نفس تنگی وام ازدواج

طی چند ماه گذشته پرداخت وام ازدواج با تاخیر چند ماه همراه بوده و به گفته معاون امور جوانان، علت این تاخیر افزایش غیر منتظره متقاضیان دریافت وام و ایجاد مشکل در تامین اعتبار بانک‌ها است.

به گزارش مشرق، ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری بود که بانک مرکزی با صدور آیین نامه‌ای از افزایش سقف تسهیلات ازدواج و پرداخت ۵۰ میلیون تومان وام ازدواج به زوجین جوان خبر داد.

تسهیلاتی با مدت زمان بازپرداخت ۷ ساله که شامل حال زوج‌هایی که از ابتدای فروردین ماه سال ۹۶ به بعد عقد کرده اما وام خود را دریافت نکرده‌اند، می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نفس تنگی وام ازدواج

از زمان اعلام این خبر تا تیرماه نیز پرداخت وام‌های ازدواج به متقاضیان با روال منظمی انجام می‌شد و افراد اندکی پس از ثبت نام و انجام امور اداری آن، وام خود را دریافت می‌کردند.

اما این آرامش و روال منظم چندان پایدار نبود و به تدریج مشکلات پیرامون آن به وجود آمد. تا مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین اعتراضات و شکایت‌های زوج‌های جوان عدم همکاری بانک‌ها در تایید ضامن‌های دریافت وام بود.

پستی و بلندی‌های دریافت وام ازدواج

بر اساس بخش نامه بانک مرکزی، بانک‌ها موظف به پرداخت وام ازدواج با یک ضامن معتبر و سفته بودند. با این حال در طول چند ماه گذشته همواره گزارشاتی از سوی متقاضیان از عدم پرداخت وام با یک ضامن شنیده می‌شد. به طوری که بسیاری از بانک‌ها از پرداخت وام با یک ضامن خودداری می‌کردند و وجود حداقل دو ضامن معتبر را برای پرداخت وام ازدواج الزامی می‌دانستند.

پیگیری این موضوع از مسئولین مختلف و ذی‌ربط نیز نهایتاً سررشته تقصیر را به بانک مرکزی می‌رساند و نهادهای مربوطه نیز عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت وام با این شرایط را تخلف می‌خواندند.

بیشتر بخوانید:

شروط سخت‌گیرانه بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج

در نهایت به دنبال افزایش اعتراضات به تخلف بانک‌ها در تایید تضامین وام‌های ازدواج، این مشکل تا حد بسیاری رفع شد. اما حال اتفاق جدید دیگری به مانع جوانان برای دریافت وام ازدواج تبدیل شده است.

در حال حاضر برخی از متقاضیان از انتظار طولانی مدت خود برای دریافت وام ازدواج خبر داده‌اند. شواهد و شکایات برخی در این زمینه حاکی از آن است که برخی از متقاضیان حدود دو ماه یا بیش‌تر برای دریافت وام ازدواج در صف انتظار هستند. برخی نیز از عدم تعیین شعبه برای آنها پس از ثبت نام در سایت بانک مرکزی خبر داده و مدعی شده‌اند که با وجود تکمیل بودن مدارک آنها، هیچ شعبه‌ای از سوی بانک مرکزی برای دریافت وام برای آنها تعیین نشده است.

حال در روزهایی که ویروس کرونا، فشار اقتصادی و دیگر موانع اجتماعی و فرهنگی راه را برای ازدواج جوانان نا هموار کرده، تاخیر دولت و بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج نیز به مشکل تازه جوانان تبدیل شده است.

تندگویان: افزایش غیر منتظره متقاضیان وام ازدواج و کمبود اعتبار، دلیل تاخیر در پرداخت‌ها

در همین راستا و برای آگاهی از علت تاخیر در پرداخت وام ازدواج، موضوع را از محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان جویا شدیم.

تندگویان، در این باره گفت: متاسفانه به دلیل مشکل تامین اعتبار آن هم در استان‌ها، مدت زمان انتظار متقاضیان برای دریافت وام ازدواج کمی طولانی شده اما بر اساس بررسی‌های ما هیچکدام از متقاضیان بیش از ۲ ماه در صف دریافت وام نبوده‌اند و به فاصله دو ماه بعد از ثبت نام و تکمیل مدارک وام را دریافت کرده‌اند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: ما نیز بارها با بانک‌ها برای تسریع در پرداخت‌ها مکاتبه کردیم و به صورت ماهانه گزارش آماری از دریافت کنندگان را بررسی می‌کنیم. هر فردی که تمامی شروط لازم ازجمله تضامین خود را تکمیل کرده باشد، در صورت تاخیر در دریافت وام نیز نهایتاً دو ماه در صف انتظار وام خواهد بود و سپس وام را دریافت خواهد کرد.

تندگویان یکی دیگر از دلایل تاخیر در پرداخت وام‌های ازدواج را افزایش تعداد متقاضیان خواند و تصریح کرد: یکی از عواملی که منجر به ایجاد مشکل در تامین اعتبار بانک‌ها شده، افزایش غیر قابل پیش بینی متقاضیان وام ازدواج است. چراکه با توجه به شیب کاهشی سالانه ازدواج ما نیز تصور افزایش متقاضیان را نداشتیم اما امسال با توجه به افزایش رقم پرداختی وام، بسیاری از افرادی که از سال ۹۶ به بعد اقدام به دریافت وام نکرده بودند، تمایل به دریافت پیدا کردند. از سوی دیگر افزایش فشار اقتصادی نیز منجر به افزایش تمایل زوجین به گرفتن وام، افزایش ثبت نام کنندگان دریافت وام و در نتیجه ایجاد مشکل در شبکه بانکی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی بیش از دو ماه در انتظار دریافت وام باشد، باید به کجا مراجعه کند، توضیح داد: در صورتی که از زمان تکمیل پرونده و تایید تضامین معتبر هر یک از متقاضیان دو ماه گذشته باشد، این افراد می‌توانند به سامانه ثبت شکایات در سایت بانک مرکزی مراجعه و کد شعبه و نوع شکایت خود را ثبت کنند تا به مشکل آنها رسیدگی شود.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: به علاوه در سایت یا سامانه دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان نیز یک سامانه شکایت در نظر گرفته شده و به صورت هفتگی و ماهانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و به موارد آن رسیدگی می‌شود. بنابراین در صورت ثبت شکایت هرکدام از متقاضیان در این سامانه نیز، رسیدگی خواهیم کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    7 0
    از یک طرف میگین ازدواج کاهش پیدا کرده از یک طرف میگین متقاضیان وام افزایش یافته! آخه مردم کدوم حرفتون رو باور کنند
  • حامد IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    سلام و خسته نباشید ک این همه جوانان رو در انتظار وام ازدواج گذاشتید از ۲ مهر ثبت نام کردم تا الان که ۱۴ دی هست هنوز تایین شعبه نشده ۳ ماه و ۱۲ روز هیچ خبری نیست ب هر کجا ک میریم میگن منتظر پیامک باشید تا کی تا زمانی ک ۵۰ ملیون ارزش ۵۰ هزار رو هم نداشته باشه من حتی نمیدونم با این وضع ی خونه معمولی اجاره کنم چه کنم توی خیابون چادور بزنم ب جای خونه خواهشا رسیدگی بشه
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    اونهای ک بهمن ماه ثبت نام کردند امسال وام دریافت میکنند یا نه؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس