بیماری نمایه سرماخوردگی نمایه

معاون مرکز ملی هوا و تغییر ‌اقلیم سازمان‌ محیط‌زیست با اشاره به اینکه هرچه میزان ذرات ۵. ۲ میکرون بالاتر رود، ابتلا به کرونا فزونی می‌گیرد، نسبت به لزوم حفظ پاکی هوا در فصول سرد هشدار داد.

به گزارش مشرق، داریوش گل علیزاده، در برنامه صبح و گفتگوی رادیو گفتگو، مصرف بالای انرژی در تهران و جمعیت بی شمار پایتخت را موجب ناتوانی در کنترل وارونگی هوا اعلام کرد و گفت: حتی اگر خودروها و سوخت استاندارد شود، هیچ تضمینی نیست که با وقوع وارونگی هوا، در شرایط اضطرار قرار نگیریم.

بیشتر بخوانید:

ریه بیماران مبتلا به کرونا پس از بهبودی از بین می‌رود؟

وی، حجم بالای بارگذاری فعالیت‌های آلاینده و مصرف انرژی را از اصلی ترین دلایل ایجاد آلودگی هوا خواند و تصریح کرد: اقدامات انجام گرفته پیشگیرانه است تا به وضعیت بحران دچار نشویم.

گل علیزاده، مشارکت مردم را در دستیابی به اهداف کاهش آلودگی هوا، اولویت دانست و افزود: در این میان دولت نیز باید در راستای قانون هوای پاک اقداماتی را صورت دهد.

بیشتر بخوانید:

مراقب عطسه های کرونایی باشید

وی، معاینه فنی موتور خانه‌ها را از اقدامات مردمی دانست و در این رابطه به برنامه رایگانِ شرکت ملی گاز اشاره کرد که موتورخانه‌های مردم را در راستای بهینه سازی مصرف سوخت، بهسازی می‌نماید.

گل علیزاده، این برنامه را همچنین موجب کاهش مصرف گاز و از بین رفتن گاز خطرناک مونوکسید کربن عنوان کرد و ادامه داد: معاینه فنی خودروها از دیگر فعالیت هاست. در حالی که اجاره دادنِ کاتالیست برای پاس کردنِ معاینه فنی خودروها باب شده و دولت و قوه قضائیه باید در این رابطه برخوردهای لازم را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

نگران همدستی کرونا و آنفلوآنزا در زمستان هستیم

وی گفت: در فصل سرد سال میزان مصرف گاز بالا می‌رود و متاسفانه برای نیروگاه‌ها و صنایع با کمبود روبرو می‌شویم و این صنایع ناگزیر به سمت مصرفِ نفت کوره می‌روند که آلایندگی را افزایش می‌دهند.

گل علیزاده ، صرفه جویی ۵ تا ۷ درصدی را موجب کاهش مصرف ۳۵ میلی متر مکعب گاز دانست که برابر با سوختِ از دست رفته‌ی نیروگاه‌ها در فصل سرماست.

وی ادامه داد: در حال حاضر اتلاف انرژی در ساختمان‌های مسکونی را شاهد هستیم ولی تمهیدات لازم برای منازل نوساز اندیشیده شده است.

گل علیزاده، لزوم هزینه کرد دولت را در این بخش متذکر شد و آن را موجب صرفه جویی در بخش‌های دیگر عنوان کرد و افزود: سازمان محیط زیست اخیرا مطالعاتی انجام داده است و رابطه میان ابتلا به ویروس کرونا و آلودگی را سنجیده است.

وی گفت: هرچه میزان ذرات ۵. ۲ میکرون بالاتر رود، ابتلا به کرونا فزونی گرفته و نیاز است ورود جدی تری در کاهش آلودگی هوا در فصل سرد سال داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس