توضیح وزیر خارجه عراق درباره پرونده ترور سردار سلیمانی و زمان خروج آمریکا

وزیر خارجه عراق گفت، پس از انتخابات آمریکا، کمیته‌ای برای تعیین زمان‌بندی خروج نیروهای این کشور از عراق تشکیل خواهد شد.

به گزارش مشرق، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در مصاحبه‌ای تلویزیونی تصریح کرد که تماس‌های بغداد با طرف‌ آمریکایی در سطوح مختلف ادامه دارد.

به نوشته پایگاه خبری «الفرات»، وی توضیح داد: با طرف آمریکایی در سطوح مختلف تماس داریم و تماس‌هایی با وزرای خارجه برخی از کشورهای غربی نیز برقرار کردیم تا ایالات متحده را به انصراف از تصمیمش برای بستن سفارت واشنگتن در بغداد ترغیب کنیم.

وی با اشاره به اتخاذ تصمیم برای توقف حملات علیه سفارت‌خانه‌های غربی در بغداد و آغاز تحقیقات درباره این حملات گفت که هیچ اطلاعاتی درباره توافق دبیرکل سازمان ملل با الحشد الشعبی ندارد.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه عراق: روابط ما با تهران دوستانه است

پارلمان عراق خواستار توضیح درباره توافق بغداد-پکن شد

فؤاد حسین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ما به طرف ایرانی، خطرات عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق را شرح دادیم. امنیت سفارت واشنگتن در عراق  به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات آمریکا یک امر بسیار حساس است. هدف قرار گرفتن کاروان آمریکایی‌ در جاده فرودگاه بغداد نیز اقدام اشتباهی بود و پیامهای خطرناکی داشت.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد که دولت به تصمیم پارلمان پایبند است و گفت‌وگوها درباره خروج نیروهای خارجی را آغاز کرده و به نتایجی هم رسیده است  و  درباره بازاستقرار نیروهای آمریکایی توافقاتی حاصل شده است. پس از انتخابات آمریکا، کمیته‌ای فنی تشکیل خواهد شد تا درباره زمانبندی عقب‌نشینی این نیروها تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: ما باید میزان نیاز به نیروهای خارجی در عراق را بر اساس داده‌های امنیتی خود مشخص کنیم. تنها درخواست آمریکا برای حفظ حضور دیپلماتیک خود در عراق، عدم هدف قرار گرفتن سفارتش است و واشنگتن از ما درباره میزان توانمندی دولت عراق برای جلوگیری از حملات علیه هیأت‌های دیپلماتیک سوال کرده است.

فؤاد حسین در پاسخ به سوالی درباره ترور «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی گفت: این مسأله‌ای است که در حال طی روال قانونی خود است.

وی توضیح داد: هیچ کشوری به ما اعلام نکرده که در صورت بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد، سفارتش را خواهد بست اما بیش از ۲۰ کشور به صورت جدی درباره امنیت سفارتخانه‌هایشان در عراق ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار توقف فوری حملات به هیأت‌های دیپلماتیک شده‌اند.

وزیر خارجه عراق هشدار داد: انزوای عراق از کشورهای جهان، اشتباه بود و تداوم آن در این شرایط مصیبت‌بار است و خلأ دیپلماسی در عراق موجب ایجاد خلأ امنیتی و در نتیجه سوء‌استفاده داعش و سایر گروه‌ها خواهد شد.

وی درباره رابطه بغداد با تهران گفت: رابطه ما با ایران خوب است و به دنبال ترمیم روابط تاریخی خود با ترکیه هستیم.

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور پرداخت و تصریح کرد: به دلیل عدم تکمیل مقدمات برای برگزاری این انتخابات، پیش‌بینی می‌کنم که در زمان مقرر برگزار نشود.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که نزدیک به ده روز است موجی در داخل عراق درباره احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد، با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضدآمریکایی در این کشور به راه افتاده است و به همین بهانه نیروهای مقاومت عراق تهدید می‌شوند. اما گروه‌های مقاومت عراق و الحشد الشعبی هرگز مسئولیت چنین حملاتی را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    11 2
    شهیدمهدی زین الدین: هر کس در شب جمعه شهدا را یاد کند، شهدا هم او را نزد حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام یاد می کنند. نثار روح همه شهدا صلوات
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    2 0
    این فواد حسین معلومه طرفدار امریکاست فقط خودش را جرواجر داد که سفارت و کاروانهای امریکا را نزنید اما برای ترور ۲ شهید گرانقدر حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت داره روال قانونی را طی میکنه. حتی محکوم هم نکرد
  • 6319355581 IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 0
    مرگ برنیرنگ بازان امریکایی وعوامل خودفروخته شان در کشورهای عربی گاوهای شیرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس