image-20201024185448-1.jpeg

تفاوت صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی در نوع فعالیتشان است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای کسانی است که وقت یا دانش کافی برای تحلیل نمادهای بورسی و خرید و فروش سهام ندارند. بستگی به خودتان دارد که دنبال سود بیشتر با ریسک بالاتر باشید، یا به سود کمتر اما مطمئن‌تر اکتفا کنید. در هر دو صورت می‌توان روی انواع صندوق سرمایه‌گذاری سهامی یا صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت حساب باز کنید.

تفاوت صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی

تفاوت صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی در نوع فعالیتشان است. یکی از آن‌ها سراغ سرمایه‌گذاری‌های پرریسک و با پتانسیل سود بالا(صندوق سهامی) می‌رود و دیگری در محل‌های مطمئن سرمایه‌گذاری(صندوق درآمد ثابت) می‌کند. بررسی ترکیب دارایی صندوق‌ها می‌تواند نشان‌دهنده میزان ریسک‌پذیری این صندوق‌ها باشد. هرچه پول نقد، سپرده بانکی و اوراق در سبد دارایی آن‌ها بیشتر باشد، به معنای ریسک کمتر و هرچه سهام بورسی بیشتر باشد، به معنای سود و ریسک‌پذیری بیشتر است.

کافی است برای شروع سراغ خرید واحدهای سرمایه‌گذاری بروید. موقع انتخاب صندوق مورد نظرتان توجه کنید صندوق از نوع قابل‌معامله(ETF) است یا صندوق سهامی عادی است. اغلب صندوق‌ها سرمایه‌گذاری از نوع قابل معامله در بورس نیستند و برای خریدوفروش واحدهای سرمایه‌گذاری باید به شعبه صندوق مراجعه کنید. اما صندوق‌های قابل‌معامله را می‌توانید هر موقع خواستید از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری، خریدوفروش کنید. البته صندوق‌های قابل‌معامله نقاط ضعفی هم دارند. زمانی که قیمت‌ها در بورس غیرواقعی می‌شود، شما نمی‌توانید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری ETF را با ارزش واقعی آن بفروشید. در طرف مقابل در صندوق‌هایی که ETF نیستند، هر زمانی که خواستید می‌توانید واحدهای سرمایه‌گذاری را با ارزش واقعی آن ابطال کنید.

ویژگی‌های صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت با کمترین ریسک

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری را دارند. البته بازدهی‌شان با سود سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در بورس قابل‌مقایسه نیست، اما نسبت به بانک‌ها چند قدم جلوتر هستند.

امکان قرمز رنگ شدن نماد صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بورس عملاً دور از ذهن است. دلیل قرمز نشدن نماد صندوق‌های درآمد ثابت را باید در سبد دارایی‌های این صندوق‌ها جستجو کرد.

اغلب پولی که به این صندوق‌ها می‌سپارید، خرج خرید اوراق می‌شود. اوراق عموماً درآمد ثابتی دارند که مبلغ آن پایین، اما سودش قطعی است. از آنجا که بخش کوچکی از دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود، نگرانی چندانی بابت ریسک این سرمایه‌گذاری وجود ندارد. برای مثال صندوق دوم اکسیر فارابی یکی از انواع صندوق درآمد ثابت فعال در بورس است که زیر نظر کارگزاری فارابی فعالیت می‌کند.

بررسی سبد دارایی این صندوق نشان می‌دهد حدود 44.8 درصد در اوراق درآمد ثابت، 43.4 درصد دارایی‌ها در سپرده بانکی، 10.1 درصد در سهام و مابقی دارایی‌ها در محل‌های دیگر سرمایه‌گذاری شده است. این صندوق سود دوره‌ای دارد؛ یعنی درست مثل بانک‌ها سر ماه سود به دست آمده از فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به‌حساب شما واریز می‌شود. این سود روزشمار است و هر زمانی که خواستید می‌توانید با ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، پول خود را از صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت خارج کنید.

قیمت صدور و ابطال هر واحد در این نوع صندوق‌ها عموماً رقمی حدود 100 هزار تومان است و هر چه روزهای بیشتری از ماه بگذرد، این رقم کمی افزایش پیدا می‌کند. صندوق دوم اکسیر فارابی در آخرین ماه فعالیت خود 1.7 درصد ماهانه سود داده و سود یک سال اخیر آن 29.7 درصد است که تفاوت زیادی با نرخ سود سپرده‌های بانکی دارد. توجه داشته باشید که سود ماهانه صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت متغیر است و ممکن است در ماه‌های بعد افزایش یا کاهش پیدا کند؛ اما به‌طور معمول این سود بسیار بیشتر از سپرده‌های بانکی است.

ویژگی‌های صندوق سرمایه‌گذاری سهامی با بیشترین سود

اما شاید بد نباشد کمی هم درباره شیوه سرمایه‌گذاری صندوق‌ سرمایه‌گذاری سهامی بخوانید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی پول شما را مستقیماً به بازار سهام می‌برند. برخلاف صندوق‌های درآمد ثابت که بخش عمده دارایی‌هایشان اوراق بهادار است، صندوق‌های سهامی اغلب دارایی‌شان را در سهام بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مورد باعث می‌شود ریسک چنین صندوق‌هایی بیشتر شود؛ طوری‌که ممکن است با نزولی شدن روند بورس، شاهد بازدهی منفی این صندوق‌ها باشید.البته این بازدهی منفی آن‌قدری به شما ضرر نخواهد رساند. روند چنین صندوق‌هایی عموماً مشابه شاخص کل بورس، اما با نوسانات کمتر است. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی از نمونه آن‌ها است. 97.2 درصد دارایی‌های این صندوق در بازار سهام و مابقی آن‌ها در قالب سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

ارزش هر واحد این صندوق سرمایه‌گذاری سهامی در یک سال گذشته 280 درصد افزایش پیدا کرده و سرمایه مشتریانش را نزدیک به چهار برابر کرده است. البته پیش از ریزش بورس، وضعیت بازدهی این صندوق خیلی بهتر بود؛ طوری‌که در اواسط مردادماه، بازدهی سالانه صندوق اول اکسیر فارابی به رقمی حدود 500 درصد رسیده بود. این یعنی این صندوق سرمایه‌گذاری سهامی توانسته در یک سال سود 6 برابری نصیب سرمایه مشتریان کند؛ اما فعالیت این صندوق‌ها با ریسک همراه است. در واقع با ریزش بورس از مرداد تا حالا بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اول اکسیر فارابی کاهش پیدا کرده ولی با این وجود بیشتر از بازارهایی مثل طلا و ارز بازدهی داشته است.صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی سود دوره‌ای ندارند. زمانی که واحدها را بفروشید یا باطل کنید می‌توانید از اختلاف قیمت خریدوفروش سود به دست بیاورید.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس