تا همین چند سال پیش کارشناسی کردن خودرو، اقدامی ساده با قوانینی معمولی بود. خریداران خودرو اغلب به صورت سنتی خودروی مدنظر خود را آن هم در صورت رضایت فروشنده به یکی از مکانیکهای معتبر میبردند و نظر نهایی بر اساس تجربیات شخصی اعلام میشد. اما اکنون چند سالی است که کارشناسی خودرو شکلی حرفهایتر به خود گرفته است.
حالا دیگر مبانی علمی و دستورالعملهای بینالمللی جای روشهای چشمی و تجربی را گرفتهاند. با توجه تغییر و تحول قیمتی در بازار خودرو و رویکرد جدید مشتریان نسبت به خودروهای دستدوم، کارشناس خودرو و کارشناسی خودرو تبدیل به یک رقابت دوستداشتنی شده است. حالا افراد حرفهای گردهم آمدهاند و مجموعهها و شرکتهای تخصصی در این زمینه را شکل دادهاند. اما همین روند توسعه از یک سو نیز موجب سردرگمی مشتریان نیز شده است. چراکه انتخاب یک کارشناس خودرو با تمام ویژگیهای قابل قبول، کمی پیچیده نشان میدهد.
معیارهای اصلی انتخاب کارشناس خودرو
شاید بازار خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر دچار رکودی فرسایشی شده باشد ولی حداقل اوضاع در بازار خودروهای دستدوم بهتر پیش میرود. این را میشود از روی آگهیهای پرشماری که روی سایتهای اینترنتی خرید و فروش خودرو مانند باما منتشر میشود نیز فهمید. یکی از امتیازات خودروهایی که در اینگونه سایتها برای فروش قرار داده میشوند، اخذ گواهی سلامت فیزیکی و یا فنی از سوی موسسات کارشناسی خودرو است تا به خریدار اطمینان خاطر داده شود.
حال اگر خودرویی چنین ویژگی نداشت، آن زمان است که شخص خریدار باید خود دست به کار شود و در صورتی که نسبت به خودروی مدنظر خود اطمینان نداشته باشد باید از میان حدود 25 شرکت یکی را نهایی کند. اما سوال این است که با چه معیاری باید دست به این انتخاب حساس زد؟
پیش از هر چیز اعتبار و اصالت شرکت موردنظر خود را بررسی کنید. فعالان این حوزه اگر ساز و کار حرفهای برای کسب و کار خود داشته باشند، باید یک پایگاه اینترنتی درخور توجه نیز به نام خود ثبت کرده باشند. سایتی که فعال و بهروز باشد و البته امکاناتی شامل ثبت سفارش آنلاین نیز در آنها فراهم باشد. کانالهای تلگرامی و صفحات اینستاگرام گزینه چندان قابل قبولی در این میان نیستند.
شیوه ثبت درخواست را فراموش نکنید. تکمیل کردن فرمهای متعدد و پاسخ به سوالات نامربوط، مشتری را از ادامه روند منصرف میکند. تاییدیههای مکرر و نوشتن پی در پی مشخصات زمان طلایی را از بین میبرد و به راحتی کارشناس بعدی را در صف قرار میدهد.
زمان پاسخگویی به درخواست مشتری نیز یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب کارشناس مناسب است. شرکتهایی که بعد از ثبت سفارش چیزی بیش از یک ساعت زمان برای پاسخگویی صرف میکنند احتمالاً در ادامه پروسه و ارسال کارشناس نیز تعویق بیشتری دارند و مشتری را به دردسر میاندازند.
شرکتهای حرفهای کارشناس خودرو با درک شرایط رقابتی این بازار، معمولاً بهترین نمایش را در همان لحظه اول از خود به نمایش میگذارند. اپراتورها نماینده خوبی برای تشخیص قابلیتهای فنی این مجموعهها هستند. بیحوصلگی در پاسخگویی و گوش ندادن به درخواست مشتری، نشان میدهد که کارشناس این مجموعه نیز احتمالاً چندان نسبت به وظایف خود احساس مسئولیت نمیکند.
یکی از مهمترین معیارهای انتخاب یک کارشناس خوب خودرو، زمان رسیدن آن به محل معامله باشد. در نظر داشته باشید که کارشناسی خودرو اقدامی است که حسب نیاز صورت میگیرد و افراد از امتیاز آن در اوقات فراغت خود بهره نمیبرند. در بیشتر مواقع خریدار صحبتهای اولیه را با فروشنده انجام داده و حالا در مرحله نهایی تایید فنی خودرو است. تصور کنید در چنین شرایطی باید ساعتها منتظر رسیدن کارشناس به محل معامله بود. برای اطلاع از رتبهبندی شرکتهایی که بهترین زمان رسیدن کارشناس را دارند میتوانید از جدول مقایسه شرکتهای کارشناسی خودرو سایت باما استفاده کنید.
بعد از رسیدن کارشناس خودرو است که پروسه اصلی آغاز میشود. کارشناس حرفهای قوانین بیطرفی را رعایت میکند و از اصول حرفهای رفتار و گفتار برخوردار است. نسبت به توصیههای دوطرف موضعی نمیگیرد و نظر خود ر علیرغم تفاوت با نظر خریدار و یا فروشنده اعلام میکند. شرکتهای معتبر کارشناسی خودرو اغلب افرادی را به محل میفرستند که از نظر پوشش آراسته هستند و از کاورهای سازمانی یکشکل بهره میبرند.
آخرین و مهمترین معیار انتخاب کارشناس خودرو، تسلط او بر مسایل فنی، اشراف روی مسایل رنگشدگی و البته مدت زمان کارشناسی است. بعضی از شرکتها برحسب انتخاب مشتری اقدام به اعلام قیمت کارشناسی نیز میکنند. در نظر داشته باشید که قیمت خودرو را فروشنده اعلام خواهد کرد.
** این محتوا تبلیغاتی است