کد خبر 1112814
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
بانک‌ها حق درخواست بیش از یک ضامن برای وام ازدواج را ندارند

علی‌رغم صراحت بند «الف» تبصره 16 قانون بودجه 99 و اطلاعیه بانک مرکزی درباره شرایط ضامنان پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج 50 میلیون تومانی، اکثر بانک‌ها شرایط سختگیرانه‌ای در این زمینه لحاظ می‌کنند.

به گزارش مشرق، مطابق بند «الف» تبصره 16 قانون بودجه 99، بانک‌ها موظف به پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج 50 میلیون تومانی به متقاضیان با یک ضامن و سفته هستند.

بیشتر بخوانید:

بعد از رسانه ای شدن این موضوع که بسیاری از بانک ها برخلاف قانون بودجه 99 و بخشنامه بانک مرکزی، در زمینه تعداد ضامن ها و شرایط آنها، محدودیت های سختگیرانه ای دارند، بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای در تاریخ 23 خردادماه، مجددا بر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با یک ضامن و سفته تأکید کرد و شرایط زیر را به عنوان شرایط ضامن اعلام کرد:

الف- چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین امکان‌پذیر است.

ب- چنانچه متقاضی اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود مراجعه کرده باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجراست.

پ- چنانچه متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته‌امداد، هلال‌احمر) باشد، ارائه گواهی تعهدکسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فیش حقوق و حکم کارگزینی منوط به آنکه مانده حقوق نامبرده کفایت کند، پذیرفته شده و نیازی به اخذ ضامن نیست.

ت- ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و … امکان پذیر می‌باشد.

ث- ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد.

ج- ضمانت‌یک نفر دارنده حساب جاری فعال و خوش حساب که به تأیید و تشخیص شعبه پرداخت‌کننده رسیده باشد.

چ- در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا).

ح- سایر وثایق قابل قبول از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنان

*شروط متفاوت بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج

براساس اطلاعیه بانک مرکزی، علاوه بر کارمندان رسمی و پیمانی دولت، کارمندان شرکت‌های معتبر صنعتی و همچنین کاسب ها هم می توانند ضامن دریافت وام قرض الحسنه ازدواج شوند. به علاوه، اگر دریافت کننده وام ازدواج، کارمند دولت یا برخی نهادها باشد، نیازی به ارائه ضامن برای دریافت این وام ندارد (بند «پ»). همچنین اگر ضامن حقوق مناسبی داشته باشد، امکان پرداخت وام ازدواج زوجین (100 میلیون تومان) صرفا با یک ضامن وجود دارد (بند «الف»).

با این وجود، تحقیقات میدانی نشان می دهد که اکثر بانک ها حاضر به اجرای این اطلاعیه بانک مرکزی هم نشدند و شرایط متفاوت و سخت‌گیرانه ای در زمینه پرداخت وام ازدواج دارند. براساس بررسی های مذکور، بانک‌های پارسیان، ملی، سپه، اقتصاد نوین، کشاورزی و ملت حاضر به پرداخت وام ازدواج صرفا با یک ضامن هستند اما ضامن مدنظر آنها، کارمند رسمی دولت با حقوق ماهیانه بالای ۵ میلیون تومان است.

همچنین اگر کسی بخواهد در بانک های کشاورزی و ملت، کسبه را به‌عنوان ضامن دوم معرفی کند، باید به شعب منتخب این بانک ها مراجعه کند. جالب اینجاست که در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی، انتخاب شعب بانک ها با متقاضی وام نیست و در نتیجه، اگر فردی قصد دارد کسبه را به عنوان ضامن دوم در این بانک ها معرفی کند باید اینقدر درخواست دهد تا آن شعب خاص به وی معرفی شود! بعضی بانک ها هم شرایط عجیب تری داشتند مثلا بانک تجارت نه‌تنها فقط ضامن کارمند می‌خواهد بلکه متقاضی دریافت وام ازدواج نیز باید کارمند بوده و سفته ارائه دهد.

علاوه بر موارد مذکور، در برخی از بانک ها، شرایط ضامنین در شعب مختلف یک بانک متفاوت است و این موضوع کاملا به نظر رئیس شعبه بستگی دارد.

به صورت خلاصه، شرایط مدنظر بانک ها برای ضامنین پرداخت وام ازدواج به شرح زیر است:

الف- یک ضامن کارمند رسمی با حقوق بالای ۵ میلیون تومان به همراه سفته

ب-  در صورتی که شرایط فوق امکانپذیر نبود، دو ضامن کارمند به همراه سفته یا یک ضامن کارمند و یک ضامن کسبه به همراه سفته (البته کارشناس بانک مقدار سرمایه (ارزش زمین، کارگاه یا مغازه‌ای که کاسب در آن کار می‌کند) ضامن کسبه را بررسی می کند)

با توجه به آنچه گفته شد، بانک ها برخلاف بند «ث» اطلاعیه بانک مرکزی، حاضر نیستند کسبه را به‌ عنوان تنها ضامن پذیرند. علاوه بر این، خبری از اعطای وام ازدواج بدون ضامن به شرط کارمند بودن دریافت کننده وام نیست (بند «پ» اطلاعیه بانک مرکزی). همچنین به نظر می رسد اگر بانک ها حاضر به اجرای بند «الف» اطلاعیه بانک مرکزی شوند (پرداخت وام ازدواج زوجین با یک ضامن)، صرفا در زمانی خواهد بود که دریافت کنندگان این وام، کارمندی با حقوق ماهیانه بالای ۱۰ میلیون تومان معرفی کنند.

با توجه به آنچه در این گزارش بیان شد، انتظار می رود بانک مرکزی هر چه سریعتر سکوت خود را بشکند و بر عملکرد بانک ها در پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج به صورت جدی نظارت نماید. در غیراینصورت بسیاری از جوانان، امسال نخواهند توانست این وام را دریافت کنند و مشکلات اقتصادی شان برای شروع زندگی مشترک تشدید خواهد شد؛ موضوعی که تبعات اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای کشور دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    9 0
    سختگیری ها بدون چراغ سبز مقامات بلا امکان ندارد. از بالا دستورات صادر می‌شود.
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    5 0
    باسلام .بنده بعد از تعیین شعبه در یکی از شعب بانک ملی یاسوج جهت اخذ وام ازدواج رئیس بانک به بنده گفت برو بانک رو عوض کن چون بانک ملی به سختی تسهیلات ازدواج پرداخت می‌کنه خواهشمندم بازرسی ویژه جهت شعب بانک ملی یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از مرکز ارسال شود .سپاس
  • یاسر IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    8 1
    تو رو به امام حسین.ی فکری به حال ما جوانها باشین.واسه وام ازدواج تو بانک صادرات.ی فیش کسر اقساط ی سفته شصت میلیونی بردم.الان میگن باید ی چک بیاری اون هم حتما ضامن باید چک صادرات داشته باشه.الان من چک از کجا بگیرم.بانک صادرات فقط چوب لای چرخ میکنه.بقران تو اوج جوونی از زندگی دارم سیر میشم.اخر با ی چهار لیتری بنزین میرم تو خود بانک صادرات خودمو اتیش میزنم.
    • سلمان IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
      1 0
      بانک پدر منو دراورد بابت وام ازدواج اخرش نداد. وام ازدواج رو فراموش کن...چون نمیدن انگار خواب میبینی .هر جور بهانه اورد.مجبور شدم بانک رو تغییر بدم الان۱سال شده نتونستم بردارم...
  • بهمن IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    2 0
    وظیفه بانک مرکزی در ایران انگاری چیزی غیر از نظارته و بانک ها هر جور دوست دارن رفتار میکنن.دیگه وام ازدواج باید ب ساده ترین شکل دست زوجهای جوان برسه این همه مشکل تراشی و سکوت بانک مرکزی خیلی مشکوک میزنه
  • زهرا IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    2 0
    با سلام من برای وام ازدواج با اینکه یه نفر ضامن و یه سفته ۱۵۰ میلیونی دادم همون مبلغ وام هم به عنوان ضامن قرار دادم اونم به خواست خود بانک تا سود آن برای پرداخت اقساطتش که به مدت ۷ سال حق ندارم به آن پول دست بزنم و ۴ میلیون هم اولش از اون مبلغ کسر کردن به عنوان کارمزد سال اول
    • حسین IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
      0 0
      سلام این چه کاریه کردین خواهره من چرا خودتون پولاتونو جمع نمیکنین اخه چرا باج میدین به بانک اونم با کارمزد ۹۸۳۲
  • حسینی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    2 0
    متاسفانه بانک ملی بازنشسته دولتی رو نیز قبول نمیکنه من با سه تا ضامن دو تا کارمند و یکی شرکتی با ارائه کسر حقوق تونستم انحام بدم بانک رفاه هم همینطور جالبه عقد نامه رو بردم دوباره یه نامه زده برا محضر برا تاییده عقد نامه یعنی تاریخ ثبت توی شناسنامه و خود عقد نامه و قبول ندارن ؟
  • اسماعیل IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    2 0
    واقعا مسخره بازیه برا هر وام 4تا ضامن میخوان اصلا رسیدگی نمیکنن لطفا رسیدگی کنید جوونا گناه دارن از جیرفت
  • رضا IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    4 0
    سلام شما فقط حرف می‌زنید ولی در عمل همه چیز فرق دارد بند با داشتن یک ضامن کارمن و سفته و چک نتوانستم وام ازدواجم را بگیرم بانک ملت مرکزی کازرون یک جواز کسپ هم خاسته که نمیدونم از کجا بیارم الان حدود شیش ماه هست که درگیر این وام هستم
  • احمد IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    2 3
    آنقدر سخت گرفتین وامی ک نیاز داشتمو فروختم رفت
  • حسینی IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    4 0
    بانک رفاه شورشو دراورده برا وام ازدواج شناسنامه و عقد نامه رو ظاهرا قبول نداره که نامه زده ببر محضری که ازدواج کردید تاییده عقدتون رو بده این بند رو از کجا دراوردن بعد هم اینکه رفتن به دفتر قضایی و ثبت ثنا وام گیرنده و ضامنین از کجا دراومد
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    1 0
    خواهش می کنم یه فکری واسه این بانکها مسعولین بردارن .بانکها با این سخت گیریاشون معلومه که از دادن وام دارن شانه خالی می کنن.
  • ازاد فتحی زاد IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    1 0
    باسلام.خودم وهمسرم دبیر بازنشسته هستیم دریکی ازشعب بانکهای شهرایلام.مدت یکماه است دنبال ضامن شاغل می گردیم. فامیل واشنا هم درایلام نداریم.پدر داماد هم سرهنگ بازنشسته سپاه است.چه کارکنیم وبه کجاپناه ببریم.جالب اینجاست سال 52دانش اموز اول دبیرستان دکتر هشترودی خرمشهر بودم وضامن یک نفر شدم باکارت دانش اموزی.اماحالا خودم وهمسرم نمیتوانیم ضامن بچه هابشیم.این دردهارا به چه کسی بگیم.وسلام
  • ثریابابایی IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    1 0
    سلام وقت بخیر..بانک خیلی اذیت میکنه پدر ما رو دراورده هرسری یه شرایط سخت میذاره جلو پامون ..مااگه لازم نداشتیم چه نیازی به وام ازدواج بود؟!شما رو به خدایی که میپرستید رسیدگی کنید خواهش میکنم ازتون
  • شایگان IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    1 0
    سلام ...امروز رفتم بانک ملی میگین دوتا ضامن کارمند رسمی و معتبر.....
  • جوان IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    یک جوان 25 ساله 2 تا ضامن از کجا بیاورد ناچار است حق وامشون را می‌فروشد. بانک به زوجین ماشین یا خانه یا ... بدهد و تا تسویه وام سند آن را در نزد خودش نگه بدارد در اینصورت نیاز به ضامن نیست.
  • رویا پورمهاوی IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    چرا تایید شعبه نمیشه بخدا ما جونا باید چکار کنیم
  • سامان IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    ماه الان ۴ماهه ثبت نام کردیم هیچ جوابی برای ما نیومد تازه خیلی هم سخت گیری میکنن یه کم فکر جوان های بدبخت باشین ک هیچ کس ندارن ن پدر ن مادر
  • محمود IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام بخدا جوانها گناه دارند سنگ جلوی پاشون نیندازید بانک قرض الحسنه رسالت از زوجهای گیرنده وام ازهرگدام دو ضامن کارمند با چک وسفته و کسر حقوق مطالبه کرده اند ، که پس از تشکیل پرونده وارائه به بانک متاسفانه تا کنون موفق به دریافت وام نشدم
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    2 0
    اگر بانک ها این اقدامات را انجام ندهند ورشکسته میشوند. البته مردم شاکی هستند که چطور وام های کلان را به ان راحتی به افراد معلوم الحال داده اند. باید قوه قضائیه کارمندانی که با تخلف امضا های وام های کلان را زده اند را دادگاهی کند تا از این به بعد کارمندان دستور روسای متخلف خود را اجرا نکنند
  • احسان CA ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    با سلام ووقت بخیر تورا به خدا به فکر جوانان باشین من چندماهه هر روز دنبال وام ازدواج هستم و هربار به بانک مراجعه میکنم یه بهانه و دلیل میارن و به من گفتن ۳تا ضامن معرفی کنم بخدا با این شرایط اول زندگی گریه ام گرفته تورا به خدا یه فکری کنید مسئولین بانک مرکزی به فکر جوانان باشید
  • **** CA ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    ممنون از مشرق باعرض سلام واقعا از اول زندگی وقتی برای وام ازدواج به بانک مراجعه میکنی بخدا آدم خسته میشه اول زندگی و این همه سختی این همه مشکل جان امام حسین به داد جوانان برسین ۵۰میلیون که هیچ دردی رو دوا نمیکنه به جای افزایش مبلغ وام حداقل همون ۵۰میلیون رو بدون مشکل پرداخت کنید نه اینکه تا ۱سال جوان بیچاره روبچرخانید اخرشم وامشو ندید بانک مرکزی کجاس چرا وارد این موضوع نمیشه .بازم تشکر از مشرق که درد دل جوانان رو مطرح کرده واقعا داره به همه ی جوانان سخت میگزره خیلی سخت
  • صائب میرابوطالبی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    دقیقا مطلب شما درسته...یعنی پوست ملتو میکنن تا قبول کنن خصوصا بانک صادرات و خصوصا استان مازندران..بعد میگن ازدواج کنید..البته از حمایت خبری نیست و فقط میزنن تو سرت
  • مهرداد IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    من درخواست وام دادم بانک تجارت رفتم میبینن وام ازدواج میخوای. اولا کارمندش انقدر بد با آدم برخورد میکنه انگار طلبکارته!ولی وام با سود بالا یارو بخواد انقدر احترام میزارن بهش! بعدم هی سر میدو اونن هی میری میگه برو یه هفته دیگه بیا دو هفته دیگه بیا! همینجوری دو ماه الافت میکنن! رفتم کلی التماسش کردم تازه بعد دو ماه ریختن!
  • فرزاد بهمنی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    من که رفتم بانک ملی شعبه غدیر یزد میگه6تا ضامن بیارین برا هردوتاتون 3تاتو3تا زوجه اخه این چه مسخره بازیه من نفری سه تا ضامن از کجا بیارم تازه اون6نفر باید فقط دست چک ملی و حساب داخل بانک ملی شعبه داشته باشه اخه این هم شد حرف بانک مرکزی فقط فتوا میده و شعبه بازرسی چیزی هم نمیزاره
  • محمد تقی گرمابی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    اعمال سلیقه رؤسای شعب و بانکها خارج از ضوابط تعیین شده توسط رییس بانک مرکزی در شرایطی که مشکلات عدیده موجود جامعه زندگی را برای همه سخت کرده است. گناهی است نابخشودنی که باعث گردیده تعداد زیادی از زوج‌ها بدلیل ناتوانی در تامین سه نفر ضامن علی رغم نیاز ضروری به پول ؛ اقدام به فروش وام قرض‌الحسنه خود مینمایند یا از دریافت وام صرف نظر مینمایند. در شرایطی که همه احتیاج به همراهی و همدلی داریم چرا رؤسای شعب بانک‌ها پشمی بر کلاه رییس مستقل بانک مرکزی نمی بینند.مگراین حضرات در همین جامعه زندگی نمی کنند؟. سپاس
  • آرش IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    3 0
    سلام، من از بانک کشاورزی شعبه اسلامشهر ثبت نام کردم مدارک تکمیل کردم بعد از ۲۰روز برگشته میگه یکی از ضامن هات بدهکاره حالا بدهی چقدره ۱۷تک تومن بخدا آدم خنده اش میگیره دیگه نمیدونم چی باید بگم
  • اشکان IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 0
    بابابه خدا به تمام مقدسات عالم بانکها اصلا به این حرفها گوش نمیدن من خودم کارم فنی است و۱۲سال است توی بانک تجارت حساب دارم پرینت یکساله حسابم روهم گرفتم گردش حسابم حدود۷۰میلیون بوده یارانه ام روهم به همین حساب برام میریزندوقتی به بانک گفتم که بانک مرکزی یا دولت اینطور حرفی رو زدند دقیقاجواب دادندهرکی گفته ...کرده آخه چرا مردم بازی میدین
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    1 0
    سلام بعداز ۳ ماه رفت و آمد به بانک برای وام ازدواج ۲ تا کاسب صد میلیون چک شصد میلیون سفته گرفت بانک صادرات شعبه مهرشهر کرج رسدگی شود
  • مرجان IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    2 0
    بخدا ۸ ماهه دارم میام ومیرم برای این وام لعنتی اخرشم نشد بانک رسالت گفت یکسال طول میکشه تا دریافت کنی بودجه نداریم .بانک ملی هم گفت بودجه نداریم پس این پول ها رو چیکار میکنن ما چه گناهی کردیم اخه
  • رضاچراغی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    واقعا‌بی‌قانونی‌تواین‌بانکهابی‌دادمیکنه‌بعدازچندماه‌ضامن‌گیرآوردم‌که‌۶ملیون‌پرداخت‌کردم‌دوقسطم‌که‌بانک‌همون‌اول‌کسرمیکنه‌ازوام‌‌بایدنزدیک‌۶۰ملیونم‌قسط‌بدم‌این‌چه‌کمکیه‌به‌ماجونامیکنید‌واقعا‌متاسفم‌بااین‌شرایطی‌که‌واسه‌مردم‌ساختین
  • حسن IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    برای دریافت وام ازدواج بانگ می گه اول ازدواج کنید و عکس های مراسم دسته جمعی همراه با فک و فامیل را هم ضمیمه کنید تا برای بانک محرز بشه شما الکی مدارک ازدواج جور نکرده اید.
  • علیرضا شیرخانی IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    خدا لعنتشون کنه یک سالو خورده اییه نتونستم واممو بگیرم همینجوری موندم خدا نگذره ازشون
  • حسین غلامی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    الان حدود 1 ماه هست هر چی تو سایت میریم که بانک انصار بیاره بالا نمیاره فارس شیراز چون بانک انصار با فیش حقوقی پاسدار انجام میده اما متاسفانه متاسفانه بالا نمیاره بانک ملت میاره که اونم فقط کسر از حقوق میخواد مسئولین محترم لطفا خواهشا پیگیری کنید زندگی من داره از هم میپاشه
  • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 1
    من بانگ تجارت سیستان بلوچستان ثبت نام کردم پدرم را بردم برای ضامنت کارمند رسم بهداشت است آمده میگه در نمی دونه ضامن فرزند بشه خب مرد اگه خانواده ضامن نشن چطور غریبه می یاد ضامن میشه
  • رحیمی IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    0 0
    ازاینکه خبر دارید بانکها با ما چه می کنند و کاری نمی کنید ممنون. انشاءالله خدا داد این قشر مظلوم را از شما خدا بی خبرا بگیره . خودم دو نفر ضامن بردم شعبه رفاه یافت آباد باز میگه باید 75 میلیون چک بدی . دیگه موندم چکار کنم
  • تقوی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    با این شرایط سختگیری چجوری وام بگیریم اخه من ضامن کارمند کسراز حقوق ندارم چیکارکنم یه بار بانک سپه ثبت نام کردم با جواز کسب و چک قبول نکردند اینبارهم بانک تجارت شعبه سجاد مشهد که شرایط بدتری دارد چرا بانک ها شرایط ضامن مطابق با بندی که اعلام شده رو انجام نمی دن
  • امیر IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    هر بانکی یه چیزی میگه ضامن بردم بانک ملی میگه ضامن ها باید از همین بانک ملی حقوق بگیرن بانک ملی وحیدیه شهریار ، خدا ازتون نگذره ، مادرم سیده ، به مادرم میگم نفرینتون، کنه نفرینش رد خور نداره ، حالا ضرر کشیدین باور تون میشه
  • شهرام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    آقای بانکی خودت هم کارمند و جیره خور دولتی حقوق بگیر دولتی چرا سنگ اندازی میکنی مگه از جیب تو میدم چقدر چشم تنگی تو حقوقت رو بگیر و کارت رو انجام بده
  • رضاکرمی IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام والا من همه بانکها سرکشی کردم همشون کسرحقوق میخوان الانم فقط کسر حقوق به فامیل درجه یک داده میشه ماکه فامیلی نداریم کارمند یاحقوق بگیر باشه تکلیفمون چیه بای قید واما بزنیم .اقدامی رسیدگی بکنید بخدا دوماه هرچی ضامن بردم گفتن فقط باید فامیل درجه یک باشه ما الان باید به حرفمونا بزنیم .با این شرایط گرونی و تورم ادم پشیمون از ازدواجش
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
    0 0
    یکی از دوستان من توی بانک مرکزی کار می‌کنه؛ هرروز میگه جلسه داریم. میگم جلسه های شما تا حالا مشکلی رو حل کرده یا فقط برای گرفتن پول دولته؟ بانک مرکزی هم مثل بقیه ی مراکز اصلی فقط از اسمش داره برای خودش سوی استفاده می‌کنه وگرنه برای حل مشکل مردم نیست. اگه اینطور بود برای یک وام ۱۰۰ تومان که هیچ ارزشی هم‌نداره دیگه؛ آنقدر عذاب نمیکشیدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس