کد خبر 1128267
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
قانون انتخابات عراق در فراز و نشیب اختلافات سیاسی

گفت‌وگوی نیروهای سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی عراق برای نهایی کردن قانون انتخابات در جلسه صبح فردا (شنبه) پارلمان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، گفتگوی نیروهای سیاسی و فراکسیون‌های پارلمانی عراق برای توافق بر سر شکل واحد حوزه‌های انتخاباتی  ادامه دارد تا قانون انتخابات در جلسه صبح فردای پارلمان نهایی شود.

یکی از اعضای کمیته قانونی پارلمان در این خصوص گفت: نیروهای سیاسی تا صبح امروز جمعه هنوز بر سر یک شکل واحد حوزه‌های انتخاباتی به توافق نرسیده‌اند و گره کنونی بر سر این است که فراکسیون‌ها بر سر تقسیم هر استان به حوزه‌های انتخاباتی متعدد توافق نکرده‌اند.

این عضو کمیته قانونی در پارلمان عراق، ادامه داد: این گره در حالی باقی مانده است که تلاش برخی اطراف برای بازگشت به قوانین سابق انتخاباتی مبنی بر هر استان یک حوزه انتخاباتی، با مخالفت گسترده روبه رو شد.

وی یادآور شد که اکنون سه پیشنهاد در حال بررسی است به این ترتیب که پیشنهاد اول مبتنی بر تقسم هر استان به سه یا چهار حوزه انتخاباتی است، پیشهاد دوم شامل تقسیم سابق با در نظر گرفتن ویژگی‌های استان‌های بغداد، نینوا و بصره است به این ترتیب که با توجه به تراکم جمعیتی بالای این سه استان در مقایسه به سایر استان‌های عراق، به آنها حوزه‌های انتخاباتی بیشتری داده شود.

پیشنهاد سوم از سوی نمایندگان ائتلاف "سائرون" تحت حمایت جریان صدر مطرح شده است و مبنی بر این است که عراق به حوزه های انتخاباتی متعدد تقسیم شود که تعداد آن با تعداد اعضای پارلمان برابر باشد.

بیشتر بخوانید:

حضور ابوآلا با همرزمان شهیدش در مراسم اربعین +عکس

آمریکا: بستن سفارت در بغداد پیام وحشتناکی برای همپیمانان ما دارد

توضیح وزیر خارجه عراق درباره پرونده ترور سردار سلیمانی و زمان خروج آمریکا

این منبع در توضیح این مطلب افزود: هنوز بر سر هیچ یک از سه پیشنهاد بالا توافق حاصل نشده است در نتیجه هر احتمالی در جلسه فردای پارلمان وجود دارد به این معنی که چه بسا به تصویب شکل حوزه‌های انتخاباتی منتهی شود و یا اینکه به دلیل نبود توافق در این خصوص این موضوع به تاخیر بیفتد.

در این میان «صباح طلوبی» عضو فراکسیون سائرون به مشکل نهایی کردن قانون انتخابات در جلسه روز شنبه پارلمان اشاره کرد و در اظهارات کوتاه مطبوعاتی اظهار داشت، برخی فراکسیون‌ها با موضوع حوزه‌های متعدد انتخاباتی موافق نیستند و بر این باور هستند که در این خصوص بسیاری از کرسی‌ها را از دست خواهند داد.

وی ابراز امیدواری کرد که بر سر حوزه‌های انتخاباتی به زودی توافق حاصل  شود زیرا این موضوع هنوز موجب اختلاف فراکسیون‌های سیاسی است و نهایی نشده است.

«فاضل الفتلاوی» عضو فراکسیون " الفتح" در پارلمان عراق نیز گفت، نشست فردا به بررسی توزیع حوزه‌های انتخاباتی در استان‌های عراق اختصاص خواهد داشت و رسانه‌های داخلی از بروز دیدگاههای مختلف در خصوص تقسیم حوزه‌های انتخاباتی خبر داده‌اند.

وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: موضوع حوزه‌های انتخاباتی ، محور اصلی جلسه فردا در پارلمان خواهد بود و علاوه بر این بحث و بررسی‌هایی در مورد تاخیر پرداخت حقوق کارمندان مطرح خواهد شد.

این در حالی است که اعتراض‌های مردم عراق سال گذشته در حالی شعله ور شد که پارلمان عراق در پی آن در دسامبر 2019 ناچار شد قانون انتخابات جدیدی را تصویب کند که به موجب آن امکان رای دادن به نامزدهای فردی صرف نظر از فهرست حزبی آنان فراهم شود.

همچنین در قانون جدید استان‌های عراق بر خلاف قانون سابق انتخابات به حوزه‌های انتخاباتی متعدد تقسیم شدند حال آنکه در قانون سابق هر استان یک حوزه انتخاباتی واحد بود.

با اینهمه پارلمان عراق پیوست خاص قانون انتخابات مربوط به تقسیم حوزه‌های انتخاباتی در استان‌ها را کامل نکرد در نتیجه این موضوع همچنان در طول 9 ماه گذشته محل اختلاف سیاسی بوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس