تصاویری عجیب از دپوی محصولات ایران‌خودروی بابل

رییس کمیته خودرو مجلس با بیان اینکه فرمول قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای فرمول سازمان حمایت مصرف کنندگان تعیین خواهد شد، گفت: مخالف تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار هستیم.

به گزارش مشرق، روح‌الله ایزدخواه، رییس کمیته خودرو مجلس، در مورد جلسه اخیر نمایندگان مجلس با وزارت صمت و خودروسازان درباره بازار خودرو و اینکه آیا تصمیمی مبنی بر واگذاری مسئولیت قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اتخاذ شده یا نه، اظهار داشت: چند روز قبل در جلسه‌ای با حضور معاون امور صنایع وزارت صمت، نمایندگان مجلس و خودروسازان توافق شد که در شرایط کنونی برای بهبود اوضاع، و تا زمانی که طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو (عرضه خودرو در بورس) نهایی شود، مکانیزم قیمت گذاری اصلاح شد و بر اساس فرمول هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود؛ البته مقرر شد وزیر صمت برای این کار از طریق شورای هماهنگی سران قوا مصوبه بگیرد.

بیشتر بخوانید:

خودرو در بورس چگونه قیمت گذاری می‌شود؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به سوال که «آیا در جلسه مذکور پیشنهادی مبنی بر اینکه قیمت فروش خودروسازان، ۵ درصد پایین‌تر از حاشیه بازار تعیین شود، مطرح شد؟» توضیح داد: این پیشنهاد وزارت صمت بود و نظر ما نبود؛ در جلسه نیز ما با آن مخالفت کردیم چرا که قیمت‌های حاشیه بازار نمی‌تواند مبنای عمل خودروسازان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

حواشی عرضه خودرو در بورس

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار با ثباتی نداریم و به همین دلیل حاشیه بازار باثباتی هم نداریم از این رو قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار درست و منطقی نیست.

ایزدخواه با اشاره به زیان خودروسازان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت، تصریح کرد: اگر فرمول قیمت‌گذاری را اصلاح و مبنای عمل را فرمول سازمان حمایت قرار دهیم و قیمت گذاری براساس اسناد حسابرسی شده خودروسازان انجام شود، قیمت‌ها برای خودروسازان بهتر می‌شود.

رئیس کمیته خودرو مجلس افزود: در حال حاضر قیمت دستوری شورای رقابت کمتر از قیمت تمام شده خودرو است اما زمانی که قیمت بر اساس فرمول سازمان حمایت تعیین شود، اسناد حسابرسی شده، هزینه‌های تمام شده و سود مصوب ملاک قرار می‌گیرد و قیمت‌گذاری از این حالت دستوری خارج می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس