عراق| درخواست امنیتی مقتدی صدر و استقبال مصطفی الکاظمی از آن

یک تحلیل‌گر عراقی در نقد توافق اخیر میان اربیل و بغداد می‌گوید که نخست‌وزیر با این توافق آتش درگیری در «سنجار» را روشن و احتمال بازگشت داعش به این منطقه را تقویت می‌کند.

به گزارش مشرق، «کامل البیاتی» تحلیل‌گر سیاسی عراق، توافق اخیر میان اربیل و بغداد درباره وضعیت «سنجار» در استان نینوی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این توافق موجب آغاز درگیری در این منطقه خواهد شد و احتمالا بازگشت داعش به سنجار را رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید:

نماینده عراقی: توافق سنجار دارای بندهای محرمانه است

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: قومیت‌های حاضر در سنجار به ویژه ایزدی‌ها مخالف این اقدام دولت و توافق با دولت منطقه کردستان درباره سنجار و اداره مشترک این شهرستان هستند. تنها نگرانی، مربوط به ایزدی‌ها نیست و سایر اقلیت‌های حاضر در دشت نینوی نیز نگرانند که مبادا دولت مناطقه مورد منازعه میان بغداد و اربیل را به منطقه کردستان و پیشمرگه تقدیم کند.

این تحلیل‌گر عراقی توضیح داد: استقبال آمریکا و سازمان ملل و نیز نشست‌هایی که «برهم صالح» رئیس‌جمهور با طرف‌های کُردی برگزار کرد، بیانگر این امر است که پای مقاصد دیگری در میان است و احتمالا مناطق بیشتری به منطقه کردستان واگذار خواهد شد. بازگشت پیشمرگه به کرکوک و سهم بیشتر دادن به اقلیم از بودجه به استناد افزایش جمعیت ساکنان آن پس از سیطره بر مناطق مورد منازعه از جمله این مقاصد است.

جمعه پیش (نُهم اکتبر)، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در خصوص وضعیت اداره «سنجار» در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و  نماینده سازمان ملل برگزار شد، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد.

عدم حضور نمایندگان ایزدی، شبک، ترکمانی و سایر قومیت‌های ساکن سنجار در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی‌ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف کنند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد و علاوه بر ایزدی‌ها، ترکمانی‌ها و شبکی‌ها، شماری از نمایندگان عراقی نیز به آن اعتراض کردند.

اقوام و احزاب سیاسی حاضر در سنجار و اطراف آن و حتی دشت نینوی، در حال حاضر توافق صورت گرفته میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان را رد می‌کنند و اعلام شده که به زودی یک تظاهرات مسالمت‌آمیز برای منصرف کردن دولت از این توافق برگزار خواهند کرد. 

دو روز پس از اعلام این توافق که هیچ جزئیاتی از آن ارائه نشده بود، برخی رسانه‌ها دو برگه از توافق مذکور را منتشر کردند که نشان می‌داد توافق مذکور دارای سه‌ محور اصلی اداری، امنیتی و بازسازی است و  طبق یکی از بندهای آن، منحصرا پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات، مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد. توافق مذکور به رغم استقبال فرستاده سازمان ملل به عراق و سفارت آمریکا در بغداد، مخالفان زیادی دارد. 

مخالفان توافق اخیر اربیل - بغداد می‌گویند که با این توافق، بار دیگر نیروهای پیشمرگه که در سال ۲۰۱۴ این شهر را به داعش تسلیم کردند، وارد عمل می‌شوند و به تضییع حقوق ایزدی‌ها ادامه می‌دهند. ضمن اینکه این توافق به نوعی به معنای اخراج نیروهای الحشد الشعبی از دشت نینوی و سنجار خواهد بود. اما بغداد می‌گوید که این توافق با هدف مقابله با فعالیت گروه‌های تروریستی مانند پ.ک.ک در این منطقه حاصل شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    4 1
    این بار قاسم سلیمانی هم دیگر نیست مردم عراق باید تا قبل از شعله ور شدن اتش عظیم دست به کار شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس