عابدزاده فروشی نیست چرا باید از پرتغال به ترکیه برود؟/ علیپور آمده تا اوج بگیرد و بدرخشد

عابدازده طی دو فصلی که با ما بوده، به‌نظر من یکی از بهترین دروازه‌بان‌های لیگ پرتغال بوده و به همین خاطر با پیشنهاداتی روبه‌رو شده، ولی بعید به‌نظر می‌رسد ماریتیمو به‌سادگی با جدایی‌اش موافقت کند.

به گزارش مشرق، برای ما ایرانی‌ها باشگاه ماریتیموی پرتغال کاملا شناخته‌شده به‌شمار می‌رود، چراکه در سال‌های اخیر از بازیکنان ایرانی استفاده کرده است. چندسال قبل علیرضا حقیقی، گلر ملی‌پوش آن زمان فوتبال ایران در این تیم عضویت داشت و در سال‌های اخیر نیز امیر عابدزاده که اکنون جزء ملی‌پوشان محسوب می‌شود، دروازه‌بان اصلی این تیم پرتغالی به شمار می‌رود و هم در فصل گذشته و هم در فصل جاری یکی از ستاره‌های این تیم و البته لیگ پرتغال بوده است.

مدیران این باشگاه که ظاهرا از همکاری با ستاره‌های ایرانی رضایت دارند، به‌تازگی با علی علیپور، مهاجم گلزن سال‌های اخیر پرسپولیس هم قرارداد بسته‌اند. همین مساله بهانه‌ای شد تا سراغ افسر خبری باشگاه ماریمتیو برویم. ژوزه کارلوس ده کاستا لموس، مرد 49 ساله باشگاه پرتغالی که اصالتا برزیلی است، از طریق خبرنگار تلویزیون ماریتیمو به سوالات درباره وضعیت این تیم در جدول لیگ حرفه‌ای پرتغال همچنین شرایط دو ستاره ایرانی یعنی عابدزاده و علیپور پاسخ داد که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

قبل از هر چیز بابت پاسخگویی شما ممنونم و طبق تذکر داده‌شده، سوالات را کوتاه و مختصر می‌پرسم. از این سوال نمی‌توانم عبور کنم که چرا بیشتر برزیلی‌ها در باشگاه‌های پرتغالی فعالیت دارند و ملیت پرتغالی می‌گیرند و به کشور اصلی خود پایبند نیستند؟

شاید نمی‌خواهید در میان دلایل من از همزبانی دو کشور بشنوید، اما این یک موضوع مهم است و برزیل با جمعیت زیادی که دارد، طبیعی است بسیاری از نخبگان یا نیروهای انسانی و کاری خود را به‌سمت پرتغال بفرستد، مهاجرت بالاخره شکل می‌گیرد و کسی حق ندارد جلوی مردمی را که می‌خواهند بهتر زندگی کنند، بگیرد. من هم به اینجا آمده‌ام و ملیت پرتغالی دارم و کشورم هم پرتغال است. برزیل را دوست دارم اما قرار نیست به کسی یا جایی مدیون باشم. در کشور برزیل فوتبال اشباع شده و اگر مربی خوب یا افسر خبری خوبی باشی، کار مهمی نکردی، چراکه رقبای تو بسیار زیاد هستند.

بیشتر بخوانید:

ناکامی عابدزاده، انصاری‌فرد و محمدی از کسب یک جایزه

دو ستاره ایرانی در تیم شما حضور دارند و می‌خواهیم درباره‌شان نظر شما را بدانیم. از امیر شروع کنیم که پسر یکی از گلرهای بزرگ تاریخ فوتبال آسیاست.

بله، من شاید به اندازه شما با پدر او آشنا نباشم، اما طبیعی است که میراث گرانبهایی از پدر به او رسیده باشد. امیر دروازه‌بان بزرگی است که عملکرد خوبی در تیم ما داشته و روزبه‌روز پیشرفت می‌کند.

آیا به این معنا است که حالا دیگر دروازه‌بان ثابت تیم است؟

نه هرگز، این را از طرف مربی می‌گویم و چون اخلاق او را می‌شناسم، مطمئن هستم به هیچ‌وجه روی موج رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. او کار خودش را می‌کند، همه ما کار خودمان را می‌کنیم، دروازه‌بان ثابت تیم کسی است که در تمرینات قبل از بازی، بهترین بوده است. همه بازیکنان همین موضوع را می‌دانند و رعایت می‌کنند.

درباره پنالتی‌ای که عابدزاده مقابل پورتو مهار کرده چه نظری دارید؟

فوق‌العاده بود. همه ما فوتبال را می‌شناسیم و دوست داریم. بارها دیده‌ایم که یک دروازه‌بان به‌صورت تصادفی پنالتی را مهار می‌کند. خودش هم باور ندارد و شوکه می‌شود، اما عابدزاده می‌دانست توپ را مهار می‌کند، با قدرت به سمتش رفت، وقتی توپ را مهار کرد، برایش بدیهی بود، چون می‌دانست خودش این کار را کرده و تصادفی نبوده است.

خبر مربوط به مذاکره مدیربرنامه عابدزاده با باشگاهی از ترکیه برای همه ما عجیب بود!

درواقع یک رسانه ترکیه‌ای خبری از انتقال امیر عابدازده به لیگ این کشور داده و باید این را از آنها بپرسید نه از ما. امیر عابدازده طی دو فصلی که با ما بوده، به‌نظر من یکی از بهترین دروازه‌بان‌های لیگ پرتغال بوده و به همین خاطر با پیشنهاداتی روبه‌رو شده، ولی بعید به‌نظر می‌رسد ماریتیمو به‌سادگی با جدایی‌اش موافقت کند. ما او را لازم داریم و دلیلی هم ندارد بخواهیم او را مبادله کنیم یا بفروشیم. از طرفی سطح دو لیگ را نیز درنظر بگیرید؛ امیر بازیکن عاقلی است، چرا باید از سطح فوتبال پرتغال راهی فوتبال ترکیه شود؟

خط دفاعی ماریتیمو کمی متزلزل است، مدام دست به تعویض می‌زنید.

نه، این‌گونه نیست. آفریکو، رنه و ارمس معمولا ثابت هستند، اما تعویض هم بخشی از بازی است و گاهی لازم است. به‌نظر من خط دفاعی کارش را خوب بلد است، البته که کامل نیست. وینک گاهی گزینه خوبی است و این بازیکنان با دروازه‌بان تیم هماهنگی خوبی دارند. ما همیشه این میزان از هماهنگی را تحلیل می‌کنیم و در قالب یک گزارش به سرمربی می‌رسانیم.

بیشترین هماهنگی و دوستی بین عابدزاده با کدام مدافع وجود دارد؟

سخت می‌شود به این سوال جواب داد. شاید بتوانم از زین‌الدین اسم ببرم. با او خیلی هماهنگ است و معمولا اگر قرار به شروع دوباره و طراحی حمله باشد با او ارتباط می‌گیرد، اما در کل مدافعان تیم با دروازه‌بان رابطه خیلی خوبی دارند.

به‌سراغ علیپور برویم. قرار است در آینده شاهد یک ستاره ایرانی تمام‌عیار در ماریتیمو باشیم؟

همه ما همین امید را داریم؛ یک بازیکن باهوش و مستعد. او نمی‌خواهد از ماریتیمو یک سکوی پرتاب بسازد، بلکه آمده تا بدرخشد و اوج بگیرد.

آیا هواداران ایرانی ماریتیمو بیشتر شده‌اند؟

بله، تعدادشان زیاد است و این عالی است. وقتی یک پست ارسال می‌شود، از این همه انرژی و شور و هیجان تعجب می‌کنیم. این خیلی خوب است که یک بازیکن با هواداران زیادش به بیشتر دیده شدن برند یک باشگاه کمک کند.

دعوت شدن عابدزاده به تیم ملی ایران برای شما چقدر اهمیت دارد؟

فوق‌العاده مهم است. خوشحالیم که دروازه‌بان تیم زیر ذره‌بین کارشناسان تیم‌ملی فوتبال ایران هم قرار دارد، این برای ما اهمیت دارد که ملی‌پوشان بیشتری داشته باشیم. برای هواداران ماریتیمو نیز یک افتخار است و برای امیر در این عرصه بهترین آرزوها را دارم.

جالب است که مدرک مربیگری شما از یوفا صادر شده و تجربه زیادی در این عرصه را به کار خبری گره زده‌اید.

بله، همین طور است. من فقط یک افسر خبری نیستم و تلاش می‌کنم در خدمت کادر فنی هم باشم. این مهم است که در دو عرصه مختلف حضور داشته باشی و بدانی که برای سازمان خودت ارزش افزوده داری. تلاش می‌کنم بهترین مشاوره‌ها را به کادر فنی برسانم، از طرفی باید بهترین عملکرد رسانه‌ای را هم داشته باشیم. این روزها همه بر اهمیت کار خبری واقف هستند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ازاد IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 1
    باید افتخار هم بکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس