خطیب زاده نمایه

سخنگوی وزارت خارجه نقض آتش بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و حملات موشکی به زیر ساخت های حیاتی و مناطق مسکونی شهرها و کشتار غیر نظامیان را محکوم کرد.

به گزارش مشرق، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه) در واکنش به نقض آتش بس اعلام شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تاسف از نقض آتش بس اعلام شده در درگیری های اخیر بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و دعوت از طرفین به خویشتنداری بیشتر، حملات موشکی به زیر ساخت های حیاتی و مناطق مسکونی شهرها و کشتار غیر نظامیان را محکوم کرده و با خانواده های داغدار ابراز همدردی می کند. 

بیشتر بخوانید:

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد :جمهوری اسلامی ایران مجددا از طرفین می خواهد ضمن پایبندی به آتش بس ، گفتگوهای خود را در چارچوب حقوق بین الملل و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تخلیه شهرهای اشغالی از سر گیرند و در این راه آمادگی خود را برای تسهیل این گفتگوها برای رسیدن به صلح و راه حل دایمی و پایدار در منطقه اعلام می دارد .

جمهوری اسلامی ایران از آغاز درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی ضمن دعوت از دو طرف برای توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس، رایزنی‌هایی را با باکو و ایروان و برخی طرف‌های تاثیرگذار انجام داد.

بامداد یکشنبه ششم مهر ماه دور جدید درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد و در نهایت در پی مذاکرات ۱۰ ساعته‌ای که روز جمعه ۱۸ مهر ماه با حضور وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو برگزار شد، طرفین در بیانیه‌ای توافق کردند که آتش بس را از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۱۹ مهر ماه به وقت محلی  (۱۲:۳۰ به وقت تهران) در منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» کلید بزنند.

البته پس از گذشت کمتر از دو ساعت از اجرای توافق آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دو کشور یکدیگر را به نقض این توافق متهم کردند. در همین خصوص «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه «فیس‌بوک» خود با متهم کردن جمهوری آذربایجان به نقض آتش‌بس نوشت: «یگان (جمهوری‌) آذربایجان با نادیده گرفتن آتش‌بس برای اهداف انساندوستانه که از ساعت ۱۲:۰۰ تاریخ ۱۰ اکتبر (شنبه ساعت ۱۲:۳۰ به وقت تهران) عملی شده است، ساعت ۱۲:۰۵ به سمت منطقه‌ای به نام «کاراخامبیلی» حمله کرد. یگان دفاعی آرتساخ (قره باغ کوهستانی) پاسخ متناسبی را برای متوقف کردن حمله دشمن انجام داد».

از طرف دیگر، ارتش آذربایجان نیز نیروهای مسلح ارمنستان را به حملات خمپاره‌ای به «ترتر» و منطقه «آغ دام» جمهوری آذربایجان متهم کرد.

روز یکشنبه نیز جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای ارمنستان شهر گنجه را گلوله‌باران کرده‌اند که در پی آن هفت نفر کشته شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • احمد IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    35 50
    ارمنستان اشغالگر و جنایتکار محکوم است
  • بابک IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    9 16
    کشورهای مسلمان بایدارمنستان را تحت فشار بگذارند و مجبورشان کنند تا خاک آذربایجان را تخلیه کنند آن وقت دو کشور در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کنند
    • US ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
      2 0
      چشم اوستا
  • ف IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    4 0
    با آرزوی صلح و عدالت
  • نصر IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 1
    این جنگ از اختیار ارمنستان و اذربایجان خارج است و دست های جنایتکاران صهیونیست پشت ان صحنه گردانی میکنند.کشور های منطقه باید هر طور شده فتنه صهیونیست ها را درنطفه خفه کنند.و الا اتش ان ممکن است دامن کلیه کشور های همسایه و منطقه را در بر گیرد.
  • علی خدایی IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    1 3
    با احساساتی عمل کردن به جای نمیرسیم چرا واقعیت ها را نمیبینیم اگر واقعیت را نبینیم فردا منطقه به مشگل روبرو خواهد شد اولا اینکه شکی در مسلمان و مومن بودن و بعلاوه شیعه بودن مردم شریف جمهوری آذربایجان نیست مردمجمهوری آذربایجان برادران خواهران ما هستند. ولی دولت الهام علف یک دولت سکولار دست بازیچه صهیونیست ها و عثمانی ها شده این درگیری ها هم تماما مقشه و بازی های عردوغان است و تروریستهای هم که آورده بر مناطق قفقاز کاملا خطر ناک است و ترکیه در صدد نفوذ عثمانی گری اش و گسترش سرایت دادن عثمانی گری اش در اینجا ها است نباید اجازه نفوذ ترکیه و صهیونیست ها را بدهیم
  • صمدموثق IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 0
    ارمنستان باید مناطق اشغالی راتخلیه کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس