ع) نیز مردادماه بود که به بیماری کرونا مبتلا شد و خوشبختانه توانست پیش از فرارسیدن ماه محرم بر آن غلبه کند و بهبودی کامل خود را به دست آورد.

او در ماه محرم از روز نخست تا روز سوم شهادت امام حسین (ع) روضه‌ خانگی در منزل خود برپا کرد، اما بعد از این مراسم تصمیم به برپایی مجالس خصوصی برای بیماران گرفت.

عباس دلجو

این مداح و سخنران مذهبی شاید یکی از آخرین افراد این جامعه تاکنون باشد که به بیماری کرونا مبتلا شده است. او هم‌اکنون به دلیل درگیری ریه‌هایش به دلیل این بیماری در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است.

برای بهبود کامل حال تمامی بیماران به خصوص جامعه منبری و مداحان کشور آرزوی سلامتی می‌کنیم.

درگذشتگان

متاسفانه جمع بسیاری از منبری‌ها، روحانیون و مداحان کشور نیز در اثر ابتلا به بیماری کرونا در این حدود ۹ ماه دارفانی را وداع گفته‌اند که در این گزارش از آنان نیز یاد می‌کنیم. شما هم آنان را به فاتحه‌ای مهمان کنید.

مهدی گرانمایه

او از خادمان هیأت مجمع دینی مهدیه تهران که به دلیل ابتلا به بیماری «کرونا» درگذشت. خبر ابتلا و درگذشت او اولین فوت شده کرونایی در جامعه هیأتی کشور بود که بازتاب‌های بسیاری نیز داشت.

او که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری بود، سوم اسفندماه درگذشت. در بهشت زهرا غریبانه به خاک سپرده شد. او بازنشسته اتوبوس‌رانی و جزو چای‌ریزان مجمع دینی مهدیه تهران محسوب می‌شد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید مقدسیان

این سخنران مطرح، شاید جزء اولین منبری‌هایی بود که به علت کرونا جان خود را از دست داد. البته در خصوص علت فوت این منبریٰ مشکل ریوی اعلام شد اما در ابتدای شیوع این بیماری برخی به دلیل عدم شناسایی، کرونا تشخیص داده نمی‌شدند.

حجت‌الاسلام عبدالحمید مقدسیان فرزند شهید «حجت‌الاسلام محمد مقدسیان از مبارزان فدائیان اسلام و همرزم شهید آیت‌الله محلاتی» و همچنین نوه مرحوم شاه حسین بهاری مداح بلند آوازه کشور هم بود. او ۱۱ اسفندماه دارفانی را وداع گفت.

احمد خسروی

این روحانی جهادگر استان قم که سالیان سال در استان‌های مختلف کشور به خصوص سیستان و بلوچستان به نیازمندان خدمت‌رسانی کرده بود، ۱۵ اسفندماه به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

او در حالی که برای امدادرسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا و خدمت رسانی به جامعه پرستان و پزشکان به شهر مقدس قم رفته بود، به این بیماری مبتلا شد و به دلیل بیماری ریوی زمینه‌ای که داشت، در بیمارستان فرقانی این شهر به لقاء الله پیوست.

این مرحوم مسئولیت روابط عمومی سازمان مدارس معارف اسلامی صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی را نیز بر عهده داشت.

حسن شیرازی

او از پیرغلامان اهل بیت(ع) در استان قم بود که روز ۱۷ اسفندماه درگذشت.

این مداح اهل بیت (ع) به دلیل بیماری کرونا و بر اثر عارضه ریوی مدتی در بیمارستان بستری بود که دارفانی را وداع گفت.

سیدمحمد هاشمی‌تبار

این مداح، نوحه‌خوان و مناجات‌خوان شب‌های ماه مبارک رمضان و پرچمدار هیأت باسابقه فاطمیه (حوالی میدان قیام تهران) روز ۲۰ اسفندماه در بیمارستان امام حسین (ع) درگذشت.

وی که از بیماری کلیه رنج می‌برد و یکی از کلیه‌های او پیوندی بود، پس از ابتلا به کرونا  و مراجعه به این بیمارستان و به دلیل وخامت اوضاع جسمانی، دار فانی را وداع گفت.

محمود آقا محمد کاشی (کاشانی)

او میاندار قدیمی هیأت فاطمیه تهران بود که ۱۰ مردادماه و در ۸۵ سالگی براثر ابتلا به کرونا درگذشت.

براساس این گزارش، محمود آقا محمد کاشی (کاشانی) قریب به ۵۰ سال میاندار هیأت فاطمیه تهران بود که براثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

محمدحسین حرمی

فرزند مرحوم شیخ قاسم حرمی از منبری‌های تهران بود که بیش از ۹۳ سال پیش ایام شهادت حضرت زهرا(س)، مجلس روضه‌خانگی را برپا کرد که تا امروز توسط فرزندش ادامه یافته بود.

آن مرحوم، سابقه مدیریت در رادیو تهران و شبکه ۵ تلویزیون را نیز داشت و از جمله مدیران پیشکسوت سازمان صداوسیما محسوب می‌شد.

مرحوم حرمی، به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شد، اما در روز ۲۸ شهریورماه جان به جان آفرین تسلیم کرد.

عباس خبوشانی

این مداح اهل بیت از پیرغلامان مطرح استان اصفهان بود. او بر اثر ابتلا به بیماری کرونا ۳۰ مهرماه دارفانی را وداع گفت.

ماشاالله نجار

این بانی مجلس عزای اهل بیت(ع) اهل کرمان بود و در دوران جوانی نجار ماهر و خبره‌ای شد. به‌علت بیماری کلیوی بعد از حدود ۴ سال در آستانه از دنیا رفتن قرار داشت که با عنایت خاص امام حسین علیه السلام شفا یافت.

حجت‌الاسلام پناهیان در وصف شفای او می‌گوید: «زمانی که پزشکان از حاج ماشاءالله قطع امید کرده بودند و او را به خانه فرستاده بودند تا روزهای آخر عمر را آن‌جا باشد، روزی مادرش از مجلس عزای امام حسین(ع) در محرم برمی‌گردد و درحالی که گریه می‌کرد، از امام حسین(ع) می‌خواهد که فرزندش را شفا دهد. او نیز با گریه مادر گریه می‌کند و به حضرت عرض می‌کند که اگر مرا شفا دهید برای شما روضه برگزار می‌کنم. این چنین می‌شود که حاج ماشاءالله شفا پیدا می‌کند و مجلس‌دار امام حسین می‌شود.»

بعد از آن، همه ساله مراسم روضه و عزاداری در محرم و صفر به‌مدت ۱۸روز برپا می‌کرد که سابقه مجالسش به ۶۰سال می‌رسد. در مجالس عزاداری او در بیت الحسین و بیت العباس (ع) کرمان مداحانی همچون حاج غلامرضا سازگار، حاج محمد نوروزی و...  مرثیه‌خوانی کرده‌اند.

او روز سوم آبان‌ماه در سن ۹۳سالگی به دیار باقی شتافت.

غلامحسین محمدی

او از روضه‌خوانان پیشکسوت و پیرغلامان آقا اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بود که ۳ آبان‌ماه و در شب شهادت مولایش امام حسن عسکری علیه‌السلام به دلیل ابتلا به کرونا وفات یافت.

این مداح با اخلاص و نورانی از نسل ذاکران بی‌همانند گذشته بود و در هنگام وفات ۸۶ سال داشت.

حسن ابراهیمی

این مداح و پیرغلام اهل بیت(ع) تاکنون آخرین درگذشته جامعه هیأتی کشور محسوب می‌شود.

او روز گذشته ۴ آبان‌ماه و در روز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام براپر بیماری کرونا به دیار باقی شتافت.

برای تمامی این درگذشتگان آرزوی غفران و علو درجات را داریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    18 3
    روح همه پیرغلامان امام حسین شاد ویادشان گرامی باد
  • ناخدا IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    12 9
    شمااین حاجی میری روبه عنوان یه واعظ ومنبری به رسمیت شناختید؟؟؟
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    4 1
    آخه آقامیری رو چرا دیگه آوردین تو لیست؟؟؟
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    با درود به ارواح طیبه ی مرحومین ذاکر اهل بیت علیهم السلام .لازم به ذکر است درگذشت مرحوم حسن ابراهیمی به علت کرونا نبوده است.دیروز مراسم تشییع مرحوم، با حضور نزدیکان و دوستان و ارادتمندان ایشان با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد.انشاالله تمامی ذاکران و خادمین اهل بیت ع با حضرتشان محشور شوند.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 0
    مرحوم حاج حسن ابراهیمی براثر سرطان از دنیا رفته است ؟؟
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    3 1
    واقعا مشرق این چه حرکت مزخرفی بود آقا میری ته تهش یک اینفلوئنسر دست چندمی اینستاگرام است شأن منبر و هئیت را دیگه اینقدر پایین نیاورید خواهشا
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 1
    مرحوم سید جواد سنجری نیز در اربعین حسینی بدلیل همین بیماری به اربابش رسید . روحش شاد
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
    0 0
    شهید خدمت حجت الاسلام والمسلمین سید علی سیدین رضوان الله تعالی علیه امام جمعه موقت و محبوب جزیره کیش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس