حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی

نخست وزیر پیشین قطر در مصاحبه با شبکه خبری BBC اسرار جدیدی از بحران سوریه را فاش می کند و از دخالت شخصیت های منطقه ای جدیدی در این بحران نام می برد.

سرویس جهان مشرق - «حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی»، نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین قطر در مصاحبه ای جدید با شبکه خبری BBC اسرار جدیدی از بحران سوریه و جنگ جهانی تحمیلی بر این کشور را که در ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شد و همچنان ادامه دارد، افشا می کند.

طی ۹ سالی که از جنگ جهانی تحمیلی علیه سوریه می گذرد، بارها نقش مخرب برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی، قطر، امارات و ترکیه به اثبات رسیده و یکی از مهمترین عوامل استمرار این بحران در تمام طول این سال ها بوده است.

حال نخست وزیر قطر در مصاحبه جدید خود پرده دیگری از این جنگ را به نمایش می گذارد. وی درباره حمایت از نظامیان معارض سوری و تشویق آنها به جدایی از صفوف ارتش و نیروهای مسلح سوریه چنین می گوید: «به افسران سوری که از صفوف ارتش و نیروهای مسلح سوریه جدا می شدند، ۳۰ هزار دلار و به نظامیان بدون درجه ۱۵ هزار دلار پرداخت کردیم».

بن جاسم می افزاید: «عربستان سعودی به ریاض حجاب، نخست وزیر وقت سوریه نیز که از نظام این کشور جدا شده بود، ۵۰ میلیون دلار به عنوان پاداش پرداخت کرد» .

حمد بن جاسم در ادامه با بیان اینکه آنچه از روز اول جنگ در سوریه تاکنون هزینه شده، بیش از ۱۳۷ میلیارد دلار است، خاطر نشان کرد: «سرکردگان گروه های مسلح از فراوانی اموال و مبالغ کلانی که در اختیار آنها قرار داده می شد، استفاده کرده و میلیونر شدند».

وی تاکید کرد: «عملیات جدایی از صفوف ارتش و نیروهای مسلح سوریه غالبا با وعده و وعیدهای مالی انجام می شد و همان طور که گفتم به درجه داران ۳۰ هزار و نظامیان بدون درجه و عادی ۱۵ هزار دلار پاداش پرداخت می شد».

 بن جاسم توضیح می دهد: «جدایی ریاض حجاب از نظام سوریه با هماهنگی با پسر دایی اش انجام شد که از سال ها قبل در اردن زندگی می کرد و پس از جدایی، عربستان سعودی به وی ۵۰ میلیون دلار پاداش داد».

وی درباره سرهنگ «مناف طلاس»، از فرماندهان بارز گارد ریاست جمهوری سوریه و از دوستان نزدیک «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه چنین می گوید: «جدایی مناف طلاس نیز پس از هماهنگی بین دستگاه اطلاعات فرانسه و مدیحه طلاس، خواهر مناف و بیوه اکرم عجه، تاجر و سرمایه دار دو تابعیتی سوری – سعودی صورت گرفت که سال ها در پاریس اقامت داشت و تابعیت فرانسه را بدست آورده بود».

نخست وزیر پیشین قطر همچنین به «سعد الحریری»، نخست وزیر وقت لبنان اشاره می کند و با بیان اینکه وی نیز یک صد میلیون دلار به عنوان پاداش از جدایی نظامیان و مسئولین وقت نظام سوریه دریافت کرد، افزود: «سعد الحریری نقش بزرگ و مهمی در جنگ سوریه ایفا کرد ... وی دفتری در شهر غازی عنتاب ترکیه داشت که اداره آن را به عقاب صقر، نماینده وقت پارلمان لبنان سپرده بود».

بن جاسم ضمن تاکید بر اینکه عقاب صقر نیز به خاطر خدماتش ۱۰ میلیون دلار پاداش دریافت کرده بود، پرده از نقش «نجیب میقاتی»، نخست وزیر وقت لبنان در بحران سوریه برمی دارد و خاطر نشان می کند: «نجیب میقاتی، یکی دیگر از شخصیت های لبنانی بود که به واسطه سرتیپ اشرف ریفی، رئیس پلیس لبنان نقش مهمی در بحران سوریه ایفا کرد و به خاطر ایفای این نقش ۵۰ میلیون دلار پاداش گرفت».

نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین قطر همچنین به نقش بسیار مهم و بزرگ کُردهای عراق در جنگ علیه سوریه اشاره و به طور خاص از اقدامات «مسعود بارزانی» در این زمینه یاد می کند.

وی در پایان گفتگویش اذعان می کند که تقش بزرگی در نابودی مصر، لیبی، سوریه و یمن ایفا کردیم و همه این اقدامات به دستور آمریکایی ها صورت می گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • CO ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    86 2
    به خاندان اسد نیز وعده داده بودن که اگر با ایران قطع رابطه کند به آنان صدها میلیون دلار خواهند داد ولی حافظ و بشار اسد پیشنهادشان را نپذیرفتند و در کنار ایران ایستادند
    • SE ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      24 0
      تطمیع رویه ای مرسوم نزد ابوسفیان و معاویه و سایر کفار بوده است که امروه هم توسط مرتجعین عرب و صهیونیستها استفاده میشه
  • ایرانی IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    49 0
    یا مهدی العجل
    • احمد IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      10 5
      وای وای چخبر بوده...پس اطلاعات و وزرات خارجه ما کجا بودن که این حرفها رو باید از کسی دیگر بشنویم خواب بودن یا اینکه خودشون هم منتظر این پولها بودند ما که ادعا داریم هر چه واقع بشه ما زودتر خبردار خواهیم شد بخاطر اشراف دیپلماتی! حالا دیگه باید همه جبهه مقاومت مخصوصا سوریه و لبنان از این فرصت طلایی استفاده کنند...
    • مجید دلبندم IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      14 0
      برادر من این حرفها از همان روزهای اول بارها گفته شد و همه هم میدانستند اهمیت این مصاحبه در این است که یک مقام رسمی که خودش دخیل بوده به طور رسمی اعلام میکند و گرنه چیز پنهان و عجیبی نبوده
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    78 1
    بارزانی جماعت بوی گند خیانت میده
    • پسر IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      63 1
      یه گوشمالی حسابی باید به بارزانی های کثیف خیانتکار داد
    • خلیج پارس iran IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
      0 0
      متاسفانه سران و احزاب کردی همیشه همین گونه نقش های مخرب رو در منطقه ایفا کردند ! همیشه بازیچه و ابزار بیگانگان و استعمارگران بوده و هستند، همیشه هم بازنده !
  • نادر5 IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    48 0
    نباید به این سادگی از کنار این اعترافات گذشت پس از پایان اعترافات باید مستند هنرمندانه و تاثیر گذار که به زبان های انگلیسی و عربی هم ترجمه شود تهیه و به جهانیان ارائه شود تا حقایقی که آن روزها کسی باورش نمیکرد بر همگان عیان شود بلکه عبرتی باشد
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    10 1
    مشرق چرا نظر منو منتشر نکردی؟؟
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    43 1
    مظلوم مدافعان حرم، روحشان شاد و قرین رحمت الهی، کجایند آنها که مدعی بودند رزمندگان مدافع حرم پول گرفته‌اند؟ کجایند آن زبان دراز ها در سطح جامعه که مدام نیش و کنایه و طعنه میزدند که یعنی چه؟ سوریه به ما ربطی ندارد؟ کجاست آن دوست هالو هفت شنبه بازاریِ قارون صفت و مدعی دینداری؟ که مدام نیش میزد و تمسخر می کرد و بیش از آنکه ادعای دین خود را داشته باشد، فکر جیب و دخل مغازه خود بود؟ کجا هستند آنها؟ براستی کجایند؟
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    56 5
    الهی قربون رهبرمون برم که همه اینها رو چند سال قبل بیان میفرمودند.ایکاش سخنان رهبری رو هم جمع آوری کنند در مورد اوضاع سوریه تا همه بدونند وقتی ما قربون رهبرمون میریم چرا این کارو میکنیم.
    • افتخار AU ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      17 4
      احسنت - رهبر ایران خردمند ترین ، با بصیرت ترین، مردمی ترین رهبر در کل جهان اسلام است.
  • علی IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    46 0
    میلیاردها دلار مرتجعین عرب، با اراده خداوند و همت و غیرت مدافعین حرم دود شد رفت هوا...!
  • حمید IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    46 0
    ای سعدحریری ملعـــون!
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    42 1
    خدا رحمت کند سردار همدانی و حاج قاسم سلیمانی و تمام شهدای مدافع حرم و خدا شر این گروه سفیانی رو یه خودشون برگرداند.
  • ناشناس DE ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    21 3
    مشرقی های عزیز خدا را شکر که شما ها هستید و با وجدان و امانت داری از وظیفه روزنامه نگاری مردم ایران را از حقایق اگاه میکنید و این وظیفه یک خبرنگار متعهد و با وجدان است که با اگاهی دادن اقشار مردم کشور انها را در انتخاب درست خود یاری کند گرچه در دنیای امروز پول حرف اول را می زند و حتا افشای نخست وزیر سابق قطر در مورد جنگ سوریه به ان صحه میگذارد ولی پر واضح است که شاید در کشور ما نیز افرادی که مدام علیه منافع ملی و امنیت کشور حرف زده حتا قدرت دفاعی موشکی را زیر سؤال می برند جیره بگیران دشمنان ایران عزیز باشند که باید تحقیقات لازم را در اینمورد انجام داد .
  • sadeg IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    12 1
    نگفته به اردوغات چقدر دادند.چون نقش مهمی در ویرانی کشورهای برشمرده ایفا کرده و احتمالا بیشترین پول را او گرفته
    • ج د ا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      5 2
      احتمالا اگر در مورد پاداش های دریافتی اردوغان صحبت کنه کشته خواهد شد ، در ضمن نگفته چه کسی پول ها را میداد ( عربستان - آمریکا - کویت - قطر - امارات - بحرین و ... )
    • ناشناس DE ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      5 1
      برخی گزارشهای رسانه ای در سپتامبر 2018 اعلام کردند که امیر قطر یک هواپیمای لوکس از نوع بویینگ 8-747 به ارزش نیم میلیارد دلار به اردوغان هدیه داد که این هدیه بحث و جدل بسیاری در جامعه ترکیه برانگیخت. به گزارش العالم :این تنها بخشی از هدایای امیر قطر به اردوغان است !
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    7 0
    با سلام ،لعنت بر تروریست های کرد اگه تاریخ مرور کنیم ،وقتی فرصت پیدا کنند،خنجر به پشت زده اند،باید حسابی اینها را گوش مالی داد،خائنان همیشگی،،
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    9 2
    واقعأ دل هرانسانی برای سوریه کباب میشود سوریه ای که آن دولتهای منطقه ای وفرامنطقه ای ازجاه طلبی وعطش ماندن برقدرت اسد سوءاستفاده کرده ومیکنند وتازمانیکه به یک ویرانه کامل تبدیل نشوداورارهانخواهندکرد
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
      5 0
      واقعا مردم سوریه بیشترین سختی ها گرفتار شدند و هنوز هم ادامه دارد. کاش تمام شود رنج و مصیبتی که می کشند
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    7 0
    این سران کشورهای عربی خرفت بار هزارم شان هست که با پول نقشه های آمریکا و اروپا و اسرائیل را اجرا می کنند خودشان که کودن تر از این هستند...ده ها میلیارد هم به صدام دادن که ایران را از پای در بیاره ولی وقتی صدام سراغ خودشان رفت آیا عبرت گرفتند؟ یادم میاد توی سنگرهای عراقی حتی بیسکویت و ... با لیبل لوگوی عربستان و.... پیدا می شد منهای پول تانک و هواپیما و... قضیه یمن را هم چند سال دیگه اعتراف می کنند ولی بدانند با این پول های رشوه متعفن تر میشوند و جبهه مقاومت به برکت رهبری هوشمندانه ایران و طراحی ها و تاکتیک های نیروی قدس سپاه بر تمام معادلات منطقه پیروز خواهد شد و این وعده الهی است که اهل حق پیروزند
  • صادق IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    15 0
    از بین خائنینی که نام برده شد از همه خبیث تر بارزانی و مسولان لبنانی بودند . لعنت بر خاندان بارزانی که لانه شیطان در منطقه شده اند
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    9 0
    ...و همه این اقدامات به دستور آمریکایی ها صورت می گرفت.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    9 1
    درود بر جمهوری اسلامی تا آخرین نفس از این نظام مقدس دفاع خواهم کرد به هر قیمتی
  • علی DE ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    1 0
    این اعترافات چیز جدیدی نیست ، چهارچوب و مجریان اصلی این جریانات از قبل هم مشخص بودند، این وزیر فقط اسم آنها را علنی کرد ، امام خمینی ۴۲ سال پیش آمریکا را شیطان بزرگ خطاب کردند ، و فرمودند تمام گرفتاریهای مسلمین توسط آمریکا و نوچه های منطقه ای او انجام میشود ،
  • وحید IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    2 0
    سلام؛ آیا امکان درج آدرس دقیق این مصاحبه وجود داره؟ چون تنها مصاحبه با آقای حمد بن جاسم مربوط به سال ۲۱۰۶ هست و صحبتی بسیار کلی درباره سوریه کرده و خبری از این اسامی و ارقام مالی در اون وجود نداشت... با سپاس
  • ایرانی IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    1 0
    خدا بیامرز حافظ اسد هم در مقابل جهان عرب ایستاد تا در کنار ایران باقی بماند پولهای شیوخ عرب را رد کرد تا آخر جنگ با ایران بود تنها کانال تهیه تجهیزات نظامی برای ایران بود بعضیا تحت تاثیر تبلیغات رسانه های معاند قرار می گیرند وسنشان زمان جنگ را قد نمی دهد این مقابل آن خدمات خاندان اسد بایسته بود
  • خلیج پارس iran IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    0 0
    باعث تاسف پول و ثروت شیوخ نفتخور و کودن ، حوزه خلیج پارس برای کشورها و ملت های منطقه نکبت و بدبختی ارمغان آورده !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس