کد خبر 1134740
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
«عطامحمد نور»: هند با طالبان وارد گفت‌وگو شود

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در سفر به هند از مقامات این کشور خواست تا بدون مشروعیت دادن به طالبان مذاکرات با این گروه را آغاز کند.

به گزارش مشرق، «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان که برای دیدار با  مقامات هندی عازم دهلی‌نو شده در گفت‌وگو با «د پرینت» گفت: امیدوارم هند در افغانستان فعال‌تر عمل کند زیرا هند کشوری قدرتمند است، از اهرم فشار برخوردار بوده و در منطقه نیز نفوذ دارد.

وی افزود: اگر هند این کار را انجام ندهد، زمینه بیشتری برای نفوذ پاکستانی‌ها فراهم می‌شود؛ با خروج نظامیان آمریکایی، پاکستانی‌ها در افغانستان به فضای بیشتری دست پیدا می‌کنند.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی گفت که مذاکرات بین‌الافغانی در قطر هنوز هیچ نتیجه‌ای نداشته و تاکید کرد: هند توانایی آن را دارد تا در مذاکرات صلح افغانستان نقش تسهیل کننده را ایفا کند.

عطامحمد نور ادامه داد که مذاکرات صلح می‌تواند نتایج بسیار متفاوتی برای هند داشته باشد و ابراز امیدواری کرد که هند به عنوان دوست و شریک استراتژیک افغانسان نقش بیشتری در این باره داشته باشد.

وی تصریح کرد: مذاکرات کنونی صلح می‌توان دو نتیجه داشته باشد؛ یا دولت جدیدی تشکیل می‌شود و یا مذاکرات صلح شکست خورده و جنگ ادامه خواهد داشت. در صورت ایجاد دولت جدید، هند مانند همیشه با خنثی کردن تمام توطئه‌های طراحی شده توسط کشورهای دیگر، شرکای استراتژیک خود را در دولت جدید خواهد داشت.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افزود: ما نمی‌خواهیم هند را وارد یک جنگ طولانی کنیم، اما هند باید بدون مشروعیت دادن به طالبان با آن‌ها وارد گفت‌وگو شود.

گفتنی است که نقش هند از آغاز مذاکرات صلح افغانستان در دو سال گذشته در حاشیه بوده است اما کارشناسان از احتمال تغییر این وضعیت و تمایل دهلی برای ایفای نقش مستقیم در این روند می‌گویند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس