کد خبر 1127257
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰

به گزارش مشرق، محمدرضا رهبرپور، استاد دانشگاه طی توییتی نوشت:

نام‌های تجاری در سال‌های دور:

مینو، نرمه، برف، پفک، دریا، گلی، مادر، گرجی و ...

و در سال‌های اخیر:

سافتلن، مکنزی، ویکتوریا، هوم کر، ایزی پلاست، وین تک و ...

این حجم از روی آوری به نام‌های خارجی در تولید محصولات داخلی پرسش برانگیز است!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    30 0
    دقیقاااااااااااااااااااا بر عکس چین و ژاپن. به آقازاده ها بگین (چون مردم عادی توان واردات صادرات و تو لید ندارن) شده کاری کنید که تیشه به ریشه کشور نزنین؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حداقل با انتخاب اسم ایرانی، مثل چین و ژاپن که اسماشون به زبان خودشونه، فرهنگ علاقه به ایران رو توسعه بده. گرچه شما دائم در کار تخریبید.
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    24 7
    چون مردم ایران نسبت به خارجی ها دویست سال است که عقده حقارت دارند. اگر به کسی بگویم داروی " ترمینولیا چبولا" اخیرا برای درمان کرونا پیدا شده و یا شربت "والرین" داروی بیماریهای قلب است با اشتیاق می خرند و می خورند. اما اگر بگوییم آنها که خوردید به ترتیب همان هلیه سیاه ( داروی موسوم به امام کاظم علیه السلام) و یا سنبل الطیب بود مرضشان بر می گردد!
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    28 1
    من تا حالا یاد ندارم از این اسم های جدید چیزی خریده باشم. حالا هر محصولی که می خواد باشه. همین الان بیایید تو خونه محاله از این اسم های خارجی چیزی ببینید. البته بقیه ی اعضای خونواده گاهی می خرن ( که اونم کاری به اسمش ندارن) اما خودم هیچوقت خاطر ندارم. تا الان ناخوداگاه بوده الان که شما اینو گفتی اگاهانه از اسم های خارجی تا زمانی که اسم های فارسی وجود دارن خرید نخواهم کرد و به دوستانم هم یاداوری میکنم.
    • سروش IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      0 1
      باید یک کمیپن راه بندازیم برند ایرانی اسم ایرانی # برند ایرانی اسم ایرانی خرید ایرانی #برند ایرانی اسم خارجی = نخریدن
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    22 2
    جواب پرسشتون اینه که چون از قبل ها این قالب ذهنی ایجاد شده که جنس خارجی خیلی با کیفیته و جنس ایرانی بد کیفیت اینها برای شبیه سازی و تاثیر ذهنی اینگونه نامگذاری میکنن و البته نا گفته نماند که برخی از این کالا ها تحت لیسانس یا نماینده یک شرکت خاص هستند که ناگزیر به استفاده از نام تجاری اون شرکت هستند.
  • سهیل IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    20 0
    جالب اینکه در دیدار رییس فرهنگستان زبان با رییس صدا و سیما آقای حداد عادل از صدا وسیما بخاطر اینکه تبلیغات با نام های خارجی را پخش نمی کند تشکر کرده در حالی که از هر 10 آگهی که پخش می شود اقلا بالای 5-6 تا نام خارجی دارد. باور ندارید یک بار خودتان آمار بگیرید.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    7 3
    علتش اینه که عده ای از درون خود شما دانشگاهیان و جامعه دانشگاهی محترم رفتن مدیریت اجرایی بازار و صنعت کشور رو با تفکر غربزده خودشون به دست گرفتن و به این حال و روز انداختن خصوصا در این سالهای برجامی اخیر شاهد تشدید و چندبرابر شدن این وضعیت هستیم ..حالا به جای این حرفها یه کار اساسی بکنید
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    21 0
    برای من هم خیلی عجیبه. چرا کسی به این موضوع توجه نمی کنه؟ ایزی لایف، مای بیبی، مای لیدی، سان استار، لایف کر، هوم پلاس... اینقدر که تو ایران محصولات با نام خارجی تولید میشه در کشورهای غربی نمیشه!!! واقعا چرا باید یک محصول ایرانی با نام "مکنزی" تولید و عرضه بشه؟؟ اینها رو به حال خودشون بذارن چند وقت دیگه با نامهای بولتون و ترامپ و بایدن هم محصول تولید می کنن!
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    3 0
    تولیدات شرکت ویتانا را چک کنید،تماما اسامی خارجی...استفاده از اسامی خارجی ممنوع بود.حالا یا پول دارن یا پارتی یا رانت... +ایزی پیک،ایزی کوفت، ایزی زهره مار،هوم کر،.....
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    5 0
    الان بین شرکتهای لبنیاتی هم رقابت بر سر درست کردن نامهای جدید خارجی هرروز داره بیشتر میشه .پنیر اسپونی میهن که اشاره به کلمه اسپون به معنی قاشق داره .یا پنیر سان یک برند دیگه که اشاره به خورشید داره یا پنیر جار صبا که اشاره به جار به معنی ظرف شیشه ای داره وجالبش اینه که صدا وسیما هم چون پول لازم هست تمام این تبلیغات رو با کمال میل پخش میکنه.
  • امید IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    3 1
    به این نام های خارجی لبنیات صباح هم اضافه کنید. نام هر محصول ایرانی باید پارسی اصیل باشد.
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
      0 0
      همه مردم ایران فارس نیستند. لطفا این را بفهمید و به هویت زبانی دیگران و (متعاقبا) خودتان احترام بگذارید.
  • امیر IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    4 9
    استاد ! خداروشکر مشکلات اساسی حل شده فقط مونده مشکل نام های تجاری !! چندتا پایان نامه و همایش و ... انجام بدید تا این مشکل هم حل شه یقینا نام گذاری با نام های اسلامی !! مشکل تولید و اقتصاد حل نمیشه
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      1 0
      چرند نگو. چون یه جا خرابه باید یه جا دیگه رو هم رها کرد تا خراب شه. این منطق هست که دارین؟ حال ادم به هم می خوره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس