کد خبر 1134338
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰

به گزارش مشرق، سمیه رفیعی نماینده مجلس در خصوص صیدترال نکاتی را در صفحه توییتری خود ذکر کردند:

توضیح درباره یک تفاهم و تصمیم تاریخی

۱) از آنجا که برای تعدادی از فعالان محیط زیستی سوالاتی در خصوص ممنوعیت صید ترال به وجود آمده لازم می‌دانم نکاتی را عرض کنم.

داستان از کجا شروع شد؟

مشکل اصلی و ده ساله ما در جنوب کشور، حضور کشتی‌های صید ترال به اصطلاح فانوس ماهیان

۲) موسوم به کشتی های چینی در حریم آبی ایران بود که طبق مجوزها قرار بود در آب‌های عمیق بالای 12مایلی در اعماق بالای ۱۵۰ متر با استفاده از تور ترال میان آبی فانوس ماهی صید کنند، ولی با استفاده از مجوزهای صید فانوس ماهی (که بومیان منطقه از آن به عنوان صید ترال یاد می‌کنند

۳) به اسم صید فانوس ماهی و با سو استفاده از این مجوز ، به آب‌های ساحلی زیر ۱۲ مایل تجاوز نموده و بصورت غیر مجاز و بطور گسترده طی ده سال اخیر اقدام به صید غیر مجاز و مخرب ترال کف نمودند

۴) و به اصطلاح کف دریا را جاروب نموده، شخم زدند و آسیب شدیدی به بستر دریا، زیستمندان، ذخایر آبزی و بویژه گونه های ماهیان اقتصادی وارد نمودند و صید صیادان سنتی و بومی را بشدت کاهش دادند.

۵) با ادامه این روند صید غیر مجاز و مخرب بصورت گسترده و شدید طی سال های اخیر ، تبعات و اثرات زیانبار آن آشکار شد بطوریکه سبد صید صیادان بومی در آبهای ساحلی بسیار محدود و کم شد و میزان صید این قشر محروم بسیار کم شد

۶) و صیادان بومی مجبور شدند بجای صید در آبهای ساحلی با پیمایش ده‌ها کیلومتری در دریا طی چندین روز با مصرف سوخت بیشتر برای دستیابی به صید مناسب راهی آب‌های دور شوند

۷) که باز هم بدلیل هزینه های زیاد سوخت و سایر هزینه ها و خطرات زیاد آن، ‌ این اقدام هم جوابگوی نیاز معیشت صیادان بومی نبود و بسیاری از صیادان بیکار شده و صید را رها کردند و به دنبال کارهای دیگری رفتند و بخشی از آن‌ها به کارهای غیرمجاز و خلاف از جمله قاچاق کشیده شدند.

۸) بعضا تعدادی از این کشتی‌ها قدیمی، از رده خارج و با امکانات کم بودند به گونه‌ای که تعدادی از آن‌ها بدلیل آثار زیان بارشان بر محیط زیست دریا، توسط دولت کشورهای دیگر تحریم شده‌اند.

۹) متاسفانه شیلات هم نتوانست نظارت خوبی بر روی این کشتی‌ها داشته باشد و نظارت و کنترل این کشتی ها بسیار ضعیف و با نقایص زیادی همراه بود.

۱۰) بعنوان مثال دستگاهvms (سیستم مانیتورینگ شناورها) که بر روی این کشتی‌ها جهت نظارت وکنترل سازمان شیلات روی کشتی ها نصب شده بود عملا در بسیاری از مواقع از کارکرد خود خارج شدند و کارکرد دقیق و موثری نداشته است.

۱۱) قانون چه می‌گوید؟

باوجود حمایت نیروی دریایی سپاه و قوه قضائیه از ممنوعیت صید ترال (موسوم به کشتی های چینی) بدلیل خلاها و نقص قوانین و مقررات، قانون جلوی این نوع از صید را نگرفته،

۱۲) درطول مجلس دهم بارها از سوی عزیزان سپاه و قوه قضائیه درخواست اصلاح قانونی برای ممنوعیت این نوع از صید و اعمال جریمه های بازدارنده صورت گرفت اما هیچ گاه توجهی به این نصایح دلسوزانه از سوی مجلس گذشته صورت نگرفت.

۱۳)با شکل‌گیری مجلس یازدهم و تشکیل فراکسیون محیط زیست از روز اول این موضوع در دستورکار قرار گرفت و کارگروهی ذیل این فراکسیون باحضور وزارت کشاورزی و دستگاه های مربوطه شامل سازمان شیلات،موسسه تحقیقات شیلات، ذینفعان واتحادیه‌های صیادی،بخش خصوصی وهمچنین متخصصین صاحب نظر تشکیل شد.

۱۴)خوشبختانه پس از جلسات طولانی و بررسی های کارشناسی، توافق نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت دوساله صید ترال فانوس ماهیان (موسوم به کشتی های چینی) به امضا رسید که براساس آن صید ترال فانوس ماهیان که به بزرگترین چالش زیست محیطی و اقتصادی اجتماعی منطقه تبدیل شده بود

۱۵) از یکم آذر ۹۹ بمدت دو سال متوقف خواهد شد. بدیهی است سایر روش های صید ترال اعم از صید_میگو بروش ترال کف و دیگر روش های صید نیز در مراحل بعدی در کارگروه سامان دهی صید و صیادی فراکسیون محیط زیست بررسی، ضابطه مند و سامان دهی خواهد شد.

۱۶) اما چرا موقت و دوساله؟

درجلساتی که برگزار کردیم سازمان شیلات خواستار توقف شش ماهه آن بود که به اصرار ما این مدت به دوسال افزایش پیدا کرد. مدت دو سال حداقل زمان لازم برای احیا و بازسازی ذخایر آسیب دیده هست. ضمن اینکه در این دو سال، دریا و ذخایر آبزی پایش و ارزیابی خواهند شد.

۱۷) براساس نتایج بدست آمده در مورد آینده ونحوه میزان صید تصمیم گیری خواهد شد. دراین دوسال قوانین و مقررات مربوط به صید و ذخایر آبزی دریایی بازنگری و اصلاح خواهند شد و نیز سیستم و ساختار نظارت،کنترل و پایش دریا و فعالیت‌های صیادی اصلاح و سامان دهی می‌شوند.

۱۸) هرگونه برنامه ریزی برای آینده منوط به تحقیقات و پایش ذخایر آبزی و ارزیابی های صورت گرفته توسط موسسه تحقیقات شیلات و بوسیله کشتی‌های تحقیقاتی خواهد بود که نتایج این تحقیقات و پایش‌ها به طور مداوم به کارگروه تخصصی و فراکسیون محیط زیست مجلس ارسال خواهد شد.

۱۹) ضمنا این فرجه دوساله فرصت خوبی خواهد بود تا به اصلاح قانون برنامه ششم توسعه و قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی که سدی در برابر اجرای دائم آن بوده بپردازیم.

۲۰) چرا از اول آذر؟

پیشنهاد ما در فراکسیون توقف صید از اول آبان بود اما سازمان شیلات خواستار آن شد با توجه به حضور برخی از کشتی‌های ترال در دریا و نیاز به زمان یک ماهه برای هماهنگی و بازگشت آنها از دریا (به علت مجوزهای از قبل صادر شده)

۲۱) این فرصت یک ماهه جهت هماهنگی و بازگشت ‌کشتی ها داده شود که در نهایت به 1 آذر رسیدیم.

هر چند که از منظر یک فعال محیط زیست حتی یک روز از این نوع صید را خسارت محض می‌دانم.

۲۲) درپایان آنکه کارشناسان فراکسیون محیط زیست با هرکدام از اشخاصی که در این زمینه ابهام و یا اشکالی را وارد می‌دانند حاضر به برگزاری نشست در یک فضای علمی و منطقی هستند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    خیلی کار خوبی کردین، من چند سالی بندر زندگی کردم، با اینکه بومی اونجا نبودم ولی کاملا این قضیه رو میدیدم که ماهیگیرها که از قشر ضعیف هستن چقدر شاکی بودن از صید ترال کشتی های چینی،و دقیقا چند مورد که ماهیگیری رو ول کردن و به قاچاق رو آوردن.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    احسنت به این شیرزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس