کد خبر 1133647
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
عمل جراحی نمایه

به تازگی از نانوذرات برای خاموش کردن ژن در مغز قرمز استخوان استفاده شده که این کار به درمان برخی بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی کمک شایانی می‌کند.

به گزارش مشرق، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با استفاده از نانوذرات موفق به خاموش کردن ژن در سلول‌های مغز قرمز استخوان شدند. این دستاورد آن‌ها می‌تواند طیف وسیعی از کاربردها را به‌دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

تغییر هویت در نسل آینده!

مغز قرمز استخوان نقش بسیار مهمی در تولید سلول‌های قرمز خون دارد، بنابراین امکان دستکاری این سلول‌ها می‌تواند به درمان برخی بیماری‌ها کمک شایانی کند.

این نوع روش‌های درمانی ژنتیکی به تداخل RNA شهرت دارند و هدف‌گیری اندام مورد نظر، به جز کبد، بسیار دشوار است. در این پروژه محققان با استفاده از نانوذرات توانستند تا سلول‌های مغز استخوان را دستکاری کنند. تجمع این نانوذرات در مغز استخوان بسیار بیشتر از کبد بود.

محققان این پروژه می‌گویند: اگر بتوانیم ذرات را به اندام‌های مورد نظر برسانیم، طیف وسیعی از کاربردهای درمانی برای کشف وجود خواهد داشت. در این پروژه ما به مغز قرمز استخوان علاقه‌مند بودیم. مغز استخوان، محلی برای خون‌سازی است. این سلول‌ها باعث ایجاد یک رگه کامل از سلول‌ها می‌شوند که می‌تواند منجر به انواع مختلف بیماری‌ها شود.

پژوهشگران فرضیه خود را از طریق مطالعه روی موش‌ها آزمایش کردند. با این کار آن‌ها نشان دادند که می‌توانند از روش خود برای بهبود بیماران پس از حمله قلبی با مهار ترشح سلول‌های خونی از مغز استخوان، کمک کنند. این سلول‌ها التهاب را تقویت کرده و به تشدید بیماری قلبی کمک می‌کنند.

تحقیقات روی نانوذرات در انواع مختلف روش‌های درمانی در پزشکی کاربرد دارد. به غیر از درمان بیماری‌های قلبی، محققان معتقداند که این نانوذرات برای افزایش عملکرد سلول‌های بنیادی در بیماران نیازمند به پیوند سلول بنیادی، قابل استفاده است.

میچل که اکنون استادیار مهندسی زیستی در دانشگاه پنسیلوانیا است، می‌گوید: اگر ما بتوانیم فناوری‌هایی را توسعه دهیم که بتوانند فعالیت‌های سلول را در مغز استخوان و جایگاه سلول‌های بنیادی خون‌ساز کنترل کنند، این فناوری‌ها، با تغییر شکل، قابل استفاده برای طیف وسیعی از بیماری‌ها خواهند بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس