زاکانی

نماینده قم در مجلس در یادداشتی با عنوان «چرا با استیضاح همراه نبودم؟»، گزارشی از جلسه ۵ ساعته ۲۹مهرماه با برخی از فعالان طرح استیضاح رئیس‌جمهور ارائه داد.

به گزارش مشرق؛ علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «چرا با استیضاح همراه نبودم؟»، گزارشی از جلسه ۵ ساعته ۲۹مهرماه با برخی از فعالان طرح استیضاح رئیس‌جمهور ارائه داد. متن این گزارش به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارشی از جلسه ۵ ساعته ۲۹ مهر ۱۳۹۹ با برخی از فعالان طرح استیضاح رئیس‌جمهور

استیضاح رئیس‌جمهور در هفته‌های گذشته از پرچالش‌ترین بحث‌های سیاسی و جلسات خصوصی و عمومی فعالان سیاسی کشور بود. هر چند این بحث سرانجام به پایان رسید و رهبر معظم انقلاب صراحتاً و علنی به موضوع مواجهه نادرست و غیر اخلاقی با رییس جمهور محترم ورود کردند، اما به‌جهت بررسی و تحلیل منطق حاکم بر آنچه که در هفته‌های‌ گذشته، گذشت و از آن جهت که احتمال می‌رود در سال‌های آتی نیز باز هم این ماجرا تکرار شود و نیازمند تحلیل و آسیب‌شناسی است، بر خود واجب دیدم تا استدلال‌هایی را که در جلسه پنج ساعته ۲۹ مهر ۱۳۹۹ با مطالبه گران فعال طرح استیضاح داشتم به صورت مکتوب منتشر نمایم تا علاوه‌بر درج در تاریخ، بتواند محلی برای فکر و مداقه قرار گیرد.

بنده در این جلسه، طرح استیضاح رئیس‌جمهور را در مقطع کنونی (هر چند با نیت خیرخواهانه و برای حل مشکلات کشور و مردم تهیه شده بود) غیر شرعی، غیر منطقی، غیر عقلایی، غیر علمی، تک‌روانه و ضد سازوکارهای جمعی مجلس، غیر حرفه‌ای، خلاف مصالح حکمرانی، خلاف تجربه، سطحی، منفعلانه، غیر مردمی، تفرقه‌آفرین، خلاف سبک مدیریتی و منطق امامین انقلاب اسلامی، ضدامنیتی و بحران‌آفرین و غیرانقلابی یا ضدانقلابی دانستم که در ادامه استدلال‌های خود را به صورت تیتروار تقدیم می‌نمایم.

- طرح استیضاح رئیس‌جمهور

غیر شرعی بود؛ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دور قبلی مجلس که استیضاح مطرح شد، اعلام کرده بودند که با آن مخالفند؛ این بار نیز فهم مخالفت معظم له و چرایی این مخالفت سخت نبود. عقیده ولایی ما که سیاست‌مان را عین دیانت تعریف می‌کنیم، حکم می‌کند هرگونه حرکت بر خلاف خواست ولی فقیه به‌ویژه آنجا که نظرشان به صراحت بیان شده است، حجیت شرعی ندارد.

غیرمنطقی بود؛ طرح استیضاح در واقع هیچ‌گونه نتیجه خاصی به همراه نداشت؛ همان‌طور که بسیاری از دلسوزان نیز گفته و نوشته‌اند، حتی در صورت رأی منفی شخص آقای روحانی و عزل ایشان از مقام ریاست‌جمهوری، تداوم دولت تا آماده‌سازی و برگزاری انتخابات مجدد بر عهده معاون اول (ضمن تزلزل در همین وضع نیم بند موجود) قرار می‌گرفت که یک حساب سرانگشتی نشان می‌داد که طی این مسیر تقریباً‌ با روال معمول برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ یکسان بود و یا نهایتاً چند ماه تفاوت داشت لذا منطق حکم می‌کرد به خاطر این مدت اندک کشور را وارد چالشی بزرگ ننماییم.

احساسی و غیر عقلایی بود؛ وقتی طرحی نتیجه‌ای حداقلی نزدیک به هیچ و آثار و تبعاتی بس مهم به همراه دارد اساساً دیگر پافشاری و تأکید بر آن، کنشی احساسی و غیر عاقلانه است که حواشی و جنجال‌هایی که در فضای کنونی کشور بر پا می‌کند، آسیبی فراتر از هدف خیرخواهانه پشت آن به همراه خواهد داشت.

غیر علمی بود؛ وقتی طرحی را به میدان می‌آوریم که محاسبات دقیق و منطقی ناظر به نتیجه آن انجام نشده است و آینده‌ای پرابهام دارد، در واقع جوابی بسیط و ساده به ماجرایی پیچیده و چند وجهی داده ایم که این کاملاْ غیرعلمی است.

تک روانه و ضدسازوکارهای جمعی مجلس بود؛ بیان طرح استیضاح به شکلی که رقم خورد، هر چند با نیت خیرخواهانه و حل مشکلات مردم بود اما حرکتی خارج از فرآیندهای کارجمعی و بر خلاف سازوکارهای تعبیه شده در فراکسیون انقلاب اسلامی (اکثریت مجلس) بود. تکروی، ناهماهنگی و سماجت برخلاف کارجمعی نه‌تنها در این مورد بلکه در هر موردی خلاف روح کارجمعی و وحدت رویه است که طبیعتاً با شکست روبه‌رو خواهد شد.

غیرحرفه‌ای بود؛ هنر جبهه انقلاب در فضای کنونی کشور باید آن باشد که دولت را با مطالبه‌گری و نظارت در ریل خدمت‌گذاری گذاشته و آن را به شکل جدی برای خدمت به مردم حمایت کند اما طرح استیضاح کاملاً بر خلاف این مسیر بود و بیشتر موجب غبارآلود شدن فضا می‌شد و فرصت فرار از پاسخگویی را برای مسببین وضع موجود فراهم می‌کرد تا فریادهای «نمی‌گذارند» شان بلند شده و قدرت تشخیص سره از ناسره را در جامعه ذبح نماید.

خلاف مصالح حکمرانی بود؛ در فضای کنونی کشور که درگیر جنگ اقتصادی تمام عیاری هستیم، مجلس باید بتواند با حمایت از دولت و و نظارت جدی بر آن دولت را در انجام وظایف خود یاری رساند و با پر کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، تنها بر پیروزی در جنگ اقتصادی با دشمن ذاتی اسلام و مردم ایران آمریکا متمرکز شود که در این خصوص رهبر معظم انقلاب بارها و بارها توصیه‌های مؤکدی فرموده‌اند.

حتی به یاد دارم که در ابتدای مجلس هفتم وقتی همراه با جمعی از نمایندگان مجلس در مشهد برای تعیین اولویت‌های مجلس هفتم، ‌ خدمت حضرت آقا رسیدیم، ایشان با تأکید فرمودند که مجلس باید در سال‌های آخر دولت، به ویژه چهار ساله دوم که چهار چرخ دولت ها معمولاْ پنچر می‌شود به کمک دولت ها شتافته تا آنها را در خدمت به مردم یاری رساند و توان تنزل یافته دولت را جبران کند. بر این اساس اتفاقاً‌ برعکس طرح استیضاح، مجلس باید با نقش‌آفرینی‌ای برادرانه در کنار دولت جهت ارتقاء سطح خدمتگزاری به مردم عزیزمان قرار گیرد. رویه ای را که به لطف خدا مجلس یازدهم در ‌پیش گرفته است.

خلاف تجربه بود: علی القاعده انسان ها باید از راه طی شده درس و عبرت گیرند. در خصوص این طرح ما کوله‌باری از تجربیات داریم که عدم توجه به آن از سوی فعالان با تجربه این طرح مایه شگفتی بود.

آیا دوستان از یاد برده بودند مواضع و تذکراتی که حضرت امام رحمه الله علیه در ماجرای بنی صدر داشته و یا حمایت هایی که از میرحسین موسوی داشتند چه بود و یا رهبر معظم انقلاب در قضایایی همچون استیضاح آقای حاجی‌ وزیر آموزش و پرورش وقت در مجلس هفتم، یا طرح عدم کفایت رئیس جمهور در مجلس دهم چه فرمودند؟ چرا از گذشته عبرت نمی‌گیریم و نایب امام زمان عج را وادار می‌کنیم تا دائماً‌ در میدان از خود هزینه کنند؟

سطحی بود: طرح استیضاح رئیس‌جمهور در شرایط کنونی و آن هم چند ماه مانده به انتخابات ۱۴۰۰ واقعاً برآمده از بی دقتی و عدم فهم عواقب و ضررهای میان مدت و بلند مدت ماجراست.

همان‌گونه که ذکر شد، خوب است در این خصوص به تجربیات گذشته نگاهی بیندازیم و از نتایج حاصل شده در جلسه «یکشنبه سیاه» و طرح سوال از آقای احمدی‌نژاد که منجر به درگیری در مجلس شد یا تحصن در روند تصویب برجام یا شیوه اعتراض به مصوبه مجلس نهم پیرامون دانشگاه آزاد، عبرت بگیریم.

زود هنگام و منفعلانه بود؛ هدف از استیضاح چیست؟ اگر هدف فعال ساختن دولت برای حل مشکلات کشور است که این راه صد درصد غلط و اتفاقاً در مسیری معکوس بود. در دلیل نخست توضیح داده شد که اداره دولت پس از شخص فعلی رئیس جمهور سه ماه بر عهده معاون اول قرار می‌گرفت، آیا این جابه‌جایی تأثیری اساسی بر رویه‌های کشور می‌گذاشت؟ یا بالعکس انگیزه‌های باقی مانده در دولت را نیز مثله می‌کرد و بیش از پیش موجب انفعال می‌گردید؟ اگر مجلس به دنبال به حرکت انداختن دولت است نه به این شکل منفعلانه بلکه بایستی به شکلی فعال و با دستی پر از ایده و طرح و راه حل مسائل سراغ دولت برود تا بتواند دولت را با کمک‌ها، مشاوره‌ها، مطالبه‌ها و نظارت‌ها به حرکت درآورد و اگر دولت در مسیر جدید قرار نگرفت آنوقت نمایندگان مجلس با حجتی کامل دست به اصلاح زنند.

غیرمردمی بود؛ توضیحاتی که ذکر شد به وضوح اثبات می‌کند که طرح استیضاح هرگز به هدف خود که حل مشکلات مردم بود نمی‌رسید و بلکه کارهای بزرگ طراحی شده برای همکاری و تعامل مجلس یازدهم با دولت و سایر مجموعه‌ها را نیز تحت شعاع قرار می‌داد و به بی‌راهه و انحراف می‌کشاند و آخر سر باز این مردم بودند که بعد از تحمل چند ماه درگیری و تنش میان مسئولان با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کردند و حتی در حد دریافت مسکن نیز بطور مقطعی آرامش نمی یافتند.

تفرقه‌آفرین بود؛ همه دلسوزان کشور تأکید دارند که حل مشکلات کنونی و پیروزی در جنگ تمام عیار اقتصادی جز با وحدت هم ارکان و نهادها و شخصیت‌های نظام ممکن نیست.

اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم نیز تأکید دارند که این مجلس که اکنون پس از شکل بخشی به خود در ماه‌های گذشته، در آغاز راه نقش‌آفرینی و انجام اقدامات اصلاحی برای حل مشکلات کشور قرار دارد بنایش بر آن است که همین سیاست هم‌افزایی را دنبال کند اما طرح استیضاح عملاً باعث می‌شد بین مجلس و سایر قوا نقار و شکاف افتاده و خود مجلس نیز متقبل تفرقه در خود و درگیر حواشی شده و به تبع زمین‌گیر و در نقش برادر بزرگی آن تشکیک شود.

خلاف سبک مدیریتی امامَین انقلاب بود؛ اگر مجلس یازدهم دایه‌دار مجلس انقلابی است و در افکار عمومی به این عنوان خطاب می‌شود، باید خود را در چارچوب مدل مدیریتی امامین انقلاب تعریف نموده و تلاش کند تا مجلسی در طراز آن شکل دهد که اگر این اتفاق نیفتد ضربه‌ای سنگین به امید مردم وارد خواهد شد. در این راستا، ‌مدل مدیریتی امامَین انقلاب حکایت از یک جامعیت اصولمند در تعامل با ظرفیت‌ها و مسئولان کشور دارد لذا مجلس یازدهم نیز باید تلاش کند این سیاست را در تعاملات خود با همه ظرفیت‌های کشور حفظ نموده تا بتواند با ایجاد هم‌افزایی مشکلات کشور را حل کند.

خلاف منطق رهبری نظام بود؛ مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند که اگر دولت دچار مشکل است باید تلاش کنیم دولت اصلاح و نقاط ضعفش پوشش داده شود. نباید دولت را جدای از نظام دید. دولت بخشی از کلیت نظام جمهوری اسلامی است و هر آنچه که ضعف و قوت دارد، ضعف و قوت همه ماست. با این نگاه، مجلس ولو با نیت خیرخواهانه نباید اصل را بر ستیز با دولت هر چند دارای جهت گیری سیاسی متفاوت و ناتوان داشته باشد.

ضدامنیتی و بحران‌آفرین بود؛ این طرح در صورت جریان پیدا کردن می‌توانست به آشوبی خودساخته در کشور بدل شود که زمینه‌ساز آشوب‌گری مطلوب آمریکا می‌شد. بدیهی است که رسیدن به مرحله استیضاح باب حرف‌ها و تندروی‌هایی را در کشور می‌گشود که هر کدام می‌توانست همچون زخمی باشد که دشمنان این نظام بر آن بنشینند و امنیت جامعه را هدف قرار داده و بلوا به پا کنند مورد استفاده قرار گیرد.

غیرانقلابی یا ضدانقلابی بود؛ سیاست‌های خصمانه شیطان بزرگ و سگ‌های ولگرد آن در منطقه نشان می‌دهد که کمر به بی‌دولت‌سازی کشورهای خط مقاومت غرب آسیا بسته‌اند و ما که این را می‌بینیم و درک می‌کنیم، باید با هوشیاری مانع هر گونه بستری برای نقشه‌های شوم آن‌ها شویم که این طرح ناخواسته منجر به پیاده سازی اهداف دشمن در منطقه می شد.

آنچه گذشت خلاصه‌ای از توضیحات ذکر شده از سوی بنده در جلسه فوق‌الذکر بود که برای درج در تاریخ ذکر شد و حاضران در جلسه می‌توانند نسبت به صحت آن گواهی دهند. خلاصه آنکه خدا را شاکرم که مداخله رهبری فرزانه انقلاب مانع ادامه یافتن این طرح شد و صد افسوس می‌خورم که ای کاش نیازی به ورود ایشان به صحنه نمی‌شد و عناصر دلسوز طراح جریان استیضاح که از برادران  عزیز و فداکار بنده و با نیت خیر بودند با دقت بیشتری به میدان کنش‌گری می‌آمدند. صد البته همه بیان و استدلال‌های فوق به معنی عدم توجه و نادیده گرفتن ضعف‌های دولت و جناب آقای روحانی نیست که پرداختن به آن مجال دیگری را می‌طلبد ضمن اینکه اینجانب و سایر دلسوزان کشور و انقلاب مکرر در گذشته به آن پرداخته‌ایم. همچنان که این موضع‌گیری به مثابه تقدیم چک سفید امضاء به آقای روحانی و دولت ایشان نخواهد بود و همه منوط به همکاری برای رفع مشکلات مردم و کشور می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • ناصر IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    61 16
    تو خوبی
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      39 7
      هر وقت یادگرفتیم هیجانی فکر نکنیم و هیجانی عمل نکنیم اونوقت که درست انتخاب می کنیم و باعث درست شدن وضع خودمان و کشورمان می شویم
    • SE ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      28 27
      البته که خوبه. توضیحاتی مستدل و بسیط. و نهایتا عدم استیضاح نقشه زیرکانه اصحالات را برباد داد
    • محمد قمی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      13 22
      افتخار ما مردم قم داشتن نمایندگان بصیر و انقلابی و ولایتمدار و شجاع و تکلیف مدار است. حال چه آقای زاکانی باشد چه حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری ……… نمایندگان درخواست کننده استیضاح رییس جمهور نیز به وظیفه و تکلیف خود عمل کردند و نزد خداوند مأجور و مورد حمایت عموم مردم انقلابی و متدین ایران هستند...
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      2 9
      در ماجرای استیضاح اولویت برای ما فقط و فقط و فقط و فقط لحاظ جنبه سیاسی بوده که طبعا استیضاح رد میشه و جنبه اقتصادی ذره ای موضوعیت نداشته
  • ولی DE ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    45 10
    یه چیزی به حسن روحانی بدهکارم شدیم؟
    • سعید IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      6 0
      فعلا که آقای روحانی به همه مردم شریف ایران بدهکار است…… این را همه عالم و آدم میدانند
  • ازاده IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    15 15
    ارایه دهندگان این طرح کدام .. هایی بودند
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      1 0
      آشفتگی امثال این لیدرهای اصلاحطلب رو از استیصاح چطور توجیه میکنی جناب زاکانی ؟
  • سعیدی IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    5 10
    طراح اصلی چه فردی بود؟
  • sadeg IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    13 36
    وقت بیت المال و مردم را صرف چه کارهای بیهوده ای میکنند.یه بچه هم میدونه که در این 8 ماه باقیمانده این طرح فقط اتلاف وقت و هزینه است.نمیدونم چرا به کارهای عینی و مفید به حال مردم، اصلاح قوانین، ساده سازی و روان سازی...نمی پردازند بلدند یقه همدیگر را بگیرند
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    11 21
    ای کاش دلیل اول رو زودتر رسانه ای میکردین که جماعت مومنین به انحراف کشیده نشوند چرا دیر برای اقناع سازی اقدام میکنید ؟
  • .. IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    17 18
    بعضی ها مخفیانه طرح استیظاح رو امضا کردند و اینقدر منتظر ماندند تا مقام معظم رهبری نظرشان را بیان کنند بعدش اظهار نظر کنند که : آره ما از اولش درایت داشتیم ، اینها از ما نیستند و تندرو و رادیکال اند و حجه الاسلام ذوالنور مومن و انقلابی و قربانی بازی کثیف سیاسی خودشون کردند .
    • محمد قمی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      3 0
      مقام معظم رهبری استیضاح روحانی که حق قانونی نمایندگان مجلس است را نهی و نفی نفرمودند… فقط تصریح کردند توهین جایز نیست چه به سران قوا و چه عموم مومنین … که این مهم (عدم توهین)دستور صریح شرع مقدس اسلام است.……
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 11
    واقعا اولویت ها رو برخی تشخیص نمی دهند
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    22 0
    الان برای حل مشکلات اقتصادی چه راهی پیشنهاد میدهید ؟؟؟ دولت که عملا مصوبات مجلس را به هیچ میگیرد .
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    5 0
    بود...بود...عجب گزارشی بود...
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    7 0
    بود...بود...عجب گزارشی بود...
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 18
    دولت باید قدردان مقام معظم رهبری خادم مردم باشه
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    29 2
    لطف کنید امکان قانونی استیضاح را از قانون اساسی حذف کنید که غیرقانونی هم بشود.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      8 1
      متاسفانه با صحبت های آقای زاکانی، دو موضوع جدا از هم توهین به رئیس جمهور و استیضاح از دولت به هم پیوند خورد که اشتباه است.
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    16 3
    آیا نمایندگان باید به روال قانونی کار خودشان بپردازند یا نه؟
  • محسن IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    23 10
    معروفه ابن سینا از لحاظ علمی به این رسیده بود که معاد صرفاً روحانی ست ولی چون شارع مقدس فرموده جسمانی هم هست عقل رو کنار گذاشت و قلباً به فرموده خالق عقل معتقد شد ... توی بلاد کفر هم اگه یه مسئولی انقدر مدیریتش ضعیف و ناکارآمد باشه یا خودش استعفاء میده یا استعفاش میدن ولو یه روز مونده به پایان مسئولیتش؛ ما فقط چون معتقدیم یه عاقل تر از ما موافق استیضاح نیست تمکین میکنیم و گرنه به نظرم همه دلایل دکتر رو میشه آورد و نتیجه عکس گرفت ...
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      1 7
      ابن سینا عقلا معاد روحانی رو قبول کرد ولی نتونست معاد جسمانی را از طریق استدلال عقلی اثبات کند، ولی چون ابن سینا خود یک عالم دین و آگاه به احادیث و قران بود ، معاد جسمانی را با استدلال های شرعی(نه عقلی ) پذیرفت
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      2 0
      تو مملکت اونها اصلاح طلب وجود نداره که اغتشاش کنه وگرنه نمایندگان حق استیضاح دارند
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      1 0
      عاقل تر نه عزیزم. طرف زورش زیاده.
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    36 4
    چه باید کردبا این خار در چشم و استخوان در گلو
    • سید IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      13 2
      مخلص کلام همین بود دقیقا.
    • محمد قمی IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      2 0
      ان الله مع الصابرین……
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    9 4
    انتقاد نمایندگان تا حدی دل مردم را خنک کرده
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 8
    بارک الله . موفق باشید
  • فرامرز IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    6 2
    من از آقای روحانی وسیاست هایش بخصوص در حوزه ی مدیریت اقتصادی بسیار انتقاد دارم؛
  • احمد IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 4
    اتفاقا صلاح نبود...
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 27
    حضرت امام خمینی (ره):«مجلس در رأس همه امور است».
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 14
    صدها دلیل وجود دارد که ثابت کند به مصلحت نیست
  • mohsen ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    2 6
    شما هم اینارو گفتی که بگی ما هم هستیم .
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    2 2
    وَ کَذلِکَ جَعَلْنا في‏ کُلِّ قَرْيَةٍ أَکابِرَ مُجْرِميها لِيَمْکُرُوا فيها وَ ما يَمْکُرُونَ إِلاَّ بِأَنْفُسِهِمْ وَ ما يَشْعُرُونَ
  • حسین IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    11 18
    از درایت حضرت آقا بسیار لذت بردم، باید بیشتر قدر بدانیم.
  • حسین IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    13 6
    با این منطق از این به بعد همه روسای جمهور بعدی هر کاری بکنند خیالشان راحت می باشد که کسی با انها کار ندارد
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    17 4
    باید خیلی سریع تر استیضاح میشد
  • زمانی NL ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    8 0
    مجلس به مغز های متفکر احتیاج داره احسنت
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 21
    درود بر آقای زاکانی
  • مجتبی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    5 1
    سلام علیکم الحمدلله با ورود هوشمندانه رهبر حکیم امام خامنه ای کارها سامان یافت. اما به نظر بنده چند نکته باید مد نظر قرار گیرد: ۱- قانون کاملی برای عدم مسئولیتها می بایست در مجلس تصویب شود. مثلا از این به بعد قرار نباشد رئیس جمهور صرفا استیضاح شده و به خانه تشریف ببرند. باید پاسخگو بوده و برای آن جزای کیفری مصوب گردد. ۲-نباید تا این مرحله صبر و مدارا صورت می گرفت و باعث می شد استیضاح بی تاثیر شود. دقیقه ۸۹ اگر بازیکنی اخراج شود تاثیری بر روند بازی نخواهد داشت. باید قبل از این در صورت هرگونه خطای مسئول دولت از قبیل دروغ یا هر نوع رفتاری که مردم را به نظام بد بین کند با عکس العمل بموقع جلو آن گرفته می شد. ۳-نباید این اتفاق و عدم استیضاح در شرایط کنونی بدعتی در دوره های بعدی بجا گذارد و خیال روسای جمهور بعدی را راحت کند. ۴-قوانین و ملاکهای درست و واقعی و یک حکمیت مورد توافق برای ارزیابی دوره های ریاست جمهوری وضع بشود تا روسای جمهوری بعدی به راحتی زحمات قبل را ضایع نکنند و یا کارهای بی ارزش خود را به عنوان فتح الفتوح جا نزنند. البته همین خیزش برای استیضاح خوب بود و با توجه به شرایطی خاص کنونی که رهبر عزیز با درایت از آن جلوگیری کرد باعث خواهد شد بعد از اتمام دولت مسئولین بی کفایت نتوانند ژست پیروزی به خود بگیرند.
  • مسعود دیپلمات IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    17 3
    با این حساب، آن 30 نفری که استیضاح را امضاء کرده اند تکلیفشان چیست؟
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      1 1
      هیچی دفه بعد تکرار بشه رد صلاحیت میشن
    • محمود IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      0 0
      اين نمايندگان عندالله مأجورند و نزد مردم ايران نيز مورد تقدير و تشكر امت حزب الله و انقلابي ...
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    17 1
    پس ملت این وسط کجای کارند؟ برنج هندی ازاردیبهشت99 از65 هزارتومان به 230هزارتومان شده
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      3 3
      خب کمتر بخورن
    • SE ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      1 0
      روحانی استیضاح و عزل بشه اصحالات برنج هندی رو 2 برابر میکنه
  • وحید اکبری IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    12 1
    دکتر جان میدونی چیه شما خیلی خوب و ذوالنوری بد ، حالا بگو مسولیت ادامه ویرانی کشور در ادامه دولت روحانی و فروپاشی اقتصاد و به عهده میگیرین یا نه ، همه میدونن ذوالنور یه نماینده انقلابی‌‌‌ که تو مجلس قبل یه تنه مقابل تصویب fatf ایستاد حالا شما ایشون و متهم به ارائه طرح ضد انقلابی نکنید بزرگوار ...
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
      0 8
      آره والا fatf تصویب میشد راه دور زدن تحریم ها کاملا بسته میشد و ایشون نذاشت این راه بسته بشه دمشون گرم
  • علی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    20 1
    ببخشید آقای زاکانی. استیضاح یک حق شرعی بود از جانب ملت بر عهده شما. یادم نبود شرع مقدس فقط زمانی به اکر می آید که در خدمت آقایان باشد. استیضاح رو به کل کنار میگذاریم. طرح شفافیت چه شد؟ آن هم غیر شرعی است؟ آن هم به مصلحت نیس؟.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    2 0
    پس دیگه هیچی
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    11 3
    نکته بامزه ای که زاکانی میگه اینه که طراحی استیضاح غیرعلمی بود. یعنی همه کسایی که استیضاح رو تو بوق و کرنا کردن یه خط راهکار علمی و عملی تو جیب شون نیست!
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    7 4
    نکته بامزه ای که زاکانی میگه اینه که طراحی استیضاح غیرعلمی بود. یعنی همه کسایی که استیضاح رو تو بوق و کرنا کردن یه خط راهکار علمی و عملی تو جیب شون نیست!
  • هاتف IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 9
    حضرت آقا همیشه از آبروی خود برای انحرافات مسئولین دولت مایه گذاشته اند تا شاید اینها به خودشان بیایند و مسیر دفاع از آرمان های این انقلاب و کشور و مردم را دنبال کنند ولی متاسفانه همیشه آنها باز ساز خودشان را زده اند و این خسران بزرگیست برای این افراد و اتمام حجتیست برای آنها تا روز قیامت که ا اعتقادی اگر داشته باشند باید پاسخ گو باشند خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند ان شاءالله .
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 6
    مطالب دکتر زاکانی کاملا منطقی و عاقلانه و درست بود.
  • کسری IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 12
    کاملا درسته. استیضاح کردن یعنی فراری دادن رئیس جمهور از پاسخگویی و محاکمه
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    14 3
    چون بعد از روحانی هیچ برنامهای برای اداره کشور ندارند بهتره که ایشون باشه وتمام تقصیرها را به گردن ایشون بیندازند اینا میگند مشکل از تحریم نیست از مدیریت روحانی است مدونند در این وضعیت مسولیت را قبول کنند هیچ کاری برا مردم نمی تونند بکنند ودستشون رو میشه
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    13 0
    نوشته امام خمینی ره چون از بنی صدر حمایت کرده بودن تا آخرین لحظه پس درست نیست استیضاح! عجب دلیلی!
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    25 0
    جواب ایشان جواب دارد: حداقل بجای استیضاح، سوال که می توانند از رئیس جمهور بکنند و بجای رئیس جمهور، طبق معمول ضربه گیر ایشان جناب جهانگیری تشریف می آوردند!! دوم: حداقل گزارش مبسوطی هم از گرانی ها و تلاش های خود در ضمیه جلوگیری از گرانی ارز و اوج گرفتن کرونا بیان می کردند. حداقل یه خط و نشان برای ستاد مبارزه با کرونا می کشیدن که تمام تلاش دولت و ستاد مبارزه تبدیل به ستاد مذاکره و با کرونا شده انجام می دادن!! یک قانون سه فوریتی تصویب می کردید که در صورتی که مرگ در هر استانی دو رقمی شد باید تمام فعالیت های اقتصادی و غیره معلق شود!! یا از این دست قوانین!! یا در صورتی که وضع هر استانی قرمز شد!! مسافرت برای مدتی ممنوع می شد و کلیه مسیرها را می بستن!!
  • حسین IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    16 1
    آیا بهتر نیست با تصویب و پیگیری جدی مجلس انتخابات را زودتر از موعد برگزار کرد؟
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    14 1
    نتیجه میگیریم رئیس جمهور و وزرا هر کاری بکنن یا بهتر بگیم هر کاری نکنند، مجلس،به خاطر این استدلال باید ایستاده ناز آنها را بکشد تا دولت از اکثریت نیفتد
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 11
    زاکانی رو قبول دارم...
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    2 2
    همه مکلفند از فرمایشات مقام معظم رهبری تبعیت کند.
  • محمدایوب IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    4 1
    حداقل نمایندگان محترم میتوانند با طرح سئوال ایشان رابه مجلس بیاورند .
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 1
    استدلال ایشان مبالغه آمیز است
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 0
    قانون اساسی میگوید رییس جمهور باید در مجلس جوابگوی مشکلات کشور باشد شما که نماینده مجلس هستی باید از رییس جمهور در خصوص تورم و بیکاری جوانها و غیره سوال کنی
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    وظیفه شماست از رییس جمهور سوال کنی
  • US ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 0
    من هیچ حرف منطقی ندیدم از آقای زاکانی بجز ادعاهای بی اساس مگر وقتی بنی صدر عزل شد معاون اولش کی بود؟!
  • رضا IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 0
    اى خدا ! زاكانى ميگه استيضاح غير علمى بود ! غير علمى … !
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 1
    احسنتم
  • TW ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 1
    درود برزاکانی
  • علی DE ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    حالا شماها کدومتون کارامد هستید که روحانی نیست
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    رهبری فصل الخطاب است
  • محسن IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    تمام این گرانی ها و عدم نظارت دولت طرحیست تا به استیضاح رئیس جمهور ختم شود و پازل اصلاحات تکمیل شود و پروژه آنها شروع شود سخنان تاجزاده از نارضایتی بخاطر عدم استیضاح گواهی این امر است .پروژه کشاندن مردم به خیابان بشدت در حال پیگیریست .هشت سال جنگ را توانستیم پشت سر بگذاریم خداوند یاری کنند با هوشیاری این هشت سال را هم بتوانیم با کمترین خسارت پشت سر بگذاریم
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    اگه حرف شما را قبول کنیم ، حداقل روحانی رو میکشیدید مجلس سئوال میکردید و درصورت قانع نشدنتان یک کارت زد میدادید. با این کار هم روحانی رو از لونش کشیدید بیرون و هم شما ها ضایع نمی شدید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس