کد خبر 1133273
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
دولت روش‌های موازی فروش نفت را تضعیف کرد

یک کارشناس بورس انرژی با تاکید بر اینکه عرضه نفت در بورس شکست نخورده است، گفت: دولت با حذف الزام قانونی عرضه نفت در بورس در راستای تضعیف روش های موازی فروش نفت گام برداشته است.

به گزارش مشرق، صادق مردانی، کارشناس بورس انرژی درباره توقف عرضه نفت در بورس انرژی با برداشته شدن الزام قانونی آن گفت: هر چند در لایحه بودجه سال جاری، الزام عرضه نفت در بورس برداشته شد، اما راه اندازی و تقویت بورس نفت از جمله وظایف قانونی شرکت ملی نفت ایران به شمار می‌رود. وزارت نفت پس از مجوز سران قوا و الزامی که از سوی این نهاد ایجاد شد خود را مجری این فرمان نشان داد؛ در ادامه شیوه نامه‌ای نیز در همین راستا تدوین و البته اصطلاحاتی نیز در آن انجام داد.

بیشتر بخوانید:

انفعال، استیضاح یا گزینه سوم؟

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بخش‌های مختلف وزارت نفت با یکدیگر در این زمینه هماهنگی ندارند، ادامه داد: در ظاهر وزارت نفت به عنوان نهادی حاکمیتی مجری تصمیمات سران قوا است و در این زمینه اقداماتی نیز انجام داد. اما در باطن و به گواه بسیاری از مراجعین برای خرید نفت از بورس انرژی، شاهد بی میلی و بی اراده بودن اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران برای استفاده از روش‌های موازی فروش نفت در مقابل شکل سنتی آن توسط این معاونت بودیم. بی میلی که شاید به طور رسمی به آن اذعان نمی‌شد ولی وجود آن را نمی‌توان کتمان کرد.

به گفته این کارشناس بورس نفت، شرایط تحریمی دشوار است و نمی‌توان منکر آن شد؛ به همین دلیل اجرای اقدامات یکپارچه در راستای افزایش ظرفیت فروش نفت به سهولت انجام نمی‌شود. چرا که به هر حال هرچند افزایش صادرات نفت برای کشور مهم است، اما در همین حال باید احتیاط ویژه برای شناختن متقاضی به خرج داد تا مبادا روش‌های دور زدن تحریم، عیان شود. از سویی دیگر باید از همه ظرفیت‌ها برای افزایش صادرات نفت استفاده کنیم. ایجاد تعادل بین این دو هدف نیازمند تلاش، اهتمام و اراده جدی است.

بیشتر بخوانید:

ضرر ۲ میلیارد دلاری قطع صادرات گاز به ترکیه

مردانی با اشاره به اینکه زمانی که تحریم هستیم، روش فروش نفت متفاوت می‌شود، ادامه داد: تاکنون هر تحریمی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده بر اساس مستندات بوده است. به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشته باشیم خریداران نفت در ایام تحریم به طور رسمی و علنی به ارائه اسناد خود بپردازند و طبیعتاً باید اهلیت آنها در سیستم کدگذاری شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت با حذف الزام عرضه نفت در بورس در لایحه بودجه سال جاری در حقیقت در راستای تضعیف روش‌های موازی فروش نفت به جز از طریق شرکت ملی نفت ایران گام برداشته است، تصریح کرد: بورس نفت باید در ایام بدون تحریم یا شرایط مناسب‌تر راه اندازی و تقویت می‌شد تا در زمان تحریم مشکلات آن برطرف شده باشد و بتوان به عنوان ابزار کارآمد از ان استفاده کرد. این در حالی است که بورس نفت دقیقاً در بدترین شرایط تحریمی اجرایی شد و شاهد تحمیل شرایط به آن بودیم.

این کارشناس بورس انرژی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان گفت عرضه نفت در بورس شکست خورده است، اظهار داشت: نه شکست نخورده است بلکه ما نتوانستیم معادلات مورد نیاز استفاده از آن را بر اساس شرایط تحریمی تدوین کنیم. باید روش‌ها و جزئیات اجرای آن چکش کاری شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس