هدف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت از انتقاد به «نظارت میدانی» چیست؟

هدف اصلاح‌طلبان از اینکه بارها در روزهای اخیر کوشیده‌اند رویکرد حضور و نظارت میدانی رئیس مجلس رامورد نقد قرار دهند، چیست؟

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مدتی هست که برای بازدید حضوری از مشکلات مردم مخصوصاً در استانهای محروم، سفر استانی می‌کند و در این راستا تاکنون به دو استان محروم خوزستان  و سیستان و بلوچستان سفر کرده است.

این البته ظاهراً جزو روش‌های مدیریتی قالیباف است چون در دوران تصدی شهرداری تهران نیز به صورت مداوم از مناطق مختلف بازدید میدانی می‌کرد و بسیاری از مشکلات شهر تهران را هم در خلال همین بازدیدهای حضوری مورد بررسی و رفع و رجوع قرارداد که البته همواره همین رویکرد مدیریتی مورد تهاجم اصلاح طلبان قرار می‌گرفت.

آنچه مشخص است امروز مردم دو نوع شیوه مدیریتی را شاهد هستند. شیوه ای که قائل به این هست که در شرایط کرونایی باید مدیران پشت میزها و صرفاً از طریق ویدئو کنفرانس و گزارش های تصویری از امور کشور و مردم با خبر باشند و دیگر نیز مواجهه فیزیکی و رودررو با مردم و مشکلات آنها را چاره ساز عبور از وضع سخت کنونی میداند.

حسن روحانی که در حمایت قاطبه اصلاح‌طلبان هم در انتخابات ۹۲ و هم در سال ۹۶ به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد، اکنون در معرض این انتقاد هست که چرا در حالی که همه مردم در این شرایط سخت به صورت حضوری سر کارهایشان هستند و بسیاری از دورکاری ها هم لغو شده، از آغازین روزهای شیوع بیماری کرونا در قرنطینه مدیریتی و سر می‌برند.

حال اینکه مدیرانی چون قالیباف در این مدت تلاش کرده‌اند که با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی، از وظیفه رسیدگی به امور مردم نیز باز نمانند.

در این راستا در روزهای گذشته اصلاح طلبان در موارد متعددی سعی کرده‌اند که رویکرد دوم یعنی حضور رئیس مجلس در صحنه را انتخاباتی قلمداد کرده و از این طریق به نوعی از بار انتقاد به رویکرد نوع اول بکاهند.

در این راستا «غلامعلی رجایی» فعال سیاسی اصلاح طلب و مشاور فرهنگی مرحوم «هاشمی رفسنجانی» با کنایه به قالیباف می‌گوید: «خروجی این سفرهایی که برخی نمایندگان مجلس انجام می‌دهند گزارش‌هایی است که در جلسات مختلف مطرح می‌شود. اما این گزارش‌ها نکات جدیدی ندارند و از طرف دیگر مقاماتی که مخاطب این گزارش‌ها در جلسات هستند هم از این موارد اطلاع دارند. بنابراین این سفرها خروجی خاصی ندارد.

نکته جالب اظهارات رجایی این است که حضور رو در روی یک کارگزار نظام در میان مردم را ایجاد نارضایتی علیه دولت قلمداد کرده و می‌گوید:‌ «فیلم‌هایی که از سفرهای استانی برخی نمایندگان به ویژه هیات رئیسه منتشر شده دقیقا مصداق همین مسئله است که نشان می‌دهد فضا علیه دولت و هدایت کردن نارضایتی مردم به سمت دولت است. این در حالی است که دولت اقدامات مثبتی در استان های محروم انجام داده و نباید اینگونه تبلیغ شود که دولت کاری نکرده است».

شهربانو امانی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در مصاحبه‌ای به سفرهای قالیباف شائبه انتخاباتی بودن نسبت داد گفت که «در شرایط شیوع ویروس کرونا این سفرها به صلاح نیست.»

امانی این رویکرد مجلس یازدهم را ناشی از رقابت موجود بین سه قوه در کشور دانست و گفت: «طبق قانون اساسی قوای مجریه، مقننه و قضاییه از هم مجزا هستند، اما عملا شاهد نوعی رقابت میان قوا هستیم. دلیلش نیز احتما آن است که افراد در حوزه اجرا بیشتر دیده می‌شوند. به همین خاطر شاهدیم که دو قوه دیگر نیز وظایف اصلی خود را رها کرده و در نقش قوه مجریه ظاهر می‌شوند».

دولتی ها هم در تخریب سفرهای استانی رئیس مجلس کم نگذاشتند و برای مثال محمود واعظی به خبرنگاران گفت: « تا زمان انتخابات خیلی مانده اما برخی به اسم رسیدگی به مشکلات مردم سفر کرده و حرف‌های تبلیغاتی می‌زنند و انتظارات مردم را بالا می‌برند. در حالی که برای حل مشکلات مردم نباید شعار و تبلیغات انجام شود. از این جلساتی که اخیرا لغو شده زیاد اتفاق می‌افتد».

حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی هم در توئیتی می‌نویسد: «سفرها را چند ماه زود شروع نکرده‌اید؟ این سفرها برای دیدن است یا دیده‌شدن؟ این سفرها نظارتی است، زیارتی است، نمایشی است یا انتخاباتی؟»

هرچند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای همه از جمله مسئولین امری ضروری است اما واقعیت این است که کشور به دلایل متعدد از نظر اقتصادی در شرایطی قرار دارد که نمی‌توان مسائل را از دور و پشت میز مدیریت کرد.

مشکلات معیشتی مردم از یک طرف و مشکلاتی چون مسئله آب برخی مناطق کشور، نیازمند حضور جدی مسئولین در صحنه هست و در این میان این حضور می‌تواند ورای اثرگذاری، روحیه بخش و تسکین دهنده آلام باشد و این مسئله نباید به بهانه در پیش بودن انتخابات، مورد تقبیح و حمله گروه‌های سیاسی واقع شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 0
    واقعا این اصلاح طلبان ودولتی چه رویی دارند نه خودشان کاری به مردم انجام می دهند واگر کسی بخواهد کاری برای مردم انجام دهد هم انتخاباتی می نامند بر سر این تفکر
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 0
    زنده باد قالیباف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس