کد خبر 1134046
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
واکنش چامسکی به ترور سردار سلیمانی توسط امریکا

یک فیلسوف و تاریخ‌دان برجسته آمریکایی گفت، اقدامات آمریکا علیه ایران از جمله ترور سردار سلیمانی نمایانگر تفکرات افراطی در آمریکا است.

به گزارش مشرق، «نوام چامسکی» فیلسوف و تاریخ‌دان برجسته آمریکایی روز سه‌شنبه گفت، ترور سردار «قاسم سلیمانی» از سوی دولت آمریکا اقدامی شوکه‌کننده و نمایانگر تفکرات افراطی در داخل این کشور است.

چامسکی در مصاحبه‌ای گفت: «اقدامات ترامپ درخصوص ایران، اول از بین بردن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به طور قابل توجهی نقض قوانین بین‌المللی بود. این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل بود. ترامپ گفت بسیار خوب من آن را نمی‌خواهم. فرد دیگری آن را ایجاد کرده است. این کار یقیناً به شکلی قابل پیش‌بینی موجب افزایش تنش با ایران شد و واکنش‌ها به آن نیز ملایم بودند».

وی افزود: «مسئله دیگر قتل [سردار قاسم] سلیمانی بود که در ایالات متحده با استقبال زیادی مواجه شد. این اقدامی بسیار خطرناک بود. چنین چیزی در خلال جنگ جهانی دوم و حتی جنگ سرد نیز رخ نداد و مانند این بود که ایران تصمیم می‌گرفت مایک پامپئو و یکی از فرماندهان عالی رتبه همراهش را در فرودگاه بین المللی مکزیکوسیتی به قتل برساند. ما چنین کاری را بسیار جدی تلقی می‌کردیم. این همان اتفاقی است که در این خصوص رخ داد ولی در اینجا (آمریکا) مورد تحسین قرار گرفت که واقعاً شوکه‌کننده است و نشان داد که تفکرات داخلی در آمریکا تا چه حد افراطی هستند و آمریکا یک کشور یاغی است که نسبت به تعهدات بین‌المللی بی‌تفاوت است و کاری که بخواهد را انجام می‌دهد و در بیرون مرزها نیز پذیرفته شده است».

چامسکی در ادامه گفت: «این اقدامات و اقدامات دیگری از این قبیل تنها بر شدت تنش‌ها می‌افزاید. حادثه‌ای در خلیج [فارس] حتی به‌صورت تصادفی می‌تواند به یک انفجار بدل شده و واکنش ایران را در پی داشته باشد که در مقابل می‌تواند به بمباران ایران از سوی آمریکا و اسرائیل منجر شود».

چامسکی گفت: «اسرائیل سرش برای این کار درد می‌کند و مدت‌ها است آرزوی چنین کاری را دارد. چنین کاری می‌تواند از بین بردن ذخایر بزرگ انرژی جهان از سوی ایران را به‌دنبال داشته باشد که اصلاً [پیش‌بینی] اغراق‌آمیزی نیست. این اتفاق در شمال شرق عربستان در مجاورت مرزهای ایران اتفاق افتاد. ایران از طریق حوثی‌ها نشان داد که توانایی چنین کارهایی را دارد. فرض کنید آن‌ها این کار را انجام دهند. فرض کنید که حزب‌الله به تل‌آویو و حیفا حمله کرده و این شهرها را بمباران کند».

این کارشناس آمریکایی در ادامه گفت: «باید منطقه‌ای عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه ایجاد کرد. مگر این کار چقدر دشوار است؟ عرب‌ها به شدت به چنین کاری علاقه‌مند هستند. آن‌ها ۲۵ سال پیش این پیشنهاد را مطرح کردند و حتی تهدید کرده‌اند اگر به مرحله اجرا نرسد پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) را نقض می‌کنند. پس آن‌ها موافق هستند».

وی افزود: «اما ایران چطور؟ [ایران نیز] قویاً به این کار علاقه‌مند است و سال‌ها است که خواستار آن است. خب؟ این از ایران. جامعه جهانی چطور؟ گروه ۷۷، جنبش عدم تعهد که شامل ۱۳۰ کشور است قویاً حامی آن هستند و سال‌ها است که خواستار آن هستند. اروپا هم با آن موافق است. تنها دو کشور با آن مخالف هستند. اول اسرائیل که نمی‌خواهد نظارتی بر سیستم‌های تسلیحات اتمی‌اش وجود داشته باشد و دومی پدرخوانده یعنی آمریکا است که هر مسیر منتهی به آن را مسدود کرده است».

چامسکی تشریح کرد: «در جدیدترین مورد، اوباما سال ۲۰۱۵ در جلسات بازنگری در NPT که همیشه برگزار می‌شد شرکت کرد و گفت نمی‌توانیم آن را انجام دهیم. در پس این قضیه مسئله بسیار قابل توجهی وجود دارد. اگر آمریکا اذعان نکند که اسرائیل تسلیحات اتمی دارد، البته همه می‌دانند که دارد، حتی نمی‌توان آن را راز آشکار نامید زیرا تماماً آشکار است اما آمریکا به آن اذعان نمی‌کند، اگر قرار باشد منطقه‌ای عاری از سلاح اتمی وجود داشته باشد آمریکا باید به آن اعتراف کند و تسلیحات اتمی اسرائیل مورد بازرسی قرار گیرند».

او می‌افزاید: «چنین گامی مسئله دیگری را پیش می‌کشد، برای مثال متمم سمینگتون که کمک نظامی و حتی مالی به کشورهای تولید کننده تسلیحات اتمی خارج از چارچوب NPT را ممنوع کرده است. هیچکس از جمله دموکرات‌ها نمی‌خواهد این بحث را باز کند و نمی‌خواهند بگویند بیایید [به این قانون] نگاهی بیندازیم».

به گفته چامسکی: «این کار توجیه قانون‌گرایی است اما این سوال را به وجود می‌آورد، که به نظر من همواره نیز درست بوده، که کمک‌های آمریکا به اسرائیل طبق قوانین آمریکا غیرقانونی است. بسیار خوب؟ هیچ ملاحظات دیگری مدنظرم نیست جز قانون آمریکا. این چیزی است که نمی‌توان بحثش را باز کرد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    21 2
    آمریکای یاغی وحامیان احمقش تاوان سنگین وسختی خواهندپرداخت،ان شاءالله.
    • حمیدرضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      0 0
      با سلام ..... """" عرض تسلیت بمناسبت سالروز شهادت امام حسن عسگری ع """ .......... پمپیو و تمام سر دمداران امریکا جمعشان از یک خاک نشسته بر کفش حاج قاسم کمتره ___ صهیونیست و نخست وزیر مردم عادی کش و مظلوم بدانند انتقام بسیار حساب شده ای در راه است -__ """ انتقام حاج قاسم نابودی دولت صهیونیست و بهلاکت رسیدن نتانیاهو _ ترامپ _ سناتورهای صهیونیست سنا _ جان بولتون _ پمپو و لجنی بنام مریم رجوی و افراد نزیکش است . التماس دعا ***
  • mojtaba SE ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    11 2
    ..امرپکا دنبال زورگوئی خودش است
  • GB ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    17 2
    سردار سلیمانی خیلی تیزهوش بود.. و غم نبودش ضایعه ای است که جبران نمیشه.
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    15 2
    مرگ بر ترامپ
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    16 6
    بامرگ براسراییل گفتن که کشور اسراییل نابودنمیشه باید اقدام عملی کرد
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    امریکا بخاطر ترور ناجوان مردانه سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده بزرگ با اخلاص و شجاع و خدای ایران تاوان سختی پس خواهد انها با این کارشان دل ما را خون کرده اند و باید تقاص پس بدهند درود و رحمت خداوند بر تو ای شهید بزرگ
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    تاوان صهیونیسم محو شدنش از صحنه روزگار است. تاوان آمریکا کمتر از فروپاشی داخلی و هرج و مرج سنگین نیست. همین الان هم گروههای مسلح با انگیزه های قوی در آمریکا شکل گرفتند که ظاهرا BLM یکی از مهمترین آنها است. ماشاالله آمریکایی ها با اسلحه بشدت آمیخته هستند و یک جرقه کوچک میتواند یک شهر را تبدیل به میدان جنگ گرم بکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس