کد خبر 1128616
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
بورس

به دلیل درگیر بودن سرمایه مردم در بازار بورس، امروزه سهامداران و حتی غیر سهامداران به دنبال اخباری هستند که در رسانه‌ها و مطبوعات از بازار منتشر می‌شود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، «بورس تا زمستان بیمه شده است»، «رشد بورس حداقل برای ۶ماه تداوم دارد»، «در نیمه دوم سال چه ترامپ رای بیاورد چه نیاورد ‌بورس صعودی است» این‌ها تتیرهای برخی از رسانه‌ها در مورد آینده بازار است، بازاری که با توجه به گفته برخی از کارشناسان از روند تحلیل خارج شده و بر اساس گفته برخی دیگر دارای آینده روشن و قابل پیش بینی است.

بیشتر بخوانید:

مزایای سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس

برخی از رسانه‌های اقتصادی سعی کردند که با توجه به نظر کارشناسان بازار سرمایه، روند بازار برای شش ماه آینده را مثبت معرفی کنند. آن‌ها با دادن این سیگنال به جامعه که تنها مولفه رشد برای بازار نرخ دلار و در پی آن افزایش تورم در کشور است،  روند رشد دلار تا پایان سال را به نوعی قطعی عنوان کردند.

رسانه‌ها در مورد ۶ ماه اینده بازار چه می‌گویند؟

به عنوان مثال روزنامه دنیای اقتصاد، در شهریور ماه در گفتگو با ۴ کارشناسان علاوه بر دلایل مختلف برای رشد بازار سرمایه، افزایش نرخ دلار را به عنوان یکی از مولفه‌های رشد بازار برای ۶ ماه آینده مطرح کرد است. دلیلی که بسیاری از صاحب‌نظران بازار آن را تنها نیروی محرکه رشد در بازار می‌دانند.

 یا اینکه سایت خبری اقتصاد نیوز، پیش بینی خود از آینده بازار را اینگونه عنوان کرده بود « شرکت ها با انتشار اوراق تبعی، قیمت سهام خود در یک نرخ عملیاتی تا میانه زمستان ضمانت کرده اند.»

خبرگزاری آنا با تکیه بر تحلیل تکنیکالی ۶ ماه دوم را صعودی می‌داند. این خبرگزاری نوشته « منحنی شاخص کل بورس ایران از اول سال ۲۰۲۰ میلادی تا به امروز که آگوست هستیم، بارها به حمایت داینامیک خود واکنش نشان داده و به نظر می رسد امروز که روزهای پایانی مرداد را سپری میکنیم، دوباره به این حمایت، واکنش نشان داده و به روند صعودی خود در شهریور ۹۹ و حتی نیمه دوم سال ۹۹ ادامه دهد.»

سایت تجارت نیوز مدعی شده که از میان ۴۰ کارشناسی که در یک نظر سنجی در مورد آینده بورس شرکت کردند بیش از ۸۰درصد آن‌ها روند بورس را برای روزهای باقی مانده از سال ۹۹ صعودی و ۲۰درصد دیگر رشد بازار برای ۶ماه دوم سال را دور از ذهن توصیف کردند.

معمولا رسانه‌ها با در نظر گرفتن برخی از مولفه‌های تاثیر گذار بر بورس سعی دارند اینده بازار را برای سهامداران روشن جلوه دهند، اما بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های دیگر با احتیاط در رابطه با آینده بازار سخن می‌گویند. این رسانه‌ها با در نظر گرفتن یکسری از پیش شرط‌ها مانند افزایش نرخ دلار، افزایش تورم و انتخابات ترامپ سعی دارند به نوعی با احتیاط، از آینده بازار سخن بگویند.

کارشناسان بورس به چند دسته تقسیم می‌وند؟

معمولا محتوای تولید شده در رابطه با بازار در رسانه‌ها بیشتر بر گرفته از نظر کارشناسان و فعالان بازار سرمایه است. دیدگاه این کارشناسان را می‌توان به دو دیدگاه سیاسی و اقتصادی تقسیم کرد. کارشناسانی دسته اول که بیشتر دیدگاه سیاسی به بازار دارند بر این باورند، بازار بورس ایران در این شرایط خارج از منطق اقتصاد حرکت می‌کند و به نوعی دولت همه کاره بازار شده  است. اگر دولت بخواهد می‌تواند بازار را رشد دهد و اگر منفعت آن در ریزش بازار است اجازه نمی‌دهد که بازار روند صعودی به خود بگیرد.

چنین دیدگاهی در میان نمایندگان مجلس هم دیده می‌شود به عنوان مثال سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس در زمان ریزش سنگین بازار در توئتی نوشت: « جریانی مشکوک دائم و خزنده بدنبال زمین زدن بورس است. یک روز طرح کاهش دامنه نوسان از ۵ به ۲ درصد را پیش می کشد و امروز دعوای زرگری راه می اندازند تا بورس زمین گیر شود که فعلا شده است. بین ۳۰ تا ۵۰ درصد سرمایه صدها هزار سهامدار معمولی پودر شده و زمینه نارضایتی را فراهم کرده اند.»

به خاطر درگیر بودن سرمایه مردم در بازار بورس، حساسیت مردم به اخبار مربوط به این بازار بیشتر شده است و با توجه به اینکه هر نوع محتوای می‌تواند در قبال رویکرد فرد نسبت به بازار سرمایه موثر باشد، انتشار محتوای ناصحیح می‌تواند سرمایه زندگی یک فرد را به خطر بیندازد

یا اینکه حسینعلی حاجی‌ دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید" «زمانی که دولت می‌خواهد سهام خودش را به فروش برساند، با همکاری برخی از سهامداران عمده قیمت آن سهام را افزایش می‌دهد و زمانی که سهام خود را عرضه کرد و به فروش رساند، بازار را رها می‌کند تا قیمت‌ها سقوط کند.»

این فقط دیدگاه نمایندگان مجلس نیست بلکه کارشناسان مختلفی وجود دارند که بازار سهام را خارج از منطق اقتصادی می‌دانند به عنوان مثال احسان سلطانی یکی از کارشناسان رسانه‌ای در حوزه بازار سرمایه  بر این باور است بازار سرمایه ایران در دست بخش شبه‌دولتی است و سهم بخش خصوصی در این بازار اندک است. بر اساس دیدگاه سلطانی رشد و ریزش شاخص در دست بخش شبه دولتی است.

در کنار دیدگاه غیر اقتصادی به بازار سرمایه، کارشناسان و مدافعان بازار سرمایه شرایط کنونی بازار را خارج از منطق اقتصادی یا ذات بازار نمی‌دانند. آن‌ها بر این ادعا استوار هستند که بازار سرمایه دارای ریسک است و زمانی که قیمت‌های سهم‌ها به صورت حبابی رشد کرد باید منتظر چنین شرایطی هم بود، چرا که سهم‌ها ارزندگی لازم را نداشتند و قیمت آن‌ها به صورت هیجانی رشد کرد. این کارشناسان که تعدادشان هم کم نیست سعی می‌کنند با در نظر گرفتن یکسری از قوائد اقتصادی و تکنیک‌های تحلیل در بازار سرمایه، دلایلی برای ریزش و رشد بازار پیدا کنند.

آینده بازار از نگاه کارشناسان بازار سرمایه

دسته اول نگاه روشنی به آینده بازار در شش ماه دوم ندارند و رشد یا ریزش بازار را ناشی از خواست دولت می‌دانند، یعنی اگر دولت تمایل داشته باشد بازار صعودی می‌شود و اگر نگاه منفی به بازار داشته باشد بازار ریزشی خواهد شد. مهم‌ترین دلیلی که این افراد به آن تاکید می‌کنند عدم تحقق وعده‌های حماتی دولت از بازار است. آن‌ها می‌گویند که قرار بود که  یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار تزریق شود اما بعد از گذشت بیش از یک ماه با توجه به اینکه رئیس سازمان بورس اعلام کرده بود تمامی مراحل دریافت این وجه انجام شده هنوز خبری از تزریق این منابع نیست.

دسته دوم که بازار را با نگاه منطق اقتصادی و سرمایه‌گذاری می‌بینند، مولفه‌های مختلفی را برای رشد بازار در شش ماه دوم سال معرفی می‌کنند که می‌توان به  افزایش نرخ دلار، قوانین و قوائد حمایتی دولت از بازار مانند فعال کردن بازارگردان‌ها در بازار، تزریق اطلاعات جدید به بازار مانند گزارش عملکرد شش ماهه اول سال شرکت‌ها پذیرفته شده در بورس و غیره اشاره کرد.

به هر حال آنچه در رسانه‌ها و مطبوعات در رابطه با بازار مطرح می‌شود خارج از این دو دسته نظر نیست که گاهی ممکن است برخی با در نظر گرفتن هر دو دیدگاه سیاسی و اقتصادی بازار را تحلیل کند. اگر بخواهیم بازار را بر اساس تحلیل‌های ارائه شده در رسانه‌ها برای شش ماه اینده بررسی کنیم به خاطر تعدد دیدگاه‌های نمی‌توان به یک دیدگاه قطعی دست یافت.

به خاطر درگیر بودن سرمایه مردم در بازار بورس، حساسیت مردم به اخبار مربوط به این بازار بیشتر شده است و با توجه به اینکه هر نوع محتوای می‌تواند در قبال رویکرد فرد نسبت به بازار سرمایه موثر باشد، انتشار محتوای ناصحیح می‌تواند سرمایه زندگی یک فرد را به خطر بیندازد.

کارشناسان رسانه توصیه می‌کنند افراد درگیر در بازار سهام که این روزها عطش اطلاعات دارند در قبال هر محتوای اصل بی طرفی را مد نظر قرار دهند و برای هر گونه اقدام در بازار سرمایه از یک کارشناس خبره در این زمینه سوال کنند. محتوای رسانه‌ای در این شرایط می‌تواند شما را از کلیات بازار و تصمیمات اتخاذ شده و تاثیرات این آن بر روی بازار آگاه کنند، و به عبارتی بیشتر محتوای تولید در حد یک پیشنهاد به سهامداران است.

منبع: سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس