چاک شومر نانسی پلوسی

رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای گفته بر خلاف ادعای مدیر اطلاعات ملی این کشور ایران قصد تضعیف هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارد.

به گزارش مشرق، «چاک شومر»، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا بعد از شرکت در یک نشست توجیهی محرمانه گفت که بر خلاف ادعای مدیر اطلاعات ملی آمریکا ایران قصد تضعیف هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را ندارد.

بیشتر بخوانید:

پوتین: نظم دنیا در حال تغییر است و آمریکا از آن مستنثی نیست

به نوشته پایگاه «هیل»، وابسته به کنگره آمریکا شومر گفت بعد از شرکت در نشست توجیهی پشت درهای بسته با مدیر اطلاعات ملی آمریکا مجاب نشده که ایران قصد تضعیف «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور مستقر آمریکا را داشته است.

شومر در مصاحبه با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت: «من عصر امروز در جریان یک گزارش طبقه‌بندی‌شده در این خصوص قرار گرفتم. نمی‌توانم درباره جزئیات این گزارش صحبت کنم ولی می‌توانم بگویم که یک چیز برای من روشن بود و آن اینکه قصد ایران در اینجا و قصد روسیه در خیلی جاهای دیگر، اساساً تضعیف اعتماد به انتخابات ما است.»

چاک شومر در ادامه اضافه کرد: «من فکر نمی‌کنم که هدف این فعالیت، اعتبارزدایی از رئیس‌جمهور ترامپ بوده باشد.»

«جان راتکلیف»، مدیر طلاعات ملی آمریکا بامداد پنچشنبه مدعی شد روسیه و ایران تلاش کرده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ دخالت کنند.

راتکلیف این ادعا را در یک کنفرانس خبری مختصر که «کریستوفر رای»، رئیس سازمان اطلاعات داخلی و امنیتی آمریکا (اف‌بی‌آی) هم در آن حضور داشت مطرح کرد.

او ادعا کرد: «ما می‌توانیم این را تأیید کنیم که برخی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان در اختیار ایران و مستقل از آن در اختیار روسیه قرار گرفته است.»

خبرگزاری رویترز نوشته این ادعا در حالی مطرح شده که بخش زیادی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان برای عموم مردم قابل دسترس است.

با وجود این، راتکلیف مدعی شده ایران از طریق ارسال ایمیل‌های جعلی به دنبال ارعاب رأی‌دهندگان بوده است.

چاک شومر درباره اظهارات راتکلیف در نشست پشت درهای بسته گفت: «اینکه او در این نشست چه چیزهایی به من گفت را نمی‌توانم بگویم ولی می‌توانم به شما بگویم که برداشت من این است که هدف این اقدامات، بیشتر تضعیف اعتماد به انتخابات ما بوده و شخص خاصی را نشانه نگرفته است.»

وی تأکید کرد: «این برداشت من از آن جلسه بود. این حس به من دست نداد که هدف این فعالیت‌ها تضعیف فرد خاصی بوده و اینکه راتکلیف چنین ادعایی را مطرح کرده باعث تعجب من شد.»

قانونگذاران دموکرات، گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که در آنها ایران، چین و روسیه را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر متهم می‌شوند را نتیجه فشارهای ترامپ بر روی دستگاه‌های اطلاعاتی برای انتشار گزارش‌های همسو با خواسته‌های او می‌دانند.

دونالد ترامپ بارها گفته که چین و روسیه دوست دارند رقیب انتخاباتی‌اش، «جو بایدن» در انتخابات به پیروزی برسد؛ ادعایی که هر سه کشور آن را رد کرده‌اند.

دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید رابطه خوبی با دستگاه‌های اطلاعاتی نداشته و بارها روسای این دستگاه‌ها را به دلیل ارائه نظراتی مخالف با نظرات خودش اخراج کرده است.

چندی پیش مدیر سابق بخش اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا فاش کرد که مقام‌های ارشد این وزارتخانه وی را تحت فشار گذاشتند تا با دستکاری در اطلاعات ایران و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کند.

«برایان مورفی» روز ۲۰ شهریور تصریح کرد که «چاد اف ولف» سرپرست موقت وزارت امنیت داخلی آمریکا در بهار سال جاری (ماه می) به وی دستور داده بود که شروع به تهیه گزارش‌هایی درباره «فعالیت‌های مداخله‌جویانه» ایران و چین در آمریکا کند.

مورفی از اجرای این دستورات امتناع ورزید و تأکید کرد که عمل به این دستورات، ایالات متحده را در معرض خطری قابل توجه قرار می‌دهد و به دنبال آن در ماه ژوئیه، رتبه وی به مدیریت وزارت امنیت داخلی آمریکا تنزل یافت.

آمریکا در حالی کشورهای دیگر را به دخالت در انتخابات متهم می‌کند که از سوی نهادهای مستقل حقوق بشری به تخریب روند دموکراسی در دیگر کشورها از طریق توسل به ابزارهای مختلف از جمله کودتا متهم است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس