کد خبر 1131187
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
گزارش|نگاهی به آزمایش سامانه اس ۴۰۰ ترکیه و تبعات آن برای آنکارا

ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و دفاعی فراوانی متحمل شد و حالا به این جمع بندی رسیده که باید با فعال کردن این سیستم، استقلال سیاسی خود را به شکل شفاف‌تری به نمایش بگذارد.

به گزارش مشرق، دولت ترکیه تصمیم گرفت به همه اما و اگرها پایان و آزمایش موشکهای اس ۴۰۰ را در دستور کار قرار دهد.

رسانههای غربی از این موضوع خبر دادند که امروز، در سینوپ، در جوار دریای سیاه، سامانه اس ۴۰۰ مورد آزمایش قرار گرفته است. بدیهی است که ترکیه نمیتوانست اس ۴۰۰ را در جایی دیگر مثلاً در اژه و در نزدیکی یونان و یا در شرق مدیترانه آزمایش کند. چرا که در حوزه جغرافیایی دریای سیاه، ترکیه مخالف و منتقد جدی ندارد.

کشور ترکیه ,

موشک هایی که به انبارمنتقل نشدند

تهدیدات اقتصادی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ میلادی علیه ترکیه و پیامهای روشن دبیرکل ناتو در مورد عدم تطابق سامانه اس ۴۰۰ روسی با دیگر سامانههای دفاعی مورد استفاده در ناتو، در کنار برخی از مشکلات اقتصادی و داخلی، مجموعاً این تصور را به وجود آورده بود که وزارت دفاع ترکیه، کاری با اس ۴۰۰ ندارد. در واقع، قبلاً گمان میرفت، ممکن است ترکیه از ترس واکنشهای احتمالی آمریکا و ناتو، این موشکها را در انبار نگه دارد و بگذارد خاک بخورند.

این یعنی همان وضعیتی که قبلاً یونان به عنوان یک عضو دیگر ناتو آن را تجربه کرده و بعدها ناچار شد به منظور در امان ماندن از خشم و واکنشهای ناتو، طوری رفتار کند که گویی اصلاً موشکی نخریده است.

کشور ترکیه ,

در ماههای اخیر، بارها مقامات کاخ سفید، سران ناتو و کشورهای اروپایی، گاه به شکل مستقیم و شفاف و گاهی در لفافه و پشت پرده، از آنکارا انتقاد کرده و خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه را به عنوان یک خطای جدی ارزیابی کردند که میتواند سرآغازی برای باز شدن یک فاصله و شکاف جدی بین ترکیه و غرب باشد.

کار به جایی رسید که هم آمریکاییها و هم سران ناتو، خیلی دوستانه و مودبانه، گزینه «انبار کردن موشکها و شتر دیدی ندیدی» را بر روی میز گذاشتند. اما تیم اردوغان، اعلام کرد که موشک را برای استفاده در سیسم دفاعی خریده و آن را به چشم اسباب بازی و سلاح تشریفاتی نگاه نمیکند.

واقعیت این است که تا همین لحظه، ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ هزینههای سیاسی، اقتصادی و دفاعی فراوانی متحمل شد و حالا به این جمع بندی رسیده که باید با فعال کردن این سیستم، استقلال سیاسی خود را به شکل شفافتری به نمایش بگذارد.

خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه، موجب آن شد که کنگره آمریکا، ترکیه را از داشتن هواپیمای نسل پنجم جنگندههای پیشرفته به نام اف ۳۵ محروم کند و این یکی از پیامدهایی است که شاید تیم اردوغان، نتوانسته بود آن را پیش بینی کند و آنکارا احتمال نمیداد که خریدن چند موشک روسی، تا این اندازه آمریکاییها را عصبانی کند! 

کشور ترکیه ,

تفاوت ترکیه با یونان و دیگران

مدتی پیش مجموعه رادیویی- تلویزیونی دولتی تی.آر.تی ترکیه، در واکنش به فشارهای غرب به ترکیه به خاطر خرید اس ۴۰۰ نوشت: «در حالی خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه مورد انتقاد برخی اعضای ناتو قرار گرفته که یونان، بلغارستان و اسلواکی به عنوان سه عضو دیگر این سازمان دارای سامانه اس-۳۰۰ ساخت روسیه هستند. بخش روم‌نشین قبرس نیز در سال ۱۹۹۸ تصمیم به خرید چند سامانه اس-۳۰۰ از روسیه گرفت که با اعتراض شدید ترکیه مواجه شد. به همین دلیل، آنها به‌جای استقرار در جزیره قبرس به یونان منتقل شدند. یونان سال ۲۰۱۳ با اعمال تغییراتی در آن سامانه‌ها و هماهنگ‌سازی آنها با سیستم دفاع هوایی ملی خود، از اس-۳۰۰ در رزمایش «عقاب سفید» در جزیره کریت استفاده کرد. هیچ کدام از اعضای ناتو به آزمایش اس-۳۰۰ توسط یونان اعتراض نکردند.

اما مساله اینجاست که بین این دو وضعیت، چند تفاوت مهم وجود دارد:

۱. واقعاً از دید آمریکا و ناتو، تفاوت بین ترکیه، یونان، بلغارستان و اسلواکی بسیار است. ترکیه، از منظر جغرافیای سیاسی، مجاورت با ایران و دریای سیاه، هویت اسلامی، جایگاه منطقهای و نزدیک به روسیه، برای غرب مهمتر از سه کشوری است که به نام آنها اشاره شد.

۲. سامانه اس-۳۰۰ مدل قدیمی‌تر اس-۴۰۰ است و این موشک، در واقع در دوران شوروری سابق ساخته شد. اس‌-۳۰۰، به‌ عنوان سامانه دفاعی زمین به هوا، از سال ۱۹۷۸ استفاد می‌شود. به احتمال قوی، اگر ترکیه میخواست سراغ اس ۳۰۰ برود، ناتو و آمریکا، مساله را تا این اندازه جدی نمیگرفتند.

چرا ترکیه پاتریوت نخرید؟

همزمان با آغاز بحران سوریه، ترکیه روی موضوع سامانه دفاع موشکی انگشت گذاشته و از مسئولین ناتو خواست فکری به حال حریم هوایی ترکیه کنند. بدون تردید در آن دوران نیز تهدید دفاعی جدی علیه در ترکیه در جریان نبود. اما آنکارا میخواست مسله موشک؛ جا بیفتد.

بیشتر بخوانید:

هشدار آلمان به ترکیه درباره اقداماتش در شرق مدیترانه

بر اثر اصرار آنکارا، دولت باراک اوباما و دبیرکل وقت ناتو، رضایت دادند که چند سامانه موشکی پاتریوت به شکل امانی در داخل خاک ترکیه و در مرز سوریه نصب شود. در این میان، آمریکا، آلمان، هلند و ایتالیا، بیش از دیگران با ترکیه همکاری کردند.

اما بعدها این سامانههای امانی از خاک ترکیه بیرون برده شد و ترکیه خیلی جدی، پیشنهاد خرید را به آمریکا ارئه داد. از اینجا به بعد، دو روایت مختلف وجود دارد.

روایت نخست که توسط  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و تیم مشاورین دفاعی او ارائه شده، دال بر این است که دولت اوباما اصطلاحاً ترکها را سر دوانده و از اول هم نمیخواسته به آنها موشک بفروشد.

اما روایت دوم این است که آمریکا میخواست به ترکیه پاتریوت بفروشد ولی مساله اینجاست که ترکیه علاوه بر خود موشکها، خواهان دانش دفاعی و فن آوی تولید پاتریوت نیز بود و میخواست که تیم زبدهای از سازندگان پاتریوت و مشاورین پنتاگون، افسران و مهندسین ترکیه را آموزش دهند. ولی نه تنها دولت اوباما بلکه کنگره نیز با چنین چیزی موافق نبود. در واقع این پیشنهاد به دلیل امتناع واشنگتن از ارائه ویژگی‌های فنی پاتریوت به آنکارا، عملی نشده است.

تصمیم هوشمندانه پوتین

در شرایطی که نه آمریکای دموکراتها و نه آمریکای جمهوری خواهان به داد ترکیه نرسیدند و حاضر نشدند سامانه پاتریوت را در اختیار دولت اردوغان بگذارند، ولادیمیر پوتین، با اتخاذ یک تصمیم هوشمندانه و در اوج اختلافاتی که به خاطر پایین انداختن سوخوی روسی به دست ترکیه به وجود آمده بود، رابطه با این کشور مهم را عمیق و عمیقتر کرد و علاوه بر فروش اس ۴۰۰ در حوزههای دیگری نیز با ترکیه وارد بازی شد که هر کدام از آنها به نوعی برای ترکیه مهم هستند:

۱.پروژه استراتژیک خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق ذریای سیاه و ترکیه به نام ترک استریم.

۲.همکاری مداوم با ترکیه در حوزههای سوریه و لیبی (که البته در این دو پرونده، اختلافات قابل توجهی هم بین مسکو و آنکارا در جریان است.)

۳.پروژه حیاتی نیروگاه هستهای آک کویو در ملاتیا.

۴.تسهیل شرایط کار برای دهها پیمانکار ترک و دهها هزار کارگر ترکیهای.

۵.هموارسازی سفر میلیونها توریست روسیه به ترکیه و مذاکره در مورد آسان سازی صدور ویزا برای سفر شهروندان ترکیه به روسیه.

آیا ترکیه وارد یک پیچ تاریخی شده است؟

آزمایش سامانه اس ۴۰۰ برای ترکیه، یک گام دفاعی مهم است که نشان میدهد ترکیه در عمل، در نمایشنامهای و بر روی صحنهای نقش ایفا کرده که اصلاً قرار نبوده وارد آن شود.

بر اساس تقسیم نقش صورت گرفته توسط قدرتها و ناتو، ترکیه باید در کنار آمریکا و غرب میایستاد. اما حالا با خرید و نصب اس ۴۰۰ عملاً در گوشهای از زمین ایستاده است که نمیتوان گفت هم گروه و هم جبهه ناتو است.

اما در عین حال، نمیتوان چنین ادعا کرد که ترکیه به یک باره از جهان غرب گسسته است. چرا که اساساً نظام اقتصادی ترکیه، بازار آزاد و شرکتهای خصوصی، سنت سیاسی و موقعیت جغرافیایی این کشور، کاری کرده که ترکیه شانس چندانی برای جدایی کامل از غرب نداشته باشد و در عین حال، با روسیه نیز وارد یک ارتباط استراتژیک نشده و همچنان که دیده می‌شود در پروندههای مهمی همچون لیبی، سوریه و قره باغ، بین دیدگاههای مسکو و آنکارا، شکاف عمیق وجود دارد.

حال باید دید آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا، در قبال این اقدام ترکیه، چه موضعی خواهند گرفت؟ 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    55 18
    اینها همش جنگ زرگری و برای امنیت اسرائیل هست...حتی سامانه های مسکو در سوریه هم کارکردش امنیت اسرائیل هست....!!!
    • سید IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      1 0
      حفظ پایگاه اینجرلیک که هم ترکیه تعطیلی آن را نمی خواهد و هم آمریکا و اروپا بر حفظ آن مصرند فارغ از موضوع عضویت ترکیه در ناتو بیانگر بازی دوگانه اردوغان با کارتهای روسیه و آمریکا در موقع لزوم است! مثلاً در بحران سوریه و لیبی بر خلاف میل روسیه عمل می کند و در مسئله قبرس و دریای اژه برخلاف نظر آمریکا و اروپا !!!
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    32 2
    نکته دیگه ای که از قلم افتاده اینه که سامانه های پدافندی صادراتی روسیه با نسخه های موجود در ارتش روسیه کاملا متفاوت هستند و نسخه های بشدت ضعیف شده اونها هستند ، بهمین دلیل بود که پوتین چندسال پیش به کنایه گفته بود اگر امریکایی ها هم بخوان ، اس-400 رو به اونها هم میفروشیم! یعنی اینقدر از بابت انتقال تکنولوژی یا دزدی تکنولوژی خیالش راحت بود! به نظر من یکی از دلایلی هم که ایران سمت اس-400 نرفت و همون تعداد محدود اس-300 رو که پولشو داده بود دریافت کرد و بیخیال شد همین بود. در این چند سال هم بارها مقامات روسیه به ایران پیشنهاد خرید اس-400 دادن ولی ایران قبول نکرد
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      4 0
      البته اینجور هم که شما گفتید نیست.... همه سلاح های صادراتی ضعیف تر هستند چه آمریکا بسازد چه روسیه... اس 400 دارای رادارها و حسگرهای خاصی هست که ممکن هست برخی تجهیزات سری امریکا مثل اف 22 و 35 و رادارها و ناوشکن ها رو شناسایی کرده نقاط ضعف اوها رو آنالیز و به روسیه بفرستد.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    6 23
    سلاح می خواد یه تیکه چوب باشه یا بهترین تانک دنیا یه ابزاره ؛ درسته که کیفیت و کارایی ابزار مهمه اما اینه که کی از این ابزار استفاده می کنه بسیار مهم تره دلیل حساسیت امریکایی ها هم همینه
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    52 95
    کل مطلب این بود که نه شرقی نه غربی واقعی را ترکیه انجام داده و جلویه هیچکدامشان خم نشده همین به فکر استقلال واقعی هستند نه شعاری
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      اتفاقا" ترکیه تا الآن بارها و بارها جلو هم شرق و هم غرب تا کمر خم شده است.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      74 23
      جواب حرف غلط شما که خیلی واضح هستش ولی واقعا اینکه ترکیه مطیع امر صهیونیسم رو با ایران اسلامی همرده میدونید نشون میده که "نمیخواید" حیقیقت رو ببینید ، این نیست که حقیقت رو نمی بینید ، بلکه نمیخواید که ببینید و دلیل آوردن برای شما مثل آب در هاوون کوبیدنه. واقعا فقط خدا دلهای شما و امثال شما رو روشن کنه. همین.
    • سرباز IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      90 44
      متاسفانه شما اصلا معنی نه شرقی و نه غربی رو نفهمیدی...از اون جایی که همه انقلاب های دهه 70 و 80 میلادی کمونیستی و یا سرمایه داری بودن همه دنیا انتظار داشت ایران نگرش انقلابش رو معین کنه که امام فرمودند نه شرقی(کمونیسم) نه غربی(کاپیتالیسم)...ترکیه نظامی مبتنی بر کاپیتالیسم داره و اختلاف ترکیه با غرب در این زمینه مورد بحث موضوع دیگه ایه...در سیاست خارجی نمیشه تنها موند و باید به یک گروه پیوست البته با رعایت استقلال سیاسی و منافع ملی
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      0 0
      ارباب پوتین هم همینو میگه
  • علی خدایی IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    93 63
    من گمان نمیکنم که عردوغان به صورت صد درصدی بخواهد این اس 400 را فعال کند چرا که عردوغان منظور از خرید اس 400 از روسیه به خاطر نزدیکی به روسیه این بازی را انتخاب کرد که دل روس ها را به خود جلب کند تا روسیه هم نرمشی کند ترکیه این نقشه را کشیده بود تا روسیه هم به خاطر این صمیمیتبه ترکیه در میدان و میز مذاکرات به ترکیه امتیازی بدهد که واقعا هم این طور شد با رو دادن روسیه ترکیه از سال 2017 وارد خاک سویه شد با اجازه روسیه. حتا کارشناسان ترکیه این را هم گفته بودند که اگر به جای روسیه ایران بود اصلا و ابدا ورود ترکیه به خاک سوریه را نمیداد ترکیه به بهانه جنگ با کرد ها وارد شد به سوریه و شروع به اشغالگری هایش شد.ترکیه عملا در سوریه که با آمریکا و عبری عربی که همکاری میکرد تا حکومت سوریه را اول از طریق اموزش و حمایت های تروریستها سرنگون کند که موفق نشدند و بعد شراکای عردوغان که دیدند دیگر سرنگونی حکومت سوریه ممکن نیست از تروریستها حمایت نکرده اند بعد حمایت های 7_8 ساله که کرده بودند به ترکیه حواله کردند الان هم شخص عردوغان همه جوره حمایت میکند به منفعت ایجاد نو عثمانی در سوریه و برای دیگر کار های شوم خودش بکار میگیرد تروریستها راکه الان هم برده به باکو
    • خ.خ.اهری IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      اگر چنین باشد خیلی سیاستمدار تیزی هست.یعنی دقیقا هم زمان با جنگ قهر باغ و تنش در ادلب و مدیترانه تلاش می کنه هم آمریکا و هم روسیه ونیز اروپا را تست کنه و سپس گام عملگرایانه در پیش بگیرد.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    7 3
    مثل اینکه ازمایش موفقی بوده پس باید منتظر خرید سلاح های بیشتر ترکیه از روسها باشیم،این آزمایش چراغ سبز اردوغان به ادامه روابط با پوتین بوده
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    13 16
    استقلال کامل در دنیا وجود نداره. شما هم الکی ادای مستقل ها رو درنیارید. حتی دو برادر هم در هر زمینه ای با هم عقیده یکسانی ندارن چه برسه به کشورها. همه کشورها مجبورن تو بعضی زمینه ها به رقبا و دشمنان و دوستان و متحدان خود امتیاز بدهند. مقدارش بستگی به اهمیت اون مسئله مورد بحث و قدرت طرفین داره. مثال در مورد همه کشورها هست. شما گیر دادید به بقیه کشورها ولی هیچ در مورد شرایطی که باعث اون تصمیم شده صحبت نمیکنید.
  • عبادی IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    35 9
    تمامی بدبختیهایی غرب آسیا اردوغان وترکه مزدورهستش
    • IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
      تمامش نه ولی 80 درصدش قطعا هست
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    2 1
    موقعیت و جغرافیای تورکیه در جای خیلی استراتیژ قرار دارد و موقعیت جغرافیای تورکیه در شرایط خیلی خوبی برخورد دار هست هم دوازه آسیا و اورپا محسوب میشود تورکیه در داخل کشور خودش از لحاظ منابع طبیعی در شرایط خوبی قرار دارد مثلن در معدن طلا در دنیا یکی از رده بالای دنیا قراردارد وغیره واز لحاظ صنعتی در جایگاهی خیلی خوبی قرار دارد یعنی با کشورهای کره جنوبی و اورپای رقابت میکنن
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 0
    خوب روسیه اس ۴۰۰ رو بهت داره میندازه معلومه که روسیه مرموز نمیاد یکی از سلاح های قدرتمندشو با کیفتی که برا خودش میزنه بده دست اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس